Inget virtual reality-fokus för nästa Xbox då "ingen frågar efter VR"

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Internet är bara en fluga

Jag tänkte samma sak, även andra klassiska uttalanden som hur mycket minne som någonsin kommer behövas, har glömt exakt, men poängen är att Phil förmodligen inte alls frågat så noga vad intresset är. Men hans uttalande blir nog ingen klassisk groda, de kan ju bara släppa ett tillbehör sedan när de andra gjort arbetet åt dom och "marknaden är redo". Vilket jag tycker är lite lamt, men bättre än inget iaf.

Skrivet av Phyrino:

wow... PS VR har sålt 5 miljoner... Vad blir det. typ 5 procent av köparna.
Dvs inte speciellt intressant.

5 miljoner är en ganska respektabel siffra, speciellt när du har alla de köparna på en enda plattform. Med tanke på att PSVR är ganska dålig när den jämförs mot t ex index är det ändå ganska många som hoppat på och de verkar ha riktigt roligt. Själv väntar jag på en uppdaterad PSVR innan jag hoppar på, men om Sony skulle göra en "Alyx" kommer det nog dra iväg rätt fort. Är oerhört tacksam att någon(inom tv-spel) satsar, så även om PSVR 2.0 "suger" kommer jag att skaffa en för att stödja VR.

Skrivet av sebrock:

Synd att inte alla har råd och måste basha något dom förmodligen aldrig testat. VR är definitivt här för att stanna även om det självklart ska förbättras. Såg ett klipp från CitizenCon där någon tog upp en kaffekopp och skulle dricka och sedan ställa tillbaka den. Fem klick med musen. Det enda man tänkte då var hur otroligt primitivt flatscreen-gaming är. Förhoppningsvis får alla råd framöver.

Har ni sett Valves video där de pratar om VR?
Många tror att Alyx gjordes för att Valve skulle tjäna pengar på Index, men från början var det inte ens ett spel utan några snubbar som skulle förbättra VR och lyckades riktigt bra med det, resten är historia.

I videon nämns även att det man kan göra i VR inte lätt kan överföras till tgn/mus, då man skulle behöva mappa typ hela tangentbordet till kortkommandon. Ducka och sikta och byta vapen till granat går väl bra, men inte samtidigt som du öppnar en dörr på glänt med vänster hand, peakar in med headtilt, och lobbar in den samtidigt som du stänger dörren i en enda rörelsefrekvens.

Personligen använder jag VR nästan varje dag, även till helt andra saker än spel(cosplay hint hint) och till skeptiker som läser mitt inlägg så lovar jag att även helt utan spel så är VR något man måste uppleva själv. Reviews på youtube kan verkligen inte överföra känslan av att hamna i en ny verklighet. Hjärnan är så lättlurad, så t.ex skräck blir 10 gånger värre när du upplever den istället för att vara en åskådare. På samma sätt så det här med att vissa tycker porr är otrohet, så kan man verkligen få känslan av att man bedrar sin partner i VR, just för att man nu är delaktig istället för att bara titta på. Speciellt i de videos där personen kommer fram och pussar dig samtidigt som de viskar i ditt öra. Allt ljud i 3D kan ge riktiga rysningar, som ASMR typ.

Men VR-spel i allmänhet gör att man känner sig som ett litet barn igen. Hoppet är större än VHS till Avatar i 3D på bio, då inget tidigare har tagit dig från åskådare till huvudperson på samma sätt innan. Som din bästa lucid dream, känslan att vad som helst är möjligt.

Om VR dör, så kan iaf inte jag bara nöja mig med "vanliga" upplevelser igen. VR har nästan helt botat min depression och jag känner mig glad igen. För bara tre år sedan hade jag inte ens kunnat skriva det här inlägget, vilket som mitt första här är en liten seger i sig!

Så jag hoppas många hoppar på nu när Alyx kommer, för jag vill verkligen att VR ska lyckas. Om alla skulle vänta på perfekta glasögon som inte väger något, är trådlösa, billiga och med 8K på varje öga, då kommer det aldrig att ta fart. Så tack till alla som läser detta och har investerat i VR redan!

