Google släpper 120 spel till Stadia i år

Robot
Google släpper 120 spel till Stadia i år

Minst 10 tidsexklusiva första halvåret.

#google, #stadia


Är sjukt nyfiken på vad det handlar om för titlar här. Enligt Tequila (Gylt) var ju Googles ”krav” på dem att göra ett linjärt, storyfokuserat spel och inget annat. Kommer den sortens fokus fortsätta i strategin även för de tidsexklusiva partnerskapen eller får vi se en större variation här?

Orcs Must Die 3 känns ju för övrigt given va?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Men som jag förstår det så är problemet med Stadia latency och det kvittar hur mycket spel de lägger in i katalogen om de känns slött och frustrerande.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Maddox: kör jag på min MBP2016, går det inte att spela.
På min chromecast är det natt och dag, funkar så himla bra, spelar PVP nästan varje kväll,

Medlem

@Maddox
Beror på vad du spelar. Destiny 2 PvP är riktigt irrtierande att spela för mig på Stadia med mus och tangentbord,då det är för mycket snabba rörelser som behövs med bra precision. Trots samma mouse sensitivity siffra som när jag kör Steam versionen så känns det "tungt" att aima på Stadia och man märker av latencyn tydligt då.

Sedan så anser jag att även bildkvalitén som blir är lite sisådär pga video komprimering. VP9 codecen ser lite bättre ut. Men är värdelös vid mörka scener istället av någon anledning. H264 har bättre visuel kvalité men då ser du en hel del komprimerings artefakter istället när du rör kameran snabbt. Så är man som jag och reagerar på minsta lilla rörelse på skärmen och/eller HATAR anti-aliasing och all form av Depth of field och motion blurr så kan det bli lite jobbigt (spel på datorn ska vara SKARP och inte se ut som om man tittar på spelet igenom en suddig lins).

Stadia's latency rapporteras för mig vara mellan 23 ms - 27 ms. Vilket jag tror enbart är nätverks latencyn. Jag är ganska övertygad om att det är lite mer än så för det finns inte en chans att jag hade känt av det annars.

Dom borde verkligen satsa på spel som INTE kräver snabba rekationer. Men det verkar sitta långt ner i pipen tyvvär.

OBS!! Latencyn/input laggen man känner i Stadia är inte ett dugg lika extrem som det ni kanske sett på youtube där personen trycker på en knapp och sedan kan man se fördröjningen innan något reagerar på skärmen. Det är nog bara extrem fall när något har gått rejält snett nån stanns. Men är du känslig för input lag och brukar behöva stänga av v-sync, triple buffering och liknande när du kör FPS. Då är det tveksamt att Stadia är något för dig. Iaf när det kommer till FPS.

Som det är nu har jag Stadia som ett sorts alternativ när jag är o reser. Dvs när det är orimligt att släpa med sig min PC och all utrustning så är det ganska smidigt att bara behöva en hyffsad laptop och ändå kunna köra RDR 2 på. Då kan jag leva med försämringarna som är jämfört med att köra lokal renderat spel eftersom alternativet vore drygare.

Medlem

Hoppas för guds skull att Google inte tvingar över oss på deras tjänst för att lira nya AAA-spel vid launch. Men det kanske är tal om mindre indie exklusiva spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Vilken katastrofal launch window :/ hårdvaran orkar sällan med native 4k(speciellt inte 60fps), ray-tracing, har väldigt hög latency(speciellt jämfört med kommande konsoler), komprimerad bild, överhettning, problem med gammal mjukvara, höga priser(som kräver prenumeration tillsvidare), få spel etc...

Är det någon som lirar Stadia med trådlös koppling?

Jag säger inte att tekniken är värdelös, men det ser ju inte så bra ut just nu.

Medlem

@Fearnox:

Jag har provat trådlös. Funkar nästan lika bra som om du har trådad upkoppling OM du har ett bra 5Ghz wi-fi, blir kanske 2-3 ms mer latency än vid trådat upkoppling då. Men det tillkommer sjuka mängder input lag om jag kör på 2.4 Ghz vilket gör det i mitt tycke ospelbart. Vi snackar 40+ ms mer i mitt fall.

Gen
Medlem
Skrivet av Maddox:

Men som jag förstår det så är problemet med Stadia latency och det kvittar hur mycket spel de lägger in i katalogen om de känns slött och frustrerande.

