Escape From Tarkov - Officiela tråden [Nybörjarhjälp]/[Guides] - Allmänt

Medlem
Escape From Tarkov - Officiela tråden [Nybörjarhjälp]/[Guides] - Allmänt

Som missionär för EFT öppnar jag upp portarna till Tarkov till nya såsom gamla lirare samt de som ännu inte sett sanningens ljus. Detta är det mest ambitiösa spelet jag har testat och setts utvecklas i FPS/Milsim genren, och jag hoppas vi får in ännu mer spelare som får samma hatkärlek som de flesta av oss.

Vad är Escape from Tarkov?

Nästa generations FPS/MMO/Hardcore Milsim inbakat i ett.

Lite lore:

Escape from Tarkov is set in the fictional Norvinsk region in Northwestern Russia, around a "special economic zone" that served as a gateway between Russia and Europe.[3] However, this attracted corporations with dubious intent, and the city of Tarkov became the centre for a major political scandal involving corrupt corporations in the Norvinsk region. Six months later the situation erupted into an armed conflict involving the Russian Internal Troops, United Nations peacekeepers, and two private military companies: United Security (USEC) and BEAR.[3] The Norvinsk region's borders were sealed off, and those trapped in the middle of the war zone were isolated from the outside world. USEC was hired by the Terra Group, one of the corrupt corporations involved in the scandal, to hinder investigations during the conflict, while BEAR was hired by the Russian Government to uncover evidence about Terra Group.

The player has the objective of escaping the city of Tarkov by working for one of these private military companies, or as a Scav.

Vad går spelet ut på?:

Du innehar en karaktär som jobbar för antingen USEC (Amerikanska privatkontraktörer) eller BEAR (Rysk version)
Och du får dessutom spela som SCAV eller såkallad Scavenger, vilka du kan lira med 20 minuters spawn time (Kan sänkas med uppgraderingar i din bas)

Med din PMC som är din fasta karaktär så måste du själv ge vapen, armor och diverse saker för att spawna in i ett raid med dessa ting.

Med din SCAV så är loadouten annorlunda varje gång då det är olika scavs.

Huvudmålet är att gå in i ett raid, och försöka ta sig ut med loot, nästan all loot i spelet har ett värde och väldigt få ting är ej värt att plocka upp. Eller att klara av quests, vissa är helt absurt hardcore och vissa är genuint bara roliga. Dör du inuti raiden så förlorar du ALLT du hade med dig in, vilket gör detta till troligen det spel med mest adrenalinmoment. Dör du inte av en spelare så dör du av en SCAV, dör du inte av en scav så svimmar du av energiförlust, dehydrering eller blodförlust. Allt vill ta kål på dig i detta spel, och alla vill ha din loot.

Vad kan man göra i spelet?

This isn't your regular FPS, this is some addicting slavic super hybrid shit.

Flea Market:

Auction house vilket vissa bara spelar, alla är olika och vissa vill bara bli rika i spel. Tycker det är helt okej men en fantastisk addition då ändringen så att nästan alla items i spelet i har ett syfte har gjort AHn fantastisk.
Förr så ville folk bara loota vapen, nu plockar du på dig allt möjligt från en elektrisk motor till eltejp. Priserna är väldigt dynamiska och man märker i vilket skede spelet är beroende på priserna, eller ifall en ny meta har hittats.

Hideout:

Den nyaste additionen vilket bara kommer bli bättre och bättre. Du börjar med ett sunkigt ruckel och där inget är upplåst. Med items som du hittar i raids eller köper på marknaden beroende på din spelstil så kan du uppgradera eller låsa upp helt nya saker vilket ändrar mycket för dig. Bara att låsa upp allt och uppleva hideouten är beroendeframkallande i sig själv. Du kan låsa upp saker så att du regenerar mer HP/Vatten/Energi för din PMC off-raid, du kan låsa upp workbenchen så att du kan skapa ammunition själv samt modda dina vapen, du kan ha en bitcoin farm och tjäna pengar osv. Du kan dessutom ha en skjutbana i ditt bas för o testa dina vapen och sikten.

