Singelplayer eller multiplayer: Vad väljer ni?

Medlem

Både och.
Nu spelar jag igen MP. Apex Legends.
Innan var det mycket SP.
Tog en paus från MP efter Toxic overwatch. Var inte roligt längre så tog en paus.
Får väl se hur länge man spelar apex Legends tills det blir Toxic.
Men skönt att kunna köra lite och, just nu är det apex Legends , fallen jedi, battlegrounds som går varmt hos mig

Medlem

Singleplayer. Gärna linjära, eller som senaste Star Wars, ett linjärt spel som låtsas vara lite open world. Efter det är grand strategy en favorit. Framförallt HOI 4. RTS är också skoj om kampanjen är rolig. Försökte med AOE 2 Definitive Edition nu men det är för långsamt för mig.

Medlem

Multiplayer alla gånger, men uppskattar bägge. Beror ju helt på humör

Gen
Medlem

Singleplayer = man kan spela sin egna takt, hur man vill, pausa när man vill osv
Multiplayer = man har ingen kontroll

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Får man hänga med någon torsdag?

Det kan man nog absolut få göra! ska nämna för gänget ikväll att du är intresserad, skicka gärna ett PM med lite info om dig själv och sådär så kan vi ta resten där sen.

NuZ
Testpilot

Mest singelplayer men spelar multiplayer ibland när lusten faller på. Tävlingsnerven stillas av speedrunning så super tävlingsinriktat online släppte man nog efter Quake 3


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Singlespel klarar jag inte av att spela (försöker då och då).
T.ex.
- För lätta
- Förutsägbara
- Fördummande*

*Vad är det med grejen att man måste lixom trycka på knapp X supersnabbt för att göra någon slags interaktion, typ flytta på bråte i ens väg eller kasta en fiende åt sidan.

Det jag älskar med multiplayerspel är att du möter andra männsikor, alltså inga dåligt programmerade bossfights som är så förutsägbara att man somnar.

Däremot gillar jag walking simulators som Firewatch, och vissa spel i co-op.


signatur

IDKFA

Medlem

Beror helt på typen av spel. Spel som CS, WoT, WoWs etc. spelas med fördel i multiplayer. Men majoriteten av spel spelar jag bäst solo.

Medlem

Anledningen till att jag föredrar singleplayer är beroende på vad jag vill ha ut av ett spel. Jag spelar inte spel för utmaningens skull eller för att bli bättre. För mig handlar spelande om att bli underhållen, få mig till livs en bra berättelse och ta del av (förhoppningsvis) välskrivna karaktärers öden och äventyr. Jag är ingen skicklig spelare och spelar oftast på easy eller normal, för att slippa behöva fastna i olika utmanande partier. Utmaning är för mig numera helt sekundärt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Föredrar alltid singleplayer med stort fokus på själva handlingen. Spel, för mig, ska vara en upplevelse och inte ett kompetetivt nötande av sina egna färdigheter.

Väl skrivet!

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Singlespel klarar jag inte av att spela (försöker då och då).
T.ex.
- För lätta
- Förutsägbara
- Fördummande*

*Vad är det med grejen att man måste lixom trycka på knapp X supersnabbt för att göra någon slags interaktion, typ flytta på bråte i ens väg eller kasta en fiende åt sidan.

Det jag älskar med multiplayerspel är att du möter andra männsikor, alltså inga dåligt programmerade bossfights som är så förutsägbara att man somnar.

Däremot gillar jag walking simulators som Firewatch, och vissa spel i co-op.

Faller Soulsborne och Sekiro in i kategorin ”för lätta”?

Medlem
Skrivet av Subzero199:

Singleplayer. Gärna linjära, eller som senaste Star Wars, ett linjärt spel som låtsas vara lite open world. Efter det är grand strategy en favorit. Framförallt HOI 4. RTS är också skoj om kampanjen är rolig. Försökte med AOE 2 Definitive Edition nu men det är för långsamt för mig.

Håller med dig. Och jag tycker det ofta hackas för mycket på spel med ett linjärt upplägg. Många av dom allra bästa klassikerna är just riktigt välgjorda singelplayer-spel med ett linjärt driv. Less is more är faktiskt ofta en sanning. Det handlar om kvalitét inte om mängd, hellre en bra snitslad bana än en soptipp till sandlåda.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Singlespel klarar jag inte av att spela (försöker då och då).
T.ex.
- För lätta
- Förutsägbara
- Fördummande*

*Vad är det med grejen att man måste lixom trycka på knapp X supersnabbt för att göra någon slags interaktion, typ flytta på bråte i ens väg eller kasta en fiende åt sidan.

Det jag älskar med multiplayerspel är att du möter andra männsikor, alltså inga dåligt programmerade bossfights som är så förutsägbara att man somnar.

Däremot gillar jag walking simulators som Firewatch, och vissa spel i co-op.

Detta beskriver min ställning i frågan ganska exakt.
MP ftw

Medlem

Då jag främst spelar för att vara inne på discord för att vara social så blir det till 99% multiplayer spel som spelas. Inget gameplay i världen kan programmeras såpass bra som kombinationen flera mänskliga hjärnors kreativitet kan göra tillsammans. Tillägg valfritt sandlådespel där dessa hjärnor kan härja fritt tillsammans.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Bara singleplayer (eller mp lokalt med vänner funkar iofs också). Livet är för kort för att bli kallad hora av fjortonåringar.

Medlem

Coop multiplayer, eller singelplayer, beror lite på vad man är sugen på. Och hur utbudet ser ut gällande detta.

Medlem

Alltså, det är oerhört svårt att välja bara en, i min mening.
Jag har ohyggligt starka minnen från single player kampanjer som Metal Gear Solid, Last of Us, Castlevania, Uncharted, Zelda, Metroid osv.
Samtidigt har jag lika starka minnen, men från ett annat perspektiv, med Halo, Gears of War, Battlefield, Destiny och CoD.
Den ena liksom kompletterar den andra.

Däremot kan jag tycka att flera spel borde fokusera mer på en co-op kampanj.
Halo och Gears är föredömen till detta, hade önskat att fler spel gjorde samma sak.
Att spela kunna MGS V eller Battlefields senaste kampanjer tillsammans hade varit svinkul.

Medlem

Lutar åt flerspelarläge, i bästa fall med någon eller några jag känner - spelar ingen roll hur utmanande ett ensamspel är, får inte ut mycket av att bemästra en NPC motståndare.

Samtidigt så har solospel mycket annat erbjuda, och det är ingen nyhet att en stor del av flerspelargemenskapen är riktigt dryga. Om jag får erbjuda ett tips för att hamna i bättre sinnesstämning när man hanterar det senare, fånig/glad musik i bakgrunden lättar upp stämningen och hjälper att ta sig själv på mindre allvar. Kanske hjälper er som har sönder kontroller när ni försöker spela Dark Souls med! (Se tidigare tråd)

Sedan att man sitter ensam hemma och dessutom jobbar hemifrån kanske får mig att tråna efter någon typ av gemenskap som påverkar det hela. Förstår verkligen att andra vill bort från allt och alla och bara mysa för sig själv när det får chansen.

Inte för att man behöver en anledning eller förklara sig varför man gillar det man gillar. Sååååaaatteeeeeee
...
Har ingen aning om vad som funkar för andra, men här är en av många skojiga melodier man tjoar till

Medlem

Varför kan man inte få båda delarna, varför ens behöva välja.

Medlem

Spelar nästan uteslutande singleplayer.

När jag väl spelar multiplayer så är det nästan uteslutande något man kan spela tillsammans i soffan, som Mario Kart eller något.

Senast jag spelade online var flera år sedan. Hade en fas då jag spelade rätt mycket Virtua Fighter 5: Final Showdown 2012-2013.

http://www.dorkly.com/post/60844/the-ages-of-multiplayer

Medlem
Skrivet av Odin:

Varför kan man inte få båda delarna, varför ens behöva välja.

