Star Citizen har passerat en kvarts miljard dollar

Robot
Star Citizen har passerat en kvarts miljard dollar
Medlem

Kan också tilläggas att nästa stora patch (3.8) ska släppas någon gång under december månad. Det går att läsa om vad patchen innehåller via spelets roadmap: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...


"I intend to live forever, or die trying."

Medlem

Ja freeflyn (och ett inslag av lite äventyr i en 890 jump) har övertygat några av mina skeptiker kompisar till att förstå varför detta spelet är värt att följa. Jag själv fortsätter bli överraskad, Tony z's ekonomi presentation och Jumppoints på citcon var verkligen över förväntan. Och nu när deras paneler från Secondstage släpps är jag riktigt taggad på fängelse gameplay med!

3.8 kan gärna komma snart också, microtechs terräng såg helt magisk ut!

Medlem

Vad är en ballpark-budget för en AAA-titel från typ EA, Ubisoft, etc?

Hursomhelst så känner jag att SC-teamet behöver lära sig begreppet "feature freeze".


H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Vad är en ballpark-budget för en AAA-titel från typ EA, Ubisoft, etc?

Hursomhelst så känner jag att SC-teamet behöver lära sig begreppet "feature freeze".

Idag? Mycket högre, men sen ska det sägas att säkert en tredjedel av AAA-spels massiva budget går till reklam och marknasföring. Eftersom SC överlever nästan exklusivt på "word of mouth" så slipper CIG att dumpa pengar på sånt.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Vad är en ballpark-budget för en AAA-titel från typ EA, Ubisoft, etc?

Hursomhelst så känner jag att SC-teamet behöver lära sig begreppet "feature freeze".

Tror $100m brukar vara genomsnitt, men det kan variera ganska kraftigt. Destiny kostade väl $500m? Jag tror att resonemanget för Destinys budget var att de hade en framtidsplan som sträckte sig 10 år framåt i tiden, vilket ju också Chris Roberts har med Star Citizen. Man utvecklar Star Citizen med framtidens hårdvara i åtanke istället för att optimera det för dagens budgethårdvara.

Det som gör Star Citizen lite knepigt att jämföra är dels för att de inte marknadsför i samma utsträckning som andra utvecklare/utgivare (vilket brukar vara inkluderat i budgeten), och dels att de behöver starta sitt företag från grunden, d.v.s. lokaler, anställa personal, hyra/köpa utrustning, och så vidare; för att inte tala om att utveckla en stor del av sin teknologi från grunden som krävs för att vissa mekaniker i spelet ska kunna fungera. Många andra utvecklare kan återanvända resurser från tidigare spel (Call of Duty & Assassin's Creed till exempel) för att få ut spel snabbare och billigare.


"I intend to live forever, or die trying."

Medlem

Testade lite igen förra veckan, definitivt ett vackert spel (väldigt uppenbart att de fokuserat mest på grafik), men dras snabbt ner av det urusla interaktionssystemet (tom. sämre än ArmAs, och det är illa) och tror att jag fått spela det här spel minst per timme, otroligt mycket dötid, spenderade 80% av speltiden urtabbad och kollade på andra saker, för det fanns inte något alls att göra efter man riktat sitt skepp och gasat. Riktigt dåligt faktiskt, får verkligen hoppas deras singleplayer är bättre när/om den väl släpps.

Medlem

Verkligen. De har fortfarande inte fixat grundläggande funktioner som t.ex att karaktären rör på sig på ett korrekt sätt, kör man med andra så hackar de runt och buggar ut allt, om man är i ett trångt utrymme t.ex så är det mer än stor risk att man blir dödad helt slumpartat bara för att man blev utclippad genom en vägg eller nåt. Detta är basics... Körde freefly-veckan nu och det fanns flera saker som de inte fixat på många år...:

- Random death. Spring ner för en trappa eller gå för nära en vägg så dör du.
- Rör du dig mellan två rum i ett flygande rymdskepp så kan du helt plötsligt hamna i rymden utan anledning medans ditt skepp fortsätter sin färd
- Massiv texturlagg. Om datorn är lite seg (detta är då testat på en 8700K med 32GB RAM och 2080Ti) så faller du igenom texturer som inte laddats fullt ut. Hänt väldigt ofta med t.ex tågen på Lorville och Area18.
- Joina någon som redan är ingame. Funkar bara inte, alla måste vara i menyn och sedan gå in samtidigt.
- 50st MAX på en server? Va? Skämtar de?

Finns så mycket mer allvarliga problem också men de lämnar jag till bristande utveckling osv, men det jag nämnt ovan är grundläggande saker som rörelse och spelet sätt att veta var du är som fortfarande är heltrasigt.

Sedan är spelet rent grafiskt sett fantastiskt, och det är en skön känsla att flyga ett massivt 5-våningarsskepp eller med en liten fighter bränna på max hastighet nära marken, men hur det än är så är hela spelet bara ett tekniskt alpha-demo och inget annat. Precis som ovan nämnde så måste de lära sig feature-freeze och göra färdigt grundläggande saker innan de börjar bygga ut spelet och utveckla det vidare. Spelar ingen roll vilka visioner de har om spelet, man ska inte behöva vänta en hel livsgeneration på ett spel som inte ens nått ett tidigt beta-stadium....

Släpp ett grundläggande spel som funkar där man har städerna som finns idag, strössla ut lite mer asteoridbälten och månar och låt folk börja spela. Bygg sedan vidare på spelet med nya solsystem, nya funktioner och utöka städerna osv så kommer folk dra sig till spelet som flugor, och känna att de faktiskt får nåt för sin investering.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Verkligen. De har fortfarande inte fixat grundläggande funktioner som t.ex att karaktären rör på sig på ett korrekt sätt, kör man med andra så hackar de runt och buggar ut allt, om man är i ett trångt utrymme t.ex så är det mer än stor risk att man blir dödad helt slumpartat bara för att man blev utclippad genom en vägg eller nåt. Detta är basics... Körde freefly-veckan nu och det fanns flera saker som de inte fixat på många år...:

- Random death. Spring ner för en trappa eller gå för nära en vägg så dör du.
- Rör du dig mellan två rum i ett flygande rymdskepp så kan du helt plötsligt hamna i rymden utan anledning medans ditt skepp fortsätter sin färd
- Massiv texturlagg. Om datorn är lite seg (detta är då testat på en 8700K med 32GB RAM och 2080Ti) så faller du igenom texturer som inte laddats fullt ut. Hänt väldigt ofta med t.ex tågen på Lorville och Area18.
- Joina någon som redan är ingame. Funkar bara inte, alla måste vara i menyn och sedan gå in samtidigt.
- 50st MAX på en server? Va? Skämtar de?

Finns så mycket mer allvarliga problem också men de lämnar jag till bristande utveckling osv, men det jag nämnt ovan är grundläggande saker som rörelse och spelet sätt att veta var du är som fortfarande är heltrasigt.

Sedan är spelet rent grafiskt sett fantastiskt, och det är en skön känsla att flyga ett massivt 5-våningarsskepp eller med en liten fighter bränna på max hastighet nära marken, men hur det än är så är hela spelet bara ett tekniskt alpha-demo och inget annat. Precis som ovan nämnde så måste de lära sig feature-freeze och göra färdigt grundläggande saker innan de börjar bygga ut spelet och utveckla det vidare. Spelar ingen roll vilka visioner de har om spelet, man ska inte behöva vänta en hel livsgeneration på ett spel som inte ens nått ett tidigt beta-stadium....

Släpp ett grundläggande spel som funkar där man har städerna som finns idag, strössla ut lite mer asteoridbälten och månar och låt folk börja spela. Bygg sedan vidare på spelet med nya solsystem, nya funktioner och utöka städerna osv så kommer folk dra sig till spelet som flugor, och känna att de faktiskt får nåt för sin investering.

Varenda sak du gnäller på beror på att en server hanterar hela universumet. Man lägger inte ner tid på att justera saker som fixas med introduktionen av SSOCS, server meshing etc.


Burn in the light.

Medlem

Detta projektet är som en snöboll i nedförsbacke. Ju mer spelet blir klart, ju fler hoppar på tåget och mer pengar kommer in så jag är inte så förvånad över siffrorna idag.

Det jag är förvånad är dock hur mycket pengar dom drog in 2012-2013 med ett litet demo och lite concept bilder. DET var en jäkla bedrift må jag säga 😁

Testpilot

Grymt impad av både ekonomi-panel videon där de visade hur de enkelt kunde få saker att påverka varandra i ekonomin. Där man inte manuellt skapade tillgång och efterfrågan utan systemet justerade själv och de kunde lägga på Pirater och polis och hur detta påverkade varandra likaså.

Det nya grafiksystemet de visade var också imponerande. Vet inte om de visade fler paneler men jag gillar sådant där de bygger nya teknologier som gör det enklare och smidigare för dem att bygga världarna.

ELF
Medlem

Kan flika in och nämna att deras server tick rate är väldigt lågt satt just nu, så det är en orsak att det laggar och rubberbandar. När den väl höjs så kommer det göra stor skillnad.

