Vad har definierat 10-talet i spelbranschen?

Chefredaktör
Vad har definierat 10-talet i spelbranschen?

Sitter och filar på vår artikel och 10-talet, om alla stora saker som definierat ett helt decennium. Vilket såklart är knepigt när spelbranschen rör sig så otroligt fort. Så för att inte missa något väsentligt tänka jag bolla upp frågan här: vilka stora händelser tycker du har definierat, och omdefinierat, spelbranschen de senaste tio åren?


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem

Väldigt mycket retro.

Medlem

3D-spelandets uppgång och fall. Har fortfarande kvar mitt nvidia 3D vision i någon låda. VR-spelens uppgång.

Medlem

Spel abbonemang, streamade spel, Battle royale, episodbaserade spel, games as a service typ battlefield 5, VR, ps4/ps4 pro - xbox one s / x, digitala spel m.m. Hänt ganska mycket under denna generation faktiskt.

Medlem

Indie har verkligen exploderat, älskar det.


Take this under advisement, jerkweed!

PC-spelare
Dator: Asus Prime X470-PRO, Ryzen 2600X, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Testpilot

I början av 10-talet trodde väl många att både 3D TV och icke-kontroller (Kinect) skulle slå igenom, det blev inte riktigt så. Det som har smygstartat nu är ju streaming men det kommer att slå stort först under 2020-talet och framöver tror jag.

Spel har blivit allt mer sociala, share-knappar, fotolägen med mera.

Skribent

Esportens stora genomslag.

Medlem

Early access, alltså spel som aldrig blir färdiga då personer konsumerar innan de tänker. Det har dock släppts en handfull spel värda lir under 10-talet men det har funnits så otroligt mycket fluff. Jag tänker typ på det där dinosaurie spelet och star Citizen och sådana spel.

Medlem

Return of the pixels och remakes är det första jag kommer att tänka på.

jbx
Medlem

Gapiga online shooters har ju exploderat. Samt detta trams med att streama allt, helst med ett tight linne och grova ord.
Gillade helt klart förra decenniet mer..


—> LianLi Dynamic, i7-10700k, RTX3080, 32GB, Odyssey G7, LG Oled65cx <—

Medlem

AAA-spelens totala stagnation och fall.

Indie-spels tillväxt, både kvantitet och kvalitet.

Explosionen av Free2play, mobilspel och dylikt.

Medlem

Förbokningskultur, microtransaktioner, day-one-DLC, ändlösa hypergeneriska modern military shooters och asset flips. Jag tror 2010-talet kommer att bli ihågkommet som tiden då spelbranchen gick åt pipsvängen.

– Att streama sitt eget spelande har slagit igenom på bred front. Alla ungar, samt en del vuxna, larvar sig framför kamerorna och hoppas på att bli rika. Få av dem kommer att bli det. De som ändå blir det kommer strax därpå att bli utbrända vrak eftersom de omöjligt kan hålla jämnt takt med efterfrågan.

– Nostalgitrippandet har slagit oanade nivåer. Remakes, remasters eller nysläpp sprutar ut åt ena hållet medan pengarna sprutar ut från det andra. De jävlarna tror att jag ska betala en tredje gång för 20 år gamla Age of Empires 2? Då tror de fel (tills en elak rea blir spiken i kistan för mig).

– Crowd funding och Early Access brukas och missbrukas. Är det inte snyfthistorier på nätet som finansieras så är det snyftande utvecklare som finansieras. Ibland får du något, ibland får du inte något och högen med krossade drömmar växer varje dag.

– Open World-spel är här för att stanna. Om GTA IV och Red Dead Redemption lade ribban inför 2010-talet så har Rockstar följt upp starkt med GTA V och Red Dead Redemption 2. Tillräckligt mycket för att i princip allt och alla andra vill hänga på i trenden, med varierande resultat.

– Battle Royale-spel kom, såg och segrade men verkar nu leva i en tynande tillvaro. Här har gratis varit gott, så länge föräldrarnas kreditkort betalar grejer vid sidan av. Giganterna kommer nog hålla sig starka ett tag till men svårt att se att någon ska kunna komma in inom samma koncept och utmana.

– Siffror är det nya svarta, medan din loot måste bekänna färg. Varje skada du gör ska synas med en liten färgglad sifferkod som förklarar att just dina vapen gör si och så mycket skada. Ta upp ett annat färgkodat vapen och siffrorna ökar! Är det något spel som inte visar siffror idag? Är det någon som bryr sig om vapen med grå färgkod?

