Medlem
JOKER

Det tog ett längre tag än planerat men nu är det gjort.
Jokern har mina ögon, öron och mitt inre fått ta del av och jag är mer än nöjd.
Nästan förtrollad.

Vem är han egentligen?
Han den där skurken som Läderlappen slåss mot år in och år ut mot.
Han den där som under de senaste åren fått vara i rampljuset, mer eller mindre, på några filmer som dykt upp på den vita duken.

Vi har Jack Nicholsons härliga version i Batman från 1989.
För att inte tala om den extremt farliga och väldigt väl spelade Jokern av Heath Ledger i The Dark Knight från 2008.
Sedan har vi den där versionen som många av oss, inte jag, vill glömma. Den som Jared Leto stod för i Suicide Squad från 2016.
En av mina personliga favoriter, särskilt på grund av Rocksteadys spel, är Jokern som Mark Hamill ger sin röst till. Gudomligt!
I alla dessa var det Batman, Batman och åter Batman, och ett gäng andra DC-personligheter som fick närvara.
Nu var det dags för Jokern att få sig en alldeles egen film.

Arthur Fleck.
Jobbar som en clown för att han finns till i världen för att sprida glädje.
Filmen börjar dock brutalt med att Arthur blir misshandlad av ett gäng ungdomar som hade snott en skylt han hållit i utanför en butik. Butiksägaren trodde att Arthur hade blivit misshandlad så via Arthurs chef ville butiksägaren ha pengar för den försvunna skylten.
Sakta men säkert bryts en redan psykiskt misshandlad man ner än mer.

I filmen får vi veta ett och annat om Arthurs bakgrund där hans mamma spelar en stor roll. Vi får veta varför han skrattar som han gör och vi får följa hans väg från att vara den skumma personen han är till att bli den ondskefulla Jokern vi känner till sedan otaliga filmer, animerade som icke-animerade, spel och serietidningar.

Det är en våldsam film.
Förmodligen alldeles för brutal enligt många och det med rätta kan jag väl tycka.
Filmen har anklagats för att göra så att det är okej att slå och döda andra för att samhället brutit ner en, och det får vara en åsikt för dem, men jag ser filmen för vad den är.
En film.

En ruskigt bra film men superbt skådespeleri från Joaquin Phoenix i rollen som Arthur Fleck aka Jokern.
Stundtals, främst i början, undrade jag vad sjutton som hände och varför det hände.
Vissa scener var bara konstiga tills jag fick mer sammanhang för dessa ju mer filmen fortskred.

Jag skulle vilja kalla filmen för ett mästerverk och ger den därför en femma i betyg.
Det är sällan jag sitter och gapar som jag gjorde igår och undrar om jag precis såg det jag såg.
Det är sällan jag blir så hänförd av en karaktär så som Joaquin spelade Arthur.
Det är sällan som allt bara vävs samman på ett så vackert sätt utan att något går sönder.
Det är sällan jag vill se filmen på nytt direkt efteråt.

Jokern kan man diskutera ett och annat om men som film är det en suveränt bra sådan!

Trots att jag älskar superhjältar, DCs snäppet mer än Marvels, så var det faktiskt en frisk fläkt att se denna filmen utan någon superhjälte inblandad. Jag behöver inte se mer av just denna Jokern än det jag precis har sett men jag skulle heller inte tacka nej till att se Joaquins Joker möta Batman i en framtida film.

Ärligt talat så kunde jag personligen inte se några brister med filmen.
Allting vävdes samman bra utan att det blev för mycket eller för lite av någonting.
En riktigt bra originfilm av en av historiens största och mest kända superskurkar.

Med detta sagt...
Se filmen om du inte redan har gjort det.

Mästerverk ala Jokern
5
Mästerligt
+
Joaquin Phoenix
+
Avsaknaden av superhjältar
+
Den röda tråden
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Halo kompis!

Medlem

Mycket bra film. Håller inte med om att det är 10/10 dock.
Fanns en del saker jag inte gillade som hindrade mig från att ge fullt betyg.
Osäker på om det är en 8 eller 9 fortfarande pga momenten jag störde mig på.
Men ja... Bästa filmen på länge!

Medlem

@HallonTreo:

Vad var det för grejer du störde dig på?


signatur

Halo kompis!

Medlem

Mycket bra film med en otrolig insats av Joaquin Phoenix, med flera.

Ändå når den inte upp till högsta betyg. Detta då den, enligt mig, knappt går att se om.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

@HallonTreo:

Vad var det för grejer du störde dig på?

Alla scener där han integrerade med Sophie som var en del av filmens storytelling men till slut visade sig vara påhittade/inbillade upplevelser...