Ökad tick rate kommer väl också lösa många problem mer eller mindre? Tänker på ex. trilla genom golv/hiss.


Om inte DRM-skydd är till för att knäckas, vad är det då bra för? (GoG for president)

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Grymt impad av både ekonomi-panel videon där de visade hur de enkelt kunde få saker att påverka varandra i ekonomin. Där man inte manuellt skapade tillgång och efterfrågan utan systemet justerade själv och de kunde lägga på Pirater och polis och hur detta påverkade varandra likaså.

Det nya grafiksystemet de visade var också imponerande. Vet inte om de visade fler paneler men jag gillar sådant där de bygger nya teknologier som gör det enklare och smidigare för dem att bygga världarna.

En panel visade upp och pratade om fängelse också, med en kort demo som visar hur miljön är tänkt att se ut. Hur systemet är tänkt att fungera låter bara fängelsesystemet lika fullfjädrat och innehållsrikt som vissa spel i sin helhet.

Länk till panelen: https://www.youtube.com/watch?v=99Z7tXKEOwk


"I intend to live forever, or die trying."

Medlem

@ELF: Tickrate är låg för servern är överladdad just nu. Det är därför SSOCS (server-side object container streaming) är så viktigt för att forsätta. Just nu laddar servern allt, och simulerar allt, det är därför A. Lite spelare B.Tickrate är låg C. det finns ganska lite på varje planet.

När ssocs kommer in i bilden kan stegen tas som gjorde förra året fast servermässigt. Jag menar för ett år sen var framerates över 40-50 typ omöjigt att få. I dagsläget får jag lätt över 60-80, tom 120 på vissa ställen.

TLDR för folk vad ssocs är, det är att servern bara simulerar det som är runt spelare typ, vilket också är grundstenen i deras server meshing vilket kommer transformera SC till ett faktiskt mmo (en server där alla spelare är med, där det finns "underservrar" som ansvarar för olika "containers")

Medlem

7år och 5x budgeten till Witcher 3 och ändå inte ett färdigt spel att prata om.

Verkligen trist att se en sådan här chans pissas bort. De kunde för ett par år sedan släppt ett lite mer ambitiöst Elite Dangerous, en stabil grund att bygga vidare på.

Men icke, feature creep och girighet utan dess like har tyngt ner hela projektet. Och det innan ens en stabil och tydlig gameplay loop och polerad mekanik är fastställd.

De som fortfarande försvarar det här betendet stjälper mer än hjälper, inte bara det här projektet utan även andra potentiella crowdfunding projekt som nu kanske inte blir av längre.

Testpilot
Skrivet av Baronova:

En panel visade upp och pratade om fängelse också, med en kort demo som visar hur miljön är tänkt att se ut. Hur systemet är tänkt att fungera låter bara fängelsesystemet lika fullfjädrat och innehållsrikt som vissa spel i sin helhet.

Länk till panelen: https://www.youtube.com/watch?v=99Z7tXKEOwk

Intressant! tack för tipset!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

7år och 5x budgeten till Witcher 3 och ändå inte ett färdigt spel att prata om.

Verkligen trist att se en sådan här chans pissas bort. De kunde för ett par år sedan släppt ett lite mer ambitiöst Elite Dangerous, en stabil grund att bygga vidare på.

Men icke, feature creep och girighet utan dess like har tyngt ner hela projektet. Och det innan ens en stabil och tydlig gameplay loop och polerad mekanik är fastställd.

De som fortfarande försvarar det här betendet stjälper mer än hjälper, inte bara det här projektet utan även andra potentiella crowdfunding projekt som nu kanske inte blir av längre.

Om du menar 7 år sedan Kickstartern så stämmer det bra. Sedan hade CIG som bekant en period där organisationen byggdes upp och de fyllde på med folk som krävs för AAA-spelsutveckling. Full bemanning har det varit från och med 2014 (om vi bortser från Frankfurt-studion som etablerades först 2015) och räknar du därifrån så är det 5 år vilket än så länge är en rätt normal utvecklingscykel för ett spel av den här storleken. Just saying...

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du menar 7 år sedan Kickstartern så stämmer det bra. Sedan hade CIG som bekant en period där organisationen byggdes upp och de fyllde på med folk som krävs för AAA-spelsutveckling. Full bemanning har det varit från och med 2014 (om vi bortser från Frankfurt-studion som etablerades först 2015) och räknar du därifrån så är det 5 år vilket än så länge är en rätt normal utvecklingscykel för ett spel av den här storleken. Just saying...

Nä så normalt är det inte. De började med en fånig tidsplan med släpp 2014, något många då insåg var orealistiskt. Hade inget problem med att de rättade det felet och flyttade tidsplanen.