– Dodge, duck, dip, dive and dodge. Att ta extrema mängder stryk är inte coolt längre. Nu ska du rulla undan, parera och fäktas tillbaka när tillfälle ges. Vad som började i Demon Souls 2009 har så här tio år senare upptäckts i bra många fler spel. Git gud!

– Giganternas fall! Det har varit ett stapplande decennium för flera av våra gamla kära utvecklare (och utgivare). EA, Activision Blizzard, Valve, Bioware och ytterligare några flera har någon gång eller flera fått smaka fansens raseri. Spelare som aldrig varit så förbannade som de varit dessa tio år.

– Öster gök är tröster gök. Så här strålande tider för spelskapare från forna sovjetunionen har det inte varit sedan 26 april 1986. Att spela som en polsk häxkarl har varit ren spelmagi, några överpretentiösa ester gjorde något genialiskt, några ukrainska spelskapare har tagit Moskvas tunnelbana med storm och från Warhorse studios kom Kingdom Come: Deliverance, vilket är det näst bästa som kommit ur Böhmen efter deras pilsner.

– Värt att nämna spelarna själva igen. Aldrig någonsin har spelarna varit så här lynniga. Minsta lilla mikrotransaktion kan få tusentals gamers med stjärtsmärta att ta till lipen (och forumen). Får man inte som man vill så ska saker bojkottas till förbannelse (eller till dess att de ändå köper det de hatar på) och är man inte för så är man i paritet med Hitler.

– Nazister, ja! De har fått ett litet uppsving i spelvärlden genom nytändningen av Wolfenstein-serien. Samt ute i verkligheten också på något höger. Särskilt när det ena retar det andra. Kan du spela Wolfenstein utan att tänka "Men varför nämner de ingenting om hur fruktansvärt Sovjetunionen var?!"? Du verkar då vara i en krympande majoritet.

– Ka-ching! 2010-talet var decenniet då spelutvecklare och spelutgivare kom på att spelare har mycket mer pengar än vad de låtsas om. Finns det något man kan erbjuda vid sidan av spelen så ska man göra det. Aldrig har casino-verksamheten varit så nära spelbranschen som nu. Nu väntar vi bara på arga myndigheter och snyftande föräldrar.

– Indiemarknaden har aldrig varit mer extrem både till antal och innehåll. Tusentals spel trillar ut på spelplattformarna, varav vissa är riktiga pärlor. Men för varje pärla finns det tio högar med kodad skit.


Viam inveniam aut faciam

Medlem

F2P, mikrotransaktioner. Alla ska vara upprörda, ha twitter och annat där dom kan vara kränkta spelare och klaga på vissa spelföretags kränkande karaktärer typ DOA. Mobilspel, streaming med twitch, mixer, shaker m.m Samt som sagts innan gapiga online shooters (cod:bo4, mw) med mera där dom mest fruktansvärda, dåliga och taskiga skinsen någonsin dyker upp. Förbokning och gigantiska day one patchar!
Crowdfunding och specifikt det faktum att väletablerade och framgångsrika spelutvecklare utnyttjar det.

Geeks Gaming

Story och gamings första stapplande steg i konstvärldens finrum(?)

Jag tänker på spel som death stranding, last of us, lite is strange, hellblade, god of war etc etc...
Spel som vågar ta i tunga ämnen och inte är rädda för att uppröra och utmana.

Sen som någon nämnt tidigare, giganternas fall och bevis på bevis att det går att göra braksuccé som indiestudio ❤️❤️

Testpilot

För mig har det varit Indiespelens tillväxt. Där det bara öser ut spel och många många guldklimpar dyker upp. Detta har också gjort att man har många och billiga spel att välja mellan.

Det har gjort att det är betydligt större konkurrens på marknaden och spel får man ju gratis eller på rea nästan konstant vilket är toppen men jäklars vilken backlog man börjar få.

Skribent

Kom även att tänka på gaming i mobilen. Nu har jag aldrig spelat så mycket så är osäker på hur det var innan 2010 men typ sedan Candy Crush slog igenom så har det bara eskalerat. T.o.m AAA-studios utnyttjar mobilen som enhet till spel eller komplement (t.ex. Blizzard, Betheseda).