Raids:

Tänk er instancer i WoW fast att all gear du har med dig försvinner ifall du dör. (Finns sätt att få vissa grejer tillbaka, detta kommer senare) Man har 7 banor att välja mellan och 5st framtida banor. Alla dessa ska sedan mergas ihop och spelet ska vara open world. I varje bana så finns bottar vilka kallas SCAVS, många erfarna spelare är mer rädda för SCAVS än för riktiga spelare. Spelar du som SCAV så är alla SCAVS vänliga tills du skjutit någon. Till och med i självförsvar mot en spelarSCAV. Hur ser man skillnaden? Du märker det på beteendet till slut.

Reserve: Nyaste banan som är också störst vertikalt med höga byggnader och hundratals rum.

Factory: Snabbaste och mest intensiva CQC banan som är inomhus och den för den pvpkåte

Woods: Troligtvis den lugnaste och vackraste banan som är väldigt stor med få hotspots

Customs: Min egna favorit som är en medelstor bana med utmärkt bandesign och hotspots för de som älskar att fightas PVP

Interchange: Gigantiskt köpcenter med loot och många SCAVS samt en svår boss.

LABS: Stor inomhusbana med väldigt bra loot kanske till och med bäst men också svårast SCAVS, dessa kallas Raiders och är dödsmaskiner helt enkelt.

Shoreline: Stor bana med en central hub av två stora lägenhetskomplex med garanterad action pga looten.

Litet videoklipp på hur man köper bostadsrätt i Tarkov:

Skills:

@Maddox - "Skills är "learning by doing". Det är inga poäng eller något som du sätter ut utan det enda sättet du kan bli bättre på det är genom att göra den saken i en raid med din pmc karaktär. Vill du bli bättre på en klass av vapen? Använd den, bli bättre på ett specifikt vapen? t.ex. AK74 så använd den. Samma gäller med kondition och första hjälpen, spring runt i spelet eller ta skada så du kan använda sjukvårdsprodukter."

Intentory managment:

Här kommer du spendera mycket tid, fastän det är borta från actionen så gillar de flesta att lira tetris för det är vad du kommer göra, speciellt ifall du har Standard Edition med mindre stash. (Stashen kan bli uppgraderad ingame för att bli lika stor som EoD spelare)

Vapenmodifikation:

Det finns inget spel som någonsin fått sådan realism som vapnen och dess modifikationer har som i EFT. För det första så är det en kula som åker genom pipan först och som sedan träffar ingame, det är alltså en riktig projektil baserad på riktig fysik. Har du längre eller kortare pipa så ändras hastigheten på kulan vilket ändrar saker. En lång pipa med armor penetration penetrerar bättre än en kort pipa pga hastigheten.

Du har tusentals modifikationer att välja mellan och varenda en finns i verkligheten samt dess vapen. Ifall du inte är vapenintresserad så kommer du troligen att bli det efter att ha lirat tarkov ett tag. Målskytte är en rolig sport.
På grund utav denna fantastiska del av spelet som är vapenmodifikation så kan du skräddarsy exakt hur du vill att din spelstil ska vara. De flesta vapnen kan ändras till en sådan grad att de har olika syften och passar i olika situationer.
Exempel på hur mycket man kan pilla:

Lite av en introduktion för nya spelare, jag hoppas att det är läsbart för folk.

GUIDE FÖR NYBÖRJARE [STEG FÖR STEG]

Vad fan händer? Vad ska jag göra? VARFÖR DÖR JAG AV ALLT, VARFÖR SUGER JAG.

Oroa er inte, min första upplevelse med Tarkov var fyllt av svordomar, svett och att hjärtat pumpade för mycket. Jag dampade så hårt att jag slutade spela i några dagar. Hur fan kommer man ut? Varför dör jag av allt o alla, varför dör inget när jag skjuter? Spelet har en enorm inlärningskurva, första kullen är så jävla svår men på toppen av kullen innan mount Everest är så beroendeframkallande att du vill klättra upp för hela berget. Ge inte upp, ta er tid o tänk igenom ert nästa steg.

Inventory Screen managment: [Tryck på character i menyn]

Beroende på ifall du köpte Standard, Left Behind, Prepare for Escape eller Edge of Darkness så ser din början lite annorlunda ut. INGET är Pay2Win utöver Standard, vissa saker är underlättat bara. Större Stash size, större secure container och lite boost i traders.

Stash size samt Secure container kan bli köpt in-game eller upplåst av quests.
Du tror att du de som innehar EoD har ett mycket större framspång, så är inte fallet, 90% av det de innehar i början kommer en ny spelare förlora ändå. Medianen på spelares survival rate ligger säkert på 20%

På vänster sida ser du din PMC som du antingen valde som USEC eller BEAR. In-game voice kommando finns och USEC talar engelska vilket gör att i vissa situationer så kan du säga Cease fire eller något annat och du kan gruppera upp med en random ifall han inte skjuter dig sedan i ryggen. BEAR talar ryska och innehar in-game voice kommando som Dicki needles o divide me cheeki vilket gör han till det bästa valet. Båda har olika kläder man kan köpa från en trader som heter Ragman, inget skiljer dem åt utan det kosmetiska och in-game voice kommandon.

Standard Edition:

  • Basic stash (10x26 cells)

  • knife (ER Bayonet)

  • tactical rig x2 (depends on selected faction)

  • backpack x2 (MBSS - 4x4 cells)

  • Secure container (2x2)

  • Grach or P226 pistol x3 (depends on selected faction)

  • pistol magazines x9

  • pistol ammo x180

  • Makarov Pistol x3

  • pistol magazines x9

  • pistol ammo x150

  • canned meat x4

  • bottled water x3

  • AI-2 medkit x6

  • bandages x6

  • splint x6

  • 300k roubles

  • AKS74U + 2 loaded magazines

Left Behind:

  • Increased size of stash (10x36)

  • knife (ER Bayonet)

  • tactical rig x2 (depends on selected faction)

  • backpack x2 (MBSS - 4x4 cells)

  • Secure container (2x2)

  • Grach or P226 pistol x4 (depends on selected faction)

  • pistol magazines x12

  • pistol ammo x180

  • Makarov Pistol x3

  • pistol magazines x9

  • pistol ammo x150

  • canned meat x8

  • bottled water x6

  • AI-2 medkit x9

  • bandages x9

  • splint x9

  • 400k roubles

  • AKS74U+2 loaded magazines

  • АК74N+2 loaded magazines

  • Salewa first aid kit

  • RGD-5 grenade

  • additional backpack (MBSS - 4x4 slots)

Prepare for Escape:

  • Greatly increased size of stash (10x46)

  • Initially good standing with all in-game traders

  • knife (ER Bayonet)

  • tactical rig x2 (depends on selected faction)

  • backpack x2 (MBSS - 4x4 cells)

  • Larger secure container (2x3)

  • Grach or P226 pistol x4 (depends on selected faction)

  • pistol magazines x12

  • pistol ammo x180

  • Makarov Pistol x3

  • pistol magazines x9

  • pistol ammo x150

  • canned meat x8

  • bottled water x6

  • AI-2 medkit x9

  • bandages x9

  • splint x9

  • 400k roubles

  • AKS74U+2 loaded magazines

  • АК74N+2 loaded magazines

  • Salewa first aid kit

  • RGD-5 grenade х2

  • additional backpack (MBSS - 4x4 slots)

  • SMG Vityaz or HK MP5 + 2 loaded magazines (depending on selected faction)

  • 1000 dollars

  • Kiver helmet

  • Pilad reflex sight

  • IFAK first aid kit

  • АК74 M1-B Ultimak handguard

Edge of Darkness [EoD]:

  • Free access to all subsequent DLCs (Season pass)

  • Initially good standing with all in-game traders

  • Huge size of stash (10x66)

  • Tactical Tomahawk

  • tactical rig x2 (depends on selected faction)

  • backpack x2 (Tri-Zip - 5x6 cells)

  • Unique secure gamma-container (3x3)

  • Grach or P226 pistol x4 (depends on selected faction)

  • pistol magazines x12

  • pistol ammo x180

  • Makarov Pistol x3

  • pistol magazines x9

  • pistol ammo x150

  • canned meat x8

  • bottled water x6

  • AI-2 medkit x9

  • bandages x9

  • splint x9

  • 400k roubles

  • AKS74U+2 loaded magazines

  • АК74N+2 loaded magazines

  • Salewa first aid kit

  • RGD-5 grenade х2

  • SMG Vityaz or HK MP5 + 2 loaded magazines (depending on selected faction)