Vet inte hur mycket man får skriva här, men ett tips till de som känner att det är dyrt med VR, nu gäller detta mig, men att sluta röka, köpa onyttiga saker som pizza och godis, spela casinospel(blockade mig) och dricka alkohol gav mig ganska mycket mera att spara varje månad. VR är mitt nya knark och min hälsa är bättre på alla plan. Fick en GearVR i present, vilket är den jag använder nu, så att vilja spara till "riktig" VR har varit en enorm morot för mig, vilket med Alyx gick från ett begär till ett måste!

Sorry för wot, nu ska jag sluta babbla!
TL:DR:
VR är sjukt nice!

Medlem

Jag har aldrig fastnat för VR. Jag tycker Phil har rätt i frågan.

Medlem

Kan det inte vara så att mångas agg mot VR bygger på förutfattade meningar. Hur många har egentligen kört ett AAA spel i VR? Tror majoriteten som klagar på VR har inte haft en hjälm på sig mer en 1 timme totalt. Jag har själv inte det och har i ärlighetens namn inte haft den möjligheten heller att testa ordentligt trots jag varit nyfiken. Känns som VR-trenden envist kommer och går men fastnar aldrig, kanske lite för dyrt och otillgängligt för pöbeln; Och då gör pöbeln som den gjort i hundratals år åt saker den inte själv har möjlighet till, dvs tar fram högaffeln och skriker.
Kanske nu när nya Half-life faktiskt kommer som exklusivt VR AAA-spel kan få fart på det hela lite. "Undersökningen" Spencer gjort är ju faktiskt före denna nya Half-Life VR hypen.
Personligen skulle jag bara välkomna möjligheten till VR, men då vill jag ha utbud från flera håll och lite mera standard av det, inte bara en gimmick.

Medlem

Hur kan ni säga VR är dyrt? Occulus Rift S kostar 4,5k, jämför med en mobiltelefon som kostar minst 6k.

Medlem

Dyrt?
För en helt ny och helt annorlunda spelupplevelse? (för att inte tala om skillnaden i att se film i VR.)

Sony PSVR megapack kostar 3990 kr på media markt (finns billigare) inkl. Elder Scrolls V: Skyrim, Doom VFR, Astro Bot, WipEout Omega och PS VR World.
(5 spel á 400 kr gör att utrustningen kostar mindre än 2000 kr)

Bara Astrobot är värt att skaffa PSVR för, då det är en helt fantastisk spelupplevelse som får en att bli som ett barn igen. (Skillnaden mellan att se spelet i VR och på skärm, är gigantisk och går inte ens att jämföras.)

Medlem
Skrivet av Olidion:

Kan det inte vara så att mångas agg mot VR bygger på förutfattade meningar. Hur många har egentligen kört ett AAA spel i VR? Tror majoriteten som klagar på VR har inte haft en hjälm på sig mer en 1 timme totalt. Jag har själv inte det och har i ärlighetens namn inte haft den möjligheten heller att testa ordentligt trots jag varit nyfiken. Känns som VR-trenden envist kommer och går men fastnar aldrig, kanske lite för dyrt och otillgängligt för pöbeln; Och då gör pöbeln som den gjort i hundratals år åt saker den inte själv har möjlighet till, dvs tar fram högaffeln och skriker.
Kanske nu när nya Half-life faktiskt kommer som exklusivt VR AAA-spel kan få fart på det hela lite. "Undersökningen" Spencer gjort är ju faktiskt före denna nya Half-Life VR hypen.
Personligen skulle jag bara välkomna möjligheten till VR, men då vill jag ha utbud från flera håll och lite mera standard av det, inte bara en gimmick.

Att kalla folk som inte är intresserade av VR för "pöbeln" luktar bara elitism, och spär på att det blir 2 läger. De frälsta och de som inte bryr sig, som stämplas om Satan av de frälsta.

Jag testade VR på 90-talet, och då var det ingen höjdare. Att bränna 4,5k på något för att testa, låter som något de rika får göra. För oss vanliga dödliga är 4,5k en ansenlig summa.


I drank what?

Medlem

Glömde tillägga innan med som andra påpekat att se på film i VR är grymt särskilt 3d film. Har aldrig varit fan av 3d filmer på varken bio eller i hemmet på sin tv men i VR så kommer fasen sådana filmer till sin fulla rätt. Det är otroligt mäktigt måste jag säga.
Kolla in antman 1 och 2 ex. Det är två av de mest välgjorda filmer jag sett i 3d. Knivskarp bild och enormt bra 3d effekter.


// Gaming With MaryJane \\

Medlem
Skrivet av Mirage:

Att kalla folk som inte är intresserade av VR för "pöbeln" luktar bara elitism, och spär på att det blir 2 läger. De frälsta och de som inte bryr sig, som stämplas om Satan av de frälsta.

Jag testade VR på 90-talet, och då var det ingen höjdare. Att bränna 4,5k på något för att testa, låter som något de rika får göra. För oss vanliga dödliga är 4,5k en ansenlig summa.

Uppenbarligen var jag väldigt otydlig och ber om ursäkt för det.
Vad jag menade var att det genom historien inte är ovanligt att när det dyker upp en produkt/tillställning/aktivitet som bara ett fåtal har provat/upplevt av anledning som kan bero på tillgång, restriktioner eller ekonomiska aspekter så tenderar det att de som inte haft möjlighet kan ha en negativ åsikt utan att egentligen ha provat.
Med pöbeln menade jag då att i detta fall att det är en mycket stor folkmassa som inte haft möjlighet att prova VR men ändå är det den stora massan som klagar mest. Pöbeln var dåligt ordval av mig.
Men sen tycker jag inte att jag var lika otydlig till att jag själv faktiskt inte haft möjlighet att prova, och då också tillhör pöbeln och sitter i ditt läger med Satan.

Jag testade också VR på 90-talet och det var väll sisådär då, men att ha det som anledning att inte köpa det nu 20 år senare...

Medlem

Så Phil gillar inte VR "för att det inte är socialt"? Så då tycker han inte om att gå på bio heller då, utan föredrar TV-soffan hemma?

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Dyrt?
För en helt ny och helt annorlunda spelupplevelse? (för att inte tala om skillnaden i att se film i VR.)

Sony PSVR megapack kostar 3990 kr på media markt (finns billigare) inkl. Elder Scrolls V: Skyrim, Doom VFR, Astro Bot, WipEout Omega och PS VR World.
(5 spel á 400 kr gör att utrustningen kostar mindre än 2000 kr)

Bara Astrobot är värt att skaffa PSVR för, då det är en helt fantastisk spelupplevelse som får en att bli som ett barn igen. (Skillnaden mellan att se spelet i VR och på skärm, är gigantisk och går inte ens att jämföras.)

För detta ska vara bra MÅSTE man ju ÄGA en PS¤ som KOSTAR en HEL del...

Skrivet av Vercadi:

Hur kan ni säga VR är dyrt? Occulus Rift S kostar 4,5k, jämför med en mobiltelefon som kostar minst 6k.

Tadaa, en mobiltelefon är också dyr.
Men! Själv använder jag min mobiltelefon ofantligt många mer timmar per dag än vad jag hade använt VR, så jag får extremt mycket mer nytta per krona på mobilen.


Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Olidion: Tack för förtydligande. Problemet är inte kass VR på 90-talet, utan hög prislapp nu!


I drank what?

Skrivet av Gesturr:

Vilket skitsnack, varför skulle Facebook som äger majoriteten sociala medier satsa på det om det inte fanns en enorm social potential?

Och drygt 4500kr som en Oculus Quest kostar är fan inte dyrt, den är en egen fristående spelkonsol som kan kopplas till datorn om man vill.

Håller helt med.. smells like BS på lång väg.
Och även om det nog mer handlar om att XBOX inte har budget till att utveckla ett eget VR headset så borde det väl inte vara några problem att koppla till tredje parts glasögon?? ..gäller väl bara att Scarlett kan driva dom vilket inte borde vara ett problem om ett PS Pro klarar det?


"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Dyrt?
För en helt ny och helt annorlunda spelupplevelse? (för att inte tala om skillnaden i att se film i VR.)