Testat Shadow of the Tomb Raider och något slagsmålsspel hos en polare men märkte inte av latensen så pass mycket att det var ett problem. Speciellt slagsmålsspelet var väldigt responsivt måste jag säga så jag tror verkligen att det beror på spel. Personligen stör jag mig mest på att man inte alltid får 60fps beroende på vilket grafiskt läge man använder. HDR fungerade väldigt dåligt i SotTR men det kanske berodde på TVns inställningar, svårt att säga. Allt som allt är det inte på något sätt samma som att köra native 4K eller 1080p via HDMI på en dator men när man väl börjar spela så tänker man inte så mycket på att det trots allt är en videoström.

Medlem

10 spel i månaden totalt alltså... Inte så värst mycket för att sno spelare till sin plattform? Då måste det vara 10 bra exklusiviteter.

Medlem

Man kan säga så här om Stadia. Oavsett hur du gör så är jag övertygad om att själva spelupplevelsen kommer vara sämre på en spelstreamingtjänst än om du har en vettig dator/konsol.

Latency, möjliga frame drops pga package loss samt sämre bild (mer urtvättad och suddigare pga komprimering). Gör att jag är väldigt tveksam att dom kommer kunna göra något åt just detta inom en rimlig framtid (dvs något som gör att det kommer komma väldigt nära samma upplevelse som du får på en bra utrustad PC idag).

Däremot så skulle dom kunna komma med spel som inte är möjliga att köra på en vanlig dator och konsol. Men det återstår att se.

Trots allt detta så går det dock inte att förneka bekvämlighets faktorn. Du behöver aldrig ladda ner spelet eller uppdateringar. Lagringsutrymme.. kvittar. Du behöver inte ens en stark enhet för att kunna spela spelen på. Så du behöver inte investera i några dyra enheter. Dessutom ca ~30 sekunder efter att du köpt ett spel så på Stadia så är du inne i spelet. Det är svårt att klå ens om du har gigabit.

Så jag skulle tro att det här kommer i slutändan avgöras baserat på hur många som föredrar bekvämlighet framför superb spelupplevelse. Samt hur många som kan tänka sig att ha Stadia på sidan om som ett alternativ.

En mindre lovande grej för googles del är att jag provade att "blindtesta" mina 2 yngre syskon på Stadia med Destiny 2. Dvs dom hade ingen aning om Stadia eller vad det var jag körde D2 på. Inga av dom är särskilt hardcore när det kommer till gaming (ni vet typen.. fortnite, apex legends, m.m main stream).

Bägge undrade varför jag hade v-sync på samt varför bildkvalitén var så "off".....

Om då inte ens dom skulle kunna tänka sig acceptera nakdelarna med streaming och ha det som primärt sätt att gamea på. Då är det nästan frågan om .. VEM är då beredd? Ändå verkar det som att google febrilt försöker locka med sig "core gamers" till Stadia med uttalanden som "negativ latency" m.m. Dom kanske borde försöka satsa på att vara något sorts alternativ istället tänker jag. Det hade kanske blivit mindre negativt kring Stadia än vad det är nu.

Medlem
Skrivet av Excerion:

@Fearnox:

Jag har provat trådlös. Funkar nästan lika bra som om du har trådad upkoppling OM du har ett bra 5Ghz wi-fi, blir kanske 2-3 ms mer latency än vid trådat upkoppling då. Men det tillkommer sjuka mängder input lag om jag kör på 2.4 Ghz vilket gör det i mitt tycke ospelbart. Vi snackar 40+ ms mer i mitt fall.

2-3ms låter okey. 2.4 Ghz är ju mer störningsbenägen vilket skulle kunna ge problem, jag tänker också att det kan vara lite krävande att filtrera bort ovesentliga signaler.

Tack för svar, jag antog att nästan alla kör med kabel.

Medlem

@Fearnox:

Hah ja 2.4 hade mer problem än enbart latency det kan jag ju säga, sjukt kass bild kvalité och en del frame drops nu och då förmodligen pga package loss

Trådat är det jag primärt kör som. Testade trådlöst enbart för att jag var nyfiken

Medlem

Kör Destiny 2 utan problem med Stadia Kör trådlöst 5ghz har en 500 mb lina Märker inget av input där men i Darksiders Genesis känner jag av det särskilt då det är mycket olika ljud som hörs tex vid kraftigare skillsattacker Som helhet fungerar Stadia bra och jag är nöjd och ser fram emot mer spel Xone x är fortfarande mitt 1a val men Stadia är ett utmärkt backup

Medlem

Nej men vad kul med tidseklusivitet. Satt just och längtade efter mer sådant, det värmer verkligen i kroppen.

Sarkasm åsido, de verkar iaf inte ge upp lika tidigt som det brukar vankas med Google, trots den knaggliga starten. Det blir dock intressant att se om man utvecklar tekniken vidare på spelfronten, eller nöjer sig med en mindre passiv inkomst och lägger fokus på andra användingsområden - vilket iofs redan nu kan vara fallet.

Medlem

Jag avvaktar liiiite till.
Har bara uråldrig hårdvara (PS3, wii u, PC med 960 grafikkort).
Antingen blir det ett PS5 eller Stadia. Men det beror lite på PS5ans prislapp.
Stadia känns ju rätt överkomligt. Hade tänkt skaffa det och köra Cyber Punk på, men nu är ju det spelet uppskjutet så då råder det ju ingen brådska

Medlem

Jag är mycket nöjd med Stadia, tomb raider spelen är mycket snyggare än på Xbox One (ej X) och jag har inte märkt av något lägg eller latency. Att det finns så få spel är väl ganska vanligt i början på en ny plattform. Men det stör mig inte så mycket. Två barns far som man är hinner jag inte spela så ofta, så det finns säkert en hel uppsjö med spel när jag är klar med Tomb raider triologin.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Att det finns så få spel är väl ganska vanligt i början på en ny plattform. Men det stör mig inte så mycket. Två barns far som man är hinner jag inte spela så ofta,

Nej, det är nog bottenrekord (eller väldigt nära iaf).

Tror tom. floppade Dreamcast hade fler AAA-titlar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Sista rycket.

Medlem

Jag är förvånat över att jag inte ser ngn reklarm alls. Lite vid lanseringen, men annars, ingenting.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Jag är förvånat över att jag inte ser ngn reklarm alls. Lite vid lanseringen, men annars, ingenting.

Den lansering man har gjort kan man nog betrakta som en beta-test.

Innan man har kapacitet att ta emot betydligt fler användare samt finns i fler länder så ser man kanske inte så stor mening med mycket marknadsföring.

Medlem

Om man märker av lokal streaming så är nog streaming över nätet ingen hit.
Så länge Google inte utvecklar det där smarta sättet att "förutse" knapptryckningar.
Jag tror det är bäst om man spelar med en gamepad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Har kört Stadia en del och är inte speciellt känslig vid latence så för mig är detta ett perfekt sätt att kunna spela snygga spel utan att lägga ut en massa pengar på att uppgradera datorn eller måste nöja mig med kontroller för vissa spel när man kör på konsol.

Så för mig får jag det bästa av två världar där jag kan spela som konsol på tv och kontroll för de spelen som passar för det och på datorn med M+T för spelen som fungerar bättre med det och med snygg grafik.

Jag tror mycket av den negativa som har kommit är nog mycket från USA där uppkopplingen är mycket mindre pålitlig än här samt att man är mer beroende av att nätverket fungerar. Men att bara köpa och starta ett spel är så förfriskande, inga fler gigantiska nedladdningar, inget patchande och fixande med hårdvara och bara fokus på spel

Redaktör

När Stadia funkar som bäst, och med rätt sorts spel, har tjänsten stor potential att ersätta konsoler i många hem. Men många här på FZ är rätt krävande spelare, som redan äger konsoler eller bra speldatorer. Där är den inte lika konkurrenskraftig, speciellt inte med tanke på affärsmodellen (spelen kostar typ fullpris).

Spelar man Destiny 2 lokalt och på Stadia samtidigt känns det rätt stor skillnad, det är ingen bra demonstration av vad Stadia kan vara. Däremot funkar spel som Tomb Raider och Red Dead 2 utmärkt.


signatur
Medlem
Skrivet av Margy:

Den lansering man har gjort kan man nog betrakta som en beta-test.

Innan man har kapacitet att ta emot betydligt fler användare samt finns i fler länder så ser man kanske inte så stor mening med mycket marknadsföring.

Ja, jag hade liknande tanker. Det Stadia vill åstakomma måste vara svårt angående scaling, typ, för lite/för my
cket hårdvara vs spelare som kommer och går och kanske tom överger.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vilken katastrofal launch window :/ hårdvaran orkar sällan med native 4k(speciellt inte 60fps), ray-tracing, har väldigt hög latency(speciellt jämfört med kommande konsoler), komprimerad bild, överhettning, problem med gammal mjukvara, höga priser(som kräver prenumeration tillsvidare), få spel etc...

Är det någon som lirar Stadia med trådlös koppling?

Jag säger inte att tekniken är värdelös, men det ser ju inte så bra ut just nu.

Lirar trådlöst hemma. Har 100/100. Fungerar klockrent. Spelat mestadels Tomb Raider och Destiny 2.

Spelar även en del med Chrome på Linux, med tangentbord och mus. Trådad anslutning på datorn, dock. Fungerar också riktigt bra.

Väldigt imponerad av tjänsten. Laggfritt och i princip problemfritt, so far. Hoppas på fler spel inom kort.

1
Skriv svar