Media Molecules flummiga Dreams är klart
Har lite svårt att få grepp om Dreams, är det typ en spel/grafikmotor?
Som ett komplement till VR så verkar det väldigt bra.
Typ om man tröttnar på att spela och vill göra något kreativt en stund, då skulle det kunna vara riktigt trevligt.
Typ istället för att rita/måla till exempel eller för att skapa kortfilm/spelkoncept.
Fast jag är nog mer intresserad ifall PSVR2 med PS5 skulle komma med en trådlöst headset så man känner sig lite friare när man skapar.
Har lite svårt att få grepp om Dreams, är det typ en spel/grafikmotor?
Det lär vara den mest kompletta och lättanvända spelmotorn som existerar, Det går att skapa i stort sett vilken sorts spel som helst med endast en handkontroll.
Nackdelen med dreams är att det är väldigt svårt att göra snygga saker. Så svårt att pilla med en handkontroll. Så hade gärna sett ett bättre verktyg som de släpper till PC så man kan få lite kontroll för att sedan kunna föra över.
Men för lite klumpigare stil fungerar det kanon. Riktigt bra tutorials i hur du utför grund momenten så har du en skapar hjärna så köp direkt.
Satt dock i somras senast med det så de kanske har gjort om skapande delen så man nu har större kontroll. Ska testa mer nån dag när jag har tid.
Nackdelen med dreams är att det är väldigt svårt att göra snygga saker. Så svårt att pilla med en handkontroll. Så hade gärna sett ett bättre verktyg som de släpper till PC så man kan få lite kontroll för att sedan kunna föra över.
Men för lite klumpigare stil fungerar det kanon. Riktigt bra tutorials i hur du utför grund momenten så har du en skapar hjärna så köp direkt.
Satt dock i somras senast med det så de kanske har gjort om skapande delen så man nu har större kontroll. Ska testa mer nån dag när jag har tid.
Playstation move hjälper en hel del
Copyright Infringement: The Game!
-var det intrycket jag fick från trailern iaf.
Detta är ingen officiell trailer på något sätt.
Det är bara en video någon privatperson lagt upp för att visa lite vad olika användare har skapat under beta perioden.
Playstation move hjälper en hel del
Har använt det också men bråkar rätt mycket med kontrollen ändå. Men samtidigt är jag van mer detalj nivå, detta känns mycket som ett verktyg för att få fram något coolt demo på spelmekanik.
VR-stöd kommer senare med, något som lär bli en spektakulär upplevelse i sig (inte enbart för skapandet). Detta kommer dock troligen inte förrän PS5 släppts (tillsammans med deras nya PSVR).
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Det lär vara den mest kompletta och lättanvända spelmotorn som existerar, Det går att skapa i stort sett vilken sorts spel som helst med endast en handkontroll.
Men det är väl fortfarande bara en editor i ett redan befintligt "spel", eller har jag missuppfattat något ? Dvs. det är väl inte en motor som du kan bygga något och sedan sälja det kommersiellt, eller modda källkod ? Och hur fungerar det med 3d modeller och andra assets, är det alltså något som importeras till spelet eller är man beroende av utbudet som finns ? Känns otroligt givande för casual design men väldigt obekvämt och ineffektivt om man vill bygga något seriöst spel.
VR-stöd kommer senare med, något som lär bli en spektakulär upplevelse i sig (inte enbart för skapandet). Detta kommer dock troligen inte förrän PS5 släppts (tillsammans med deras nya PSVR).
Varför skulle det dröja så länge? Tidigare har MM sagt att VR-stöd skulle släppas i samband med Dreams release.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Men det är väl fortfarande bara en editor i ett redan befintligt "spel", eller har jag missuppfattat något ? Dvs. det är väl inte en motor som du kan bygga något och sedan sälja det kommersiellt, eller modda källkod ? Och hur fungerar det med 3d modeller och andra assets, är det alltså något som importeras till spelet eller är man beroende av utbudet som finns ? Känns otroligt givande för casual design men väldigt obekvämt och ineffektivt om man vill bygga något seriöst spel.
Jag har inte följt med sådär jättebra i utvecklingen men jag vet att de talat om att möjligen implementera kommersiella licenser för folk som vill sälja sina alster.
Det går att göra allt från modeller till musik i "spelet" och är på så sätt mer komplett än de flesta spelmotorer. Jag tror att de har diskuterat möjligheter att importera diverse saker från andra program men jag har ingen aning om hur det ser ut på den fronten för tillfället.
Jag misstänker att Dreams också kan komma till PC och Media Molecule har sagt att de vill fortsätta stödja detta under lång tid framöver.
Jag har inte följt med sådär jättebra i utvecklingen men jag vet att de talat om att möjligen implementera kommersiella licenser för folk som vill sälja sina alster.
Det går att göra allt från modeller till musik i "spelet" och är på så sätt mer komplett än de flesta spelmotorer. Jag tror att de har diskuterat möjligheter att importera diverse saker från andra program men jag har ingen aning om hur det ser ut på den fronten för tillfället.
Jag misstänker att Dreams också kan komma till PC och Media Molecule har sagt att de vill fortsätta stödja detta under lång tid framöver.
Häftigt!