  • 3000 dollars

  • Kiver helmet

  • Pilad reflex sight

  • IFAK first aid kit

  • АК74 M1-B Ultimak handguard

  • Grizzly first aid kit

  • Alfa tactical rig

  • morphine injector х2

  • SV98 sniper rifle + 1 loaded magazine

  • Silencerco Hybrid 46 silencer

  • Silencerco Hybrid 46 silencer adaptor

  • pistol case (3x3)

  • 6B43 6А body armor

  • MPX submachine gun + 2 loaded magazines

  • M4 LVOA-S handguard

Det du lägger på din gubbe är vad du kan ta med dig in i ett raid och är vad du kan förlora. Du innehar däremot något som heter Secure Container, i den så kan du lägga vissa items och dör du så är dessa däremot kvar.
ALLT som är markerat i röda rutor kommer ligga kvar på din döda kropp inuti raidet när du dör. Därefter så kan spelare ta dina saker och ta sig ut ur raidet med dessa. Dessa saker har du då förlorat, detsamma gäller ifall du inte har försäkring men ingen lyckades ta sakerna ut.

ALLT i grön box kommer du ha tills nästa gång

[INSURANCE]:

MEN, det finns en chans att kunna få tillbaka vissa grejer med lite tur och pengar.
Man kan försäkra vissa items hos 2st olika traders, Prapor eller Therapist. Detta innebär att ifall du dör och ingen lyckades ta sig ut ur raidet innan det är slut så kommer du få tillbaka på mail de saker som du försäkrat och som ej togs ut. Så dina saker kan byta 5 ägare under ett raids liv, men ifall den som sist innehar sakerna ej lyckas ta sig ut så får du det tillbaka på försäkringen. Jag rekommenderar allihop att försäkra sina saker då det är fantastiskt att få tillbaka dyra så som billiga grejer på grund utav att en bot sköt sönder någons ben innan extraction.

Du kan INTE försäkra din SCAV-gubbes grejer på väg in till ett raid.

Items som du försäkrat har en orange box runtom sig:

Glöm ej att trycka på insure innan du går ut i ett raid, du kommer till denna skärmen ett steg innan ready-knappen.

Första raidet och första extracten

Dags att bli torterad i Ryssland. Gå tillbaka till huvudmenyn genom att trycka ESC och välj sedan [ESCAPE FROM TARKOV]
Börja med att spela som scav och testa gärna olika banor, men min rekommendation är lära sig en bana först samt hur du kommer ut ur denna innan du beger dig ut och testar nästa. Du kan göra detta i offlineläge med bottar vilket är fortfarande ingen dans runt rosor, men du kommer inte tappa saker du tar med dig som PMC och du förlorar inte din SCAV. Däremot så kan du inte ta med dig items tillbaka till din gubbe.

Testa vilken bana som helt men jag rekommenderar Customs med din Scav och välj alltid dagtid, när det väl blir mörkt så blir det verkligen mörkt.

SPAWN:

SCAVS och PMC spawnar olika men har bestämda områden där de börjar sin överlevnad från Tarkov.
Kolla runt och se ifall du kan komma ihåg ett landmärke i närheten. Det finns många byggnader, pelare och speciella områden som är lätta att känna igen. Desto oftare du förstår var du är eller hur du kommer dit desto bättre blir din överlevnadschans. Ifall du har två skärmar så är det högst rekommenderat att ha uppe en karta så att du kan navigera dig fram i denna brutala värld. In-game map finns ej eller kompass (kompass kommer till spelet senare), så det gäller att man lär sig av sin omgivning. Att överleva är 50% banförståelse, 40% ljuduppfattning och resterande en blanding mellan skicklighet och tur såklart.

Öppna inventory in-game: TAB

Som ni ser så fick jag en halv nitlott med denna SCAVen, En Vepr vilket är en kalashnikov-modell som är semi-automatiskt, alltså gäller det att placera sina skott. Speciellt viktigt blir det med tanke på att jag fick en utan en kolv vilket gör rekylen till omöjlig. Därför anpassar jag mig till att spela lite saktare och att bara försöka få HS.
Jag fick även en helt okej väst med skydd vilket du ser genom att den har HP. Dubbelklickar du på den så kan du se att den är lvl 4 vilket är bra!

Genom att dubbelklicka O så får jag fram på översta kanten till höger mina möjliga extracts.