I dagens samhälle måste man vara antingen eller.
För eller emot. Vänster eller höger. Single eller multi.

Människan är ett flockdjur och vill hålla till i grupper där alla tycker likadant och alla andra är fienden.

Kolla bara på PoE vs Diablo-diskussioner.
Folk blir nästan ovänner för att folk inte tycker samma som en själv. Tragiskt men naturligt :/

Medeltidsman 🧔

Multiplayer. Alltid och alla gånger.

Tycker allt blir roligare när man är ett litet gäng.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem

Kort och gott: Multiplayer nästan all the way.

Medlem

jag kör gärna både och, fördelen med singelplayer är att man kan pausa, har man små barn är det ofrånkomligt.

kör nu, rd2 online nästan uteslutande, men börjar tröttna på grinden, samma skit varje kväll, även om man bara lirar en timme. men riktigt tråkigt lir online om man skall spela själv, är man 4 tillsammans och alla kommunicerar via headset så är det riktigt skoj.
kampanjen var trevlig men på tok för mycket film, kändes nästan som spela metalgear solid spelen, film hela tiden tyckte jag.

div2 älskade singelplayer kampanjen men tröttnade på grinden efteråt, gick rätt fort att få bra gear men sen började de nerfa och intresset dog. men riktigt kul tillsammans med andra, är väl det som lockar mer att man kan lösa saker tillsammans med andra.

fifa spelen är perfekta också om man spelar själv, har inte fastnat för ultimate team alls. men plockar nog upp senaste fifa efter jul när rean kommer igång och trupperna är fastställda och nöter någon säsong i vinter.

det verkligen trista är att man som vuxen har så mycket mindre fritid för spel när man har familj att spelen idag som är så stora som t ex red dead online tar 3-4 månader att klara av i singelplayer. och det trista är att spelet är tomt och tvingar än till online när man är klar om man inte gillar att rida rundor i världen för att jaga och fiska.

spelen idag blir tyvärr på tok för stora och för långa, det är den stora nackdelen, många onlinespel fokuserar på att kränga guldtackor och annat krimskrams för att köpa saker man faktiskt skulle kunna behöva i ett spel. det är en styggelse.

tror ps5 blir min sista konsol, sen får barnen ta över, är man 40 år så blir det 1-2 spel om året bara.

fler singelplayer spel som tar 6-15 timmar att klara hade varit mer önskvärt, 70 timmar är för mycket, man hinner glömma vad som skall göras om man släpper spelet ett par veckor. många spel som man har börjat spela men inser efter någon timme att detta tar för lång tid, så man har släppt det.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Haha, så jävla skönt när man inte behöver skriva själv. Du har ju redan beskrivit mig


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

single, coop, multi


signatur

//monster

Medlem

100% multi player. Just nu BFV och MW. Orkar tyvärr inte och har ej tålamod att sätta mig in i en single player kampanj så det blir bara 5-10 minuter långa multiplayer sessioner någon gång då och då.

Inaktiv

Multiplayer är ju bara single-player med mer oberäknelig AI...
Single-player som är toklinjär kan jämnställas med en längre film eller serie.. Dvs något med givna ingpngsvärden och förutsägbar utgång. Det finns några bra single-player spel utan tvekan, men I princip alla sådana hade mått bättre av lite mp ex. I form av mänskliga motstånd are.

Medlem

Grejen med mp är ju också att om man inte hinner spela så mkt är man ju för dålig online mot de som spelar hela tiden. Inte alls kul.

Medlem

Single player saknar en dimension som multiplayer har, och att ingen säger åt en vad man ska göra i sp är väl en sanning med modifikation, det brukar kunna vara extremt bestämt vad man ska göra, om man inte håller sig till extremt öppna spel som red dead. Man behöver inte spela med andra i mp heller, bara mot, eller så kör man helt solo som jag gör i wow tex. Möjligheten finns, men man kan välja bort den utan att låsa sig till varken sp eller mp. Ska jag välja något så blir det mp då sp brukar vara scriptat och tråkigt samt spela på ens sympati för karaktärer.

123
Skriv svar