Det var troligtvis menat som "OMG vilken twist!" men jag kände bara att det var en billig lösning för att föra historien framåt.
Jag var inte imponerad och istället för "oh shit vilken twist" så kände jag bara "meh... lame!"

Den ska ses inom kort. Har alltid gillat P's skådespelartalanger.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Ångrar att jag inte såg om den när den gick här. Känner flera som sett den 2 ggr.

Kul att den slagit alla nya filmer med störande politiska agendor och dryga producenter som ger fansen fuck off... hoppas den kommer drar in mer än nya star wars, det vore komik.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Ångrar att jag inte såg om den när den gick här. Känner flera som sett den 2 ggr.

Kul att den slagit alla nya filmer med störande politiska agendor och dryga producenter som ger fansen fuck off... hoppas den kommer drar in mer än nya star wars, det vore komik.

Vetifan om målet med filmen var att ge fans en "fuck off" dock. Är väl bara att tolkningen av Joker går emot många fans egna tolkning av Joker.

Tror dock inte målet var att fucka med deras syn på Jokern.. men vad vet jag

Skribent

*Varning för spoiler, läs INTE spoilertaggen om du inte sett filmen.

Jag gillade den skarpt men det som gör att det inte är en fullpoängare är

slutet. Hade filmen slutat när Joker står på bilen och alla jublar runt honom så hade det varit full pott, men nu måste de liksom visa att man inte vinner om man är ond utan man åker dit. Sedan för att få in lite lättsmält "feel good" i filmen så är det ett halvkomiskt slut med ett mord off screen och jagande i korridoren som i ett avsnitt av Scooby Doo. Tyckte det förstörde lite av den mörka stämningen som byggts upp under filmens gång.

Fast jag håller ändå med om betyget 5/5 men på en större skala hade jag inte gett den full pott.

Avstängd
Skrivet av HallonTreo:

Vetifan om målet med filmen var att ge fans en "fuck off" dock. Är väl bara att tolkningen av Joker går emot många fans egna tolkning av Joker.

Tror dock inte målet var att fucka med deras syn på Jokern.. men vad vet jag

wut? jag har inte sagt att Joker ger fansen "fuck off"... läs igen. Filmen ger en fantastisk och framförallt en trovärdig beskrivning av hur Jokern kom till, och to.m lite av Batman får man ju reda på. Väldigt bra och tror inte det kunnat göras bättre.

Jag tänkte närmast dels på nya Terminator där filmskaparen sa nått i stil med att alla män kommer darra för filmen har starka kvinnor och alla "toxic white males" kan fara åt helvete och allt vad det var (dessa vita män som gärna kanske sett filmen men valde att skita i det när han är på det sättet)... och så floppade filmen... likaså har ju Rian Johnson sagt "fuck them" åt Star Wars fans ganska nyligen. Verkar vara en pågående trend eller nått av de som drivs av feministnarrativ / gender politics att skrämma och hata fansen så filmerna tokfloppar. Sen gnäller dom på att det är männens fel att det floppade, samma som dom sagt att dom hatar och knappt vill ha som publik. lol.

Medlem

Första filmen på bio i år för mig, grym upplevelse och vilken skådespelarinsats! Helt klart sevärd.

Medlem

man fick inte direkt uppfattningen att jokern kommer att bli en kriminell mastermind av filmen. låg iq samt totalt galen. passade inte

Skribent
Skrivet av jamorro:

man fick inte direkt uppfattningen att jokern kommer att bli en kriminell mastermind av filmen. låg iq samt totalt galen. passade inte

Det är väl egentligen bara versionen av Jokern i Dark Knight som är kriminell mastermind? I övriga produktioner är han rätt galen av sig, även om just den här versionen är värre på den punkten än övriga alster med Jokern.

Medlem
Skrivet av Harmond:

wut? jag har inte sagt att Joker ger fansen "fuck off"... läs igen. Filmen ger en fantastisk och framförallt en trovärdig beskrivning av hur Jokern kom till, och to.m lite av Batman får man ju reda på. Väldigt bra och tror inte det kunnat göras bättre.

Jag tänkte närmast dels på nya Terminator där filmskaparen sa nått i stil med att alla män kommer darra för filmen har starka kvinnor och alla "toxic white males" kan fara åt helvete och allt vad det var (dessa vita män som gärna kanske sett filmen men valde att skita i det när han är på det sättet)... och så floppade filmen... likaså har ju Rian Johnson sagt "fuck them" åt Star Wars fans ganska nyligen. Verkar vara en pågående trend eller nått av de som drivs av feministnarrativ / gender politics att skrämma och hata fansen så filmerna tokfloppar. Sen gnäller dom på att det är männens fel att det floppade, samma som dom sagt att dom hatar och knappt vill ha som publik. lol.

