Recension – Pokémon Sword / Shield

Robot
Recension – Pokémon Sword / Shield

När Pokémon på allvar intar Switch är det ömsom vanebildande, ömsom fuskbygge.

#game-freak, #nintendo-switch, #pokémon-shield, #pokémon-sword


NuZ
Testpilot

Att de ska vara så svårt att släppa ett spel med alla pokemon? Sonen tjatar om spelet men sagt nej pga det sägs vara dåligt och bara nya pokemons osv. Lite högre betyg än vad jag trodde från FZ och lite synd att det blev samma som smått fantastiska Fallen Order.

Blir inget pokemon denna gång. Han och jag är inte klar med lets go ändå som är mycket bra men samma där. Vill kunna ha alla pokemons i ett spel.

Mycket bra skrivet Fredrik. Tack för recensionen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Hedersmedlem

Bra recension! Håller med i mångt och mycket. Klarade spelet i helgen och det var väl... okej? Wild area känns som ett dåligt försök att härma Breath of the Wild samt att det laggar otroligt mycket när man är uppkopplad online.

Måste erkänna att det som stör mig mest med att så många Pokémon saknas är inte själva faktumet att de inte finns med, utan varför de inte finns i spelet. Det verkar dessutom som att många existerar ändå nånstans i koden, har sett några Youtube-klipp där folk tydligen har "hackat fram" Pokémon som inte officiellt finns med i spelet. Så... de finns alltså?

Medlem

Att de skippade National Dex är inget jag bryr mig om, men det känns lite som ett halvhjärtat försök av Game Freak till att skapa ett Pokémon i HD. Fortfarande jävligt skoj, men det hade varit mer ögonbrynshöjande om grafik och spelvärld var mer i nivå med BotW.

Sen ska man väl inte glömma att Pokémon är ett spel för alla åldrar, så de måste ju göra det någorlunda barnvänligt och enkelt att förstå.

eld
Medlem
Skrivet av Gurt:

Det verkar dessutom som att många existerar ändå nånstans i koden, har sett några Youtube-klipp där folk tydligen har "hackat fram" Pokémon som inte officiellt finns med i spelet. Så... de finns alltså?

De kopierar över assets från pokemon lets go som delar motor, de är inte implementerade.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Att de ska vara så svårt att släppa ett spel med alla pokemon? Sonen tjatar om spelet men sagt nej pga det sägs vara dåligt och bara nya pokemons osv. Lite högre betyg än vad jag trodde från FZ och lite synd att det blev samma som smått fantastiska Fallen Order.

Blir inget pokemon denna gång. Han och jag är inte klar med lets go ändå som är mycket bra men samma där. Vill kunna ha alla pokemons i ett spel.

Mycket bra skrivet Fredrik. Tack för recensionen

Jag tror att din son skulle uppskatta Pokémon Sword/Shield trots att du hört att det ska vara dåligt. Tittar jag på när jag själv var barn var min standard långt från så hög som idag, på gott och ont. Personligen skulle jag köpt Pokémon till min egen son hade han visat intresse (alldeles för ung nu) trots att jag inte vill stödja den riktning som spelen har tagit. Det är min uppgift att säga vilka spel som är olämpliga för honom men inte vilka som är tråkiga utan att han får testa själv. Med det sagt försöker jag inte säga vad du ska göra eller att du gör fel, ville bara dela med mig av min åsikt då jag själv funderat på hur jag skulle göra i din situation.

Recensionen kändes kort. Missade nämna att alla Pokémons får EXP via share (går ej att stänga av) och vad det finns för endgame möjligheter. Har läst att de Legendariska Pokémon ska vara undermåliga och få till antalet dessutom. Jämför främst med en Reddit-användare som skrev om sina upplevelser i spelet och gav betyg på olika delar i spelet för att belysa vad han gillade/inte gillade. Storyn, "Wild area" konceptet, Hop, Antagonisterna, Elite 4, Gigamax eller Dynamax vad det heter och så vidare. Men kontentan var däremot densamma, han upplevde spelet som bra men det kändes som att GF hade fokuserat på fel saker emellanåt.

