Medlem
Code 8

Känd som Oliver Queen från Arrow får vi i denna filmen se Stephen Amell som Garrett.
Garrett är en man med krafter utöver det vanliga som söker en ny medlem till sitt gäng som gör... inte så lagliga saker.

Garrett hittar ynglingen Connor, spelad av Stephens kusin Robbie Amell. Connor har en specifik kraft som Garrett behöver till ett uppdrag. Uppdraget blir lyckat och Connor bjuds in till större uppdrag där pengarna är större än på det första uppdraget.
Connor går med på detta för han behöver pengarna.

Connors mamma är sjuk. De ligger efter med räkningar. På något sätt behöver de få in pengarna och då det i denna världen inte är särskilt accepterat att ha krafter utöver det vanliga är det svårt för folk med krafter att få jobb.
Om man lyckas är det dessutom inte särskilt bra betalt eller ens säkert att man får slutföra jobbet innan myndigheterna kommer på plats och avbryter arbetet, vilket leder till att man inte får någon inkomst.

Så Connor gör det som nog vemsomhelst skulle ha gjort, han tar och går med ett kriminellt gäng och utför uppdrag åt dessa för en betydligt större summa pengar.

Filmen i sig bjuder inte direkt på några nymodigheter. Vi har sett superkrafter och folk med gåvor i diverse filmer och serier. Särskilt de senaste tio åren. Men det är ändå något med Code 8 som får mig att känna att den känns mer realistisk och nära.

Majoriteten av skådespelarna gör inte större väsen av sig heller. De gör sitt jobb och that's it. Ofta blir det platta och tråkiga karaktärer även de som man ser mer av i filmen. Det märks att det är främst Stephen och Robbie som har spelat in en och annan film/serie så att de är mer vana vid att spela en karaktär.

Trots sin ringa budget på ca 2miljoner dollar så har man lyckats skapa en sevärd rulle som man nog säkert skulle kunna skapa en uppföljare eller prequel till. Men riktigt så minnesvärd är filmen inte så att det skulle bli värt att försöka sig på något sådant.

Detta leder således till att filmen får en svag 3a av mig i betyg.

Då jag misstänker att de flesta av er inte ens hört talas om filmen slänger jag in en trailer till den!

Krafter utöver det vanliga
3
Bra
+
Realistisk
+
Bra skådespel av Stephen och Robbie
-
Tråkiga biroller
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Halo kompis!

Medlem

Såg den förra veckan. Usel. Man hejjade inte ens på huvudpersonen

Medlem

@Nioreh:

Yeah, håller med dig där faktiskt. Enda som gjorde att jag kände för Connor (och Garrett) var att det var Stephen och Robbie som jag ändå sett mycket av när jag kikat på Arrow och The Flash


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

@Nioreh:

Yeah, håller med dig där faktiskt. Enda som gjorde att jag kände för Connor (och Garrett) var att det var Stephen och Robbie som jag ändå sett mycket av när jag kikat på Arrow och The Flash

OK, jag hade aldrig sett nån av skådisarna förut, så jag hade absolut noll koppling till honom.

Ambassadör
League of Legends

Inte hört talas om och inte sett den så tack för tipset. Även fast det inte är en toppenrulle så tycker jag det är imponerande att man kan slänga ihop en rulle för den summan med alla specialeffekter.

En liten, och välmenande, kritik Tror det blivit fel i betyget och att första pluset (pro) hamnat under (name).

Medlem

@dali:

Du menar "3 - Bra" ?
Isådanafall, nej. Det är så det blir automatiskt när man sätter en 3a som betyg ^^


signatur

Halo kompis!

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Bussovic:

@dali:
Du menar "3 - Bra" ?
Isådanafall, nej. Det är så det blir automatiskt när man sätter en 3a som betyg ^^

Nej jag menar att "Krafter utöver det vanliga" står som titel ovanför betyget

Som det är nu:

[name]Krafter utöver det vanliga[/name]

Krafter utöver det vanliga
3
Bra
Det här betyder betygen på FZ

Som jag tror det borde vara:

[name]Code 8[/name] [pro]Krafter utöver det vanliga[/pro]

Code 8
3
Bra
+
Krafter utöver det vanliga
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

@Dali
Ah!
Nej,det är mer en sammanfattning av filmen tänkte jag där!
Är väl tanken att man ska skriva något roligt, klatachigt eller så om filmen där som jag uppfattat det som och läst i andra recensioner här.


signatur

Halo kompis!

Ambassadör
League of Legends

@Bussovic: Aha trodde det var avsatt för titeln, my bad

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

@Bussovic: Aha trodde det var avsatt för titeln, my bad

Det är i vanlig ordning avsatt för titeln, men det är ju klart, folk får ju skriva vad de vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om man gillar premissen med folk som har superkrafter såg jag en annan precis efter, Freaks. Den tyckte jag var ganska bra. Skulle gissa att budgeten ligger på ungefär samma som denna, lite smått lågbudget. Lite annorlunda stuk på den dock.

Medlem

@Nioreh:

Får kika på den känner jag!

Jag minns Chronicle (2012). Tre grabbar som får krafter och sen blir saker och ting som de blir. Läste en recension jag skrev om den strax efter att jag såg den. Känner att jag måste se den igen då jag tydligen tyckte att den var 5/5


signatur

Halo kompis!

Medlem

Det kommer en del 2 av denna filmen under 2024


signatur

Halo kompis!

1
Skriv svar