OSSC Pro utannonserad!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
OSSC Pro utannonserad!

Open Source Scan Converter, eller bara OSSC, är ett av de bästa alternativen som finns för entusiaster som vill spela sina retrokonsoler på moderna skärmar och TV-apparater.

Igår kväll lade OSSC-utvecklaren Marqs ut en tråd på Shmups-forum att en OSSC Pro är under utveckling samt att den ska släppas senare i år.

Detta verkar vara en uppgraderad version med grundfunktionalitet likt den nuvarande modellen med fler möjligheter för in och utgångar, där varje ingång har sin egen ljudingång, vilket inte den mer kompakta nuvarande versionen har. Detta gör det möjligt att kunna använda Pro-versionen som en videoväxlare mellan konsoler med olika gränssnitt.

Originaltråden: https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=65892

Mina höjdpunkter

- för hela listan se nedan.

  • Uppgraderad FPGA-krets för vidareutveckling då original OSSC:n slagit i taket

  • Expansionsmöjligheter för tilläggsmoduler där andra utvecklare kan bidra till plattformen

  • noll-lagg-läget finns kvar

  • Läge för ökad kompatibilitet, men med en mindre latensökning

  • Riktiga videoprocessegenskaper som ger riktig avsammanflätning/deinterlacing samt ökar kompatibiliteten för capturekort där låg latens inte är lika viktig

  • HDMI in, ger möjlighet att ha en konsoler med HDMI så att hela setupen delar samma HDMI-ingång på TV:n/förstärkaren

Uppgifter saxat direkt från Shmups-tråden

ISL51002 video ADC

  • improved sync processing robustness

  • reduced sampling jitter with DPLL

  • fine-grained video LPF

  • automatic sampling phase adjustment

Cyclone V FPGA (5CEFA5F23C8N)

  • higher performance and more resources

  • hard memory controller

  • large number of IOs

Clocking and memory improvements

  • Si5351C clock generator for accurate output pixel clock generation (framelock or free-running)

  • 512MB LPDDR2 RAM and 16MB QSPI flash

New AV inputs

  • HDMI

  • SPDIF (optical)

2x20 pin GPIO connector for future expansion possibilities such as

  • composite & s-video input module

  • secondary video output (e.g. VGA) module

  • latency tester interface module

  • game controller port module (for using OSSC Pro as a dedicated FPGA console)

The processing modes enabled by the HW can be split roughly into three types

1. Pure line multiplier

  • both active and blanking lines multiplied - basically what original OSSC does

  • simplest mode with least latency

2. Adaptive line multiplier

  • visible lines are multiplied but horizontal & vertical total matched to standard timings

  • high compatibility with minimal latency overhead (1-30 lines typically)

  • enables some new output configurations such as 4x240p/2x480p in standard 1080p frame

3. Scaler

  • higher flexibility via LPDDR2 utilization

  • HQ deinterlacing

  • non-integer scaling

  • rotation

  • refresh rate conversion

#nyhetstips #retro #FZ-ambassadör


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Ser ut att bli en dyr historia. Det enda jag saknar på min är egentligen s-video och komposit.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Nioreh:

Ser ut att bli en dyr historia. Det enda jag saknar på min är egentligen s-video och komposit.

Det finns snart en lösning för det för den ursprungliga OSSCn (även pro, om man vill det såklart).
Den heter Koryuu och är kompositör och S-video som encodas som transcodas till YPbPr.

https://videogameperfection.com/2019/11/25/koryuu-is-go/


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ser ut att bli en dyr historia. Det enda jag saknar på min är egentligen s-video och komposit.

Ska aldrig säga aldrig

Citat:

2x20 pin GPIO connector for future expansion possibilities such as:
composite & s-video input module

Medlem

@Bojkott Jo jag vet. Men tror inte det kommer vara värt att byta upp sig. Finns som sagt lösningar på komposit/s-video redan. Retrotink2x exempelvis.

Medlem

Känns onödig?
Har fått igång både min gamla nes och c64 på min tv som är en modern 4K smart tv från LG. Bilden blir kanon!! Så varför ska man ha en sån här?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Känns onödig?
Har fått igång både min gamla nes och c64 på min tv som är en modern 4K smart tv från LG. Bilden blir kanon!! Så varför ska man ha en sån här?