Tror vi är många som förväntades oss ett BotW-liknande Pokémon, något som serien förtjänar.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Att de ska vara så svårt att släppa ett spel med alla pokemon? Sonen tjatar om spelet men sagt nej pga det sägs vara dåligt och bara nya pokemons osv. Lite högre betyg än vad jag trodde från FZ och lite synd att det blev samma som smått fantastiska Fallen Order.

Blir inget pokemon denna gång. Han och jag är inte klar med lets go ändå som är mycket bra men samma där. Vill kunna ha alla pokemons i ett spel.

Mycket bra skrivet Fredrik. Tack för recensionen

Tror verkligen inte du ska lyssna allt för mycket på vad folk säger. Från vad jag läst och hört så ska spelet vara skitroligt om du casually spelar det eller bara är ett fan av pokémon. Är du en veteran och kanske inriktar dig mer åt det tävlingsinriktade hållet så blir det där emot gnälligt. Jag har vänner som är oerhört entusiastiska när det kommer till Pokémon. Visst är de besvikna på bristen av så där 400 pokémons men de tycks alla ha roligt oavsett. Internet är bra på att överreagera. (Menar inte att GameFreaks inte klantat sig en aning, men det är fortfarande ett bra spel, bara inte ett perfekt spel.)

NuZ
Testpilot
Skrivet av Luciphear:

Tror verkligen inte du ska lyssna allt för mycket på vad folk säger. Från vad jag läst och hört så ska spelet vara skitroligt om du casually spelar det eller bara är ett fan av pokémon. Är du en veteran och kanske inriktar dig mer åt det tävlingsinriktade hållet så blir det där emot gnälligt. Jag har vänner som är oerhört entusiastiska när det kommer till Pokémon. Visst är de besvikna på bristen av så där 400 pokémons men de tycks alla ha roligt oavsett. Internet är bra på att överreagera. (Menar inte att GameFreaks inte klantat sig en aning, men det är fortfarande ett bra spel, bara inte ett perfekt spel.)

Ja kanske men besviken att de inte gått ifrån 2 versions grejjen. Men kanske plockar upp det senare. Sonen är rätt hypad på pokemon men vi spelar rätt mycket lets go och fortnite och zelda just nu. Jag tränar speedruns på fallen order och baklogen ba växer


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hade gärna sett en remake av blue/red, det hade nog varit det enda pokemon-spelet jag skulle få för mig att spela igen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Ponny
Skrivet av NuZ:

Att de ska vara så svårt att släppa ett spel med alla pokemon? Sonen tjatar om spelet men sagt nej pga det sägs vara dåligt och bara nya pokemons osv. Lite högre betyg än vad jag trodde från FZ och lite synd att det blev samma som smått fantastiska Fallen Order.

Blir inget pokemon denna gång. Han och jag är inte klar med lets go ändå som är mycket bra men samma där. Vill kunna ha alla pokemons i ett spel.

Mycket bra skrivet Fredrik. Tack för recensionen

Pokétack! Hur mycket eller lite man tycker om Shield/Sword beror nog mycket på hur hardcore man är. Jag är som sagt mer sugen på att fånga nya monster än att tanka in alla mina gamla, men respekterar absolut de som saknar funktionen. Pokémon är känsligt och man vill ha ut olika bitar. Jag surar mest på att det inte är "the next big Pokémon thang", men bra är det absolut. Tror nog din son skulle kunna få ut mycket av det, men det är klart: har han Let's Go kvar kan man ju avvakta med gott samvete. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hade gärna sett en remake av blue/red, det hade nog varit det enda pokemon-spelet jag skulle få för mig att spela igen.

Pokemon Let's Go är väl i princip en remake av Gen 1?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Pokemon Let's Go är väl i princip en remake av Gen 1?

En remake på Yellow, fast med massa skumma ändringar, trodde jag?
Kanske får ta en närmre titt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tack för en bra recension. Tycker alltid att du uppvisar glimten i ögat i dina texter, det uppskattas.

