Testpilot
Mutumbas backlog

Tänkte att jag skulle starta min egna backlog-tråd där jag sammanfattar mina intryck från de spel som jag har klarat av den senaste månaden. Med ”klara av” menar jag att ha sett eftertexterna eller motsvarande. Jag ska försöka hålla intrycken relativt kort, i form av mini-recensioner men det är möjligt att jag breder ut texten om jag känner för det.

Så, dags att se vad som spelades i januari.

Resident Evil 4

Jag har varit sent på tåget med den här spelserien och mitt första RE spel var remaken till andra spelet i serien, där du spelar både Leon och Claire. I det fjärde spelet återvänder vi till Leon där han inte längre är en rookiepolis utan en fullfjädrad agent (tror jag!) och hans uppdrag är att rädda den amerikanska presidentens dotter som hamnat i klorna på en spansk kult.

Spelet har till en början en tät, mystisk aura kring sig och du kastas ganska snabbt in i hetluften och får mota tiotalet bybor med högafflar och motorsågar. Kontrollerna är begränsade minst sagt och det tog mig ett bra tag till jag kunde sätta huvudskotten på rätt sätt. Allteftersom berättelsen rullar på övergår spelet mer och mer till att vara en ren actionskjutare, du tvingas även eskortera presidentens dotter Ashley som är helt oförmögen att göra något på egen hand utan din hjälp.

Kanske att man inte skall ta spelet alltför seriöst, det känns i mångt och mycket väldigt ”TV-speligt” där vi har tidsdokument från 00-talet i form av quick time events och rullande stenbumlingar som du ska springa ifrån. Trots detta hade jag ändå väldigt kul med spelet.

Resident Evil 4
4
Mycket bra
+
Spännande start
+
Kul action!
-
Bökiga kontroller
-
QTEs...
Det här betyder betygen på FZ

The World Ends With You

Tetsuya Nomuras (Final Fantasy) coola, hipsteraktiga spel som utspelar sig i Tokyo. Du spelar Neku som inte verkar bry sig om så mycket mer än sig själv och sina stora hörlurar som han konstant har på sig. På ett mystiskt sätt dör vår protagonist i början av spelet och hamnar i en parallell verklighet till vår värld. I den här underjordsverkligheten finner vi Reapers och de erbjuder en möjlighet att återvända till livet genom att gå igenom uppdrag.

Neku och hans kompisar försöker lösa dessa uppdrag genom att vandra igenom Shibuya och andra gator i Tokyo och lyssna på vad vanligt folk tänker och funderar på. Det är ganska intressant att betrakta världen på det viset.
Storyn är ganska lång och svårförklarad i korta drag så, det räcker nog med själva premissen. Jag spelade det här på min mobiltelefon och det tog över två år att spela klart spelet eftersom jag spelade så pass sporadiskt som jag gjorde. Möjligen hade upplevelsen varit lite bättre om jag spelet Nintendo DS versionen istället där du kan använda stylusen istället för pekfingret att styra karaktären.

The World Ends With You
3
Bra
+
Tokyo!
-
Fingret är inte den bästa kontrollen
Det här betyder betygen på FZ

Uncharted 4: A Thief’s End

Äntligen hittade Naughty Dog rätt ton när det kommer till Uncharted. Visst, du skjuter fortfarande ned otaliga fiender och klättrar i timmar men det finns även stunder i spelet där de vågar ha ett lägre tempo där karaktärer tillåts växa och scenerier kan uppskattas.
Det är lite kul hur Nathan helt plötsligt har en bror som inte är nämnd någonstans i tidigare spel, men jag tycker ändå att Sam tillför en del till spelet och dynamiken mellan honom och Nathan är bra.
Annars finns det inte alltför mycket att säga, berättelsen är okej, striderna är enormt mycket bättre än i tidigare Uncharted spel och grafiken är högklassig.

Uncharted 4: A Thief's End
4
Mycket bra
+
Striderna är mycket bättre än tidigare
+
Gnabbet mellan karaktärerna
+
Urläcker grafik
-
Klättrandet kan bli lite segt
Det här betyder betygen på FZ

Tales of Berseria

Ett generiskt anime actionbetonad JRPG? Jo, man tackar. Jag har JRPG genren varmt om hjärtat men har sällan gått utanför min comfort zone (typ allt som inte är Square) så detta var lite frisk luft för mig, även om spelet är rätt generiskt så innehåller det mycket värme och sorg. Du spelar Velvet som förlorar sin bror när han offras i någon form av ritual från ingen mindre än hennes svåger sju år efter att Velvets syster dödades i en attack kallad ”the opening”.

Berättelsen kommer sedan handla om Velvet som genomgår en enorm personlighetsförändring när hon går från snäll byflicka till en Therion, en varelse som kan käka demoner. Kläderna är slitna, looken är cool och jag får för första gången spela som en bad guy i ett JRPG. Velvet möter såklart upp en massa intressanta partymedlemmar och berättelsen är som man kan förvänta sig av att JRPG ganska lång, men ändå inte så runt 30 timmar för mig, full med monster och korridorslika grottmiljöer.

Dessvärre tar spelet tid på sig, inte bara att komma igång rejält men det är även fullt med små interaktioner som utspelar sig som ett visual novel spel och har du tur får du även se några få snygga anime cutscenes. Striderna är dock riktigt roliga och du kan välja vilken karaktär du vill styra och det är kul att försöka få in så många kombos man kan.

Jag är glad att jag vågade testa på ett nytt JRPG som gav mer än vad jag hade förväntat mig, vissa problem finns i level design och dialoger som blir alltför påträngande men på det stora hela kan jag rekommendera det för likasinnade, övriga bör nog avstå.

Tales of Berseria
3
Bra
+
Karaktärer som växer
+
Intensiv action
+
Till slut kommer spelet igång
-
Svag level design
-
Mycket snack
-
Trög start
Det här betyder betygen på FZ

Kentucky Route Zero

Så har den efterlängtade sista akten släppts! Dvs Act V och det är egentligen den som jag har spelat den här månaden. Jag spelade Act I-IV någon gång i somras förra året, vilket kanske var ett misstag då jag borde inväntat den sista akten men till min förvåning så var den sista akten rätt fristående utan att avslöja för mycket. Dessutom tog det mig en knapp timme bara att spela igenom den. Jag väljer att inte skriva så mycket om spelets berättelse då jag har svårt att förstå allt som skedde samt att jag riskerar spoila upplevelsen för någon annan.

Rent tekniskt följer du karaktärer och väljer vad dessa ska säga alternativt hur de ska agera i vissa situationer. Oklart hur stor påverkan dessa val har men manuset är välskrivet och de hittar tonen på ett bra sätt. Lite oklart hur det kunde ta sju år att färdigställa spelet och jag kan förstå att man är besviken om man har följt spelet sedan 2013 och förväntar sig en grand finale.

Jag skulle rekommendera att spela spelet om man har intresse för böcker då spelet påminner om en bok. Det finns även nya interludes tror jag de kallar dem, som är mindre delar, jag har bara spelat en av dem hittills och lär gå igenom övriga med. Kanske att jag återspelar de tidigare akterna med.

Kentucky Route Zero
3
Bra
+
Mystisk stämning
+
Indiespelsgrafik utan alltför mycket pixlar
-
Svårt att hänga med i berättelsen
-
Varför sådan lång väntan?
Det här betyder betygen på FZ
Testpilot

Oj det var mycket på en gång men detta borde höra hemma i Medlemsrecensioner tycker jag!

Medlem

Håller med om föregående talare. Samtliga betygsatta stycken borde vara en medlemsrecension. Antar att de kommer att finnas fint tillgängliga via don profil, mer smidigt än att ha dem samlade i en tråd.

Jag gillar det du skriver, så tar gärna del av dina texter


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot
Skrivet av Harakiri:

Oj det var mycket på en gång men detta borde höra hemma i Medlemsrecensioner tycker jag!

Ja, jag var lite kluven var jag skulle placera tråden. Mod kanske kan flytta den?

Skrivet av Freakon:

Håller med om föregående talare. Samtliga betygsatta stycken borde vara en medlemsrecension. Antar att de kommer att finnas fint tillgängliga via don profil, mer smidigt än att ha dem samlade i en tråd.

Jag gillar det du skriver, så tar gärna del av dina texter

Finns de på profilen? I så fall har jag missat det, vore en snygg detalj. Tanken var att skriva kort om varje spel och ge ett betyg och då ville jag inte göra fem trådar med olika recensioner, eftersom min tanke är att fortsätta skriva om avklarade spel framöver med.

Tack för fina ord!

Skägg.
10 Chambers

Jag flyttar det till medlemsrecensioner, snyggt jobbat!


signatur
Frilansare

Bra recensioner!

Testpilot
Skrivet av Mutumba:

Ja, jag var lite kluven var jag skulle placera tråden. Mod kanske kan flytta den?

Finns de på profilen? I så fall har jag missat det, vore en snygg detalj. Tanken var att skriva kort om varje spel och ge ett betyg och då ville jag inte göra fem trådar med olika recensioner, eftersom min tanke är att fortsätta skriva om avklarade spel framöver med.

Tack för fina ord!

Glömde ju att flika in att jag gillade ju såklart recensionerna och det är alltid kul att läsa andras recensioner.
Blev peppad att själv sätta mig ner och fila lite på mitt nästa projekt i medlemsrecensionerna.
[Edit] japp där filade jag klart också tack för din push

Testpilot
Skrivet av Harakiri:

Glömde ju att flika in att jag gillade ju såklart recensionerna och det är alltid kul att läsa andras recensioner.
Blev peppad att själv sätta mig ner och fila lite på mitt nästa projekt i medlemsrecensionerna.
[Edit] japp där filade jag klart också tack för din push

Ah vad kul att det gav lite ringar på vattnet! Jag har funderat på att skriva någon enskild recension på ett spel, men kände att det blev lite mäktigt så testar det här greppet först.

Dessvärre har jag inte spelat RDR2 ännu så skummar nog igenom din lite snabbt bara ;).

Testpilot

Jag är tillbaka med rapport från februari månads spel. Det blev två klassiska spel i ny remastrad skrud, vilket såklart är trevligt för ögonen men spelmekaniken håller ännu.

The Last of Us Remastered

Ett spel som varit länge i någon form av backlog, till och med så pass länge att en remastrad version hann komma ut. Du spelar Joel en härdad man som vi inte får mycket backstory alls kring, mer än att han innan spelets början hade en dotter och verkade till synes inte ha någon annan partner.

En natt bryter någon form av virus ut och världen vänds upp och ned, Joels dotter blir skjuten och avlider och plötsligt är vi tjugo år framåt i tiden. Vi möts av en man som troligen har sett det mesta vars livsenergi verkar ha sinat rätt mycket. Tillsammans med Tess som är en gammal bekant ska de två ta tillbaka någon form av smugglade vapen från en person som heter Robert. Men som en bonus tillkommer en eskort av ung tonårstjej på köpet.

Sedan sätts storyn i rullning och vi får följa med Joel och tonårstjejen Ellie på en resa från staden, genom skogar och vinterlandskap fram till resans mål Fireflies huvudkvarter där det möjligen kan finnas ett botemedel på det hemska virus som plågar världen och gör människor till klickande zombies.

Det är en resa där vi får se karaktärers både goda och mindre goda sidor. Ingen av karaktärerna är genomgod eller genomond. Framförallt Joel är väldigt mycket gråskala vilket gör honom till en av de bättre spelkaraktärerna jag har upplevt. Själva gameplay loopen kan vara lite repetitiv, det är mycket skjutande och plattformspussel. Även om det i jämförelse med Uncharted spelen är mindre av den varan, vilket jag uppskattade. Här är det storyn och karaktärerna som tillåts ta plats.

Spelet håller fortfarande ännu och jag kan verkligen rekommendera att spela det, framförallt när uppföljaren bara är någon månad bort.

The Last of Us Remastered
4
Mycket bra
+
Starkt berättande
+
Trovärdiga karaktärer
-
Vissa moment lite väl repetitiva
Det här betyder betygen på FZ

The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Wind Waker släpptes för första gången 2003, mitt i trenden av att spel skulle bli realistiska, bruna och gröna. Därför var mottagandet av en chibi liknande Link i en cell shadad värld ganska svalt. Personligen förstod jag mig aldrig riktigt på kritiken, för vem kan inte gilla färgstark grafik och ett härligt äventyr? Nintendo lyssnade dock på fansen och några år senare släpptes Twilight Princess, ett mörkare spel med mer realistisk grafik.

Med åren började dock en hel del fans att uppskatta Wind Waker allt mer och tillsammans med just Twilight Princess släppte Nintendo bägge spelen igen i HD versioner. Nu kanske Wind Waker inte tjänar lika mycket på en skarpare upplösning men skillnaden är ändå märkbar om man jämför med Gamecube originalet dessutom kommer HD versionen med små quality of life lösningar, som att du alltid har wind wakern på D-paden.

Links charm är beständig i bägge versionerna

Remaken är precis som jag har tänkt mig spelet i huvudet sedan jag spelade originalet för alldeles för många år sedan nu. Det är färgstarkt, mysigt och laddat med äventyrskänsla. Link hänger på ett par pirater men träffar snart på en märklig röd båt med ett talande lejonhuvud, tillsammans beger ni er ut på vågorna och letar skatter och dylikt.

Det är först mot slutet av spelet när du behöver hitta ett gäng triforce shards för att göra din triforce komplett som spelet tappar tempo. Till skillnad från originalet så behöver du inte hitta lika mycket saker men det är fortfarande en fetch quest som förlänger ett spel som dessförinnan hade ett bra tempo.

Det kanske inte är det svåraste spelet i serien och berättelsen är aningen tunn men världen, upptäckarglädjen och äventyret har det verkligen och det är något som original spelet hade med. HD versionen behåller magin från originalet och bidrar med skarpare grafik och småförändringar som känns som att de varit där hela tiden. I minnet.

The Legend of Zelda: The Wind Waker HD
5
Mästerligt
+
Charmig grafik
+
Äventyrskänslan är på topp
-
Att jaga triforce shards är fortfarande segt mot slutet
Det här betyder betygen på FZ
1
Skriv svar