Läste fel

Medlem
Skrivet av jamorro:

man fick inte direkt uppfattningen att jokern kommer att bli en kriminell mastermind av filmen. låg iq samt totalt galen. passade inte

Eh.... aldrig någonsin genom filmen förskte han uppnå rollen som en kriminell mastermind?
Hans handligar ledde till saker som han aldrig hade kunnat föreställa sig eller ens ville skulle hända.

Ganska märklig slutsats...

Medlem

Personligen tycker jag den var ganska långtråkig stundtals, förutsägbar och väntade mest på klimaxet.

Phoenix var duktig dock!

En helt okej film, men knappast fullpott imho.

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Eh.... aldrig någonsin genom filmen förskte han uppnå rollen som en kriminell mastermind?
Hans handligar ledde till saker som han aldrig hade kunnat föreställa sig eller ens ville skulle hända.

Ganska märklig slutsats...

Eh.. nä precis.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det är väl egentligen bara versionen av Jokern i Dark Knight som är kriminell mastermind? I övriga produktioner är han rätt galen av sig, även om just den här versionen är värre på den punkten än övriga alster med Jokern.

nja sen första serietidningen kom ut på 40 talet så har jokern varit en kriminell mastermind. en supervillian med en massa goons som hjälpredor. här var han bara galen. fick inte känslan att det här skulle bli någon nemesis till batman direkt.

Releasehästryttare
Skribent
Skrivet av jamorro:

nja sen första serietidningen kom ut på 40 talet så har jokern varit en kriminell mastermind. en supervillian med en massa goons som hjälpredor. här var han bara galen. fick inte känslan att det här skulle bli någon nemesis till batman direkt.

Visst har han goons, men jag skulle inte säga att det är någon ordning utan det är följare som gör som Jokern säger i ett visst skede. Planering framåt, någon form av befälskedja eller olika ansvarsområden kan jag inte säga att jag tycker Jokern har styrt upp någon annanstans än i Dark Knight.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Visst har han goons, men jag skulle inte säga att det är någon ordning utan det är följare som gör som Jokern säger i ett visst skede. Planering framåt, någon form av befälskedja eller olika ansvarsområden kan jag inte säga att jag tycker Jokern har styrt upp någon annanstans än i Dark Knight.

batman 1989 https://youtu.be/n0H5Gy5yNb0
bara ett av många exempel

Skribent
Skrivet av jamorro:

batman 1989 https://youtu.be/n0H5Gy5yNb0
bara ett av många exempel

Finns nog massor med serier, serieavsnitt, filmklipp där man kan dra fram bevis åt det ena andra hållet men i slutändan tror jag det är upp till var och en hur man tolkar karaktären. Han har maffiabossarna skrämda, men jag ser inte hur han ska kunna styra och kontrollera dem en längre tid. Jokern vill ju bara ha kaos och 9/10 gör han det som impulsivt verkar bäst utan någon tanke på konsekvenser. Inte heller bryr han sig inte om pengar eller långsiktighet.

Fast åter till filmen. Det är en avsevärd åldersskillnad mellan Bruce och Jokern här, vilket det så vitt jag vet aldrig varit tidigare. Kan det vara så att i den här filmen är Jokern inte en person utan en symbol?

Medlem

@Shadee
Precis. Inget som direkt säger att han är den Jokern som blir Batmans nemesis mer än att de har många likheter.

Var samma med tv-serien Gotham.
SPOILERS FÖLJER OM NI INTE SETT SERIEN
.
.
.
.
.

Jerome antingen var eller inte var den seriens riktiga Joker. Nu har jag själv inte sett sista två säsongerna så jag vet inte hur det slutar för Jerome men är väl samma som för denna filmen, att man inte riktigt ska veta vem han blir I slutändan.


signatur

Halo kompis!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bussovic:

@Shadee
Precis. Inget som direkt säger att han är den Jokern som blir Batmans nemesis mer än att de har många likheter.

Var samma med tv-serien Gotham.
SPOILERS FÖLJER OM NI INTE SETT SERIEN
.
.
.
.
.

Jerome antingen var eller inte var den seriens riktiga Joker. Nu har jag själv inte sett sista två säsongerna så jag vet inte hur det slutar för Jerome men är väl samma som för denna filmen, att man inte riktigt ska veta vem han blir I slutändan.

Man vet efter man tittat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@HallonTreo:

Jag tror du misstolkade det totalt, hade inget med billig twist att göra med, utan att visa hur störd/ensam/sjuk individ han verkligen var, och hur rädd han var att bli sårad, samtidigt som inte, som han gjorde i början på den där "talkshow" biten, det var ju en liten förvarning att han var kapabel till extremt desillusionerat beteende/mentalisering? Hur tragisk och trasig människa Jokern verkligen är/var, ocskå förklarar varför han blev så farlig och så populär att få spela som skådis, då mental ohälsa är nog den största frihet du kan få som skådis att göra nåt du sällan får göra? Och Joquian har min än större extremt stora respekt och jag tyckte redan om han förut, men nu är han top 3 bästa skådis nånsin i min bok, för ingen annan hade gjort det så där bra! Ingen!