Sony PSVR megapack kostar 3990 kr på media markt (finns billigare) inkl. Elder Scrolls V: Skyrim, Doom VFR, Astro Bot, WipEout Omega och PS VR World.
(5 spel á 400 kr gör att utrustningen kostar mindre än 2000 kr)

Bara Astrobot är värt att skaffa PSVR för, då det är en helt fantastisk spelupplevelse som får en att bli som ett barn igen. (Skillnaden mellan att se spelet i VR och på skärm, är gigantisk och går inte ens att jämföras.)

Men det är till trots priset som hindrar en hel del från att köpa. Man får kanske mycket för de där 3990 kr, men det är fortfarande mycket pengar för gemeneman. Personligen tror jag att VR skulle må bättre om Sverige hade en arkadhallskultur och man skulle kunna gå dit och prova.

Jag har själv PSVR och det är coolt och har spelat en hel del Beat Saber tex. Dock har jag fortfarande stora problem med åksjuka och det har inte blivit bättre trots att alla VR-fantaster säger att det går över när man fått sina VR-ben. Jag har svårt för FPS-spel i VR, kan kanske spela i 30 min och bilspel är det kräkhinken direkt. Frugan klarar inte något i VR alls, hon blir åksjuk bara det rör sig. För henne hade 3990 kr var helt bortkastade hur coolt och prisvärt det än är. Samtidigt har jag vänner som är löjligt åksjuka i verkligheten av bil, båt och flyg, men i VR kan de köra 1-2 h utan problem när de provat. Min poäng är att det är här ett av problemen ligger, det blir lite köpa grisen i säcken då man inte vet hur ens egen skalle klarar VR.

Medlem

Tror förr att VR inte är för "hardcore gamers"... än... (tror de). Mer korrekt är väl att jämföra VR på PS med ex Guitar Hero eller Singstar. Folkligt och väldigt underhållande nöje.

Jag har själv ägk och kört PSVR, Vive och nu Index. Och, ja..
Vive < PSVR < Index kan man väl säga.

PSVR är kul tillsammans med människor, har några rent ut sagt spektakulärt underhållande bra titlar som är exklusiva. Jag tyckte mitt HTC Vive rent användamässigt var *skit* i jämförelse. Väldigt mycket bättre tracking, men bara bökigt, klumpigt, obekvämt och inte det minsta bättre upplösning rent praktiskt/känsla. PSVR var lätt, väldigt begripligt för alla, helt värdelös tracking men till det priset fullständigt begripligt och som sagt socialt som Guitar Hero eller SingStar. Index... Helt annan liga. Jag tycker fortfarande Sony lyckades enormt väl med designen av sitt headset och Index... inte lika väl. Men både högtalarna(istället för hörlurar) och knuckles är ett steg fram och upplösningen/frekvensen är äntligen på en nivå där VR blir en helt fantastisk upplevelse.

Priset? Mjaeh, för index och en speldator helt j-a sjukt. Jag kan unna mig det och det är jag glad och tacksam för. PSVR? Ok, ärligt, vad betalade du för din senaste mobiltelefon som du egentligen inte behövde för den ger dig inget du inte redan hade egentligen... Nej, PSVR är inte dyrt. Personligen hade jag gärna betalt lite mer för att de ska dumpa skitkameran och Moves till förmån för något som fungerar lite bättre, men det är helt ok för det underhållningsvärdet man får. Jag spelar ju hellre Beat Sabers med kompisar i vardagsrummet än står och vevar själv i "datorrummet" och varenda bilspel med ratt, bekvämt i soffan, är en upplevelse. Titta på tidiga, gamla NFS-spel (de som var bra) eller GT så förstår man att det inte handlar om antalet pixlar. Kör en dogfight i Elite Dangerous så fattar du direkt vad det handlar om, och soffan är jäkligt bekväm för sådana spel.

Däremot är jag själv generellt tveksam till "room scale" VR. En timme i Fallout 4 så var jag jäkligt trött och då står jag upp hela dagarna. (Också enda spelet jag känt en viss VR-sjuka i. Blev lite paff, eftersom jag har både sea legs och VR legs.. trodde jag!)

Men med tanke på hur elitistiska Xbox-folk jag snackat med brukar vara (anekdotisk bevisning, absolut) så är jag inte förvånad över svalt intresse. "Billig" VR är knappast högt på deras lista. Själv tror jag MS missar tåget rejält och Mixed reality, DET är en riktig j-a flopp.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Men det är till trots priset som hindrar en hel del från att köpa. Man får kanske mycket för de där 3990 kr, men det är fortfarande mycket pengar för gemeneman. Personligen tror jag att VR skulle må bättre om Sverige hade en arkadhallskultur och man skulle kunna gå dit och prova.

Jag har själv PSVR och det är coolt och har spelat en hel del Beat Saber tex. Dock har jag fortfarande stora problem med åksjuka och det har inte blivit bättre trots att alla VR-fantaster säger att det går över när man fått sina VR-ben. Jag har svårt för FPS-spel i VR, kan kanske spela i 30 min och bilspel är det kräkhinken direkt. Frugan klarar inte något i VR alls, hon blir åksjuk bara det rör sig. För henne hade 3990 kr var helt bortkastade hur coolt och prisvärt det än är. Samtidigt har jag vänner som är löjligt åksjuka i verkligheten av bil, båt och flyg, men i VR kan de köra 1-2 h utan problem när de provat. Min poäng är att det är här ett av problemen ligger, det blir lite köpa grisen i säcken då man inte vet hur ens egen skalle klarar VR.

Ja, åksjuka är ett problem i vissa spel, något som drabbat mig själv trots att jag aldrig blir åksjuk i vanliga fall.
Min fru vägrar ens att sätta på sig VR-visiret pga åksjuka. (Å andra sidan blir hon åksjuk av det mesta...)

Dock finns det många nyare spel som jag trodde jag skulle bli åksjuk av men som jag har suttit i timmar i sträck med som Wipeout, Astrobot (Måste VR), No man sky (också ett spel som måste spelas i VR) etc.
Den enda anledningen jag har slutat är för att man blir varm och svettig av pannstödet.

VR är för mig ett komplement. En förhöjd, annorlunda och utökad spelupplevelse, som en vanlig skärm inte kan återskapa eller återge. Inte en ersättning för vanligt spelande eller filmtittande.

Det är också så man ska se på VR (än så länge).

Har man grundutrustningen (Bra PC eller PS4) så är VR ett utmärkt och fantastiskt komplement som förhöjer och förändrar spelupplevelsen, dvs man får mer ut av sin utrustning.

Medlem
Skrivet av onliner72:

För detta ska vara bra MÅSTE man ju ÄGA en PS¤ som KOSTAR en HEL del...

Fast så kan man inte räkna.
Det är som att säga att hörlurar är dyra, för att man även måste köpa ljudutrustning för att lyssna.

VR till både PS och PC är ett tillbehör/komplement för de som redan äger grundutrustningen och vill utöka sin spelupplevelse.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Fast så kan man inte räkna.
Det är som att säga att hörlurar är dyra, för att man även måste köpa ljudutrustning för att lyssna.

VR till både PS och PC är ett tillbehör/komplement för de som redan äger grundutrustningen och vill utöka sin spelupplevelse.

Jo det är så man kan tänka´, speciellt när det kommer till konsoler.
Den stora majoriteten som skaffar konsol är dem som inte har tid, råd eller ork att pilla med en dator.
De vill ha det enkla och bekväma. PSVR i sig kostar i princip lika mycket som konsolen gjorde ny, det är en stor kostnad för en liten del av konsolen som skall läggas till, då också ofta av föräldrar.

5% även på samma plattform är fortfarande "splittrad" då vad folk vill få ut av VR varierar. Det är racing, flygsimulatorer rena förstapersons äventyr och utforskning.
Att då utveckla spel till stor kostnad som skall vara designad för det inte bara en extra funktion till troligen då inte ens 5% av konsol ägarna är inte så hett hos de stora utvecklarna.

