CS #01: CS:GO 2019 - En tillbakablick. Del 1/3

Skribent
CS #01: CS:GO 2019 - En tillbakablick. Del 1/3

Del 1: Lag- och spelarprestationer

Jul- och nyårsledigheten har kommit och passerat och arbetsdagen har åter inträtt som en huvudsaklig del av våra liv. Vad passar då inte bättre med en tillbakablick mot det året som passerat? I CS-scenen hände det otroligt mycket under föregående år och det finns en hel del att ta upp om man ska analysera allting som hänt under hela 2019.

För att hålla det på en rimlig nivå har jag valt att dela upp tillbakablicken i tre delar och fokusera på spelet och spelarna istället för på kontroverser angående t.ex. streamingrättigheter och oförätter angående löneutbetalningar. Ämnena är väldigt intressanta men passar enligt mig bäst i en separat krönika, även om det var en stor snackis under 2019.

Uppdelningen jag valt ser ut såhär:

  • 12/1 Del 1: Lag- och spelarprestationer

  • 19/1 Del 2: Valves förändringar av spelet

  • 26/1 Del 3: Spelarbyten 2019

Nivån på CS har aldrig varit högre och den här listan skulle kunna göras väldigt lång för det spelas massvis med stora turneringar och det går att hitta fantastiska prestationer i varje turnering, men någonstans måste man sätta nivån.

Jag har valt ut tre lag och tre spelare som jag personligen tycker har gjort något extra under 2019. Listan är skriven utan inbördes ordning. Fast innan vi går vidare så börjar vi med bubblarna som inte kom med på listan.


Bubblare:

Mousesports
Enorm formtopp på slutet av 2019, Finn "Karrigan" Andersen har fått ihop laget riktigt bra och kan ungtupparna fortsätta i samma nivå blir de farliga under 2020. På ett personligt plan är det även imponerade av Karrigan att gång på gång ta ett nytt lag till topp 3 position på HLTVs ranking. Kanske blir 2020 året då han äntligen får lyfta Majorbucklan?

Evil Geniuses
Laget som hette NRG när 2019 började har imponerat under året med framförallt Vincet "Brehze" Cayonte och Tsvetelin "CeRq" Dimitrov som visat att de är kapabla till att regelbundet prestera på en väldigt hög nivå. Kan Ethan "Ethan" Arnold höja sig till att prestera regelbundet så har EG en livsfarlig trio som kan mäta sig mot vilket lag som helt i världen.

Brollan
Sjuttonårige Ludwig ”Brollan” Brolin i Fnatic har tagit stora kliv under 2019 och blivit en vital del av den svenska femman. Brollan har kommit en bra bit i sin karriär sedan han för två år sedan presenterade sig i CS-dokusåpan ”GamerZ”. Det blev ingen vinst i dokusåpan, men jag tror nog Brollan idag är lika glad för det, och under 2020 kommer det bli väldigt intressant att se vilka nivåer Brollan kan nå.

S1mple
Egentligen är det brottsligt att göra en sådan här sammanställning utan att nämna Alexandr ”S1mple” Kostyliev, men även om han återigen personligen haft ett bra år och bör hamna topp 3 på HLTVs ranking så har det bara resulterat i en enda stor titel under 2019 och med S1mples mått mätt så är det för dåligt. Huvudmålet för S1mple är garanterat att ta en Major, han har varit nära förut och han är den bästa spelaren som inte vunnit en. Vi få se om det blir ändring på det under 2020.


Spelarprestationer:

ZywoO
När 2019 började var det inte många som hade hört talas om den 19-årige Mathieu ”ZywoO ” Herbaut, men nu när 2019 är slut så går diskussionerna om det är ZywoO, device eller S1mple som är bäst i världen. Ett fantastiskt debutår på den stora scenen för fransmannen och det går inte att välja ut en eller två specifika prestationer utan det är helheten som är så imponerande. Spelförståelsen, reflexerna, aimet - ZywoO har allt och lite till. I sitt Vitality är det han som är ryggraden och bär laget på sina axlar i turnering efter turnering. Vitality, som bildades i slutet på 2018, tog under 2019 fyra stora titlar och jag vågar påstå att utan ZywoO så hade den siffran varit noll. Det blir mycket spännande att se om ZywoO kan hålla sin nivå eller t.o.m. bli bättre under 2020.