Lätt top betyg, 5 av 5, och en av bästa filmer nånsin fö rmig. Och en sak jag kan däremot hålla med om, det är en sån film, som man inte orkar eller vill se fler gånger, men det gör inget med betyget i sig? Tvärtom, visar hur stark den är, och hur obehaglig den är att se på....


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

@HallonTreo:

Jag tror du misstolkade det totalt, hade inget med billig twist att göra med, utan att visa hur störd/ensam/sjuk individ han verkligen var, och hur rädd han var att bli sårad, samtidigt som inte, som han gjorde i början på den där "talkshow" biten, det var ju en liten förvarning att han var kapabel till extremt desillusionerat beteende/mentalisering? Hur tragisk och trasig människa Jokern verkligen är/var, ocskå förklarar varför han blev så farlig och så populär att få spela som skådis, då mental ohälsa är nog den största frihet du kan få som skådis att göra nåt du sällan får göra? Och Joquian har min än större extremt stora respekt och jag tyckte redan om han förut, men nu är han top 3 bästa skådis nånsin i min bok, för ingen annan hade gjort det så där bra! Ingen!

Lätt top betyg, 5 av 5, och en av bästa filmer nånsin fö rmig. Och en sak jag kan däremot hålla med om, det är en sån film, som man inte orkar eller vill se fler gånger, men det gör inget med betyget i sig? Tvärtom, visar hur stark den är, och hur obehaglig den är att se på....

Handlar ju inte om att misstolka. Det var ju uppenbart genom hela filmen att han var psykiskt sjuk. Tyckte bara det var ett onödigt tillägg som egentligen inte tillförde storyn något alls då det redan på många andra sätt visats att han var riktigt jävla sjuk.

Medlem

@Bussovic: Jag förstår personligen inte kritiken om att den här filmen skulle vara våldsam. Jag vet inte om det är för att filmen känns mer verklig än många actionfilmer där hjälten skjuter 100 skurkar första kvarten.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Bussovic:

"Recension"

Tack för din recension. Personligen hade jag inte givit den en fullträff. Tempot i första halvan av filmen är riktigt trög och berättandet och progressionen hos alla går väldigt långsamt. När väl filmen får fart blir den riktigt bra. Bra filmande, ok ljud. Gillar personligen inte det grådaskiga filtret som ligger över filmen. Hade själv velat se ett mer verklig filter för mer inlevelse.
Phoenix är bra. Hans medskådespelare får dock inte mycket tid på duken att prestera.

En bra film men inte något märkvärdigt tyvärr. 3/5 enligt mej.

Skrivet av jamorro:

nja sen första serietidningen kom ut på 40 talet så har jokern varit en kriminell mastermind. en supervillian med en massa goons som hjälpredor. här var han bara galen. fick inte känslan att det här skulle bli någon nemesis till batman direkt.

Håller med. Ur serietidningsperspektiv så var filmen sådär. Svårt att se var de kommer ta märket från där de slutade. Jokern i denna film letar mer efter att erkännande. Hur ska han bli den kriminella geniet eller kaosmannen från där filmen slutade. Inget i slutet tyder på att han kommer ta någon av vägarna tyvärr.

Medlem

@Oakenborn

Jag är sedan barnsben härdad för våld så jag personligen har inget emot det. Visst att det var några scener som var lite för mycket men det är trots allt en R-rated film och då får man ta det.
Folk idag, särskilt politiker, försöker tjäna billiga poänger genom att säga att våldet i filmer förstör mycket bla bla bla och att folk blir kränkta för det. Men kan man inte skilja på film och verklighet så får man väl helt sluta titta på film.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

@Oakenborn

Jag är sedan barnsben härdad för våld så jag personligen har inget emot det. Visst att det var några scener som var lite för mycket men det är trots allt en R-rated film och då får man ta det.
Folk idag, särskilt politiker, försöker tjäna billiga poänger genom att säga att våldet i filmer förstör mycket bla bla bla och att folk blir kränkta för det. Men kan man inte skilja på film och verklighet så får man väl helt sluta titta på film.

Håller med dig. Människor tar inget eget ansvar nu för tiden. Allt är inte för alla. Om jag inte gillar något slutar jag kolla/lyssna/spela det och går vidare med mitt liv, något som många nu för tiden verkar oförmögna till.

Annars tycker jag att det var en intressant recension. Fortsätt gärna med fler


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar