Recension – Life is Strange 2, avsnitt 1-5

Robot
Recension – Life is Strange 2, avsnitt 1-5

I ett försök att slå an alla känslosträngar, blir Dontnod den där killen runt brasan som drar upp en gitarr utan att någon har bett om det.

#betyg, #life-is-strange-2, #recension


Medlem

Jag skulle nog ge det 4/5. Jag älskade verkligen den här säsongen, men det var lite väl buggigt emellanåt (Daniel försvann helt i episod två, men spelet låtsades som att inget hänt)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

jbx
Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag skulle nog ge det 4/5. Jag älskade verkligen den här säsongen, men det var lite väl buggigt emellanåt (Daniel försvann helt i episod två, men spelet låtsades som att inget hänt)

Håller med dig, 4/5 är vad jag skulle ge det också. Har dock klarat mig från buggar. Spelade igenom sista delen igår och nu kom den där oundvikliga tomheten igen :-/


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Håller med dig, 4/5 är vad jag skulle ge det också. Har dock klarat mig från buggar. Spelade igenom sista delen igår och nu kom den där oundvikliga tomheten igen :-/

Oja, slutet fick mig att känna mig tom inombords


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Avstängd

Jag vet inte. Jag håller inte med dig alls. Ond polis. Njaa. Vet inte.
Om du menar i början eller i avsnitt två. Att en ond polis dyker upp kan jag inte hålla med om.

T.ex när polisen skjuter pappan i början. Han är ej en ond polis. Han agerar bara förhastad. Klumpig.
Det finns mycket mer som jag kan säga som indikerar på att jag inte håller med din recension

Men för att hålla det kort. Ger spelet utan tvekan 7.8/10

Medlem

Samma här, 4/5.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Frilansare

Kul att ni gillar det så skarpt! Jag tycker att de två första avsnitten håller den klass ni ser över hela säsongen. Men sen gick det verkligen utför.

Skriv gärna medlemsrecensioner om ni känner er manade. Ju fler åsikter, desto bättre.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kul att ni gillar det så skarpt! Jag tycker att de två första avsnitten håller den klass ni ser över hela säsongen. Men sen gick det verkligen utför.

Skriv gärna medlemsrecensioner om ni känner er manade. Ju fler åsikter, desto bättre.

Äh, det är du har dålig smak bara. 😉


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Frilansare
Skrivet av Kruxarn:

Äh, det är du har dålig smak bara. 😉

Fair enough!

Medlem

Hur är detta jämför med första? Är inget superfan men tyckte det var helt ok. Är detta bättre/sämre?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av 1337Figaro:

Hur är detta jämför med första? Är inget superfan men tyckte det var helt ok. Är detta bättre/sämre?

jag skulle ge ettan 3/5 och detta 2/5.

Avstängd
Skrivet av 1337Figaro:

Hur är detta jämför med första? Är inget superfan men tyckte det var helt ok. Är detta bättre/sämre?

Jag tycker det bär på samma anda som ettan.
Det enda som skiljer dem åt är karaktärerna och deras kraft.
Så gillar du ett spel som är harmoniskt. Så kommer du gilla detta.
Gilla du ettan så bör du gilla denna.

Det är vad jag gjorde iaf.

Medlem

Tack Jocke för varningen. Gillade verkligen 1:an men Before the storm var en riktig besvikelse.
Tror jag hoppar 2:an.

Medlem

Första avsnittet var ju ganska talande för vart ”samhällskommentarerna” var påväg. Bra att veta att det håller i sig även under resten av spelet, skippar detta.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Första avsnittet var ju ganska talande för vart ”samhällskommentarerna” var påväg. Bra att veta att det håller i sig även under resten av spelet, skippar detta.

Vilka "samhällskommentarer" är du ute efter när du spelar spel?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

jbx
Medlem
Skrivet av kebbe:

Första avsnittet var ju ganska talande för vart ”samhällskommentarerna” var påväg. Bra att veta att det håller i sig även under resten av spelet, skippar detta.

Vad menar du?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Jag älskar personligen att Dontnod friskt vågar kommentera på problemen med utanförskap och rasism som idag präglar mycket av samhället, inte minst i USA. Att de dessutom lyckas hålla det subtilt och inte överdramatiskt gör det knappast sämre, den uppskattar jag något enormt deras karaktärsutveckling.

SPOILER NEDAN!
Ett favoritexempel är nog Seans första långa samtal vid motellet, med sin mor. Helt fantastiskt skriven dialog som verkligen lyfter Dontnods känsla för autentitet och inte faller i fällorna av klassiska tropes.

Jag förstår några av ingångarna i kritiken du ger, absolut, men har förmodligen bara en annan ingång. Medan majoriteten av de stora utgivarna och utvecklarna är direkt rädda för att kommentera vår samtid och påtala hur politik påverkar den individuella människan, kör Dontnod rakt av motsatt inriktning. Och det är värt oerhört mycket bara det i min bok.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

4/5 helt klart.

1
Skriv svar