Krimz
När man pratar om prestationer och 2019 så går det inte att utelämna Freddy ”Krimz” Johansson. Krimzs Fnatic har haft ett tufft år men mot slutet av 2019 började det se bättre ut med bl.a. en titel i Dreamhack Masters hemma i Malmö. Det är dock den individuella prestationen på Dust 2 mot MiBR i december som gör att Krimz förtjänar en plats på listan. Sällan har någon varit så inne i zonen som Krimz var när han slog det officiella LAN-rekordet för antalet frags under ordinarie 30 rundor, hela 44 stycken blev det. Oavsett vapen och position var Krimz omutlig och dominerade över hela kartan under matchens ordinarie 30 rundor. Att matchen slutade 15-15 och resten av laget verkade vara frånvarande gör prestationen ännu mer imponerande,och att dessutom göra det på LAN i en av årets största turneringar, mot ett av de bästa lagen i världen är inget annat än enastående.

Gla1ve
Att vara en in-game-leader är det svåraste man kan vara i CS. Du måste inte bara vara extremt förberedd på motståndet och deras taktiker, skapa egna taktiker som du ska kunna som rinnande vatten och vara fokuserad på ditt eget spel. Du måste även under matchen analysera var motståndarnas svaga punkter är och ta beslut mitt i rundorna beroende på information du får från dina lagkamrater. Utöver allt det här så förväntas du även hålla en resonabel K/D, kunna massor med smokes/flashar/molotovs och vara delaktig i matchen och inte falla bort längst ner i statslistan. Lukas ”Gla1ve” Rossander träffar mitt i prick på allt ovanstående och är odiskutabelt den just nu bästa IGL i spelet, kanske genom t.o.m. genom tiderna.


Lagprestationer:

Liquid
Liquid blev under 2019 det andra laget att ta hem en Intel Grand Slam och 1 000 000 $. Det var tack vare en imponerade period i maj – juli där Liquid var i princip obesegrade och vann fyra raka stora turneringar som gjorde att de kunde inkassera prischecken. Inte nog med det så blev Liquid i juni det första amerikanska laget att inneha förstaplatsen på HLTVs ranking när de petade ner Astralis som hade haft den åtråvärda platsen sedan april 2018. Tyvärr för Liquids del så avslutades året i moll och det återstår att se om de kan hitta formen från mitten av 2019 igen.

Astralis
Astralis tog sin andra raka Majorseger i Katowice i mars och sedan skrev de historia genom att bli det första laget att vinna tre raka majors när de även stod som segrare i årets andra major i Berlin. Den segern innebar även att de blev första laget i historien att vinna totalt fyra Majors. Laget som aldrig slutar imponera har nu 18 raka kartvinster i Majorslutspel, de har alltså vunnit med 2-0 i kvartsfinalen, semifinalen och finalen i de tre senaste Majorturneringarna. Astralis började året som etta på HLTVs ranking och trots en formdipp (mätt med Astralismått) under mitten av året, där danskarna tappade förstaplatsen till Liquid samt diskussioner om det var slut på Astraliseran så tog sig laget samman och återtog förstaplatsen i slutet på 2019. 2020 börjar (som vanligt) med Astralis i toppen som världens bästa lag.

ENCE
Under årets första major i mars i Katowice var det nästan en Askungensaga som utspelades med det finska laget ENCE. Laget började kvala i det stängda kvalet till Minorn, vidare genom både huvuddelen av Minorn och Majorkvalet för att sedan fortsätta överraska och ta sig vidare från gruppspelet med minsta möjliga marginal. I slutspelet var alla överens om att sagan skulle ta slut, men ENCE höll ut mot både Liquid och NAVI innan det tog stopp i finalen mot Astralis. En prestation som tyvärr för ENCE del inte räckte hela vägen fram, men på vägen vann de publiken, en trogen skara nya fans och satte finsk CS på kartan. ENCE fick t.o.m. sin låt EZ4ENCE in i CS:GO som ett music kit vi vanliga spelare kan köpa, och tro mig det har sålt bra. Väldigt bra. Det skulle sedan bara dröja ca två månader innan ENCE blev det första finska laget att vinna en stor turnering och visade att det inte var en slump att laget tog sig till Majorfinal utan att de är här för att stanna.


Med det skulle jag vilja sätta punkt för del 1/3. Håller du med om innehållet på listan? Om inte, vilken spelare eller vilket lag hade du velat haft med, och varför? Alternativt bara lägg en kommentar, konstruktiv kritik tas gärna emot!

1
Skriv svar