Då har du inte höga krav. NES har aldrig bra bild, då den endast har komposit ut. Dessutom är det EXTREMT få TV-apparater som förstår sig på 240p/288p som dessa gamla konsoller skickar ut. De flesta TV-apparater tror att det är en interlacead 480i/576i, som den avflätar efter bästa förmåga. Det blir oftast inget vidare. Dessutom får man väldigt mycket input lag. Testa spela Mike Tyson's Punch Out och se hur långt du kommer på din LG.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Då har du inte höga krav. NES har aldrig bra bild, då den endast har komposit ut. Dessutom är det EXTREMT få TV-apparater som förstår sig på 240p/288p som dessa gamla konsoller skickar ut. De flesta TV-apparater tror att det är en interlacead 480i/576i, som den avflätar efter bästa förmåga. Det blir oftast inget vidare. Dessutom får man väldigt mycket input lag. Testa spela Mike Tyson's Punch Out och se hur långt du kommer på din LG.

*host* RGB-mod *host*

Skämt o sido. Största fördelen med en OSSC är ju "lag-fixen" för moderna tv apparater. Själv använder jag en AV Famicom som har AV out som Super Nintendo o senare konsoler. Men den har inte någon mod ännu. Svårt o få tag på utan att hoppa igenom en massa som tull o lagerstatus.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

*host* RGB-mod *host*

RGB-mod för NES är så pass dyr och avancerad så man lika gärna kan gå rakt på HDMI-mod om man vill spela på platt-tv. Jag kör en amerikansk toploader med hidef-nes, dvs hdmi.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

RGB-mod för NES är så pass dyr och avancerad så man lika gärna kan gå rakt på HDMI-mod om man vill spela på platt-tv. Jag kör en amerikansk toploader med hidef-nes, dvs hdmi.

Jo de ligger runt samma pris. Men jag kör med CRT TV (Sony 29") fortfarande så för min del så vill man ha RGB modden.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Nioreh:

RGB-mod för NES är så pass dyr och avancerad så man lika gärna kan gå rakt på HDMI-mod om man vill spela på platt-tv. Jag kör en amerikansk toploader med hidef-nes, dvs hdmi.

HDMI-moddet har sina nackdelar, främst att man stänger av den analoga delen helt. Så konsolen är då knuten till bara HDMI.

Men det som hindrar mig från att knyta min AV Famicom till HDMI är för att konsolen klockas ner till 60 Hz från 60.08 Hz så spelas spelen lite långsammare. Som speedrunintresserad kan jag dessvärre inte göra det. Så RGB.mod och OSSC var det bästa tänkbara för mig


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

HDMI-moddet har sina nackdelar, främst att man stänger av den analoga delen helt. Så konsolen är då knuten till bara HDMI.

Men det som hindrar mig från att knyta min AV Famicom till HDMI är för att konsolen klockas ner till 60 Hz från 60.08 Hz så spelas spelen lite långsammare. Som speedrunintresserad kan jag dessvärre inte göra det. Så RGB.mod och OSSC var det bästa tänkbara för mig

Stämmer såklart. Jag har dock fler NES så jag kan använda alla varianter. Har även ett rgb-kit i en låda som jag aldrig installerat :). Har 4 NES. En NTSC toploader med hdmi, två NTSC front loaders omoddade (en av dem har nåt fel på PPU så den kan bara visa 7 sprites per scanline istället för 8), och mitt gamla PAL från barndomen. Jag kodar lite egna spel, så behöver ha lite olika varianter att testa på. HDMIn använder jag oftast bara när jag spelar, de andra för testning eftersom de är lite mer trovärdiga.

Medlem

Trodde först min polare postade en nyhet från FZ och jag blev glad att de äntligen gör reklam för lite hög kvalitativ hårdvara av fans. Men nu visar det sig att det bara forumpost oh well

Kul att det finns fler som finner apparaten värd att ha här i Sverige.

Precis som vissa andra i shmupsforumet så är jag också lite besviken på att denna inte tar 4K men samtidigt är det många andra nya features som gör denna värd att ha utöver originalOSSCn. Hdmiingången och möjligheten via en dongle kunna ta in komposit och svideo är grymt! Då slipper man ha en Retrotink2x och man har bara en apparat alla konsoler går igenom. Lite besviken att hdmispeccen man valt inte är 2.0Bkompatibel eller varför inte 2.1, utan endast 1.4. Men det är kostnadsåtgärder då både 4K och hdmi 2.1 kostar skjortan att få in i en sån här apparat vad jag förstår.

Kommer definitivt att försöka komma med i en tidig batch på denna.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Elrinth:

Trodde först min polare postade en nyhet från FZ och jag blev glad att de äntligen gör reklam för lite hög kvalitativ hårdvara av fans. Men nu visar det sig att det bara forumpost oh well

Kul att det finns fler som finner apparaten värd att ha här i Sverige.

