Ancestors: The Humankind Odyssey - Det var INTE bättre förr!

Medlem
Ancestors: The Humankind Odyssey - Det var INTE bättre förr!

Ancestors: The Humankind Odyssey verkar vara ett spel som inte många har uppmärksammat tyvärr. Själv var jag heldsåld på ideén så fort jag hörde talas om den. Spela igenom 8 miljoner år av människans evolution, ungefär som en vuxnare och mer seriös Spore (inga tentakelpenismonster här alls!).

Varning för lite spoilers om början av spelet, för er som inte vill veta något är det bättre att inte läsa!

A:THO släpptes till PC i höstas men eftersom jag mest emigrerat till tv-soffan och blivit konsolpeasant på heltid så väntade jag tills det släpptes till PS4 och Xbox One lite innan jul, och nu efter jul fick guldmedlemmar på Xbox 100kr rabatt med så kändes som det var dags att slå till. Kan nämna att originalpriset ligger på habila 400kr.

Så... förväntningarna var höga från min del. Efter att ha kollat lite snittbetyg på metacritic etc så verkar det vara ett sånt spel som folk antingen älskar eller hatar. Den håller inte din hand - du är en apa, gör apsaker! Om apan hittar en kokosnöt, vad skulle apan göra? Om man nu har evolverat fram förmågan att kunna hålla 2 saker samtidigt så slår man hål i den med en sten såklart!

Introt visar lite hur farligt det är i djungeln; fågel äter fisk, krokodil äter fågel, panter äter krokodil osv. Det förstår vi ju alla att det är djungelns lag som råder, det här är ju före Fantomens tid så han finns inte där i sin pyjamas för att rädda en. Men det är vackert, ljust och sköna gröna färger överallt.

Sen får man lite story - en monkeydaddy har sin son på ryggen, en fisk i handen och klättrar upp för att njuta av den varma solskenen ovanför trädkronorna. Allt är så fint att man nästan får lust att ta några danssteg och sjunga "The hills are alive, with the sound of.... AAAAAH THE HORROR, OH MY GOD, GAAAAAAH... En gigantisk örn sätter klorna i pappan, hugger sönder huvudet och du som liten apbäbis ramlar hela vägen ner till marken.

Och där får du börja spela. Det blir mörkt, du har panik, ser och hör saker som inte finns, och vet inte alls vad du ska göra. Det enda du får veta är att du ska gömma dig eller ta dig tillbaka till resten av flocken. Du lyfter på huvudet lite, försöker identifiera något. Lyssnar, verkar inte vara något farligt i närheten. Luktar försöker jag med men har ingen aning om vad det ska vara bra till... lyckas till slut med min lilla aphjärna mitt ibland paniken och hallucinationerna identifiera ett gömställe, springer dit, undkommer en grön mambas bett med ett hårsmån, kryper in, kvider, gömmer mig.

Spelet byter till vuxen apa som är en del av din lilla flock, som får uppdraget att leta efter bäbisen. Vilket ju borde vara enkelt, eller...? Låt se nu, det finns ingen karta. Ingen kompass, apor kan inte väderstreck. Du har en djungel framför dig, nånstans där nere är bäbisen bland allt som vill MÖRDA dig. Kastar mig ut i närmaste träd... trodde jag, apor är visst inte så lätta att få att hoppa rätt så missar och ramlar nästan ner hela vägen innan jag med lite tur lyckas krascha in i ett trädstam. Klättrar ner... försöker använda min intelligens-knapp för att scanna av omgivningen. Hittar lite frukt, och stenar. Döda pinnar. Testar sinnen-knappen istället och försöker lyssna. Ser att det kommer ljud från något håll, fokuserar på det och det är visst gömstället där apbäbisen skriker. Smyger fram, måste locka fram bäbisen först genom att trösta den medans jag hoppas på att mamban inte ska vara kvar. Får ut bäbisen till slut, tar den på ryggen och försöker sen hitta hem. Lär mig rätt snabbt att i alla fall hemmet har en speciell symbol man alltid kan se med intelligens-knappen och veta vilket håll det är. Som om det skulle hjälpa, kommer nästan fram innan en jävla Pumbaliknande vårtsvin dödar mig efter jag ramlat ner från ett träd och brutit benet. Nu är jag dock så nära att bäbisjäveln får krypa hem sista biten. Kommer hem, får nästa uppdrag att bygga en säng.

Det går inte.

Det går fan inte att bygga en säng. Inget händer, nada, zip, noll. Googlar till slut.... jaha, bäbisar kan visst inte bygga, det måste man vara vuxen för. Hur blir man det då? Ah, efter lite experimenterande märker jag att det går att fokusera på flockmedlemmar och byta vem man styr. Blir en vuxen manlig apa istället, plockar upp bäbisen på ryggen och gör det apor gör bäst - plockar loppor på honor för att försöka charma in sig för att få lite hot monkey sex. Lyckas få en bli parningssugen, går till sängen, lägger mig och ropar på min hona, men inte fan vill hon para sig med mig. Jaha, det är visst för att apbäbisen sitter på min rygg fortfarande. Slänger av ungen och sen blir det vilda apskrik i några sekunder, efter vilket man kan välja att föda en ny apbäbis direkt. Vilket dock för tiden framåt 15 månader så var försiktiga med det eftersom man har ju bara 8 miljoner år på sig!

