Recension – Terminator: Resistance

Robot
Recension – Terminator: Resistance
Medlem

Inne på 6 timmars spelande nu och jag måste säga att jag tycker det är riktigt underhållande. B-films vibbarna är dock uppenbara. De här är ett spel där utvecklarna gjort alt dom kunnat med små resurser. Spelet har en egen stajl och visst ,rent tekniskt är det inte bäst på något alls egentligen, men för mig som oftast inte gillar AAA FPS-shooters som följer en inarbetad och välpolerad formel är detta ett utmärkt spel som är lite ruffigare runt kanterna. Det finns en klar retro-känsla som klingar väl med dom första Terminator-filmerna, det väcker också mina minnen från Future Shock till liv. Smaken är som baken och denna gång håller jag faktiskt inte med recensenten. Jag gillar spelet.

Medlem

Spelet ligger på 90% mycket väl godkända recensioner på Steam. Där klagas det också på AI men berömmer atmosfären och musiken. Kommer ge spelet en chans om nån månad tänkte jag. Har alltid varit fascinerad av cyborgs ochh Terminator filmerna speciellt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Man måste tydligen spela på svåraste annars är det super simpelt.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Spelet ligger på 90% mycket väl godkända recensioner på Steam. Där klagas det också på AI men berömmer atmosfären och musiken. Kommer ge spelet en chans om nån månad tänkte jag. Har alltid varit fascinerad av cyborgs ochh Terminator filmerna speciellt.

Jag är lite förvånad att Steam går så pass stick i stäv med dom flesta recensioner av spelet. Och jag litar gärna mest på spelarnas egna kollektiva betyg.

Medlem

@Skyrage: Detta till följt av Alien spel kan tyckas om även om det är lite B.

Medlem

Ett Terminator-spel som är mer som Alien Isolation, där du är helt hjälplös, hade varit grymt, och lite mer likt filmerna (1:an och 2:an).

Medlem

Jag gillade detta spelet otroligt mycket. Man bör dock spela på det svåraste (extreme) för att det ska bli utmaning. AI:n i spelet ÄR smart, allt handlar bara om svårighetsgraden man kör på, det säger sig självt.
Det är nice att många på steam gillar det också. Många applåder till reef och teyon för ett grymt arbete! 👏👏

Medlem

Ang att terminators dör för lätt..så beror även Det på svårighetsgraden.
AI:n tål mer, blir smartare och upptäcker dig lättare beroende på svårighetsgrad. Alla borde köra detta på extreme. I första filmen när Sarah och Kyle precis flytt från terminatorn på tech noir,så frågar hon honom " Can you stop it..?" varpå han svarar "With these weapons..i don't know..". It makes sence, för i framtiden har de ju plasmavapen, vilket tar ut dem lättare. I spelet kan du inte ta ned en terminator med shotgun eller annat, bara vissa fiender. Däremot kan du få terminatorn att falla på marken, vilket ger dig några sekunder att fly. Så det är verkligen spot on från filmerna.

Skribent

Alltså, versionen av main theme i startmeny...kan vara en av de bästa versionerna jag hört.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Powerzone91:

Ang att terminators dör för lätt..så beror även Det på svårighetsgraden.
AI:n tål mer, blir smartare och upptäcker dig lättare beroende på svårighetsgrad. Alla borde köra detta på extreme. I första filmen när Sarah och Kyle precis flytt från terminatorn på tech noir,så frågar hon honom " Can you stop it..?" varpå han svarar "With these weapons..i don't know..". It makes sence, för i framtiden har de ju plasmavapen, vilket tar ut dem lättare. I spelet kan du inte ta ned en terminator med shotgun eller annat, bara vissa fiender. Däremot kan du få terminatorn att falla på marken, vilket ger dig några sekunder att fly. Så det är verkligen spot on från filmerna.

Givetvis blir de svårare att döda ju högre svårighetsgrad man har, annars hade det inte varit mycket poäng med att ha högre svårighetsgrader. Den dåliga AI:n är dock densamma oavsett svårighetsgrad, sett till hur fienderna agerar när de har upptäckt dig (att man gjort det snabbare för maskinerna att upptäcka dig ser jag inte som bättre AI).

Poängen var aldrig att man inte följer vad som sägs och etableras i filmerna – tvärtom påpekar jag uttryckligen att det är en extremt svår period i Terminator-tidslinjen att tackla om man vill göra ett renodlat action-spel, eftersom man nästan oundvikligen får just detta resultat, som inte känns som de första Terminator-filmerna, som snarare är tama skräckfilmer än renodlade actionfilmer. Det går som sagt utmärkt att förklara med "plasmavapen", men bara för att något går att förklara innebär det inte att det är ett bra val.

Jag hade mycket hellre sett något mer skräckorienterat där man har just en liten mängd hagelgevärspatroner att använda för att temporärt oskadliggöra en jagande terminator.

Skrivet av Johlor:

Alltså, versionen av main theme i startmeny...kan vara en av de bästa versionerna jag hört.

Jaaaa! Sjukt skön version.

Medlem

Jag kan inte sätta fingret på det, men känslan när den första Terminator-patrullen drar förbi och man inte har något att döda dem med är bra, riktigt bra. Det påminner lite om hur spel kändes "förr" - mindre polerade, men med mer äkta inlevelse.

Det lyckas dessutom med något som ytterst få spel i genren, i mina ögon, i dagsläget lyckas med - stealthbitar utan att göra dem totalt aptråkiga. Att gömma sig från Terminators och HK-Aerials på högre svårighetsgrader är en fröjd, stundtals frustrerande, men en fröjd när det funkar.

Visst är spelet opolerat, och skill-, crafting- och inventorysystemet är väldigt basic och/eller plottrigt, men det har en charm få spel, inte minst i FPS-genren, lyckas med längre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

jag kanske bara är konspiratoriskt lagd (inte särskilt, faktiskt) men det är något jävligt mysko / astroturfigt med hur alla user reviews på steam är nästan uteslutande positiva, fast alla "klagar" på typ exakt samma saker (pratar om hur AIn är sådär, det ser opolerat ut osv).

gick även igenom en del trådar på reddit där det är precis samma sak, skitmånga kommentarer om hur det ser opolerat ut osv men är faktiskt ett skitbra spel. ofta från konton som inte kommenterat på flera månader.

sen kommer man till FZ och det ser typ exakt likadant ut här.

foliehatten sitter bra, tack.

Skribent

Är nog mer fascinerad av att det är från skaparna av det där Rambo-spelet som nog kan vara ett av de sämsta i mannaminne.

Verkar som utvecklarna i alla fall själva utvecklas även om nu detta inte är perfekt. Det verkar i alla fall som om det finns hjärta bakom produkten och att de faktiskt är genuina Terminator-fans.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Måhända att det blir ett fynd under julrean. Har ju vart Arnold/Terminator fan sen
innan man lärde sig gå i princip

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det påminner lite om hur spel kändes "förr" - mindre polerade, men med mer äkta inlevelse.

Exakt så!! Du satte ord på det, den typen av spel som knappt finns längre. Jag håller med dig till 100%.

Medlem

Kändes förr säger ni... hmm... nu blev till och med jag intresserad, spelet verkar ju sämst, men nu skall jag kolla lite på youtube.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Haha, den där menylåten var ju iofs fett bra ja.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har ju fått överraskande bra betyg på Steam samt user score på Metacritic. Men de filmer på Youtube jag har kollat på känns det ju mer som ett 20 dollars spel.

Skribent
Skrivet av Vinkelslipen:

Har ju fått överraskande bra betyg på Steam samt user score på Metacritic. Men de filmer på Youtube jag har kollat på känns det ju mer som ett 20 dollars spel.

Det är ungefär där jag också skulle lägga det. För runt $25 är det helt klart rekommenderat om man är intresserad av Terminator.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Haha, den där menylåten var ju iofs fett bra ja.

det var ingen vacker meny.

Spelet ser snäppet bättre än deras rambo-spel kanske:

Medlem

Haha, jag trodde det med, fast jag kollade på en recension som också pratade om rambospelet och att han var förvånad hur bra detta var från någon som gjort ett sådant spel som just rambo.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men är dem lika dåligt som Grines Terminator salvation?

Avstängd

Är osäker på detta, men ska nog vänta tills en rea, förhoppningsvis vid jul?..

Medlem

Blast from the past. Filmlicensspel brukade vara en av dom värsta sakerna i industrin... saknar dom dagarna.

Intressant respons spelet har fått. Tror jag aldrig har sett denna sortens polarisering mellan spelare och kritiker.

Medlem

Bumpar tråden. Har i dagarna skaffat spelet och jag gillar det väldigt mycket. Framförallt atmosfären och musiken som en del påpekat. Grafiken kan numera uppgraderas med en gratis uppdatering (finns även en Complete-edition där det även ingår nån kortare expansion). Får lite Days Gone-känsla över spelet och det är svårt att ta en paus då man gärna vill veta vad som händer i historien bakom det där hörnet :). Kommer definitivt skaffa speltillverkarnas senaste spel Robocop - Roque City, när det gått ner lite i pris eller man hittar ett begagnat ex.

1
Skriv svar