Precis som vissa andra i shmupsforumet så är jag också lite besviken på att denna inte tar 4K men samtidigt är det många andra nya features som gör denna värd att ha utöver originalOSSCn. Hdmiingången och möjligheten via en dongle kunna ta in komposit och svideo är grymt! Då slipper man ha en Retrotink2x och man har bara en apparat alla konsoler går igenom. Lite besviken att hdmispeccen man valt inte är 2.0Bkompatibel eller varför inte 2.1, utan endast 1.4. Men det är kostnadsåtgärder då både 4K och hdmi 2.1 kostar skjortan att få in i en sån här apparat vad jag förstår.

Kommer definitivt att försöka komma med i en tidig batch på denna.

Kul att det finns intresse för detta! Jag kommer försöka hålla ögonen öppna och skapa fler trådar runt detta ämne.

Jag älskar min OSSC, jag har haft den sedan 2016 och den har gjort det möjligt för mig att få en bra retroupplevelse även efter jag gav bort min B&O-CRT TV pga platsbrist.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Har varit intresserad en längre stund av att köpa OSSC men är osäker på om man skall vänta på Pro eller ej nu.

Om man vill skala upp retrokonsoler (NES, SNES, N64, PS1, MD etc) med RGB men även VHS med komposit, vilken lösning tror ni funkar bäst?

OSSC / Pro + Koryuu eller skall man blanda in RetroTINK-2X?

Är det värt att fundera på ett capture card för att spela i ett fönster på datorskärmen (har 1440p skärmar) eller blir det för hög latens?

Medlem
Skrivet av ChrillePW:

Har varit intresserad en längre stund av att köpa OSSC men är osäker på om man skall vänta på Pro eller ej nu.

Om man vill skala upp retrokonsoler (NES, SNES, N64, PS1, MD etc) med RGB men även VHS med komposit, vilken lösning tror ni funkar bäst?

OSSC / Pro + Koryuu eller skall man blanda in RetroTINK-2X?

Är det värt att fundera på ett capture card för att spela i ett fönster på datorskärmen (har 1440p skärmar) eller blir det för hög latens?

OSSC lämpar sig inte jättebra för att skala upp video. Den är gjord med skarpa pixlar i åtanke, och låg latens. Ska du skala upp vhs så gör TV-apparatens egna inbyggda skalare ett bättre jobb.

Ska du spela både RGB och komposit eller s-video behöver du idag två boxar. OSSC klarar inte komposit/s-video, och retrotink klarar inte rgb. Det finns en ny retrotink, men den tar enbart rgb istället.

Den hederliga gamla mästaren Framemeister klarar allt, men är svår att hitta och svindyr. Den har också ett par frames latens.

Att spela på datorskärm via capturekort ger en del latens. Det finns dock bra capturekort med ganska låg latens. Jag själv har kört via datorskärm med en Xcapture-1 ocj det funkade bra, men den är dyr och rätt krånglig att använda.

Medlem

Vilka inköp skulle krävas om man vill få in följande apparater i en Samsung Q70R som bara har HDMI:

VHS
NES
N64
PS2
Amiga 500

Finns det någon all-in-one-lösning? Framemeister är för dyr. OSSC är överkomlig.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Witchfinder:

Vilka inköp skulle krävas om man vill få in följande apparater i en Samsung Q70R som bara har HDMI:

VHS
NES
N64
PS2
Amiga 500

Finns det någon all-in-one-lösning? Framemeister är för dyr. OSSC är överkomlig.

En retroTINK2X classic eller Pro klarar NES, Ń64, PS2 och VHS då den har komposit in. Den kan även ta PS2 genom i komponent-video men bara i SD-upplösningar 576i och 288p (det senare främst för PS1-spel). Problemet är väl Amigan som ger ut RGB, Vilket RetroTINKen inte stödjer utan konverterare. Men vet jag inte ens om TINKen tar Amigans signal då jag inte vet upplösningen den jobbar i.

Dagens OSSC har inte komposit in, utan då behöver du en Koryuu som ger komposit och S-video in till OSSCn.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

En retroTINK2X classic eller Pro klarar NES, Ń64, PS2 och VHS då den har komposit in. Den kan även ta PS2 genom i komponent-video men bara i SD-upplösningar 576i och 288p (det senare främst för PS1-spel). Problemet är väl Amigan som ger ut RGB, Vilket RetroTINKen inte stödjer utan konverterare. Men vet jag inte ens om TINKen tar Amigans signal då jag inte vet upplösningen den jobbar i.

Dagens OSSC har inte komposit in, utan då behöver du en Koryuu som ger komposit och S-video in till OSSCn.

Tack, hörde att OSSC inte var så bra för VHS. RetroTINK var ju ännu mer överkomlig i pris Vad gäller Amiga så har jag läst om folk som använder RetroTINK för det men har inte sett några detaljerade vittnesmål. Jag beställde för ett tag sedan en sån här kabel: https://i.ebayimg.com/images/g/7SMAAOSwbKRbLTUh/s-l1600.jpg

Den har inte kommit än. Den kanske inte gör nån nytta om jag har en RetroTINK eftersom kabeln ju har en ren och skär scart-kontakt och inte någon lös kompositkontakt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Witchfinder:

Tack, hörde att OSSC inte var så bra för VHS. RetroTINK var ju ännu mer överkomlig i pris Vad gäller Amiga så har jag läst om folk som använder RetroTINK för det men har inte sett några detaljerade vittnesmål. Jag beställde för ett tag sedan en sån här kabel: https://i.ebayimg.com/images/g/7SMAAOSwbKRbLTUh/s-l1600.jpg

Den har inte kommit än. Den kanske inte gör nån nytta om jag har en RetroTINK eftersom kabeln ju har en ren och skär scart-kontakt och inte någon lös kompositkontakt.

Det finns olika modeller av RetroTINK2X, jag pratar om de två modeller som har komponent, S-video och komposit.

Jag har även medlemsrecenserat den modell sol nu heter RetroTINK2X Classic: #3931574

Den modellen med bara Scart har inte stöd för komposit eller S-video, bara RGB.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Önskar att jag hittade denna tråd innan jag köpte min OSSC.

Fick hem den och testade den idag, helt svart... Inte en uns av liv i den, så skickade tillbaks den för pengarna tillbaka. Men jag har inte gett upp och ska köpa en ny.

Är det någon som ni kan rekommendera? Gärna en länk direkt till webshoppen om den finns där, verkar ju finnas rätt många sorter då de är open source.

Blev inget Zelda ikväll som planen var


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Önskar att jag hittade denna tråd innan jag köpte min OSSC.

Fick hem den och testade den idag, helt svart... Inte en uns av liv i den, så skickade tillbaks den för pengarna tillbaka. Men jag har inte gett upp och ska köpa en ny.

Är det någon som ni kan rekommendera? Gärna en länk direkt till webshoppen om den finns där, verkar ju finnas rätt många sorter då de är open source.

Blev inget Zelda ikväll som planen var

OSSC Pro har inte släppts än, den har fortfarande inget releasedatum heller såvitt jag vet. Var beredd på att den kommer kosta, dessutom.

Medlem
Skrivet av fzusr:

OSSC Pro har inte släppts än, den har fortfarande inget releasedatum heller såvitt jag vet. Var beredd på att den kommer kosta, dessutom.

Går jättebra med den gamla


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Önskar att jag hittade denna tråd innan jag köpte min OSSC.

Fick hem den och testade den idag, helt svart... Inte en uns av liv i den, så skickade tillbaks den för pengarna tillbaka. Men jag har inte gett upp och ska köpa en ny.

Är det någon som ni kan rekommendera? Gärna en länk direkt till webshoppen om den finns där, verkar ju finnas rätt många sorter då de är open source.

Blev inget Zelda ikväll som planen var

Vad är det du vill ha tips om? Alternativ till OSSC? Eller bara en bra säljare. Jag köpte min på https://videogameperfection.com/products/open-source-scan-con...

Det är officiella tillverkaren. Rekommenderas.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Vad är det du vill ha tips om? Alternativ till OSSC? Eller bara en bra säljare. Jag köpte min på https://videogameperfection.com/products/open-source-scan-con...

Det är officiella tillverkaren. Rekommenderas.

Tack, beställt. Hoppas denna funkar nu ☺️


signatur

IDKFA

Medlem

Hur vet man egentligen om ens skärm (4K datorskärm med HDMI-ingångar) är en "compatible display" eller inte? Tänker på de här raderna på Videogameperfection:

Citat:

240p/288p -> 480p/576p or 720p line triple (compatible displays only)
240p/288p -> 1280×960, 1280×1152, 1080p, 1600×1200 line quadruple/quintuple (compatible displays only)
480p -> pass-through or 960p line-double (compatible displays only)

Medlem
Skrivet av Ketchup901:

Hur vet man egentligen om ens skärm (4K datorskärm med HDMI-ingångar) är en "compatible display" eller inte? Tänker på de här raderna på Videogameperfection:

Man provar. Problemet är att HD-standarderna är väldigt kinkiga vad gäller uppdateringsfrekvensen. 480p/576p är mer slapp, så alla konstiga uppdateringsfrekvenser som konsoller skickar ut funkar på typ allt. I 720p och 1080p etc så säger standarden att det ska vara exakt 50Hz eller 60hZ, men vissa skärmar (de som de kallar compatible) är inte så brydda, och funkar ändå.

Alternativt googlar du efter nån som provat med din TV

1
Skriv svar