När man ligger till sängs kan man även evolvera. Man får fram en fin meny som ska föreställa lite neuroner och hjärnbanor eller något med punkter som lyser upp som man sen kan lära sig om man har nog med neuronal growth, ungefär samma som XP.

Kruxet är dock att för att få mer neuronal growth så ska man göra saker med barn med sig eller barn i närheten. Vilket ju är ett bra sätt att symbolisera hur saker lärs ut. Det går även utan barn, men myyycket långsammare. Så vill man komma nånvart och utvecklas så får man ha en bäbis på ryggen. Vilket även innebär att varje gång man dör så har man skrikande bäbis att försöka gömma i ett hål 20km ut i skogen åt ett slumpmässigt håll att hitta sen.

Tror min senaste Apherre hette Lu. Han var ståtlig och lite gråhårig, och bar stolt en av sina söner med sig efter att såklart som en riktig alfahanne ha varit på alla honorna i flocken som han inte var släkt med (vi vill inte ha europeiska kungafamiljer här!). Han hittade långt ut i skogen, låste upp många nya landmarks som likt hemmet är symboler man alltid kan se, se det går att föröka navigare med hjälp av de någonlunda i alla fall. Allt gick bra tills han skulle dricka ur en pöl, där det visst bodde en jaguar som klöste honom svårt så han började blöda. I paniken hoppade han utför ett stup och bröt benet, och linkade sedan upp i ett tråd för att försöka hitta något att stoppa blödningen med. Hittar något frukt som visst stoppar blödning om man gnuggar sig med den, phew lite gladare igen men fortfarande törstig, och hungrig, och sömnig. Och benet brutet. Klättrar ner för att försöka hitta bär att äta, blir biten av en mamba och förgiftad såklart... suck, nere vid vattnet ska det finnas växter som läker en. Lunkar dit, tänker dricka vid flodskanten och blir påhoppad och klöst av en panter. AAAARGH lyckas fly upp i ett tråd, upp på en liten klippkant. Det regnar, är natt, jag fryser, blöder och är förgiftad med brutet ben. Hittar en gnuggfrukt och stoppar blödningen medans skärmen svartnar av att apan blinkar mer och mer långsamt av trötthet. Lägger mig på klippkanten och sover några timmar. Tror sen ha nog med energi för att överleva tillbaka hem. HA! Lyckas hitta ett säkert ställe att dricka, äta några bär och blir matförgiftad. Min energi och hälsa blir bara mindre och mindre, tills Lu kollapsar och självdör av våndorna. Bäbisen hittar ett hål att gömma sig i.

Så, efter allt detta - tror någon jag kommer ihåg vilket landsmärke jag senast var vid? Ingen aning, en stenkast ditåt i skogen ungefär. 3 timmar och 2 döda apor senare hittar jag ungjäveln.

Men men, man kan göra vässade pinnar med hjälp av kvistar och sten! Nu jävlar ska leoparden få... eller inte, apor var visst inga jättebra fighters. Ser fram emot att testa ta med hela flocken nån dag och försöka emigrera till ett nytt hem. Överlever en så är jag väl nöjd, dör alla så är det game over för då har din ätt dött ut och du får börja om.

Så efter mina första 5 timmar av spelet kan jag definitivt säga: Det var INTE bättre förr! Alla som säger något annat ljuger. Forntiden är en mardröm.

Om spelet är bra? Jag vet inte riktigt, jag har jävligt roligt med den i alla fall än så länge. Om man nu gillar att bli brutalt mördad och uppäten och hallucinera av rädsla då och då. Detta är definitivt ICKE ett spel för alla, för den är annorlunda. Spännande och lite nyskapande i mitt tycke, men många andra skulle nog säga svårt och oförståeligt för det förklaras inte mycket i spelet. Ville gärna sätta en 4a i betyg men riktigt så bra känns det inte, men har stora förhoppningar om spelet säljer bra nog och det blir en uppföljare som finpolerar spelmekaniken lite. Sen vet jag inte heller hur kul spelet blir på sikt, men såhär efter en första dags spelande kände jag ett behov av att dela med mig av mina upplevelser i alla fall och kanske få någon mer att vilja testa detta spelet.

Ancestors: The Humankind Odyssey
3
Bra
+
Hot Monkey Sex
+
Håller en inte i handen
+
Stämningen i skogens djup
-
Lite väl svårtförståeligt i början
-
Styrningen känns inte klockren alltid
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Det är redan på rea på PS Store och har funderat rätt starkt på att köpa det då en kompis verkar ha väldigt kul med det och hon får det att låta skoj och intressant. Men ändå så är jag inte riktigt säker på om det är ett spel som jag faktiskt skulle gilla, det låter och lite frustrerande.

Ambassadör
Xbox

Rolig recension!


signatur

Jump in.

Medlem

What Morty said! ^

Jag har spelet på min önskelista på PC. Visste inte att det redan kommit ut på konsol. Kanske borde satsa där istället.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Riktigt roligt spel!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Är Hot Monkey Sex pro verkligen

Medlem

Verkar roligt. Lägger till på min steam önskelista

Jag spelade en timme innan jag gav upp, men det berodde inte på att spelet var dåligt, snarare att jag förstod att det skulle ta 100 timmar att spela genom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bra recension! Blev helt klart intresserad av att testa spelet. Ja menar... Vem skulle säga nej till lite hot monkey sex ändå?

1
Skriv svar