Det som jag tycker är knas är hur de sedan dess hela tiden flyttat målet, lagt på våning på våning innan ens grunden är satt. Och för att finansiera sitt babelska torn säjer de biljetter till himlen för allt mer hutlösa summor.

Visst att många AAA-projekt är uppblåsta med giriga finansieringmodeller. Men det var ju just därför många tröttnat på dagens AAA-lir, där Star Citizen skulle bli ett exempel på en bättre modell.

You were the chosen one you were supposed to destroy the sith not join them.jpg

Medlem
Skrivet av Fiddi:

...urusla interaktionssystemet (tom. sämre än ArmAs, och det är illa) och tror att jag fått spela det här spel minst per timme, otroligt mycket dötid.

Låter som detaljrika simulatorer inte är din grej helt enkelt.
Kan rekommendera Rebel Galaxy Outlaw om du gillar rymden men vill ha nåt snabbare och smidigare.

Själv har jag varit kär i Arma sen Flashpoint, och Star Citizen ger mig lite samma känsla och gror sakta i hjärtat på mig haha. Gillar att mysa i simulatorer. Det är oftast de som ger mig mest inlevelse.

Sen tror jag inte Star Cititzen blir "färdigt", utan tror mer att det kommer kontinuerligt utvecklas hela tiden och till slut kännas spelbart. Kul att de fortsätter dra in pengar så de kan fortsätta uppgradera i flera år framåt.


Ryzen9 3900X - RTX 2080 Super

Medlem

well haters gonna hate! Själv lade jag ned 800 dollar på lite olika skepp i förra veckan som jag kände att jag saknade. Men kanske mest för att stötta det best space game ever.
Idag känns det som man ändå börjar få en viss känsla av möjligheterna i spelet.
Dem har typ gameplay loops för mining med specialiserat mining skepp och hand mining och sen har dem kurir uppdrag och man kan åka runt o köpa olika typer av last och sälja det på ett annat ställe. Sen att det finns mer och mer till fps gameplayer som nya vapen och armors och attachements och egna gamemodes kommer komma fler till 3.8 versionen.
Ibland tycker jag att utvecklingen tar lite väl länge men sen tänker man att dem har ju extremt stora ambitioner och allt ska ju testas fram samtidigt.
Älskade operation flashpoint resistance och Arma spelen mer eller mindre. Så jag tror star citizen kommer erbjuda det bästa av båda världarna hoppas jag.

Medlem

Jag uppgraderade bara några nuvarande skepp jag hade. Sen köpte jag en Nova Tank, lite mer lockande nu när man får 10 års försäkring istället för några månader.

Kanske blir något nytt skepp sen när dom har årets sista stream. Jag mer intresserad av Combat skeppen.

Medlem
Skrivet av ace84:

well haters gonna hate! Själv lade jag ned 800 dollar på lite olika skepp i förra veckan som jag kände att jag saknade. Men kanske mest för att stötta det best space game ever.
Idag känns det som man ändå börjar få en viss känsla av möjligheterna i spelet.
Dem har typ gameplay loops för mining med specialiserat mining skepp och hand mining och sen har dem kurir uppdrag och man kan åka runt o köpa olika typer av last och sälja det på ett annat ställe. Sen att det finns mer och mer till fps gameplayer som nya vapen och armors och attachements och egna gamemodes kommer komma fler till 3.8 versionen.
Ibland tycker jag att utvecklingen tar lite väl länge men sen tänker man att dem har ju extremt stora ambitioner och allt ska ju testas fram samtidigt.
Älskade operation flashpoint resistance och Arma spelen mer eller mindre. Så jag tror star citizen kommer erbjuda det bästa av båda världarna hoppas jag.

Tänk hur många pizzor eller sushi-familjetallrikar du kunde fått för de pengarna. Nu går de istället till Chris Roberts guldpläterade toalett.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Låter som detaljrika simulatorer inte är din grej helt enkelt.
Kan rekommendera Rebel Galaxy Outlaw om du gillar rymden men vill ha nåt snabbare och smidigare.

Själv har jag varit kär i Arma sen Flashpoint, och Star Citizen ger mig lite samma känsla och gror sakta i hjärtat på mig haha. Gillar att mysa i simulatorer. Det är oftast de som ger mig mest inlevelse.

Sen tror jag inte Star Cititzen blir "färdigt", utan tror mer att det kommer kontinuerligt utvecklas hela tiden och till slut kännas spelbart. Kul att de fortsätter dra in pengar så de kan fortsätta uppgradera i flera år framåt.

