Priskrig! Nvidia prissänker Geforce RTX 2060 när AMD lanserar nya Radeon 5600 XT

Robot
Priskrig! Nvidia prissänker Geforce RTX 2060 när AMD lanserar nya Radeon 5600 XT

Tråkigt för AMD, kul för din ekonomi.

#amd, #geforce, #nvidia, #radeon


Medlem

Men hur kul är det egentligen för min ekonomi?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det här vill vi se mer av, priserna behöver pressas ner rejält om jag får tycka, ordentlig konkurrens gynnar oss konsumenter.

Medlem

Bra jobbat både AMD och nVIDIA.
Men AMD måste få ordning på sina drivers, läst mycket om problem med deras senaste kort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kommer aldrig att köpa ett AMD grafikkort av den simpla anledningen att de alltid har problem med sina drivrutiner samt att NVIDIA har bättre fördelar med sina kort samt drivrutiner.

Men jag älskar att AMD pushar såhär. Nu saknas bara att AMD släpper ett kort som slår ner 2080ti från tronen för 33% mindre så NVIDIA måste sänka sina priser.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Samma här, har haft betydligt mer problem med AMD-kort än Nvidia kort faktiskt.

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Jag kommer aldrig att köpa ett AMD grafikkort av den simpla anledningen att de alltid har problem med sina drivrutiner samt att NVIDIA har bättre fördelar med sina kort samt drivrutiner.

Men jag älskar att AMD pushar såhär. Nu saknas bara att AMD släpper ett kort som slår ner 2080ti från tronen för 33% mindre så NVIDIA måste sänka sina priser.

Nja, är väl snarare att AMD är mer stabila än NVIDIA numera.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26019-amds-drivrutiner-mest...


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Bra artikel 😃


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

jbx
Medlem

Eftersom gaming är min enda hobby så spelar det ingen roll för mig vad det kostar. Köpte 2080Ti i somras när jag övergav konsolerna och kommer köpa 3080Ti på relesedagen. Hade AMD haft ett kort som slog 2080Ti så hade jag antagligen skaffat de. Gaming är absolut inte av de dyrare intressen du kan lägga pengar på även om du kör en high end PC i 40k-klassen.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Ärsh, mitt gamla gtx1080 får duga några år till

Jag har ett RTX 2080 Super. Det är ... SUPER!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

mitt 4870 höll i 10 år så det kändes naturligt med ett rx580 8gig.

Aldrig förstått mig på nvidia fanboys, Polare med sämre fps för ett dyrare kort.

Medlem

Om dom har ungefär samma prestanda så ser det väl lite illa ut för AMD, då Nvidia har stöd för DLSS och ray-tracing(om dock väldigt begränsad änsålänge, kanske går bättre med DLSS nu?).

Man får väl hoppas på att AMD drar en fint igen

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Jag kommer aldrig att köpa ett AMD grafikkort av den simpla anledningen att de alltid har problem med sina drivrutiner samt att NVIDIA har bättre fördelar med sina kort samt drivrutiner.

Detta har väl inte stämt på ett bra tag nu? Har för mig att Nvidia har haft mer problem än AMD på den fronten på sistone, men jag kan ha fel.

Medlem

@Parabellum87: Mycket är pga tilliten, funktioner såsom G-sync, PhysX etc etc. Stabila uppdateringar, stabila temperaturer och bra service. Lägger gärna några hundralappar till på det.

Medlem

Nvidia ... men önskar att det var Intel.
Tre hyffsat jämbördiga konkurrenter tack. Less nuvarande koko-priser.
Att Intel spöar nvidia ett tag vore underbart. (AMD har misslyckats länge).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av rewoX:

@Parabellum87: Mycket är pga tilliten, funktioner såsom G-sync, PhysX etc etc. Stabila uppdateringar, stabila temperaturer och bra service. Lägger gärna några hundralappar till på det.

Jag skulle inte ha någon tillit alls till företag som försöker stänga in en i deras propertiära miljö.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

mitt 4870 höll i 10 år så det kändes naturligt med ett rx580 8gig.

Aldrig förstått mig på nvidia fanboys, Polare med sämre fps för ett dyrare kort.

Det är bara fanboys som använder ordet fanboy om andra:)

Medlem

Hela 20-serien kändes (och känns fortfarande) helt ointressant för egen del (köpte iof ett 1080ti på release, så inte riktigt något behov heller). Då tyckte jag att det var sjukt dyrt redan när det släpptes.

Att nvidia överprisat den något helt sjukt gör det ju inte bättre heller, så kan de bara bete sig så länge de är själva så vore mycket bra om både AMD och Intel kommer med något som gör att nvidia kommer ner på jorden igen.

Medlem

Försökte mig på AMD kort nyligen men hade konstanta krasher i spel så jag lämnade tillbaka det och köpte ett nvidia kort igen. Dyrare men inga mer krasher, och då väntade jag 6 månader efter dom släppt dom släppt amd kortet för att dom skulle få orning på sina drivrutiner men dom var fortfarande katastrof.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Försökte mig på AMD kort nyligen men hade konstanta krasher i spel så jag lämnade tillbaka det och köpte ett nvidia kort igen. Dyrare men inga mer krasher, och då väntade jag 6 månader efter dom släppt dom släppt amd kortet för att dom skulle få orning på sina drivrutiner men dom var fortfarande katastrof.

Vilken modell av amd gpu körde du? lite nyfiken då jag tänkt kolla på en HBM kortet med 16 gig minne på till min nästa uppgradering av min main gaming burk o då med en amd ryzen 4000 serien senare i år.
Jag kör mest fps och rts och star citizen så ju mer fläsk desto bättre under motorhuven tänker jag
tänkte kanske också testa på 64 gig ram också även om jag hört att skillnaden är minimal i dem flesta spel.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Nja, är väl snarare att AMD är mer stabila än NVIDIA numera.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26019-amds-drivrutiner-mest...

Nu är det där dock en artikel från 2018-07-17, mycket kan hända på 1,5 år. Personligen är jag inte superinsatt i de senaste korten, så länka gärna en nyare artikel om det finns. Tack på förhand!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Suveränt att det blev en prissänkning av 2060't. Tycker generellt dock att gpu's har gått upp galet mycket i pris sista åren.

Har själv ett 5700xt och, ptjaa efter lite trixande (undervoltande och överklockning) så går det både tyst och snabbt nog för det jag behöver. Har inte haft några bekymmer med Adrenaline 19.12.2 än så länge. Eller, jo hade en fläktkurva som inte ville uppdatera men det försvann efter en biosuppdatering. Hade även problem i Path of Exile men det var inte AMD's problem och löste sig med en hotfix från GGG.

Det jag utan tvekan saknar mest från Nvidia är NvEnc. AMD's motsvarighet är helt värdelöst i jämförelse.

Medlem

Väntar på 3000 serien, så frammåt den releasen blir det intressant att se vad amd har också.
Blir nog nvidia dock, alltid haft bra erfarenheter utav korten, farsan har alltid kört ati och sen amd och det har varit problem till och från så länge jag kan minnas ända sen jag köpte min första egna burk för 16 år sen. Medan jag beskonats. Är nått enstaka kort som gått sönder men då har jag fått nytt på garantin.

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Jag kommer aldrig att köpa ett AMD grafikkort av den simpla anledningen att de alltid har problem med sina drivrutiner samt att NVIDIA har bättre fördelar med sina kort samt drivrutiner.

Men jag älskar att AMD pushar såhär. Nu saknas bara att AMD släpper ett kort som slår ner 2080ti från tronen för 33% mindre så NVIDIA måste sänka sina priser.

Du behöver uppdatera din info. Ingenting varar för alltid. AMD har lagt ner mycket resurser de senaste åren på drivrutiner. Så pass mycket att jag skulle säga att de inte är ett argument för ena eller andra tillverkaren. Radeon Adrenalin är stabilt, har många bra funktioner och ett modernt gränssnitt. Vad mer behöver du?

Jag har aldrig begripit mig på människor som skriver att de hoppas att ett företag ska gå bra så att ett annat ska sänka priserna. Det ser man liksom inte bland andra hobbyister. "Åhh jag hoppas nästa SEGA blir riktigt bra så mitt Nintendo blir billigare!", sa ingen någonsin. Är man inte rörlig som konsument så ändras inget och varför ska då företagen ändra prissättningen? Så länge Nvidias marknadsandel på 80% inte sjunker lär du inte se några större prissänkningar.

Medlem

@Kiske: Vad är det dom stänger inne dig med som gör dig så obekväm?

1
Skriv svar