Och till alla som säger att VR inte är dyrt kan jag mest hålla med om att för just produkten i sig jämfört med telefoner, datorskärmar och tv-apparater är samma eller lägre kostnad. Men det är ju också så att de flesta har en telefon och tv för andra skäl än bara spel.

TV som många jämför med är ju inte bara för spel, men även för spel så kommer VR inte för de flesta stå för mer än kanske 15-20% av speltiden, och det får ett tillbehör som dessutom inte alla klarar av (illamående osv) att framstå som dyrare än vad det egentligen kanske är.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Det är också så man ska se på VR (än så länge).

Har man grundutrustningen (Bra PC eller PS4) så är VR ett utmärkt och fantastiskt komplement som förhöjer och förändrar spelupplevelsen, dvs man får mer ut av sin utrustning.

Skrivet av Hapl0:

Fast så kan man inte räkna.
Det är som att säga att hörlurar är dyra, för att man även måste köpa ljudutrustning för att lyssna.

VR till både PS och PC är ett tillbehör/komplement för de som redan äger grundutrustningen och vill utöka sin spelupplevelse.

Alltså, jag tror man måste vara lite realistisk också här. Bara det att vi sitter på FZ och diskuterar priset på VR säger en hel del. Även försäljningssiffrorna måste ju också tala sitt. Men jag ifrågasätter egentligen inte upplevelsen, missförstå mig inte, den är ascool! Säger inte heller att det är en gimmick som kommer dö ut. Men priset är ett problem som gör att VR har svårt att växa. 4000 och uppåt är mycket för en extra grej för att förändra spelupplevelsen.

Så klart allt handlar om prioriteringar, men det är svårt att sitta här och säga att 4000 kr inte är "dyrt". Det handlar ju om personliga preferenser.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Alltså, jag tror man måste vara lite realistisk också här. Bara det att vi sitter på FZ och diskuterar priset på VR säger en hel del. Även försäljningssiffrorna måste ju också tala sitt. Men jag ifrågasätter egentligen inte upplevelsen, missförstå mig inte, den är ascool! Säger inte heller att det är en gimmick som kommer dö ut. Men priset är ett problem som gör att VR har svårt att växa. 4000 och uppåt är mycket för en extra grej för att förändra spelupplevelsen.

Så klart allt handlar om prioriteringar, men det är svårt att sitta här och säga att 4000 kr inte är "dyrt". Det handlar ju om personliga preferenser.

Quest är som sagt även fristående. Det är i linje med andra konsoler och då ingår dessutom en massiv storbilds-TV i priset.

Medlem
Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag testade VR på 90-talet, och då var det ingen höjdare. Att bränna 4,5k på något för att testa, låter som något de rika får göra. För oss vanliga dödliga är 4,5k en ansenlig summa.

Jag testade också då och blev gruvligt besviken. Oculus DK1 - samma sak där. Och DK2. Men när jag testade room scale med Vive (hos Webbhallen) var jag såld direkt!!

Skrivet av hannes.theorell:

Tadaa, en mobiltelefon är också dyr.
Men! Själv använder jag min mobiltelefon ofantligt många mer timmar per dag än vad jag hade använt VR, så jag får extremt mycket mer nytta per krona på mobilen.

Tror det menades de som byter mobil varannat år, bara för att få typ 1 megapixel bättre kamera och 1 mm större skärm.

Skrivet av Johlor:

Personligen tror jag att VR skulle må bättre om Sverige hade en arkadhallskultur och man skulle kunna gå dit och prova.
---
Min poäng är att det är här ett av problemen ligger, det blir lite köpa grisen i säcken då man inte vet hur ens egen skalle klarar VR.

Finns två ställen i Stockholm (Enterspace och VREX), jag och min fru var där i våras/somras. Rekommenderas! Extremt få blir åksjuka av room scale vad jag vet, så det är inte så mycket till chansning. Free locomotion, däremot, där blir fler än hälften åksjuka (jag har dock utvecklat mina VR-legs).
Min fru älskar VR (room scale). Själv anser jag att dagens VR-headsets är snorbilliga, hade lätt hostat upp (lånat) 50 000 - 100 000 kr för den upplevelsen det erbjuder. Jag gav dock bara 9 300 kr för mitt Vive (sedan har jag köpt till bättre headstrap, joystick till kontrollen samt wireless).