Var lite sugen på detta men hoppar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Recensionen kändes kort och forcerad. Hade gärna velat veta lite mer ingående varför vissa saker är dåliga.
Tex "De haussade dynamix- och (senare) gigantamax-funktionerna, där pokémon växer till enorma jättar, visar att storleken definitivt inte räknas. Mer hälsa, starkare attacker, men oftast fuskbyggen." ger mig ingen info om vad det är eller varför det är ett fuskbygge.
Det är som att du skrivit recensionen med tanken att alla redan spelat det.

Medlem
Skrivet av Gurt:

Bra recension! Håller med i mångt och mycket. Klarade spelet i helgen och det var väl... okej? Wild area känns som ett dåligt försök att härma Breath of the Wild samt att det laggar otroligt mycket när man är uppkopplad online.

Måste erkänna att det som stör mig mest med att så många Pokémon saknas är inte själva faktumet att de inte finns med, utan varför de inte finns i spelet. Det verkar dessutom som att många existerar ändå nånstans i koden, har sett några Youtube-klipp där folk tydligen har "hackat fram" Pokémon som inte officiellt finns med i spelet. Så... de finns alltså?

Game Freak valde att ta bort så många Pokémons då det höga antalet gör det problematiskt att balansera gameplayet. Ju fler Pokémons och nya moves som tillkommer, desto mer rörigt blir det när alla ska ha styrkor och svagheter. Upprörda fans som påstår att SwSh bara är en copy/paste-produkt talar lite emot sig själv. Hade det bara varit en copy/paste-produkt så hade alla Pokémons utan tvekan varit med, och man hade struntat helt i hur obalancerat spelet hade blivit. Men Game Freak valde att tackla ett problem som slagit rot långt tillbaka i serien, på bekostnad av die-hard fans som strävar efter att fånga alla.

Hedersmedlem
Skrivet av Bojkott:

Game Freak valde att ta bort så många Pokémons då det höga antalet gör det problematiskt att balansera gameplayet. Ju fler Pokémons och nya moves som tillkommer, desto mer rörigt blir det när alla ska ha styrkor och svagheter. Upprörda fans som påstår att SwSh bara är en copy/paste-produkt talar lite emot sig själv. Hade det bara varit en copy/paste-produkt så hade alla Pokémons utan tvekan varit med, och man hade struntat helt i hur obalancerat spelet hade blivit. Men Game Freak valde att tackla ett problem som slagit rot långt tillbaka i serien, på bekostnad av die-hard fans som strävar efter att fånga alla.

Jo, jag misstänker att det är något sådant som ligger bakom förändringen. Kanske uppskattas det av nya fans och de som spelar mer casual men många hardcorefans är riktigt besvikna. Vissa har lagt ner hundratals timmar för att föda upp perfekta Pokémon som nu inte går att föra vidare till nya spelet, då kan jag förstå att man blir besviken. Men det är svårt att göra alla nöjda tyvärr.

Medlem

Jag har bara spelat Pokemon Lets Go Eevee och Pokemon Go innan och något jag stör mig något enormt på är varför kan man inte sortera pokemon boxen efter Pokedex nr, senaste fångade etc som i de tidigare jag spelat för ??

Sitta och manuellt flytta runt 1 åt gången kommer ju ta timtal för mig...

Oh istället för att ha en enda stor box så har man små boxar med 6x6 slots...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Game Freak valde att ta bort så många Pokémons då det höga antalet gör det problematiskt att balansera gameplayet. Ju fler Pokémons och nya moves som tillkommer, desto mer rörigt blir det när alla ska ha styrkor och svagheter. Upprörda fans som påstår att SwSh bara är en copy/paste-produkt talar lite emot sig själv. Hade det bara varit en copy/paste-produkt så hade alla Pokémons utan tvekan varit med, och man hade struntat helt i hur obalancerat spelet hade blivit. Men Game Freak valde att tackla ett problem som slagit rot långt tillbaka i serien, på bekostnad av die-hard fans som strävar efter att fånga alla.

Tyvärr vet dem flesta att det är bullshit. De påstår att de vill balansera och ha det lättare med att ge oss finare modeller och bättre animationer, men vi får inget av dem. Alla modeller är samma som finns till 3DS-spelen fast i högre upplösning. Dessa modeller var klara redan vid 3DS-tiden för att vara framtidssäkra och vi såg ju hur bra det gick.