Edit: Även årtiondet då det blev mer allmänt accepterat att spela tv-spel. Spelen fick en bredare bas med tillskottet av casual gaming och generellt så är väl nidbilden av en gamer borta.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Ett par punkter att nämna:

Digitalisera mera, fysiska köp i fysiska butiker fasas ut mer
Fysiska spelprodukter i renodlade fysiska spelbutiker allt mer på utgående. Digitala köp och ehandeln tar över allt mer. Butiksdöden drabbade först Game i början av tiotalet och nu senast Gamestop i slutet.

Mobilspel allt mer dominanta
En av de stora vinnarna på spelmarkanden är mobilspelen. Loot-lådor, mikrotransaktioner m.m. är numera vardagsmat. Digitala lagstifningen ligger efter och möjligtvis kan förändringar börjar ske under 20-talet. Kanske ska Fz börja rapportera om och recensera mobilspel?

Crowdfunding en fluga?
Crowdfunding slog igenom på början av tiotalet men senare har trenden med crowdfuning / gräsrotsfinansierade spel avtagit. Blev en nisch för brädspel och indiespel och en del isometriska rollspel. Utan crowdfunding via Kickstarter hade vi troligtvis inte sett någon retroflört med Shovel Knight eller något från inXile eller Larian Studios? Nu är i alla fall Baldurs Gate 3 på ingång under nästa årtionde så det finns viss förhoppning att kunna återförenas med Minsc och Boo från tidigare Baldurs gate? Såsigt värre skrivet jag vet men kunde inte låta bli.

Medlem

microtransaktioner, battle-royal, survival crafting, Early access, remakes (speglar filmindustrin), kraftig digitalisering och massivt uppsving av inde spel. Overall ganska trevligt årtionde om man bortser från de stora studios som i omgångar försökt kräma ut sina kunder på pengar genom inte allt för reko metoder.

NuZ
Testpilot
Medlem

Indie och aa uppgång och aaa förfallet som bara blir värre.
Finns inget mer avtändande än spel med snygg yta utan innehåll.

Skribent

Mikrotransaktioner och gräsrotsfinansering.

Medlem

Telefonspel, utan tvekan och indiespel som genre, men även så klart mobaspel, lootlådor och dylikt. Olika sorters coop också. Multiplayer som helhet.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Online (konsol) , streaming (twitch osv), digital nedladdning, förbokningar med bonusar, remakes, day one patch, prenumerationer (Psplus, gamepass, etc), microtransaktioner.

Från toppen av huvudet.

Medlem

Jag skulle nog säga att två saker har definierat det senaste årtiondet mer än något annat:
1) on-line multiplayer. Det här fanns förstås tidigare, men jag tycker det har mognat både tekniskt och spelmekaniskt. Numera är social mp en självklar del av de flesta spel, inte bara dedikerade som wow. Det har också givit upphov till andra starka trender som esport och BR.

2) Digital distribution. Köpte en switch lite till mig själv som första konsol på en massa år (ungarna har en ps4 men den använder inte jag), och det är svårt att få tag på fysiska ex av de flesta spel. Många titlar verkar helt enkelt inte släppas fysiskt. Den här trenden har tydligt lett till problem i butiksleden, där många fysiska butiker helt enkelt lägger ner. Själv gillar jag digital distribution på PC men eftersom vi har tre switch i familjen köper jag det jag kan fysiskt för att kunna dela.

Medlem

Mikrotransaktioner och "Early Access"

Medlem

Microtransaktioner

Tråddemonen
Testpilot

Dark souls som skapa en helt egen genre och fick många efterträdare inom spelbranschen.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

– Att streama sitt eget spelande har slagit igenom på bred front. Alla ungar, samt en del vuxna, larvar sig framför kamerorna och hoppas på att bli rika. Få av dem kommer att bli det. De som ändå blir det kommer strax därpå att bli utbrända vrak eftersom de omöjligt kan hålla jämnt takt med efterfrågan.

– Nostalgitrippandet har slagit oanade nivåer. Remakes, remasters eller nysläpp sprutar ut åt ena hållet medan pengarna sprutar ut från det andra. De jävlarna tror att jag ska betala en tredje gång för 20 år gamla Age of Empires 2? Då tror de fel (tills en elak rea blir spiken i kistan för mig).