Medlem
Skrivet av duked:

hade lätt hostat upp (lånat) 50 000 - 100 000 krr.

Nu ska vi inte överdriva

Skrivet av duked:

Tror det menades de som byter mobil varannat år, bara för att få typ 1 megapixel bättre kamera och 1 mm större skärm.

Ett sånt antagande är förstås inte korrekt att göra när den enda ingångspunkten var att en ny mobil var dyr.
De allra flesta köper inte en ny mobil var eller vartannat år, jag tvivlar på att särskilt många ens äger sin mobil utan har den på någon form av avbetalning.


Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De allra flesta köper inte en ny mobil var eller vartannat år, jag tvivlar på att särskilt många ens äger sin mobil utan har den på någon form av avbetalning.

Det är ju samma sak. De har svindyra abonnemang och får en ny mobil typ vartannat år, "gratis" av operatören. Om de väljer att köpa den dyra mobilen på avbetalning eller kontant spelar ingen roll.

Medlem
Skrivet av duked:

Det är ju samma sak. De har svindyra abonnemang och får en ny mobil typ vartannat år, "gratis" av operatören. Om de väljer att köpa den dyra mobilen på avbetalning eller kontant spelar ingen roll.

Om det inte hade spelat någon roll hade väl alla köpt allt kontant?

Medlem

@HallonTreo: Nej, många sitter inte och räknar så noga, eller tycker bara det är smidigt. Vissa gånger tjänar jag på att ta det dyra abonnemanget i två år, andra gånger är det bättre att köpa kontant + billigare ab. Fast även då "avbetalningen" är det billigare alternativet, lägger man en väldans massa pengar på mobilen/hårdvaran.

Medlem
Skrivet av duked:

Jag testade också då och blev gruvligt besviken. Oculus DK1 - samma sak där. Och DK2. Men när jag testade room scale med Vive (hos Webbhallen) var jag såld direkt!!

Tror det menades de som byter mobil varannat år, bara för att få typ 1 megapixel bättre kamera och 1 mm större skärm.

Finns två ställen i Stockholm (Enterspace och VREX), jag och min fru var där i våras/somras. Rekommenderas! Extremt få blir åksjuka av room scale vad jag vet, så det är inte så mycket till chansning. Free locomotion, däremot, där blir fler än hälften åksjuka (jag har dock utvecklat mina VR-legs).
Min fru älskar VR (room scale). Själv anser jag att dagens VR-headsets är snorbilliga, hade lätt hostat upp (lånat) 50 000 - 100 000 kr för den upplevelsen det erbjuder. Jag gav dock bara 9 300 kr för mitt Vive (sedan har jag köpt till bättre headstrap, joystick till kontrollen samt wireless).

Roomscaling är ju en sak, men där krävs det utrymme också. Vi här hemma skulle aldrig kunna ha den platsen dedikerad till VR och tror många har problem med det. Klagades ju redan när Kinect kom att det tog för mycket yta och även om produkterna i sig inte går att jämföra så blir utrymme ett problem. Men som sagt, dedikerade VR-hallar är ju något helt annat.

Medlem

@Johlor: Ja, många har ju svårt att få till yta, men behöver inte vara så svårt. Jag kör wireless Vive i min mancave (kombinerat datarum, biorum, karaoke, arkadhall o VR rum, total golvyta ca.: 3.6 x 2.4 m, varav VR kan använda ca.: 2.6 x 2.3 m). Mellan köksbordet och soffbordet i vardagsrummet har vi en mindre yta (1.8 x 2.4 m) där vi ibland kör Oculus Quest, det går att flytta/skjuva bordet åt sidan för att öka spelutrymmets kortsida lite om man känner för det, och vi kan även använda anslutande smalare utrymmen runt spelområdet (framför TV:n och gång till köket) för att få större room scale, går att få till riktigt stor, sammanhängande yta med Quest (som ej nödvändigtvis måste vara rektangulär eller symmetrisk/regelbunden).

Medlem

// Gaming With MaryJane \\

12
Skriv svar