Jag vandrar lite och hittar en SCAV alltså en AI som strövar runt, jag hälsar honom på vanligt slaviskt vis. Som ni ser så attackerar han mig inte, det är för att alla AI SCAVS är vänliga tills du skjutit någon utav dessa. Och det betyder att alla scavs som hörde skottet kommer försöka jaga ner dig. Beger du dig tillräckligt långt bort så är resterande AI SCAVs vänliga.

OBS: SCAVs är inte vänliga ifall du går in som PMC utan skjuter direkt.

Jag bestämmer kolla noga ifall han har en hjälm och ifall det finns en öppning mot ansiktet för att ta ett skott.
Han faller direkt och jag har kollat området runt om mig och lyssnat ifall någon annan SCAV kan ha hört detta mord.
Därefter lägger jag mig bredvid honom för att minimera hur mycket min kropp syns och trycker F på honom för att loota.

Som jag skrev innan, nästan varje sak i spelet har ett visst monetärt eller annat värde och ditt mål är att komma tillbaka till din bas och fylla på med saker eller pengar för att nästa raid kunna komma ut med ännu mer ting.

Han har lite grejer som jag lägger över på min gubbe. Det gäller att vara snabb, ta för lång tid och någon annan kommer och gör samma process på dig, alla vill ha loot, speciellt din!

Du kan dra över vapen på din tomma [ON BACK] och fylla resterande intressanta saker i ryggsäcken, fickan eller i din väst. Vissa vapen har en vikbar kolv vilket du kan vika genom att högerklicka och välja FOLD Detta gör vapnet mindre så att det kan få plats i din ryggsäck till exempel. Men jag väljer att lägga den på ryggen istället.

För att snabbt kasta ut någonting o göra plats för något annat så kan du hålla musen över och trycka [DELETE] knappen

Jag kom in till ännu en konfrontation och lyckas få armen ihjälskjuten. Vilket gör att jag darrar när jag ska sikta. Skjuts ett ben eller du får en fraktur så börjar du halt och kan ej springa osv. Jag ska förklara närmre om healing i senare del.

Jag letar upp ett igenkännbart landmärke och försöker komma ihåg var på kartan jag är samt var jag behöver röra mig för att komma ut. För de som inte känner till banorna så gäller det verkligen att kolla på en bra karta vilket det finns drösvis av. Jag kommer länka flera bra kartor i slutet.

Jag hittar bron med tåget vilket gör att jag förstår var jag måste röra mig för att komma ut.

Jag har tur och möter inget riktigt motstånd och kan bege mig mot min extract i fred. Tiden tickar ner och jag överlevde! Men majoriteten av tiden gör du inte det!

Här är ett kort videoklipp för att visa hur du lägger in saker. ALLT har ett värde så ta allting, för att inte behöva dra över allting så kan du hålla i CTRL och vänsterklicka för att det ska automatiskt gå över till din stash.

Skägg.
10 Chambers

Super, precis vad som behövdes nu när spelet fått en rejäl spik i popularitet.

Du kan använda [spoiler]gömt innehåll[/spoiler] för att göra gömda rader, om det var det du är ute efter. Du kan också kika på den kompletta guiden över vår BB-kod.


signatur
Medlem

Skulle ni rekommendera att spela detta spel solo? Var ska man börja i så fall, för den som vill spela i ganska lågt tempo? Några items, taktiker, särskilda platser värda att nämna? Hur lär man sig att hitta ut ur banorna enklast?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Adda mig så hjälper jag dig gärna mitt ingame name är samma som här
Skrivet av smuts:

Skulle ni rekommendera att spela detta spel solo? Var ska man börja i så fall, för den som vill spela i ganska lågt tempo? Några items, taktiker, särskilda platser värda att nämna? Hur lär man sig att hitta ut ur banorna enklast?

☺️

Medlem
Skrivet av smuts:

Skulle ni rekommendera att spela detta spel solo? Var ska man börja i så fall, för den som vill spela i ganska lågt tempo? Några items, taktiker, särskilda platser värda att nämna? Hur lär man sig att hitta ut ur banorna enklast?

De flesta utav oss spelar som bäst solo faktiskt. Själv har jag troligtvis 10% bättre survivalrate solo än i grupp med vänner.
Ge mig ett litet tag så slänger jag upp en liten miniguide här! Sålänge så kan jag rekommendera den svenska EFT discorden, jag vet att jag fick bra med hjälp där i början, annars så finns den inofficiella stora EFT-kanalen också.

UEFT: https://discord.gg/ueft

Svenska EFT: https://discordapp.com/invite/DPmHSkb

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Super, precis vad som behövdes nu när spelet fått en rejäl spik i popularitet.

Du kan använda [spoiler]gömt innehåll[/spoiler] för att göra gömda rader, om det var det du är ute efter. Du kan också kika på den kompletta guiden över vår BB-kod.

Tack!

Frilansare

Glöm aldrig "Trubbel i Tarkov!"

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Glöm aldrig "Trubbel i Tarkov!"
https://youtu.be/Z2Hbv-JRht0

Hahahaha, typiskt Tarkov, jag vet inte hur många gånger jag dött eller dödat mina egna teammates. Man blir i sin egna panikbubbla pga rädslan av att dö. Shoot first, ask questions later.

Frilansare

@srpski1sin:

Haha ja, det var någon konstig nerv i det där spelet!

Medlem

I början var det verkligen super creepy spel! Men bara man blir av med gearfear så är allt lugnt. Level 54 denna wipe. Får se hur långt man hinner innan det blir wipe igen.

Men som sagt, släpp gearfear och lita på er själva! Så klarar ni nog er ur tarkov.

Medlem
Skrivet av unoR:

I början var det verkligen super creepy spel! Men bara man blir av med gearfear så är allt lugnt. Level 54 denna wipe. Får se hur långt man hinner innan det blir wipe igen.

Men som sagt, släpp gearfear och lita på er själva! Så klarar ni nog er ur tarkov.

Gearfear är verkligen galet i detta spel. Gäller att nöta ur det så tidigt som möjligt annars hoardar man som min polare bara. Snubben har 84 vapen och 3 fyllda scavboxes och fullt med armor. Men varje gång vi lirar så går han in med billig hjälm, armor och liten backpack och vapen med skitammo.

Han kommer aldrig använda något roligt pga rädslan att förlora det 😂

Medlem
Skrivet av srpski1sin:

Gearfear är verkligen galet i detta spel. Gäller att nöta ur det så tidigt som möjligt annars hoardar man som min polare bara. Snubben har 84 vapen och 3 fyllda scavboxes och fullt med armor. Men varje gång vi lirar så går han in med billig hjälm, armor och liten backpack och vapen med skitammo.

Han kommer aldrig använda något roligt pga rädslan att förlora det 😂

Hahaha känner igen det där. Men nu sliter jag alltid på mig det bästa och bara kör. Dör man så dör man. säljer sällan vapen och gear jag får nu, använder det istället.

Medlem

Titta gärna in på den största svenska EFT-Discorden för att lätt hitta kamrater att spela tillsammans med! Det finns flera squads igång hela tiden.

https://discord.gg/tVMGRt3


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

100 timmar sen jag köpte det för 3 veckor sen. Mitt GOTY redan. Gear fear finns inte, förlorade 4 av mina 5 miljoner under en dag :)!

Medlem
Skrivet av Prixm:

100 timmar sen jag köpte det för 3 veckor sen. Mitt GOTY redan. Gear fear finns inte, förlorade 4 av mina 5 miljoner under en dag :)!

Eller hur, GOTD för mig däremot! Sist jag kände något sådant här var WoW

Inaktiv

För att citera Hemingway:
"Certainly there is no hunting like the hunting of man and those who have hunted armed men long enough and liked it, never really care for anything else thereafter."

Lyckades bli av med alla mina pengar så hade inte ens pengar till att hela min karaktär. Men nu har lyckan vänt verkar det som, så fort jag började använda Mosin nagant.

Medlem

Har under dagen testat lite Killa farm och det är fan riktigt bra tycker jag, om man inte är end game gearad/lvl för labs, är lvl 20. Man gör några millar i timmen på det, helt klart värt om du frågar mig! Mycket folk också, så det är aldrig tråkigt, mycket PMC och Scav players runt omkring där

Medlem
Skrivet av Prixm:

Har under dagen testat lite Killa farm och det är fan riktigt bra tycker jag, om man inte är end game gearad/lvl för labs, är lvl 20. Man gör några millar i timmen på det, helt klart värt om du frågar mig! Mycket folk också, så det är aldrig tråkigt, mycket PMC och Scav players runt omkring där

Interchange är roligt som fan, bra loot och mycket pvp

Medlem

En sak du missade med skills är att det är "learning by doing". Det är inga poäng eller något som du sätter ut utan det enda sättet du kan bli bättre på det är genom att göra den saken i en raid med din pmc karaktär. Vill du bli bättre på en klass av vapen? Använd den, bli bättre på ett specifikt vapen? t.ex. AK74 så använd den. Samma gäller med kondition och första hjälpen, spring runt i spelet eller ta skada så du kan använda sjukvårdsprodukter.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Har under dagen testat lite Killa farm och det är fan riktigt bra tycker jag, om man inte är end game gearad/lvl för labs, är lvl 20. Man gör några millar i timmen på det, helt klart värt om du frågar mig! Mycket folk också, så det är aldrig tråkigt, mycket PMC och Scav players runt omkring där

Om du är ute efter pengar är Reserve helt överlägset.
Har du tur får du mer än en mille på ungefär 10 minuter.
Finns lite videos som visar, bra spots för high value loot där, speciellt från Pestily.

Tips på loadout är BETA2 rygga, TV-110 rigg om du har Red rebel och sen en AK74 med WASR handguard, SRVV brake och en rubber butt pad.
Hjälm gör man väl lite som man vill med, men jag brukar köra ULACH.

Om du inte har pengar nog att lägga 200+ k för en farming loadout kan du bara köra mosin med scav backpack och sen köra samma route.
Bara att man lägger alla grafikkort och eventuella virtex/VPX i sin gamma/alpha container.

Medlem
Skrivet av Maddox:

En sak du missade med skills är att det är "learning by doing". Det är inga poäng eller något som du sätter ut utan det enda sättet du kan bli bättre på det är genom att göra den saken i en raid med din pmc karaktär. Vill du bli bättre på en klass av vapen? Använd den, bli bättre på ett specifikt vapen? t.ex. AK74 så använd den. Samma gäller med kondition och första hjälpen, spring runt i spelet eller ta skada så du kan använda sjukvårdsprodukter.

Helt rätt, är mycket mer invecklat än vad jag skrev, lagt minst tid på att lära mig skillsen tyvärr. Uppdaterat med vad du skrev!

Medlem

Jag tar gärna emot tips och tricks från veteraner för att lägga in i tråden. Jag fyller på då och då med mitt egna kontent men jag tar gärna emot allas tips så att vi har en liten svensk Tarkovbibel främst för nya men också för veteraner. Jag lär mig något nytt varje gång sjukt nog, finns så många små detaljer att det är löjligt.

T.ex så lärde jag mig att ifall du bindar om emergency reload som är att dubbeltrycka R så är din vanliga reload 0.3s snabbare pga att spelet inte har kvar timern på 0.3s som väntar på att du ska dubbeltrycka eller bara trycka en gång.

Inaktiv
Skrivet av srpski1sin:

Jag tar gärna emot tips och tricks från veteraner för att lägga in i tråden. Jag fyller på då och då med mitt egna kontent men jag tar gärna emot allas tips så att vi har en liten svensk Tarkovbibel främst för nya men också för veteraner. Jag lär mig något nytt varje gång sjukt nog, finns så många små detaljer att det är löjligt.

T.ex så lärde jag mig att ifall du bindar om emergency reload som är att dubbeltrycka R så är din vanliga reload 0.3s snabbare pga att spelet inte har kvar timern på 0.3s som väntar på att du ska dubbeltrycka eller bara trycka en gång.

Skitbra tips ska jag fan göra direkt nästa gång jag spelar!

Medlem
Skrivet av loerk:

Om du är ute efter pengar är Reserve helt överlägset.
Har du tur får du mer än en mille på ungefär 10 minuter.
Finns lite videos som visar, bra spots för high value loot där, speciellt från Pestily.

Tips på loadout är BETA2 rygga, TV-110 rigg om du har Red rebel och sen en AK74 med WASR handguard, SRVV brake och en rubber butt pad.
Hjälm gör man väl lite som man vill med, men jag brukar köra ULACH.

Om du inte har pengar nog att lägga 200+ k för en farming loadout kan du bara köra mosin med scav backpack och sen köra samma route.
Bara att man lägger alla grafikkort och eventuella virtex/VPX i sin gamma/alpha container.

Åh fan, jag får ta en titt på reserve då, jag har inte testat reserve alls, då jag tänker att folk är väldigt gearade där jämfört med mig. Men får ta en titt på Pestilys videos!

Medlem

Är det inte lite pay to "win" med dem olika versionerna?

Inaktiv
Skrivet av OddGreen:

Är det inte lite pay to "win" med dem olika versionerna?

Nej då det i princip bara är storleken på din stash samt storleken på din "säkra" container som är skillnaden. Och båda dom är nice to have, du behöver inte prioritera din stash lika hårt direkt och med containern kan du vara säker på att få med dig lite mer om du kolar.

Bägge två går att spela dig till för övrigt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Om du är ute efter pengar är Reserve helt överlägset.
Har du tur får du mer än en mille på ungefär 10 minuter.
Finns lite videos som visar, bra spots för high value loot där, speciellt från Pestily.

Testade detta nu, 4-5 runs och fick ut 500k totalt. Läste att den är nerfad sen 2 månader redan.
Varje run tog ca 10 min, så 50 min. Jag gjorde 800k på 10-15 minuter i Interchange genom att döda killa.

Medlem
Skrivet av OddGreen:

Är det inte lite pay to "win" med dem olika versionerna?

Absolut inte, jag har standard och har spelat i över 2 år nu skulle jag gissa. Jag pikar alltid mina EoD vänner, men i själva verket är det något som tar bort lite av det roliga om jag ska vara ärlig.

Med standard så måste du lära dig att sortera inventory samt att du förlorar gear fear tidigare vilket gör spelet roligare för dig då du vågar ta ut roligare bössor o grejer. Du lär dig dessutom mer om items och deras priser, du hoardar aldrig och du lär dig vad som är värt och inte är värt.

Allt det extra pynt av vapen o diverse grejer man får är borta inom 3 dåliga raids ändå.

Stashen kan uppgraderas ingame med items och roubles alltså ingame valuta, precis som allt annat i din bas.
Secure container är det enda riktiga stora pluset men är något du själv kan få ifall du skrapar ihop 3 miljoner och bytar med någon.

Jag har 4 basic item cases, två matcases, 2 medcases och 2 ammo cases samt del 2 uppgradering av stash utav 3 möjliga.

Jag är inte ens sugen på att utöka mitt utrymme, då jag vet att jag aldrig kommer använda allt ifall jag har en gigantiskt stash och bara hoardar. Och hoarda gör varenda jävel som har EoD, som sagt min polare har 81st vapen och fullt med armor och diverse high end shit. Han kommer aldrig och vågar aldrig använda det pga denna hoarding. Och detta dödar bara det roliga, men detta är som sagt bara min egna opinion.

Det enda skälet varför jag skulle vilja uppgradera till eod när jag får lite pengar är pga season pass på alla framtida dlc samt att sponsra dessa grabbar.

Men om jag ska vara helt ärlig så gillar jag att vara underdog och har alltid gillat fighten och kämpandet innan allt är upplåst, det är det jag känner är roligast. Att ha megastor stash, större container och bättre trader rep känns bara som att cykla med stödhjul.
Det är som sagt QoL improvements vilket man kan leva utan gott och väl!

Medlem
Skrivet av Prixm:

Testade detta nu, 4-5 runs och fick ut 500k totalt. Läste att den är nerfad sen 2 månader redan.
Varje run tog ca 10 min, så 50 min. Jag gjorde 800k på 10-15 minuter i Interchange genom att döda killa.

Vad är det som säljs för 800k? Hans armor och hjälm eller lootar du annat påväg ut eller kör du bara in och ut?

Medlem
Skrivet av Prixm:

Testade detta nu, 4-5 runs och fick ut 500k totalt. Läste att den är nerfad sen 2 månader redan.
Varje run tog ca 10 min, så 50 min. Jag gjorde 800k på 10-15 minuter i Interchange genom att döda killa.

Haha då hade du extrem otur, jag brukar få ut ungefär 400k i min gamma container på en "average" run.
Så jag snittar väl 400-800k per run, så på 4-5 runs kan jag få ut 1.6 mille till 3.2 mille.
Den viktigaste delen är att komma första till Black bishop huset.
Snabbt loota alla rum högst upp och sen hoppa ut genom fönstret till det låsta rummet. Där hittar man grafikkort relativt ofta.

Skriv svar