Call of duty infinite warfare är rätt roligt med, om man gillar Arcade rymdspel.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Låter som detaljrika simulatorer inte är din grej helt enkelt.
Kan rekommendera Rebel Galaxy Outlaw om du gillar rymden men vill ha nåt snabbare och smidigare.

Själv har jag varit kär i Arma sen Flashpoint, och Star Citizen ger mig lite samma känsla och gror sakta i hjärtat på mig haha. Gillar att mysa i simulatorer. Det är oftast de som ger mig mest inlevelse.

Sen tror jag inte Star Cititzen blir "färdigt", utan tror mer att det kommer kontinuerligt utvecklas hela tiden och till slut kännas spelbart. Kul att de fortsätter dra in pengar så de kan fortsätta uppgradera i flera år framåt.

Spelat mängder "detaljrika simulatorer" , inget av dem hade ens i närheten lika mycket dötid som Star Citizen, och jag menar inte dötid som i vardagliga aktiviteter eller långsam framgång, menar dötid som i att man inte har något alls att göra, varken knapptryck eller något intressant att kolla på, enda alternativ är att alt-tabba och titta på Youtube eller nåt för det finns bokstavligen inget annat att göra. När man väl får spela så är det rätt kul (minus diverse buggar såklart) men det absolut mesta är dötid. Tex. i Euro Truck Simulator behöver man ju aktivt styra lastbilen och tänka på trafiken, i Star Citizen riktar man sitt skepp, gasar, sen kan man gå ifrån datorn i 5-10 minuter.

Och ArmAs (och Star Citizens) interaktionssystem är dåligt, det är onödigt klumpigt och otroligt långsamt (dvs. inte alls realistiskt, tex. hur många sekunder tar det för dig att öppna en dörr eller sätta ner en låda i verkligheten?), har inget med "simulatorer" att göra. Arma har jag spelat två tusen timmar, tycker interaktionssystemet är kasst ända, därav jag mestadels undvek genom att skriva mitt eget system för interaktioner i mina uppdrag.

Så ditt antagande att "detaljrika simulatorer inte är min grej" är rent skitsnack, bara för något är dåligt designat och någon kritiserar delar av ett spel betyder det verkligen inte att hela spelet helt plötsligt inte passar, tänk lite innan du generaliserar så enormt (samt citerar en liten del av ett inlägg utan att läsa resten), det finns inga som helst belägg att göra ett sådant uttalande utifrån det jag skrev...

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jag skrev bara att det låter som att det inte är din grej. Lugn i stormen. Tänk lite innan du låter ilskan ta över fingrarna.


Ryzen9 3900X - RTX 2080 Super

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Jag skrev bara att det låter som att det inte är din grej. Lugn i stormen. Tänk lite innan du låter ilskan ta över fingrarna.

Ännu ett antagande, är inte ilsken, irriterad däremot på generalisering och slutsatser utan motivation. Men eftersom du verkar vara en som ignorerar både kontext och motiveringar, och drar slutsatser som "arg text" och "låter som" (utan motivering) så är denna diskussion helt värdelös från ditt håll.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

..du verkar vara en som ignorerar både kontext och motiveringar..

Vilket kränkande antagande!
Whatever dude. Skulle bara rekommendera ett spel.


Ryzen9 3900X - RTX 2080 Super

Medlem

om ändå hela spelet till slut släpps, det är ju frågan? alla miljoner gör ju att dom kan hålla på i hundra år med detta.

Medlem

Måste spelet släppas? Jag tänker på alla spel idag som ”släpps” för att sedan byggas vidare på i form av dlc eller andra typer av ”släpp”. Kan ju tänka mig att man vill ha en grund som innehåller något av spelbart värde dock, som man sedan kan fortsätta expandera.

Ni som är insatta, vad tror ni om att dom skulle göra färdigt de system, eller trådar om man säger så, och paketera det tipptopp och släppa det för att sedan fortsätta utvecklingen, eller är det så att det inte går? För att systemen/features liksom vävs in i varandra?


Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Måste spelet släppas? Jag tänker på alla spel idag som ”släpps” för att sedan byggas vidare på i form av dlc eller andra typer av ”släpp”. Kan ju tänka mig att man vill ha en grund som innehåller något av spelbart värde dock, som man sedan kan fortsätta expandera.

Ni som är insatta, vad tror ni om att dom skulle göra färdigt de system, eller trådar om man säger så, och paketera det tipptopp och släppa det för att sedan fortsätta utvecklingen, eller är det så att det inte går? För att systemen/features liksom vävs in i varandra?

Det är så deras modell kommer vara framöver, tanken är att nyttja intäckterna från skeppsförsäljning för att skapa content.

12
Skriv svar