– Crowd funding och Early Access brukas och missbrukas. Är det inte snyfthistorier på nätet som finansieras så är det snyftande utvecklare som finansieras. Ibland får du något, ibland får du inte något och högen med krossade drömmar växer varje dag.

– Open World-spel är här för att stanna. Om GTA IV och Red Dead Redemption lade ribban inför 2010-talet så har Rockstar följt upp starkt med GTA V och Red Dead Redemption 2. Tillräckligt mycket för att i princip allt och alla andra vill hänga på i trenden, med varierande resultat.

– Battle Royale-spel kom, såg och segrade men verkar nu leva i en tynande tillvaro. Här har gratis varit gott, så länge föräldrarnas kreditkort betalar grejer vid sidan av. Giganterna kommer nog hålla sig starka ett tag till men svårt att se att någon ska kunna komma in inom samma koncept och utmana.

– Siffror är det nya svarta, medan din loot måste bekänna färg. Varje skada du gör ska synas med en liten färgglad sifferkod som förklarar att just dina vapen gör si och så mycket skada. Ta upp ett annat färgkodat vapen och siffrorna ökar! Är det något spel som inte visar siffror idag? Är det någon som bryr sig om vapen med grå färgkod?

– Dodge, duck, dip, dive and dodge. Att ta extrema mängder stryk är inte coolt längre. Nu ska du rulla undan, parera och fäktas tillbaka när tillfälle ges. Vad som började i Demon Souls 2009 har så här tio år senare upptäckts i bra många fler spel. Git gud!

– Giganternas fall! Det har varit ett stapplande decennium för flera av våra gamla kära utvecklare (och utgivare). EA, Activision Blizzard, Valve, Bioware och ytterligare några flera har någon gång eller flera fått smaka fansens raseri. Spelare som aldrig varit så förbannade som de varit dessa tio år.

– Öster gök är tröster gök. Så här strålande tider för spelskapare från forna sovjetunionen har det inte varit sedan 26 april 1986. Att spela som en polsk häxkarl har varit ren spelmagi, några överpretentiösa ester gjorde något genialiskt, några ukrainska spelskapare har tagit Moskvas tunnelbana med storm och från Warhorse studios kom Kingdom Come: Deliverance, vilket är det näst bästa som kommit ur Böhmen efter deras pilsner.

– Värt att nämna spelarna själva igen. Aldrig någonsin har spelarna varit så här lynniga. Minsta lilla mikrotransaktion kan få tusentals gamers med stjärtsmärta att ta till lipen (och forumen). Får man inte som man vill så ska saker bojkottas till förbannelse (eller till dess att de ändå köper det de hatar på) och är man inte för så är man i paritet med Hitler.

– Nazister, ja! De har fått ett litet uppsving i spelvärlden genom nytändningen av Wolfenstein-serien. Samt ute i verkligheten också på något höger. Särskilt när det ena retar det andra. Kan du spela Wolfenstein utan att tänka "Men varför nämner de ingenting om hur fruktansvärt Sovjetunionen var?!"? Du verkar då vara i en krympande majoritet.

– Ka-ching! 2010-talet var decenniet då spelutvecklare och spelutgivare kom på att spelare har mycket mer pengar än vad de låtsas om. Finns det något man kan erbjuda vid sidan av spelen så ska man göra det. Aldrig har casino-verksamheten varit så nära spelbranschen som nu. Nu väntar vi bara på arga myndigheter och snyftande föräldrar.

– Indiemarknaden har aldrig varit mer extrem både till antal och innehåll. Tusentals spel trillar ut på spelplattformarna, varav vissa är riktiga pärlor. Men för varje pärla finns det tio högar med kodad skit.

Förbannat välskrivet!

Jag hade till denna listan velat lägga till utvecklingen av e-sport. För tio år sedan var e-sporten knappt erkänd som något seriöst. Folk gjorde sig lustiga över de som försökte satsa på en karriär inom datorspelande. Medier gjorde sig lustiga över när folk samlades för att dela sin passion för spel. Utvecklingen har gått från små LAN-turneringar med ett flak jolt-cola som prispott (ungefär) till att fylla de största arenorna med miljontals kronor i potten!

EDIT: Såg att e-sport redan nämnts, men tycker att det är en av de roligare utvecklingarna! (:

Medlem

Extremhögerns (smarta) kompletta övertagande av debatt inom spel/filmkultur.
Titta på spel istället för att spela.

12
Skriv svar