Balanseringen heller den inte särskilt bra, med många Pokemon och ändringar till attacker som gjort det brutet på andra sätt. Givetvis kan man inte få allt perfekt balanserat. Det kommer alltid finnas en "meta" och saker som är starkare, men inget blev i slutändan bättre som de påstod det skulle bli.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är absolut inte ett perfekt spel, men kritiken känns helt sjukt överdriven. Speglar det usla debatt- och samhällsklimatet på ett ypperligt sätt. 0/10 eller 10/10 är de enda alternativen. Dexit är bland det löjligaste jag varit med om i mitt vuxna gamer-liv. Om något skulle franschisen må bra av en rejäl rensning när det gäller antal Pokémons (ta bort dem permanent) och att exkludera ett gäng denna gång var enligt mig ett steg i rätt riktning.

Sen kan jag hålla med om @uberpwnage2.0 att det är fel av Gamefreak att "hitta på ursäkter" som inte stämmer. Men jag stöttar dem till fullo att hålla nere antalet Pokés. Tycker redan nu att jag stöter på en ny (för spelet, inte serien) Pokémon var femte meter jag går. Spänningen och glädjen över att möta en ny är långt ifrån lika stor som i tidiga spel.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr vet dem flesta att det är bullshit. De påstår att de vill balansera och ha det lättare med att ge oss finare modeller och bättre animationer, men vi får inget av dem. Alla modeller är samma som finns till 3DS-spelen fast i högre upplösning. Dessa modeller var klara redan vid 3DS-tiden för att vara framtidssäkra och vi såg ju hur bra det gick.

Balanseringen heller den inte särskilt bra, med många Pokemon och ändringar till attacker som gjort det brutet på andra sätt. Givetvis kan man inte få allt perfekt balanserat. Det kommer alltid finnas en "meta" och saker som är starkare, men inget blev i slutändan bättre som de påstod det skulle bli.

De har aldrig sagt att de övergav häften av alla Pokémon för att ge oss snyggare modeller. Allt de har sagt att de måste göra om en del modeller för att göra dem mer redo för HD-upplösning. Allt är ett enda stort fall av lost in translation a la Google Translate. SuMo har ju alla Pokémon, så om alla modeller i SwSh är kopierade från SuMo rakt av så hade det ju inte riktigt funnits någon anledning att bara kopiera över hälften i vetskapen om att fans kommer bli upprörda.

Att kopiera över modellerna och snygga till texturerna är inget jättejobb precis, så det krävs inget geni att inse att det inte är där problemet ligger för Game Freak, utan att det går så mycket djupare än så. Vissa Pokémon (t.ex. Bulbasaur och Squirtle) som var med i Let’s Go och redan fått sig en HD-overhaul är inte ens med i SwSh. Varför lägga tid på att konvertera modeller från 3DS och skapa nya texturer när det redan finns färdiga modeller i Let’s Go som lever upp till önskvärd kvalité för HD-grafik?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

De har aldrig sagt att de övergav häften av alla Pokémon för att ge oss snyggare modeller. Allt de har sagt att de måste göra om en del modeller för att göra dem mer redo för HD-upplösning. Allt är ett enda stort fall av lost in translation a la Google Translate. SuMo har ju alla Pokémon, så om alla modeller i SwSh är kopierade från SuMo rakt av så hade det ju inte riktigt funnits någon anledning att bara kopiera över hälften i vetskapen om att fans kommer bli upprörda.

Att kopiera över modellerna och snygga till texturerna är inget jättejobb precis, så det krävs inget geni att inse att det inte är där problemet ligger för Game Freak, utan att det går så mycket djupare än så. Vissa Pokémon (t.ex. Bulbasaur och Squirtle) som var med i Let’s Go och redan fått sig en HD-overhaul är inte ens med i SwSh. Varför lägga tid på att konvertera modeller från 3DS och skapa nya texturer när det redan finns färdiga modeller i Let’s Go som lever upp till önskvärd kvalité för HD-grafik?

