Ny Sega Saturn tech demo imponerar
För inte så länge sedan kollade jag runt på nätet efter lite tips på bra spel till min Sega Saturn. Efter en stund blev jag lite sugen på att leta efter tekniskt imponerande spel till maskinen så jag läste mer om konsolens tekniska aspekter och vilka spel som använde processorerna bäst för att maxa grafiken och ljudet.
I en forumtråd var det någon som nämnde Sonic Z-Treme. "Z-Treme? Nån jäkla mod till Sonic X-Treme-läckan?" undrade jag och kollade in ett videoklipp någon hade länkat till [https://www.youtube.com/watch?v=5G9WjiahYis]. Det visade sig vara mer ambitiöst än jag hade förväntat mig; en tekniskt demonstration skapad från grunden av en person. Nu blev jag genast nyfiken på vem som hade gjort denna tech-demo.
XL2 kallar sig skaparen och denne har jobbat länge på en spelmotor just för att skapa spel på en Saturn. När jag såg att XL2 hade en Youtube-kanal checkade jag in de senaste videoklippen som var tillagda. Sonic Z-Treme fanns det ingen ny info kring (XL2 blev trött på allt tjat från "fans" och lade ned projektet under 2018, dock inte utan att också släppa källkoden) men där såg jag istället Project Z-Treme; en förstapersonsskjutare gjord med samma motor som XL2 har jobbat på under det senaste året. Det räckte med att se de två senaste klippen för att veta att något stort var på gång:
Herrejävlar! Nog blev jag chockad av vad en Saturn kunde åstadkomma. Den var ju inte känd för sin 3D-grafik precis. För att försäkra mig om att det inte var något skämt frågade jag efter en nedladdningslänk till den senaste versionen av XL2s tech demo, brände den på en CD-R (väntar fortfarande på att Satiator-kortet ska komma ut så att jag kan slippa bränna skivor) och efter ett "swap trick" så laddade konsolen Project Z-Treme. Hur magiskt som helst!
Vad är er åsikt om XL2 och hans senaste alster? Hell, vad är er åsikt om Sega Saturn i helhet?
Allt jag kan säga efter det här är att XL2 och hans projekt är på min personliga "watchlist", utan tvekan.
Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.
@SID 6.7: Guardian Heroes kommer jag tillbaka till ofta. Hur kul som helst både i singleplayer/co-op och i versus!
Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.