Hands-on – Google Stadia är svart magi

Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För närvarande måste man betala 99kr/mån, men under nästa år kommer en gratisvariant för 1080p (99kr/mån för 4K). Man måste köpa alla spel, med några enstaka undantag om man betalar 99kr/mån.

Schysst, tack för förtydligandet

Isåfall är det bara inte värt det för egen del. Har ingen 4K TV/Display, och en tillräckligt kraftfull dator för att köra det mesta i 1440 ultra. Då kan jag lika gärna skippa prenumerationen och köpa spelet direkt igenom valfri launcher eller sajt som säljer spelet direkt.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Då kan jag lika gärna skippa prenumerationen och köpa spelet direkt igenom valfri launcher eller sajt som säljer spelet direkt.

Javisst, och har du tillräckligt bra uppkoppling så kan du redan nu streama helt gratis från din PC till telefon/Android TV via Steam.

Medlem
1400 för en sprillans ny chrome cast och en handkontroll?
Skrivet av Mabec:

Det är dyrt hursomhelst. 1400 SEK plus månadskostnad, plus spelkostnader.

Nyfiken dock vad en riktig upplevelse kan åstadkomma med en större distans än Googles huvudkontor.
Och även vad en 1080p spelupplevelse drar i timmen, hur många bytes försvinner i ett pausat lägge. Kanske inget som påverkar den svenska marknaden men garanterat många andra (speciellt med en mobil anslutning)

Inte SÅ himla dyrt eg.
Jag har en gammal gammal chrome cast och ingen vettig handkontroll, så för mig är det ju eg inga dublett köp.

Medlem
Skrivet av eld:

Du missade att besvara frågan. Och min poäng.

Kanske är det spelbart. Kanske är det rent av riktigt bra.

Det vet vi inte förrän tidigast när hand-on recensionerna börjar trilla in. Eller kanske inte förrän om något halvår, då tjänsten mognat och vi själva hunnit pröva.

Och, framförallt, varför allt förakt mot en ännu inte prövad produkt? Jag kan köpa förakt efter tester - men innan? Känns inte det lite tråkigt?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Javisst, och har du tillräckligt bra uppkoppling så kan du redan nu streama helt gratis från din PC till telefon/Android TV via Steam.

Och tilläggas ska att steam link fungerar med mobilt nät.

eld
Medlem
Skrivet av Nomman:

Du missade att besvara frågan. Och min poäng.

Kanske är det spelbart. Kanske är det rent av riktigt bra.

Det vet vi inte förrän tidigast när hand-on recensionerna börjar trilla in. Eller kanske inte förrän om något halvår, då tjänsten mognat och vi själva hunnit pröva.

Och, framförallt, varför allt förakt mot en ännu inte prövad produkt? Jag kan köpa förakt efter tester - men innan? Känns inte det lite tråkigt?

Det har trillat in massor med hands-on, finns videos uppe, digital foundry har suttit och räknat pixlar, folk har räknat latency.

Det känns ju lite konstigt att folk har betalat premium för 4k men får saker som destiny 2 i native 1080p uppskalat till 4k med medium settings.

Medlem

@eld: Aha, tack - då ska jag in på Digital Foundry och kika!

Finns det redan hands on och det är dåligt - då köper jag buropen. Trodde inte att det fanns mer att veta än vad jag läst här på FZ, där omdömet trots allt var ganska positivt.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Förstår verkligen inte modellen de valt med att man ska prenumerera och sedan köpa spelen när andra plattformar om man ser till PC (Origin, Uplay) börjar gå mot prenumerationsmodeller med stora spelutbud med nya stortitlar till nästan samma månadspris som Stadia. Känns jättedumt. Jag hoppas verkligen på Stadia eller liknande, tror det är framtiden, men de måste ju vara smartare än såhär om de vill få in folk att använda det.

Att se "Köp spel när du vill: Ja" som något att skryta om gör också att det känns som att vi går bakåt i vissa avseenden.

Medlem
Skrivet av Odee:

Förstår verkligen inte modellen de valt med att man ska prenumerera och sedan köpa spelen när andra plattformar om man ser till PC (Origin, Uplay) börjar gå mot prenumerationsmodeller med stora spelutbud med nya stortitlar till nästan samma månadspris som Stadia. Känns jättedumt. Jag hoppas verkligen på Stadia eller liknande, tror det är framtiden, men de måste ju vara smartare än såhär om de vill få in folk att använda det.

Att se "Köp spel när du vill: Ja" som något att skryta om gör också att det känns som att vi går bakåt i vissa avseenden.

Du behöver inte prenumerera, men om du inte gör då får du inte lika hög upplösning att lira med.

Egentligen så bör du se prenumerationskostnaden som att du hyr hårdvaran, för det är ju i princip det du gör. Du betalar en kostnad mot att du själv slipper köpa hårdvara och underhålla den.

När du kollar på Uplay och Origin så får du spelen i prenumerationen, men då måste fortfarande ha hårdvaran. Den enda jämförbara produkten på marknaden är PSNOW som erbjuder streaming och spel för prenumerationskostnaden . Dock har de inte högre än 720p upplösning, helt klart sämre än Stadia.

Medlem

Jag kommer aldrig så länge jag lever spela streamade spel.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Du behöver inte prenumerera, men om du inte gör då får du inte lika hög upplösning att lira med.

Egentligen så bör du se prenumerationskostnaden som att du hyr hårdvaran, för det är ju i princip det du gör. Du betalar en kostnad mot att du själv slipper köpa hårdvara och underhålla den.

När du kollar på Uplay och Origin så får du spelen i prenumerationen, men då måste fortfarande ha hårdvaran. Den enda jämförbara produkten på marknaden är PSNOW som erbjuder streaming och spel för prenumerationskostnaden . Dock har de inte högre än 720p upplösning, helt klart sämre än Stadia.

Ja, du har rätt i det du säger men för mig skulle det ändå kännas rimligare att betala en större summa och skippa att köpa spelen och sätta en lägre summa på det som nu är gratisversionen. Misstänker att denna modell är framtagen av personer som är mer insatta i situationen än jag och förhoppningsvis har de väl gjort studier på detta men även om det hade varit noll andra frågetecken kring Stadia så hade detta fortfarande gjort mig extremt tveksam till att använda det.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Väldigt många som är negativa eller tror det kommer dö ut. Ni borde prova det först! Jag var också skeptisk men blev rätt blown away bara av PSNow. Tror Google Stadia kommer bli ännu bättre.

Då har vi helt olika kriterier.

Det går inte att gå från Top-end(ish) PC-gaming till något annat, kunde inte ens spela igenom Bloodbourne på PS4 pga 30 fps, och då älskar jag ändå souls-serien.


signatur

P.L.U.R

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

https://imgur.com/a/yTYK3Xt
Stadia kontroller

update: bilden verkar inte vilja ladda

Medlem

Finns en massa anledningar att vara skeptisk. Pris fattar jag dock inte. Senaste lanserade konsolen kostade 5990 ny. Då fick man i och för sig några månaders Xbox live med på köpet. Men på precis samma sätt fick man köpa spel till den för normalpris. Med Stadia founders betalar man 1300 och får allt du behöver för att kunna spela. Blir ganska många månaders Stadia pro för de kvarvarande pengarna...

Medlem

Med det sagt älskar jag gamepass. För mig handlar det mer om huruvida jag behöver en Scarlett eller inte.

Medlem
Skrivet av Stadigast:

Finns en massa anledningar att vara skeptisk. Pris fattar jag dock inte. Senaste lanserade konsolen kostade 5990 ny. Då fick man i och för sig några månaders Xbox live med på köpet. Men på precis samma sätt fick man köpa spel till den för normalpris. Med Stadia founders betalar man 1300 och får allt du behöver för att kunna spela. Blir ganska många månaders Stadia pro för de kvarvarande pengarna...

Ganska många månader med sämre upplösning och sämre input lag än en konsol. I flera månader.
Om spelen ser sämre ut än dagens konsoller så kommer det inte ens vara en tävling 2020 när nästa generation släpps.

Moderator | Testpilot

Det är för att du länkade den fel. Fixade det nu, även om det är sent.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ganska många månader med sämre upplösning och sämre input lag än en konsol. I flera månader.
Om spelen ser sämre ut än dagens konsoller så kommer det inte ens vara en tävling 2020 när nästa generation släpps.

Absolut. Levererar inte tjänsten är det så klart inget jag kommer att fortsätta betala för. Men 1300 spänn är ingen hög kostnad om tjänsten levererar.

Medlem
Skrivet av Stadigast:

Absolut. Levererar inte tjänsten är det så klart inget jag kommer att fortsätta betala för. Men 1300 spänn är ingen hög kostnad om tjänsten levererar.

Nu när tjänsten är släppt för allmänheten så vet vi dock att den inte levererar mer än att mobilspelare tycker att det fungerar bra. Nu slipper du slänga 1300kr i sjön, även om du inte tycker att det är mycket pengar.

Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu när tjänsten är släppt för allmänheten så vet vi dock att den inte levererar mer än att mobilspelare tycker att det fungerar bra. Nu slipper du slänga 1300kr i sjön, även om du inte tycker att det är mycket pengar.

Du har testat själv alltså? Eller har du läst clickbait reviews från några skrikiga amerikaner som sitter med pissiga uppkopplingar och värdelösa gamla skitrouters? Jag fick min kod igår och för mig har det funkat galet bra. På riktigt alltså!

p.s. Jag är ingen mobilspelare.

Medlem
Skrivet av mreka123:

Du har testat själv alltså? Eller har du läst clickbait reviews från några skrikiga amerikaner som sitter med pissiga uppkopplingar och värdelösa gamla skitrouters? Jag fick min kod igår och för mig har det funkat galet bra. På riktigt alltså!

p.s. Jag är ingen mobilspelare.

Grattis till att vara först i världen som lyckats få under 100ms input delay och utan sönderkomprimerad bild.

Gör en benchmark och visa att Digitalfoundry har fel i sitt stadia test så ska du snart se att du kommer finnas med på alla spelsiter och speltidningar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Grattis till att vara först i världen som lyckats få under 100ms input delay och utan sönderkomprimerad bild.

Gör en benchmark och visa att Digitalfoundry har fel i sitt stadia test så ska du snart se att du kommer finnas med på alla spelsiter och speltidningar.

Vänta nu. Har jag sagt att jag har under 100ms input delay och har jag sagt att Digital Foundry har fel i sitt test? Jag sa bara att det har funkat galet bra för mig... Sa inte Digital Foundry även att latensen är acceptabel och oftast inte märks eller påverkar upplevelsen negativt? Sa dom att bilden är "sönderkomprimerad"? Sa dom att det bara funkar bra för mobilspelare? Jag kollade precis deras video och den var väl relativt positiv. Sen får man ju ta detta för vad det är, dvs streaming av spel och en helt ny tjänst. Att tro att det skulle tillkomma noll latens gentemot lokalt spelande eller vara noll komprimering av bild vid direkt spelstreaming vore naivt. Men jag tycker det bådar gott inför framtiden.

Jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter och jag är väldigt positivt överraskad. Tror helt ärligt att du skulle vara detsamma om du testade. Jag bor i Stockholm och du är välkommen att droppa förbi och testa själv. Hojta till om så är fallet så styr vi upp det!

Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu när tjänsten är släppt för allmänheten så vet vi dock att den inte levererar mer än att mobilspelare tycker att det fungerar bra. Nu rslipper du slänga 1300kr i sjön, även om du inte tycker att det är mycket pengar.

Då jag varit bortrest har jag bara kunnat testa på jobblaptopen på hotell och Stockholmskontoret. För mig har det funkat bra. Eftersom jag inte haft någon handkontroll eller bra tangentbord och mus med mig har jag spelat FM. Positivt att jag har sjukt snabba laddningstider då det spelet är extremt cpu-intensivt annars. Kan ladda hela databasen med spelare och använda 27 trådar hos Google.

När jag kommer hem väntar handkontroll och Chromecast på att testas. Som sagt, vill testa i lugn och ro. Funkar det inte för mig blir det väl en Scarlett till nästa jul. Tänkte köra RDR2 som jag skjutit upp att spela tills nu.

Medlem
Skrivet av Stadigast:

När jag kommer hem väntar handkontroll och Chromecast på att testas. Som sagt, vill testa i lugn och ro. Funkar det inte för mig blir det väl en Scarlett till nästa jul. Tänkte köra RDR2 som jag skjutit upp att spela tills nu.

Jag är inte emot Stadia på något sätt, tvärtom tycker jag att sådana tjänster är underbara. Jag hade själv med mig en Nvidia Shield till Spanien tidigare i år och det fungerade "bra". Fungerade alldeles utmärkt för vissa spel, men självklart jättedåligt för andra.

Där behövde jag dock inte betala något extra, och jag hade tillgång till många av mina spel på Steam, då Nvidias tjänst kan kopplas till ditt Steam/Uplay/Epic/Blizzard bibliotek. Redan där ligger ju Stadia efter, då man måste köpa gamla spel som man vill spela via tjänsten.

Att Destiny 2 på Stadia renderas i 1080p med inställningar som är bekräftade som PC medium - det gör inte saken bättre. RDR2 i 1440p med ynka 30fps och ser mycket sämre ut än på Xbox One X (möjligtvis även andra?).

Jag ser ingen fördel med Stadia överhuvudtaget.

123
Skriv svar