Och det är ju precis det som är problemet. När allt redan är "färdigt" , varför finns de inte med i spelet? Det vet ju inga andra än de som är inblandade tyvärr.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och det är ju precis det som är problemet. När allt redan är "färdigt" , varför finns de inte med i spelet? Det vet ju inga andra än de som är inblandade tyvärr.

Balansering är en skälig orsak till att rensa upp. De har sett till så att det finns Pokémon från varje generation kvar för att tillfredsställa så många som möjligt samt lagt till nya. Sword & Shield är långt ifrån det perfekta spelet som löser alla problem, men det är enligt mig ett steg i rätt riktning i att få kontroll över vad som håller på att spåra ur totalt. Förhoppningsvis kommer vi se fler förbättringar i framtiden, där de bygger vidare på Wild Area-idén och öppnar upp spelvärlden mer än i SwSh, och hittar lösningar till att inkludera fler Pokémon utan att det blir för obalanserat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Balansering är en skälig orsak till att rensa upp. De har sett till så att det finns Pokémon från varje generation kvar för att tillfredsställa så många som möjligt samt lagt till nya. Sword & Shield är långt ifrån det perfekta spelet som löser alla problem, men det är enligt mig ett steg i rätt riktning i att få kontroll över vad som håller på att spåra ur totalt. Förhoppningsvis kommer vi se fler förbättringar i framtiden, där de bygger vidare på Wild Area-idén och öppnar upp spelvärlden mer än i SwSh, och hittar lösningar till att inkludera fler Pokémon utan att det blir för obalanserat.

Det har ju dock inte blivit någon förbättring, såvida du inte menar att man gör rätt genom att bara ta bort Pokemon. I slutändan så är inte spelet mer balanserat ändå precis som de ville påstå.

Jo det får vi hoppas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det har ju dock inte blivit någon förbättring, såvida du inte menar att man gör rätt genom att bara ta bort Pokemon. I slutändan så är inte spelet mer balanserat ändå precis som de ville påstå.

Jo det får vi hoppas.

Mer balanserat än vad? Du har ju inte spelat något Pokémon med alla tidigare + de nya. Hur vet du att det inte vara balansproblem med den uppsättningen?

Sen att det finns spår av Pokémons som inte är med i spelet är väl inget konstigt? Arbetsmaterial ligger kvar i de flesta spel som går guld. De har väl dessutom sagt att det kommer bli world events framöver där Pokémons som inte finns i ”vanliga” äventyret kan dyka upp exklusivt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

Mer balanserat än vad? Du har ju inte spelat något Pokémon med alla tidigare + de nya. Hur vet du att det inte vara balansproblem med den uppsättningen?

Sen att det finns spår av Pokémons som inte är med i spelet är väl inget konstigt? Arbetsmaterial ligger kvar i de flesta spel som går guld. De har väl dessutom sagt att det kommer bli world events framöver där Pokémons som inte finns i ”vanliga” äventyret kan dyka upp exklusivt.

En anledning till att de tog bort massvis med Pokemon var för att Gamefreak ville att gameplay, helst i PVP, skulle vara mer balanserad. Det fanns så otroligt många Pokemon, och attacker att det var svårt att balansera, vilket är förståeligt. Tyvärr löste det ju inte problemen, de buffade och nerfade grejer och gjorde metat till säkert en av de värre det varit på länge och helst då med Dynamax-funktionen.

Vi har redan alla Pokemon i spelets kod, varav runt 30-35 inte går att få tag i spelet. Dessa kommer mest troligen bli någon form av World event som du pratar om.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

Tycker nedan recension satte huvudet på spiken gällande exakt alla aspekter av spelet (både bra och dåligt men mest dåligt).

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Tycker nedan recension satte huvudet på spiken gällande exakt alla aspekter av spelet (både bra och dåligt men mest dåligt).

62PFkCrE2co

Pokemon har dock gått sakta nedåt under en lång tid. Sun & Moon som var det sista till 3DS var nog det dåligaste och mest handhållna vi fått någonsin.

Vi får se vad som kommer härnäst. Diamond & Pearl-remake? Sword and Shield 2? Tredje-version av Sword and Shield, pilbåge kanske?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar