Snabb Fakta - En youtube-kanal med snabb fakta om precis vad som helst

Medlem
Snabb Fakta - En youtube-kanal med snabb fakta om precis vad som helst

Hej på er!

Här tänkte jag skamlöst visa upp min nystartade youtube-kanal Snabb Fakta.
Kortfattat så är det en kanal med "whiteboard-animation" där jag förklarar olika ämnen. Försöker göra det så pedagogiskt som möjligt. Finns liknande kanaler på Youtube men kände att det saknades en på svenska!

Har lagt upp tre videos än så länge, länkar finner ni nedan. Kommer släppa ca 1 ny video i veckan är tanken.

Om ni tycker det är intressant så får ni gärna prenumerera. Om det är saker som ni tycker jag kan förbättra så tar jag gärna emot feedback!

Tack!

Medlem
Ny video

Hej!
Nu har jag släppt en ny video.

Är Jorden platt? Det ska vi ta reda på idag!

Hoppas ni gillar den.

Medlem
Ny video!

Hej igen!

Ny video är släppt! Extrovert VS Introvert. Vad är skillnaden? Det ska vi ta reda på idag!

Like, Comment and Subscribe som man säger.

Tack

Quake-konnässsör

Roliga videor, använder mycket blåvalar som mätstickor

Tänkte lite på när systerdottern, 2 år, frågade hur mycket solen vägde, så svarade jag cirka 1.98 Kvintiljoner marsvin.

Medlem

@almblad: Kul att du tycker det!
Alltid bra att använda enkla föremål / djur som referenser

Backloggens befriare

Alltid kul med fakta, men du borde ta och kolla över ljudinspelningen... I övrigt inget direkt att anmärka på, lycka till och kör hårt!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hej igen! Ny vecka, ny video ute!

Hoppas ni gillar den!

Medlem

Ny vecka! Ny video! Denna gång handlar det om Sömnparalys!

Har du varit med om sömnparalys någon gång?

Tack för att du har tittat!

Moderator | Testpilot

Gillar dina videos. Påminner mycket om Kurzgesagt till innehållet, vilket uppskattas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

SoL
Medlem
Skrivet av snabbfakta:

Ny vecka! Ny video! Denna gång handlar det om Sömnparalys!

https://youtu.be/x5gx1rgWRGk

Har du varit med om sömnparalys någon gång?

Tack för att du har tittat!

Mycket intressant, såg riktigt professionellt ut.

Sömnparalys har jag hamnat i. Det var bland det läskigaste jag varit med om.
En man klev in genom ytterdörren, skramlandes med sina nycklar hörde jag hur han kom närmare mitt sovrum, till slut kom han och ställde sig vid sidan av min säng och bara stirrade på mig, jag kunde höra hans andetag. Efter en stund gick han långsamt ut samma väg han kom in och jag vaknade till.

Tråddemonen
Testpilot

Hahah jorden är platt klipoet fick mig att fnissa. 😂 Dina videos är väldigt underhållande!

Medlem

Kanonbra videos, du har en ny prenumerant!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av SoL:

Sömnparalys har jag hamnat i. Det var bland det läskigaste jag varit med om.
En man klev in genom ytterdörren, skramlandes med sina nycklar hörde jag hur han kom närmare mitt sovrum, till slut kom han och ställde sig vid sidan av min säng och bara stirrade på mig, jag kunde höra hans andetag. Efter en stund gick han långsamt ut samma väg han kom in och jag vaknade till.

Det är ingen höjdare direkt nej! Fick en liknande för någon månad sedan där det såg ut som att ytterdörren var öppen och det stod en man i hallen. Otrevligt. Oftast får jag sömnparalys utan att kunna öppna ögonen dock, trevligare men ändå obehagligt, framförallt första gångerna när det känns som att man inte kan andas etc. En period hade jag dock så mycket sömnparalys att jag typ.. mest blev irriterad.

Quake-konnässsör

@SoL & @Ftmch

Sömnparalys är de bästa horror filmerna, har själv också sömnparalys flera gånger per månad. Får ens hjärta att hoppa några steg, men jeklar vilken upplevelse det är,allt från katter skriker en rakt i ansiktet till personer som står i hörn och enbart stirrar på en.

Medlem
Skrivet av SoL:

Mycket intressant, såg riktigt professionellt ut.

Sömnparalys har jag hamnat i. Det var bland det läskigaste jag varit med om.
En man klev in genom ytterdörren, skramlandes med sina nycklar hörde jag hur han kom närmare mitt sovrum, till slut kom han och ställde sig vid sidan av min säng och bara stirrade på mig, jag kunde höra hans andetag. Efter en stund gick han långsamt ut samma väg han kom in och jag vaknade till.

Fifan! Har vairt med om liknande faktiskt. Vaknade en natt, låg på rygg, kan inte röra mig och i hörnet av rummet står en man och tittar på mig. Lyckas efter nån sekund "slita mig loss" ur paralysen och då är mannen borta.

Skrivet av Zimpan:

Hahah jorden är platt klipoet fick mig att fnissa. 😂 Dina videos är väldigt underhållande!

Du ska se kommentarsfältet på facebooksidan... Finns verkligen folk som tror att jorden är platt! Tack!

Skrivet av Roten:

Kanonbra videos, du har en ny prenumerant!

Vad roligt! Kul att du gillar dem!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar dina videos. Påminner mycket om Kurzgesagt till innehållet, vilket uppskattas.

Vad kul! Var tvungen att kolla vad Kurzgesagt var för något nu när du nämnde det. Verkar som han kör "förklaringsvideos" också, fast snyggare animation.

Moderator | Testpilot
Skrivet av snabbfakta:

Vad kul! Var tvungen att kolla vad Kurzgesagt var för något nu när du nämnde det. Verkar som han kör "förklaringsvideos" också, fast snyggare animation.

Precis. De gör ett liknande koncept som dig, roligare med en svensk-variant kan jag tycka.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Precis. De gör ett liknande koncept som dig, roligare med en svensk-variant kan jag tycka.

Det tyckte jag också!

Om du har några tips på ämnen som jag ska köra så let me know!

Medlem

Skämt o sido så gillar jag dina videos, även om klippet med sömnparalys blev lite oseriös i slutet med "dörren till en annan dimension". Även om det är skoj med alternativa teorier så tycker jag i alla fall personligen att man skall hålla korta informationsvideos sakliga för att de skall vara trovärdiga.

Sedan skulle jag vilja komplettera videon om Extrovert VS Introvert. Jag gillar psykologi och sociologi och var på en föreläsning för ett par år sedan som handlade om just detta och hur det påverkar t ex arbetsplatser där olika personer med olika personligheter umgås. Att det ibland kan bli "personlighetskrockar" när 2 personer med olika personlighetstyper interagerar på olika sätt. Han (jag minns tyvärr inte vad han heter) grupperade in personer i 4 generella grupper: 2 typer av extroverta och 2 typer av introverta personlighetsdrag. Vad var då skillnaderna:

Extrovert typ 1: Är social, pratar gärna om vad som helst men kan samtidigt vara tyst när situationen kräver
Extrovert typ 2: Som ovan, fast har svårt att hålla tyst. En person som måste hålla igång ett samtal hela tiden och som upplever tystnad (t ex i ett lunch-rum) som obehaglig.
Introvert typ 1: Är reserverad och är ogärna i centrum. Kan prata om saker och ting - men bara om ämnet är relevant/intressant, har därför inget för kallprat bara för pratandets skull.
Introvert typ 2: Är mycket reserverat, fåordig och pratar helst inte alls.

Själv råkade jag ut för denna personlighetskrock på min arbetsplats. Det var när vi hade en anställd som vi kan kalla för "Lena", som var extrovert typ 2. Hon satt tillsammans med mig som är introvert typ 1 i lunchrummet. Hon hälsade, frågade hur det var osv osv och när jag hälsat tillbaka och sagt att det var bra så blev det tyst... i ca 10 sekunder innan nästa fråga kommer. Gång på gång började hon pladdra om allt mellan himmel och jord samtidigt som jag med få ord bara svarade det jag måste för att inte vara oartig. Till slut blev hon tyst när hon insåg att jag inte hade så stor lust att prata. Jag såg i ögonvrån (hon satt tvärst/snett mot mig på andra sidan bordet) att hon kollade på mig samtidigt som hon skruvade på sig. Man kunde se att hon var fundersam, tänkte antagligen "varför säger han inget?", "är han arg?" eller liknande. Själv satt jag samtidigt och tänkte "Äntligen tystnad, jäklar vad hon glappade". Till slut kom en annan kollega till undsättning och "Lena" kunde prata med henne istället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hej vänner! You know the drill. Ny vecka, ny video.

Denna gång förklarar jag snabbt skillnaden på Väder och Klimat.

Tack för att du tittar!

Medlem
Skrivet av snabbfakta:

Hej vänner! You know the drill. Ny vecka, ny video.

Denna gång förklarar jag snabbt skillnaden på Väder och Klimat.

https://youtu.be/ChkuzgwVPo4

Tack för att du tittar!

Sen kan man ju även ta miljö, som folk gärna klumpar ihop med klimat.

Klimat är djupt och brett och kräver kunskap om många ämnen, det innefattar bl.a. -

  • Astronomi

  • Geologi

  • Geokronologi

  • Solfysik

  • Sedimentologi

  • Geokemi

  • Paleontologi

  • Tektonik

  • Paleoekologi

  • Klimatologi

  • Glaciologi

  • Meteorologi

  • Ekologi

  • Oceanografi

  • Arkeologi

  • Historia

Det är lite djupare än att bara vrida på koldioxiden så styr man hela jordens system(atmosfär/klimatet), som en del tror.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

@snabbfakta: Bra grundläggande video, men slutklämmen är något missvisande. Klimat förändrar sig på jorden - så har det alltid skett och kommer att ske i framtiden. Hur det förändrar sig, i vilken takt etc beror på en mängd olika saker - där människans påverkan inte är fastställd i vilken omfattning, men huvuddelen av forskare är övertygade om att människan har påverkat klimatet och även miljön.

Men avseende hur vi minns våran barndoms vintrar är något vanskligt att ta upp. Människan kommer ihåg positiva saker mer än negativa, ett sätt för kroppen att hantera bla stress och psykisk ohälsa - alltså något som är inbyggt i vårat psykiska immunförsvar. Det här kan appliceras på våran barndoms vintrar, där vi (generellt) associerar snö med glädje, exempelvis åka pulka eller bygga snögubbar. Alltså, vi har lättare att komma ihåg de snöfyllda vintrarna än de utan snö.

Jag själv har tittat på vintrar sedan min barndom (jag är född på tidigt 80-tal och uppvuxen i Mälardalen) och sett att det inte är någon skillnad avseende hur mycket eller lite snö vi fått på vintern. Kanske det blir det en annan data för någon annan, beroende på var man bor i landet och när man mäter.

Ser fram emot nästa video!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Ny video ute! (en dag för tidigt, men valde att släppa den idag)

VAD ÄR CORONAVIRUSET?

Dödssiffrorna och antalet smittade ökar för varje dag.
Hur farligt är det? Hur smittas man?

Tack för att du har tittat!

Medlem

Alright! Ny vecka, ny video!

Hur djupt kan man gräva i marken egentligen?
Det tar vi reda på idag!

Tack för att du tittar 🙂

Medlem

Tycker du gör ett kanonjobb!

Medlem
Skrivet av My2nd:

Tycker du gör ett kanonjobb!

Tack så mycket! Det uppskattas!

Medlem

Ny vecka, ny video!

Är det farligt att vaccinera sig?
Får hoppas att videon inte blir överrumplad av anti-vaxx konspirationsteoretiker
Om ni vill ha lite kul kan jag rekommendera att kolla in kommentarsfältet till min video "Är jorden platt?". Den har fått strax över 400 kommentarer nu och vissa folk är verkligen rasande över att jag "sprider lögner" om att jorden är rund!

Tack för att du tittar!

Medlem

Ny vecka, ny video!

Nådde 1000 prenumeranter här om dagen. Väldigt roligt!

Medlem

Dåså! Måndag! Ny vecka! Ny video!

Vad är Placebo och hur påverkar det oss? Hur kan man få positiva effekter av verkningslösa substanser? Vad är motsatsen till Placeboeffekten?
Det ska vi ta reda på idag!

Tack för att du tittar!

Medlem

Alright! I'm back! Ny vecka, ny video!

Vad är Bermudatriangeln? Hur kan ett triangelformat område få flygplan och båtar att försvinna mystiskt? Det ska vi ta reda på idag!

Dela gärna med er era tankar kring Bermudatriangeln intressant att höra!

Snart når jag också 2.000 prenumeranter! 😅

Skriv svar