Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

FM-guru
Skrivet av deezel:

Någon nämnde någonstans att när de drog ner till 1080p istället för högre så försvann problem med krascher, Det kan ju kanske vara en anledning? Eller kör du högre?

Stadia ligger än så länge kvar på 1.04, snart 40 timmar in och precis startat på Act 2. Några skavanker har det varit, men inte några allvarliga sådana.

1440p här!

Medlem
Skrivet av alias:

Ja, kan man säga. Se till att göra många sidouppdrag emellan huvudstory uppdragen. Finns så många, hoppar du över sidouppdrag så missar du halva spelet. Dessutom dessutom kommer du njuta mer av spelet desto högre level du har.

Känns som jag spelar två helt olika spel beroende på vad jag gör. Blir ungefär varannan spelsession sidouppdrag och varannan story. Story känns som ett storytungt action-RPG som är ganska linjärt och när jag gör sidouppdrag märker jag av den öppna världen på ett helt annat sätt.

Medlem

Några timmar in i spelet. Tycker att spelet är kul, inte upplevt några buggar ännu.

Bara jag som tycker att gatutexturerna är fula?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Några timmar in i spelet. Tycker att spelet är kul, inte upplevt några buggar ännu.

Bara jag som tycker att gatutexturerna är fula?

Vad spelar du på? Jag har nog inte upplevt något direkt som är fult. Tycker världen är snygg som fan. Men spelar med mesta på ultra inklusive RT på en bra dator. Sen kör jag även ultrawide, vilket gör inlevelse så mycket högre.

Medlem
Skrivet av Thane:

Känns som jag spelar två helt olika spel beroende på vad jag gör. Blir ungefär varannan spelsession sidouppdrag och varannan story. Story känns som ett storytungt action-RPG som är ganska linjärt och när jag gör sidouppdrag märker jag av den öppna världen på ett helt annat sätt.

Skulle inte säga två helt olika spel kanske men kan definitivt bli på räls (ej negativt om det är så man vill spela, valet är ditt) om man bara kör huvuduppdragen, storytungt med uppdrag efter uppdrag. Blandar man med sidouppdrag så blir upplevelsen en annan, speciellt om man dyker djupare in i dom för det finns så många, vissa har en story som man absolut inte vill missa och är i flera delar à la Bloody Baron, andra är simpla skjut ner allt och hämta någon grej så är det klart uppdrag..

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Vad spelar du på? Jag har nog inte upplevt något direkt som är fult. Tycker världen är snygg som fan. Men spelar med mesta på ultra inklusive RT på en bra dator. Sen kör jag även ultrawide, vilket gör inlevelse så mycket högre.

PC. High settings det mesta.

Vad har du för grafikkort och vad har du för FPS i snitt?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

PC. High settings det mesta.

Vad har du för grafikkort och vad har du för FPS i snitt?

Jag kör 3080 och har stabilt 60fps. 3440x1440.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Några timmar in i spelet. Tycker att spelet är kul, inte upplevt några buggar ännu.

Bara jag som tycker att gatutexturerna är fula?

Vissa gator verkar vara släta / ha en annan finnish
Medans det finns andra som har mer det typiska crusty asfalt, vet inte om det är medvetet och att det är meningen, men ja de gatorna som är släta ser lite fulare ut


🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 34" 21:9

Medlem
Skrivet av alias:

Ja, kan man säga. Se till att göra många sidouppdrag emellan huvudstory uppdragen. Finns så många, hoppar du över sidouppdrag så missar du halva spelet. Dessutom dessutom kommer du njuta mer av spelet desto högre level du har.

Tack för tipset.
Det är så jag brukar köra såna här spel, jag varvar main quest med sido uppdrag.
Men som du säger, precis som i Witcher så är sidouppdragen nästa i "main quest klass" ibland så man vill inte missa.

Medlem

Börjar se rätt bra ut nu på XSX nu med quality mode efter dagens patch. Märkligt att det inte såg ut så här vid launch. Verkar ju mest som att de har tweakat filtren för att få bort suddigheten. Allra helst utomhus känns det som att upplösningen ökats rejält fast den i själva verket nog inte gjort det.

Medlem

Nej nu har jag fått nog.

Tycker spelet är helt ok vissa delar, sen otroligt segt och tråkigt i andra bitar.
Spelat ungefär 8-9h, men tycker det liksom inte tar fart. Massa trista cutscenes som tar från mig kontrollen hela tiden.

