"Google Stadia en monumental flopp"

Medlem
Skrivet av eld:

Nope, bara som streaming.

Då känns det hela väldigt ointressant då spelen verkar vara rätt dyra om man jämför med t.ex. Steam.

Medlem
Skrivet av e3henri:

Så 500ms extra ping skulle göra det bättre?

Jag har läst ett helt annat bandbredd som ska komma i och med de 12000 satelitter runt jorden.

Tänk själv.

Skulle Google med smartaste människor i världen enligt de, komma fram med ett system som inte funkar? Och de har världens största IT lösningar i flera divisioner.

Att se till att tillförse bandbredd som klarar högsta upplösningen med bästa frames för de som bryr sig, och tjänsten tillsammans med det, är en mycket bättre lösning.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

@Najkan: Det är ett subjektivt ämne och jag tycker inte vi ska smutskasta affärsmän i ett spelforum. Dessutom kan man inte bara klänga sig vid medias bandbredd, utan det finns alltid mer att ta reda på.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

@Superfly74:

"Inte funkar" är högst subjektivt beror på ändamålet..

INGEN just nu kan få data att färdas snabbare än ljusetshastighet inte ens google. Vi får se om någon lyckas göra kvantsammanflätning fungerande i data skickningssyfte.. men det är det ingen som gjort i nån större usträckning än iaf (Sök på "spooky action at a distance" för mer info).

Sedan måste du skilja på bandbredd och hastighet (latency) i det här fallet. Bandbredd är hur mycket data man kan skicka medans hastigheterna vi snackar om nu är hur lång tid det tar för det datat att faktiskt komma fram, oberoende av hur mycket data det är. Satelliterna må kunna ge jätte trevlig bandbredd kanske Gigabit till och med!?

Men du kommer ändå att få vänta 250-500 ms innan du får svar pga hur lång tid det tar för radiosignalerna att färdas från satelliterna igenom luften ner till en mottagare på jorden. Utöver detta så tillkommer ännu mer millisekunder för datat att processas igenom enheterna.. så nej det kommer inte lösa det här problemet snarare göra det ännu värre. Du får input lag som då går från att vara 44-60 ms via fiber till att bli 250-500 ms mer.

Medlem
Skrivet av Superfly74:

Jag har läst ett helt annat bandbredd som ska komma i och med de 12000 satelitter runt jorden.

Tänk själv.

Skulle Google med smartaste människor i världen enligt de, komma fram med ett system som inte funkar? Och de har världens största IT lösningar i flera divisioner.

Att se till att tillförse bandbredd som klarar högsta upplösningen med bästa frames för de som bryr sig, och tjänsten tillsammans med det, är en mycket bättre lösning.

Bandbredden är väl inget problem. Men att lägga till 500ms x2 latency (vilket inte är samma som bandbredd) skulle ge 1 sek lag...

Skribent
Skrivet av Evilof:

Stadia kan ju knappast vända sig primärt till "oss" coregamers där många sitter på feta riggar. Däremot för massan? Och vissa länder där folk är lite fattigare än i Sverige har de snabbt internet. Relativt billigt att köpa och komma igång med.
Själv har jag en skitdator men snabbt internet. Så om de puttsar till laggen r det högintressant för mig.

Jag tror det faktiskt blir lite avigt att läsa kritik från "oss" Coregamers som du säger, för det är verkligen inte till oss detta är riktat till. Körde PS Now på min sunkiga bärbara dator och det var faktiskt dräligt, speciellt för singelplayerspel som Uncharted. Men det jag tror angående Stadia är nog inte tekniken i sig, utan all förvirring kring launchen och hur det fungerar med prem-tjänsterna och utrustningen man behöver, eller inte behöver.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Jag vet inte riktigt vem som är den tänkta målgruppen för Stadia? Känns inte som att Google har tänkt igenom den delen speciellt mycket heller.

För att få ut det mesta av Stadia så behöver du en 4K skärm/tv (fungerar ju visserligen på mindre men som sagt, för att få ut det mesta), en snabb och stabil internetuppkoppling utan data caps, introduktionspaketet med kontroller och liknande, en prenumerationstjänst med månatlig kostnad och ännu till köpa spel för samma pris som konsolspel.

En konsol är inte speciellt mycket dyrare, varför skulle man inte köpa det istället och slippa prenumerationstjänst? Stadia ger ju inte någon bättre spelupplevelse än en konsol, snarare tvärtom men tanke på fördröjningar. Eller varför inte en billig speldator? Iofs större initialkostnad men man slipper månadskostnad och spelen är billigare.

Jag fattar inte vem Stadia är tänkt för?
Folk som sitter i bussen och spelar på mobilen? Knappast en stor kundkrets som vill släpa med sig en stor kontroller och sitta och kisa på en minimal skärm, lycka till med att få en tillräckligt bra internetanslutning i såna situationer också.

Läste någonstans att de riktar sig till tjejer, men jag känner då inte en enda tjej som blir tilltalad av lång latens eller kass upplösning 😂

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Läste någonstans att de riktar sig till tjejer, men jag känner då inte en enda tjej som blir tilltalad av lång latens eller kass upplösning 😂

Jo det är samma tjejer som gillar när man lämnar toasitsen uppe och fiser högljutt. Dröm/fantasi-kvinnan alltså 😄

Medlem

Kan säga att det är sjukt bra!
Kör på min Mac över wifi och det är helt otroligt!

Chromecasten och gamepaden kommer nästa vecka så får se hur det blir med trådat.

En läxa som folk måste lära sig är att prova först innan man börjar gapa 🙂

Då tillägger jag även att jag äger alla konsoler + en riktig Gaming dator.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Läste någonstans att de riktar sig till tjejer, men jag känner då inte en enda tjej som blir tilltalad av lång latens eller kass upplösning 😂

Bara rent trams.

Medlem
Skrivet av WehypeChris:

Kan säga att det är sjukt bra!
Kör på min Mac över wifi och det är helt otroligt!

Chromecasten och gamepaden kommer nästa vecka så får se hur det blir med trådat.

En läxa som folk måste lära sig är att prova först innan man börjar gapa 🙂

Då tillägger jag även att jag äger alla konsoler + en riktig Gaming dator.

Samma erfarenhet här. Funkade riktigt bra på laptopen över Wifi. Nu är inte jag någon som tävlar i e-sport men märkte inte av något lagg alls.

Medlem
Skrivet av Superfly74:

Skulle Google med smartaste människor i världen enligt de, komma fram med ett system som inte funkar? Och de har världens största IT lösningar i flera divisioner.

Google är inte ofelbara, dom har haft en mängd med floppar under årens lopp.

Saker som Google Wave, Google Video Player, Google Glass, Nexus Q och Google Friend Connect är saker som helt försvunnit från vårt medvetna då dom floppade så hårt. Och båda deras försök till sociala medier, Google Orkut och G+, är nu nedlagda. Och det är bara toppen av isberget, det har funnits många fler floppar än så. Om Stadia floppar så är det bara en annan i raden av många.

Dom ska vara glada att dom är så ohyggligt framgångsrika med sin sökmotor och sina annonser så att dom kan kosta på sig att floppa om och om igen.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara rent trams.

Absolut

Medlem
Skrivet av Excerion:

@Superfly74:

"Inte funkar" är högst subjektivt beror på ändamålet..

INGEN just nu kan få data att färdas snabbare än ljusetshastighet inte ens google. Vi får se om någon lyckas göra kvantsammanflätning fungerande i data skickningssyfte.. men det är det ingen som gjort i nån större usträckning än iaf (Sök på "spooky action at a distance" för mer info).

Sedan måste du skilja på bandbredd och hastighet (latency) i det här fallet. Bandbredd är hur mycket data man kan skicka medans hastigheterna vi snackar om nu är hur lång tid det tar för det datat att faktiskt komma fram, oberoende av hur mycket data det är. Satelliterna må kunna ge jätte trevlig bandbredd kanske Gigabit till och med!?

Men du kommer ändå att få vänta 250-500 ms innan du får svar pga hur lång tid det tar för radiosignalerna att färdas från satelliterna igenom luften ner till en mottagare på jorden. Utöver detta så tillkommer ännu mer millisekunder för datat att processas igenom enheterna.. så nej det kommer inte lösa det här problemet snarare göra det ännu värre. Du får input lag som då går från att vara 44-60 ms via fiber till att bli 250-500 ms mer.

500ms för satelliternas signal att nå jorden? Hur högt tror du att de ligger?

Starlink ligger på ca 280km höjd, dvs 280 000 meter. Ljuset färdas i 300 000 000 m/s, vilket gör att det tar 0,93ms för ljuset att färdas den sträckan.

Medlem

@d99fish:

ah, nvm stämmer det du säger så hade jag isof fel i det fallet.

Efter att ha läst på lite så står det att skylink kommer att kunna leverera runt 100 Mbit och en latency på mellan 25-50 ms. Så det blir förmodligen ingen större fördel jämte emot fiber dock.

Inaktiv
Skrivet av twilek:

Vad baserar du det på?

Ursäkta sent svar men här kommer det; Mitt första intryck av snubben var i samband med när Death Stranding var färdigt och "internet" var galna för att Kojima tog åt sig all äran trotts att det mest sannolikt var något som blivit knasigt i översättningen då det väl är rätt känt att Kojima inte pratar så mycket engelska. Jason hade gjort ett inlägg på Twitter som påeldade just detta vilket jag tyckte var ansvarslöst från en person i hans position, sen om det var avsiktligt eller av okunskap är nästan lika illa.

Jag kan erkänna att det kanske inte är så sympatiskt av mig att döma ut en person av ett inlägg sådär men det gav mig en dålig smak hur han drog såna klumpiga slutsatser med hans position.

Dvs inget av anledningarna pajasen @eld listade.

Medlem

@Kazutoyo: Tack för ditt svar. Visst är det så. Jag ämmar att få min Mac Pro snart, och jag är lycklig bara jag tänker på det. Tänker inte streama på ett tag.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

123
Skriv svar