Hemsidor som har tappat greppet eller försvunnit

Inaktiv
Skrivet av Aesoprock:

Blir lite nyfiken, minns du vad blogginlägget handlade om? För övrigt håller jag med om att sidan inte är vad den en gång var, tyvärr.

Jag kommer inte ihåg men han var väldigt irriterad på en viss person i sin blogg och jämförde det med när Pewdiepie hade sagt en rasistisk kommentar i en video.
För det första så skrev han som att det med den rasistiska kommentaren inte gjorde något och för det andra tyckte jag att det var två helt skilda saker som inte ens gick att jämföra.

Så jag kände att på den här sidan vill inte jag vara när en chefsredaktör kan uttrycka sig på detta viset.

Medlem

R60.org och clanbase är saknade. Hade en underbar tid på r60 med gathers och deras ladders och liga system. Tråkigt när något som fungerar utmärkt försvinner.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag kommer inte ihåg men han var väldigt irriterad på en viss person i sin blogg och jämförde det med när Pewdiepie hade sagt en rasistisk kommentar i en video.
För det första så skrev han som att det med den rasistiska kommentaren inte gjorde något och för det andra tyckte jag att det var två helt skilda saker som inte ens gick att jämföra.

Så jag kände att på den här sidan vill inte jag vara när en chefsredaktör kan uttrycka sig på detta viset.

Okej


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

gforcex.net/forum


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem
Skrivet av Trenix:

Tv4 robot wars spel, spelade det när man var yngre

Skrivet av arelion:

Fanns en sida med massa flashspel som hette Blip.se. Tror det var TV4 eller något som höll i den. De hade bland annat ett multiplayer-Tetris som hette Blockwars. Fantastiskt roligt. Man spelade tetris mot upp till 3 andra spelare och kunde sabba deras spelplan osv. När någon med flit byggde ett torn mitt i brädet visste man att någon snart skulle få smaka på "byta-bräde"-powerupen. Ännu bättre var det om man själv satt på en sådan och kunde byta tillbaka.

Blip.se älskade många av spelen framförallt gladiatorkampen som man försökte hitta på ”coola namn” till och jag lyckades nog inte så bra.

Jag spelade mot några barndomsvänner bland annat robot wars.

För att ge ett längre svar bland alla inlägg om gamereactor (gillar inte forumet) så tänkte jag lite på hundparken som var ett knasigt spel för barn, man var en hund och man skickade meddelanden genom att lämna bajs efter sig.

Hundparken fanns på SVTs spinn som var ett community om några minns? Vi pratar ändå om typ 2003 och jag minns att man pratade om Irakkriget i någon grupp eller forumet där. Jag tror man kunde spela fler spel, hundparken fanns även som en norsk sida.

Funplanet, jag gick in där för något år sedan och tror att vissa spel fungerar fortfarande, det skulle kännas rätt soft att kunna spela något av de spelen man hittade förr i världen. Jesper.nu och Hamsterpaj.net var ju också sidor där man spelade, sistnämnda hade ett bra forum och idag känns det som att bara dom som hängde där då, hänger där idag? Det finns också fler sidor jag inte minns namnen på som jag var inne på och Jesper.nu var ju en mix mellan snyggast.nu och Hamsterpaj om något, bra sida vet jag inte om det var haha!

Medlem

Jag tänkte på GTAsajten förut, fler som hängde där?

Medlem
Lanista - liknar Arenan
Skrivet av Gustav Höglund:

Det textbaserade rollspelet Arenan. Håller fortfarande tummarna för att det ska göra comeback någon dag!

https://web.archive.org/web/20070403032714if_/http://www.aren...

Har sett Lanista som verkar väldigt lovande men fortfarande i beta-fas. Men mycket av det man kommer ihåg från Arenan verkar finnas där plus en del till som de skriver att de utvecklar!

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Ett forum vi hade sjukt mycket roligt i back in da day var på TV-spelsbörsens hemsida.

Det var även en favoritaktivitet att åka in till Stockholm för att spendera sina surt intjänade slantar på något nytt spel och sedan sitta på pendeltåget hem och lusläsa instruktionsboken (fan vad jag saknar ordentliga instruktionsböcker).

För att inte tala om Final Fantasy-communityn ffsverige och ägaren Dan som fick spader om man kritiserade rap-musik.

Alltså. Jag var med som skribent runt år 2000 och skrev och översatte mycket på sidan. Hur gick det sen?

Skribent
Skrivet av Cool_Bond:

Alltså. Jag var med som skribent runt år 2000 och skrev och översatte mycket på sidan. Hur gick det sen?

Jag minns ärligt talat inte vad som hände med någon av sidorna. Jag tror att jag gled iväg innan de gick i stöpet.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag minns ärligt talat inte vad som hände med någon av sidorna. Jag tror att jag gled iväg innan de gick i stöpet.

Jag som gick i skolan skrev många artiklar och var riktigt intressad av FF då. Ville hjälpa till med sidan. Så Dan fixade design och jag fixade allt skrivande. Men jag tröttnade efter typ ett år.

Skribent
Skrivet av Cool_Bond:

Jag som gick i skolan skrev många artiklar och var riktigt intressad av FF då. Ville hjälpa till med sidan. Så Dan fixade design och jag fixade allt skrivande. Men jag tröttnade efter typ ett år.

Ja, jag minns att det fanns jäkligt intressanta artiklar om till exempel ursprunget för olika namn i serien, som Sephiroth. Det var en riktigt trevlig community, och det är synd att man var tvungen att logga in för att i huvud taget komma in, eftersom det innebär att man inte kan titta på den nu via Wayback Machine.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja, jag minns att det fanns jäkligt intressanta artiklar om till exempel ursprunget för olika namn i serien, som Sephiroth. Det var en riktigt trevlig community, och det är synd att man var tvungen att logga in för att i huvud taget komma in, eftersom det innebär att man inte kan titta på den nu via Wayback Machine.

När lades den ner på ett ungefär? Var som sagt skriv där runt 2000-2001.

Skribent
Skrivet av Cool_Bond:

När lades den ner på ett ungefär? Var som sagt skriv där runt 2000-2001.

Ingen aning. Minns bara att jag fick för mig att titta in för några år sedan och att sidan inte fanns kvar då.

Medlem
Skrivet av smuts:

Jag kommer direkt att tänka på Nukezone, det var rätt stort i min kompiskrets. Vi brukade logga in på skoldatorerna och utföra attacker och kontrollera att ingen hade attackerat någon av oss. Om så var fallet utförde vi så klart hämndaktioner omgående. Minns att man ibland satte larm mitt i natten för att vakna och utföra något i spelet och sedan lägga sig igen. Vi hade en egen clan också som vi kallade för Natural Selection.

https://vignette.wikia.nocookie.net/annex/images/b/b9/Nukezon...

Här kan man läsa lite mer om spelet och nostalgitrippa eller bara om man är nyfiken på vad tusan det var för något

Åh, jag har försökt i ett par år nu komma ihåg den sidan men glömt bort vad det hette. Kommer ihåg att vi spelade det i högstadiet på skoldatorerna, men av någon anledning glömde jag bort sidan helt när jag började gymnasiet.

Hoppas de gör en comeback, tycker textbaserad "MMO" strategi är sjukt underskattat. Det enda som jag besöker ibland i dag är Travian och TycoonOnline.

Sida som jag saknar lite är/var Newgrounds, när den kändes som aktuell. Alla stick-fight videos, små flashspel gjorda i Macromedia Flash och alla remixes man kunde hitta. Sätta på en bra låt där på repeat och spela CS 1.5, det var goda tider

Medlem

Bilddagboken var ändå en höjdare. Instagram 0.1
Någon som vet vart alla bilderna tagit vägen?

Medlem

Funplanet.se, ser dock att siten fortfarande är uppe men skönt att layouten är sig lik sen 20+ år

Skribent
Skrivet av har4d:

Bilddagboken var ändå en höjdare. Instagram 0.1
Någon som vet vart alla bilderna tagit vägen?

Blev inte de uppköpta av någon? Har en kompis som hade flera år av dagbokande där och minns hon var redigt arg där för några år sen, om det var uppköp eller något? Jag minns inte exakt dock. Men instagram tog ju över sen....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Passagens Skissa&Gissa, Dobedo (om det nu stavades så?) och senare GTASajtens forum. Forumet finns förvisso kvar men inte alls särskilt aktivt tyvärr.

Edit: @Zontos Ajamän! Var aktiv 2003-2007 ca. Samma nick som här.

Medlem

Vet inte riktigt om det räknas som hemsidor, men dagstidningarnas chattrum som fanns för sisådär 20 år sedan.

Det krävdes ingen inloggning, och man kunde kalla sig själv nästan vad som helst, för på den tiden fanns det knappt moderatorer då internet fortfarande var rätt nytt. På gott och ont.

Vi var ett gäng som var runt 10 år gamla, och till stor del så satt vi på fritids efter skolan och skrev med varandra, trots att avståndet mellan alla involverade bara var ett fåtal meter. Var faktiskt roligare än det låter.

Men oftast var vi dumma i huvudet, och döpte oss till typ "Två stora tuttar" eller annat opassande. Sen kunde vi sitta och skriva med äldre män och andra kufiska filurer.
Såhär i efterhand så har jag insett att det vi gjorde kanske inte var så bra alla gånger, men då när vi var unga och oförstående så var det orimligt roligt.

Medlem

Clanbase, gametrailers, fileshack (var det så den hette?), bilddagboken, nukezone, arena och playahead är alla sidor från min barndom/ungdom som saknas. Minns snyggast.se också som jag uppskattade då men så här i efterhand skäms över att jag besökt både en, två å fler gånger.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Den enda sidan jag tycker förlorat sin charm som finns kvar än idag är ju gamespot. För 15 år sedan var det enligt mig den bästa spelsidan när man ville ha reviews och förhandstittqr. Nu samlas allt för mycket skräp där och är jobbig att läsa.

Medlem

BFCentral.se - På den tiden när BF1942 var the shit (och man krigade på UpNorth-laddern). Härliga tider!

KoP
Medlem
Medlem

Finns så många att välja bland, inte minst svenska communitys.
Hamsterpaj och ungdomar.se var sajter man hängde mycket på då man var i gymnasieåldern och bodde hemma ännu. Sistnämnda gillade jag då jag träffade mina första kompisar i Uppsala/Stockholm därigenom då jag flyttade från onämnd plats mitt i skogen till Stockholm då jag var ca. 19 år. Är ju svårt att skaffa nya vänner när man är så pass "gammal" men ändå för ung för att joina pensionärsföreningen, internet passar ju mig bäst så var riktigt kul att träffa andra unga därigenom irl också.
Nu är jag ju 30+ och blev väl helt enkelt för gammal för den sortens sajt då jag närmade mig 24, ungefär. En motsvarighet för oss vuxna är väl typ flashback och liknande sajter, men där är det ju förstås svårt att lära känna folk då det är mer anonymiserat och storslaget.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns så många att välja bland, inte minst svenska communitys.
Hamsterpaj och ungdomar.se var sajter man hängde mycket på då man var i gymnasieåldern och bodde hemma ännu. Sistnämnda gillade jag då jag träffade mina första kompisar i Uppsala/Stockholm därigenom då jag flyttade från onämnd plats mitt i skogen till Stockholm då jag var ca. 19 år. Är ju svårt att skaffa nya vänner när man är så pass "gammal" men ändå för ung för att joina pensionärsföreningen, internet passar ju mig bäst så var riktigt kul att träffa andra unga därigenom irl också.
Nu är jag ju 30+ och blev väl helt enkelt för gammal för den sortens sajt då jag närmade mig 24, ungefär. En motsvarighet för oss vuxna är väl typ flashback och liknande sajter, men där är det ju förstås svårt att lära känna folk då det är mer anonymiserat och storslaget.

Är det du som är/var användaren ”Le Grand Blond” på GR?


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av thotim:

Passagens Skissa&Gissa, Dobedo (om det nu stavades så?) och senare GTASajtens forum. Forumet finns förvisso kvar men inte alls särskilt aktivt tyvärr.

Edit: @Zontos Ajamän! Var aktiv 2003-2007 ca. Samma nick som här.

Trevlans Då kanske vi "möttes" där. Hade två konton där, första blev bannat men blev ju också trackaserad för att jag inte kunde stava och så vidare, var överärlig också och folk trodde väl att jag var mytoman... Var ju bara ett barn, ung tonåring liksom. Har tittat in dit några gånger, det är som att besöka en övergiven byggnad som har frusit fast i tiden.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns så många att välja bland, inte minst svenska communitys.
Hamsterpaj och ungdomar.se var sajter man hängde mycket på då man var i gymnasieåldern och bodde hemma ännu. Sistnämnda gillade jag då jag träffade mina första kompisar i Uppsala/Stockholm därigenom då jag flyttade från onämnd plats mitt i skogen till Stockholm då jag var ca. 19 år. Är ju svårt att skaffa nya vänner när man är så pass "gammal" men ändå för ung för att joina pensionärsföreningen, internet passar ju mig bäst så var riktigt kul att träffa andra unga därigenom irl också.
Nu är jag ju 30+ och blev väl helt enkelt för gammal för den sortens sajt då jag närmade mig 24, ungefär. En motsvarighet för oss vuxna är väl typ flashback och liknande sajter, men där är det ju förstås svårt att lära känna folk då det är mer anonymiserat och storslaget.

När jag var yngre så trodde jag att det inte fanns trevliga personer i min småstad, varför vet jag inte men var ju mobbad och hamsterpaj blev en fin frizon då. Träffade faktiskt två personer jag hade snackat med på hamsterpaj men något år senare efter jag var aktiv där. Men det fanns tyvärr rötägg även där, tror det ofta blir så på den typen av siter. Men när jag kollade in där en gång så verkade vissa av de gamla rävarna vara kvar där, bland tonåringar, det kändes ju som en liten red flag i min moralhjärna.

Flashback är för vuxna men det känns som det mest bara är arga ensamma män som bor i skogen där inne, men det kanske beror på vilket forumsdel man är i vad vet jag. Reddit känns lite som en mognare sådan även om den största formumet för Sverige känns som flashback i miniformat ibland.

FZ är ju en bra sida annars, hört talas om det?

Inaktiv
Skrivet av har4d:

Bilddagboken var ändå en höjdare. Instagram 0.1
Någon som vet vart alla bilderna tagit vägen?

Skrivet av Johan Lorentzon:

Blev inte de uppköpta av någon? Har en kompis som hade flera år av dagbokande där och minns hon var redigt arg där för några år sen, om det var uppköp eller något? Jag minns inte exakt dock. Men instagram tog ju över sen....

http://dayviews.com/

Medlem
Skrivet av Zontos:

När jag var yngre så trodde jag att det inte fanns trevliga personer i min småstad, varför vet jag inte men var ju mobbad och hamsterpaj blev en fin frizon då. Träffade faktiskt två personer jag hade snackat med på hamsterpaj men något år senare efter jag var aktiv där. Men det fanns tyvärr rötägg även där, tror det ofta blir så på den typen av siter. Men när jag kollade in där en gång så verkade vissa av de gamla rävarna vara kvar där, bland tonåringar, det kändes ju som en liten red flag i min moralhjärna.

Aha, ja.
Jo, är ju speciellt att vara uppväxt ute i skogen, personligen gillade jag mycket av perspektivet man fick av att "umgås" online med de trendiga coola ungdomarna från Stockholm och Göteborg, på den tiden man tyckte det var ganska häftigt och upphöjt i mystik med alla emo-tonåringar som ju var på modet på den tiden i huvudstaden. Känns förstås lite fånigt nu när man är gammal gubbe och vet allt, att man en gång i tiden var så naiv och oförstående.

Medlem

Minns inte en enda nu, men alla webbsidor där man kunde köpa polyfoniska ringsignaler 😂. Det gick åt en och annan slant för att få mobilen att låta som Benny Hill-temat, James Bond-temat, Mission Impossible-temat och många många fler.

Skriv svar