Gameplay mässigt är det helt ok, striderna känns rappa och sköna. Men tycker inte riktigt det räcker, storyn känns lite krystad och rörig. Tycker det saknas ett "Varför gör jag det här?".

Kanske blir det bättre längre in i spelet, men efter 8-9h borde man känna ett sug, vilket jag inte gör.
Har klarat mig rätt ok från buggar (kör GOG versionen), och flyter på stadigt 60fps på min PC (RTX 3070).

3/5 får spelet av mig, eller 7/10 för oss som gillar den skalan mer.


| Windows 10 | Nintendo Switch | Raspberry Pi 4 | Amiga 500 |

Medlem

Jobbigt när man kört med hög RT ett tag och vill stänga av eller sänka det för att få mer än 100fps. Spelet blir platt utan det och första gången på länge man har svårt att välja mellan höga inställnigar eller hög framerate. Aja bara invänta RTX 4000-serien...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Användare på Reddit rapporterar att PC-versionen tydligen har begränsningar anpassade efter konsolversionerna, verkar vara RAM och VRAM som inte används till fullo. Man kan justera detta själv i Config-filen (Cyberpunk 2077 > engine > config) och potentiellt få ökad prestanda. Själv fick jag +20-25 fps i 1440p high/ultra med DLSS i Performance Mode på RTX 2080 men vissa andra i tråden har inte märkt av någon skillnad.

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

Det där visade sig nu bara vara placebo.

Från senaste patchen:

"Removed the memory_pool_budgets.csv file. which was not connected with the final version of the game and had no influence on it (it was a leftover file used during the development to estimate memory usage. It had no effect on how much memory was actually allocated). Perceived performance increase after editing the file may have been related to restarting the game."

Tyckte själv det var konstigt för jag såg ju på min OSD att spelet använde mer RAM och VRAM än vad som stod i den där filen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det där visade sig nu bara vara placebo.

Från senaste patchen:

"Removed the memory_pool_budgets.csv file. which was not connected with the final version of the game and had no influence on it (it was a leftover file used during the development to estimate memory usage. It had no effect on how much memory was actually allocated). Perceived performance increase after editing the file may have been related to restarting the game."

Tyckte själv det var konstigt för jag såg ju på min OSD att spelet använde mer RAM och VRAM än vad som stod i den där filen.

Det här var ju riktigt komiskt faktiskt:)

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Nej nu har jag fått nog.

Tycker spelet är helt ok vissa delar, sen otroligt segt och tråkigt i andra bitar.
Spelat ungefär 8-9h, men tycker det liksom inte tar fart. Massa trista cutscenes som tar från mig kontrollen hela tiden.

Gameplay mässigt är det helt ok, striderna känns rappa och sköna. Men tycker inte riktigt det räcker, storyn känns lite krystad och rörig. Tycker det saknas ett "Varför gör jag det här?".

Kanske blir det bättre längre in i spelet, men efter 8-9h borde man känna ett sug, vilket jag inte gör.
Har klarat mig rätt ok från buggar (kör GOG versionen), och flyter på stadigt 60fps på min PC (RTX 3070).

3/5 får spelet av mig, eller 7/10 för oss som gillar den skalan mer.

Vänta nu. Du har fått nog, men ger spelet ändå 7/10?

Medlem
Skrivet av ulphen:

Börjar se rätt bra ut nu på XSX nu med quality mode efter dagens patch. Märkligt att det inte såg ut så här vid launch. Verkar ju mest som att de har tweakat filtren för att få bort suddigheten. Allra helst utomhus känns det som att upplösningen ökats rejält fast den i själva verket nog inte gjort det.

Väntar på PS patchen (som ryktats släppas 21a). Märker du någon annan skillnad? Färre buggar?

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Väntar på PS patchen (som ryktats släppas 21a). Märker du någon annan skillnad? Färre buggar?

Inte hunnit spela så mycket än. Men tycker HDR ser betydligt bättre ut också. Buggar kan jag inte säga så mycket om. Har inte haft så himla många tidigare. Mest mindre som svävande pistoler och liknande. Men det beror också på att jag slutade spela efter ett tag och funderade på att vänta på nextgen-patchen. Men nu så kan det bli att jag hoppar in i det igen. Så får återkomma om det.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Väntar på PS patchen (som ryktats släppas 21a). Märker du någon annan skillnad? Färre buggar?

Playstation fick ju en patch senast inatt? Denna tog ju ju i också och fixade filtrerna. Upplever dock minimal
skillnad...(spelar på ps5). Mitt crashar ibland fortfarande.

Medlem

Jag har spelat i ca 3 tim. Väntar fortfarande på att det ska krascha. Inte sett nån bugg än (tror jag)
PS4. Med update 1.04.
Trodde faktiskt inte att det skulle funka såhär bra.

Medlem

Kollade deathstranding filmen på Epic gamestore och ca 29,5 sekunder in i klippet kommer ett par frames med cyberpunk 2077 reklam typ som dold reklam som ska påverka ens undermedvetna.. rätt coolt faktiskt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jobbigt när man kört med hög RT ett tag och vill stänga av eller sänka det för att få mer än 100fps. Spelet blir platt utan det och första gången på länge man har svårt att välja mellan höga inställnigar eller hög framerate. Aja bara invänta RTX 4000-serien...

Oj, jäklar...Vilket skillnad D:
Hade ingen aning om att RTX gjorde SÅ mycket för ett spel...


"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det där visade sig nu bara vara placebo.

Från senaste patchen:

"Removed the memory_pool_budgets.csv file. which was not connected with the final version of the game and had no influence on it (it was a leftover file used during the development to estimate memory usage. It had no effect on how much memory was actually allocated). Perceived performance increase after editing the file may have been related to restarting the game."

Tyckte själv det var konstigt för jag såg ju på min OSD att spelet använde mer RAM och VRAM än vad som stod i den där filen.

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

Medlem

Kör på 3440x1440 med enbart ett gtx 1080ti, g-sync förstås. Gör all världens skillnad. Tycker det flyter på otroligt bra med höga inställningar. Buggar har jag knappt sett. Lite flytande föremål men i stort ingenting. Nu ca 40 timmar in är jag imponerad. Night city är grymt, på alla plan. Världsbygget är helt klart unikt massivt. Detaljerna är på en löjligt bra nivå. Makalöst.

Sedan att blanda sidouppdrag med huvuduppdragen är grymt. Det här får man dra ut på! CD-Project kan sina sidouppdrag!

5/5.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

"Jag skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå!"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

Jag testade att ändra mina värden till 256MB för att se om spelet skulle fungera sämre men märker ingen skillnad alls. Enligt mina siffror använder spelet ungefär 4GB VRAM och 6,5GB RAM, precis som innan.

Är väl bara att testa det själv om du inte vill tro mig heller. Patchen har inte kommit till PC än tror jag så filen finns kvar.

Medlem
Skrivet av Maddog:

Playstation fick ju en patch senast inatt? Denna tog ju ju i också och fixade filtrerna. Upplever dock minimal
skillnad...(spelar på ps5). Mitt crashar ibland fortfarande.

Helt missat detta, läste dåligt i patch noten. Kör också på PS5. Spelade ikväll. Märkte 0 skillnad. Och då spelade jag om exakt samma uppdrag som innan patchen (då jag bytt från PS5 DE till PS5 SE och slarvade med att synka all den senaste save datan till PS+)

Har begärt en re-fund, tänkte köra något annat spel emellan och ge cdpr lite tid att fixa. Så plockar jag upp det på disk sen istället för digitalt.

Medlem

Varför säger Steam att jag spelat 50h medans In-game tiden säger 40h?

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Varför säger Steam att jag spelat 50h medans In-game tiden säger 40h?

Du kanske har laddat om save-games många gånger

Medlem

Vart är den där gubben som brukade slänga saker i en röd soptunna???

Det här spelet förtjänar verkligen att hamna där, med ledning och allt, nu har dom patchat in så att spelet inte ens går att starta längre.

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Läser jag mina loggar så verkar ju det här spelet vara allergiskt mot drivrutiner överhuvudtaget.

Det här är ju ungefär som ett unity spel för bövelen!

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Vart är den där gubben som brukade slänga saker i en röd soptunna???

Det här spelet förtjänar verkligen att hamna där, med ledning och allt, nu har dom patchat in så att spelet inte ens går att starta längre.

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Läser jag mina loggar så verkar ju det här spelet vara allergiskt mot drivrutiner överhuvudtaget.

Det här är ju ungefär som ett unity spel för bövelen!

Jag har inga problem att starta spelet så vad än du upplever för problem så gäller det inte alla.


"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar