Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem
Den officiella Star Citizen-tråden

Star Citizen

Målet med Star Citizen är att skapa BDSSE (Best Damn Space Sim Ever). Ett PC-spel med högre realism än man någonsin tidigare sett i ett sci-fi MMO. Spelet utvecklas av Cloud Imperium Games (CIG) och är nästan helt finansierat av spelarna själva. Parallellt med Star Citizen utvecklar man även Squadron 42 som är ett AAA single player spel i Wing Commanders och Freelancers anda men som utspelar sig i samma universum som Star Citizen.
Det är viktigt att poängtera att eftersom CIG har valt att utveckla spelet samtidigt som spelarna spelar det (live development) får man uppleva spelet i många olika tidiga stadier vilket är väldigt ovanligt (och, i vissa fall, frustrerande).
Spelet är EJ optimerat ännu då detta vanligtvis görs i slutet på ett spels utvecklingen.
Alla spelare förutsätts att rapportera eller verifiera alla buggar man hittar. Detta görs i Issue Council https://robertsspaceindustries.com/community/issue-council

Bakgrund/Lore

År 2948 lever människor på fler världar och i fler system än någon annan gång i historien. Företagen blomstrar och handeln mellan oss och våra främmande grannar har stadigt förbättrats. Xi'an-företag arbetar nu öppet i människokontrollerat territorium och nya handelskoncept ser ut att erbjuda ännu fler möjligheter. För första gången har en Tevarin blivit vald till senaten och dess folk har börjat återansluta till sina förlorade arv. Människor har en bättre chans än någonsin att leva välmående och lyckliga liv. Men det kanske inte förblir så…

Imperiets gränser belägras av Vanduul-raiders och huvuddelen av UEE-militärstyrkan är fullt upptagen med att föra krig mot dem och driva tillbaka gisslet en gång för alla. Detta belastar UEE: s budget enormt, en budget som redan har börjat tunnas ut genom ökade kostnader och massiva projekt som Synthworld, ett ambitiöst experiment för att skapa en ny värld helt från början. Under tiden som imperiet kämpar för att hålla ihop allt detta har företag och kriminella organisationer blivit starkare och mer vikt har lagts på miliser och privata legosoldatgrupper för att säkerställa säkerheten där hemma. Vissa tror att imperiets tid är till ända och grupper som Terran Separatists eller People's Alliance försöker inleda en ny era av förändring så snart som möjligt.

Dessutom, även om de xeno-diplomatiska relationerna ser ut att ha förbättrats så hävdar flera kritiker att allt inte är vad det verkar vara på ytan.
Kan man verkligen lita på att Xián har mänsklighetens bästa i åtanke efter sekel av misstro eller är deras ekonomiska avancemang i UEE ett försök att försvaga oss?

Banu har varit pålitliga handelspartners, men med tanke på deras fortsatta inblandning i slavhandeln och deras nyckfulla natur, hur länge dröjer det tills någon ger dem ett bättre erbjudande och de förråder oss?

Till och med på hemmaplan är en del Tevarin väldigt missnöjda med sin position inom UEE och det ryktas om ett möjligt återskapande av en Tevarin nation.

Vår lista med fiender kan snart bestå av fler än Vanduul.

Mitt bland dessa påtryckningar, både externa och interna, måste du bestämma dig för om du ska hjälpa till att stärka imperiet eller hjälpa till att krossa det…

Kort startguide Universe

När du startar spelet för första gången får du välja var du vill att din karaktär skall vakna.
För tillfället kan man välja mellan Lorville, Area18 och New Babbage.
Du börjar spelet med en enkel undersuit och hjälm som skyddar mot vacuum men inte mycket mer.
Väl uppe på benen kan du hämta ditt skepp för att utforska systemet. Du kan även köpa vapen, skyddsutrustning mm.

aUEC är valutan i Star Citizen i dagsläget (a står för alfa). Spelet är alltså i ett alfa-stadie och aUEC samt det du köpt för aUEC kan nollställas när som helst. Man har dock nyligen lovat att nollställningar inte kommer att ske så ofta från och med 3.9. När spelet går Live är det UEC (United Earth Credits) som gäller och inga nollställningar kommer att ske efter detta.

Resa omkring kräver dock bränsle och bränsle kostar. För att finansiera resandet kan du anta uppdrag via mobiGlas och om du planerar det hela kan du tjäna pengar samtidigt som du utforskar Stanton. Förr flyttades din startpunkt dit om du landade på någon av de större landningsplatserna men nu måste man sätta sin valda startpunkt själv. För att göra detta får man gå till ett av sjukhusen eller mindre kliniker. CiG har gjort en utmärkt startguide för nya citizens här. http://www.youtube.com/playlist?list=PLVct2QDhDrB0SV9hTuNIRuz...

UPPDRAG

Det finns allt från enkla autogenererade till handgjorda, avancerade uppdrag. Det finns också en möjlighet att skapa egna uppdrag. Om man till exempel har tagit en dyr last och investerat allt man äger så kan man lägga ut ett eskortuppdrag via mobiGlas som andra spelare kan anta för att vara säker på att man kommer fram med lasten intakt. Uppdrag under General fliken är tillgängliga för alla men uppdrag under Personal kan bara du se och acceptera.

Priority Personliga uppdrag som ofta ökar din status hos en ”hero” NPC (se ovan). Dessa ligger alltid under Personal fliken och brukar vara mer intressanta och ha mer av en handling då de är mer handgjorda än övriga uppdrag.
Delivery Enkla leveransuppdrag från punkt A till punkt B
Investigation Uppdrag som oftast består av att ta reda på vad som hänt en viss person.
Mercenary Uppdrag som förutsätter att man har stridserfarenhet.
Maintenance Uppdrag som kräver manuellt arbete men även att man kan hantera farliga ämnen.
Bounty Hunter Hitta och döda (eller återför vid liv i ett senare skede) personer som begått grova brott. Dessa är tillgängliga för både NPC:er och spelare.
ECN Alert Assistera NPC:er anfallna av pirater. Personlig transport.
Racing Kan vara med skepp eller landfordon. Från punkt A till B, alla medel tillåtna.

VAPEN

Det finns en uppsjö av vapen man kan köpa på olika ställen i spelet, allt från knivar, handgranater, krutvapen till energivapen. Man kan även köpa vapen till sitt skepp.

ÖVRIG UTRUSTNING

MedPen En injektor som temporärt återställer hälsan om man blir skadad. Är skadan för stor måste man ta sig till ett sjukhus eller ett skepp med en sjukhytt (medbay). Se Medical.
Medical Device Det här är det mest avancerade redskapet för att hela dig själv eller andra. Man kan administrera 5 olika droger beroende på vad för skada man har.
- Hemozal, Stoppar blödning samt väcker upp den skadade.
- Roxaphen, Förlamning och minskad rörelseförmåga.
- Demexatrine, Muskelutmattning och hjärnskakning.
- Sterogen, Muskeltrötthet och skador på andningsvägar.
- Resurgera, höga drog värden samt överdoser.
Det finns dock ett Auto läge också.Se Medical.
Multitool Ett universalverktyg som kan användas för att skära och svetsa metall, utvinna mineraler, salvage, Tractor beam för att till exempel flytta större lådor samt Medical. Det finns olika attachments till verktyget beroende på vad man vill använda det till.
OxyPen En injektor som temporärt syresätter blodet.
QuikFlare En ljusstav som kan komma till hands när man utforskar grottsystemen.
mobiGlas mobiGlas är en AR smart enhet från microTech som bärs på armen. Det är inget man behöver köpa utan man startar med den från första början. Via den kan man kommunicera, konfigurera sina skepp och sin karaktär, planera resor via kartan, sköta bankkonton, anta uppdrag mm. MobiGlas är absolut nödvändigt i Star Citizen. F1 är default keybind.

SKYDDSUTRUSTNING

Det finns många varianter av armor och undersuits i spelet. Kyla och värme är redan nu en faktor i Star Citizen vilket kräver att man har rätt dräkt beroende på var man ska.

PLATSER

Stanton
För tillfället finns bara ett solsystem, Stanton, i spelet.

Stanton overview by RapidDarkVenom.

Stanton-systemet består av stjärnan Stanton och fyra planeter inklusive deras sammanlagt 12 månar.
Närmast i omloppsbana runt Stanton ligger Hurston, en hårt industrialiserad och förorenad planet.
Efter det kommer Crusader som är en gasjätte med andningsbar luft i de yttre lagren vilket gjort den populär för skeppsbyggande, speciellt större skepp. Här återfinns bland annat Seraphim, stationen som ersatte legendariska Port Olisar. Efter det kommer ArcCorp, en futuristisk planet helt täckt av byggnader.
Längst ut i omloppsbana ligger microTech med sitt nästan nordiska klimat och känt för sin avancerade teknik såsom till exempel mobiGlas.

Förutom planeterna finns det mindre baser på alla månar men också bland asteroidbältena. Det finns även ”hemliga” baser utan markörer. Utspritt i systemet finns även rastplatser, rymdstationer där man kan fylla på med bränsle, utföra reparationer, handla, raffinera och sälja mineraler. Varje planet har en rymdstation i geostationär bana för dom som inte vill "go down the gravity well"

LAG OCH ORDNING

Vissa delar av den här spelmekaniken är ännu inte implementerad och kan komma att ändras!
Idag finns det armistice zones (vapnen är obrukbara) i landningsområdena för att förhindra griefing men dessa kommer stegvis att ersättas av ett lagsystem. Olika territorier kan ha olika lagar och det gäller att hålla koll på dessa via mobiGlas när man anländer till ett nytt område.
Vad som anses som kriminell aktivitet kommer att förfinas med tiden men om man använder sin moraliska kompass bör man klara sig bra. Om man begår ett ringa brott kan man komma undan med böter som man kan betala i speciella automater. Man kan även hacka säkerhetsterminaler med ett hacking chip.
Det är värt att notera att det finns uppdrag som man bara kan bli erbjuden när man har en crime stat.

Men om man begår ett grovt brott eller underlåter att betala sina böter får man en bounty på sig. Blir man stoppad och skannad av UEE Security eller oskadliggjord av en bounty hunter hamnar du i Fängelset Klescher Rehabilitation Facility.
I fängelset är det inte tid man avtjänar utan Merits. Merits kan man skaffa genom uppdrag i fängelset och på så sätt kan man korta av sin tid. Man kan även försöka att fly men för det krävs planering och hjälp utifrån.

SKEPP OCH FORDON

Det finns i nuläget (3.17.4) 73 unika skepp och fordon som är spelklara (132 om man räknar alla varianter)
46 skepp är ännu inte klara.
Dessa går både att köpa eller hyra inne i spelet för de pengar du tjänat genom att t.ex. utföra uppdrag.
En del skepp finns redan i spelet men väntar på att deras spelmekanik ska implementeras. Det Nostromo influerade skeppet Reclaimer till exempel är extremt imponerande när det dyker upp och fick nyligen ett riktigt syfte i och med att Salvage introducerades i 3.18. Prospector och The Mole däremot är miningskepp som redan nu kan utvinna mineraler från asteroider såväl som från stenar på planeter och månar. Cutlass red som släpptes i 3.8.1 ger dig möjligheten att respawna i dess med bay om du dör. Cutlass red är med andra ord en mobil spawnpoint. Man kan även använda med bays för att hela sig eller andra svårt skadade spelare.
Det finns en hel del fraktskepp i spelet redan som kan användas för att köpa billigt på ett ställe och sälja lite dyrare på ett annat. Men de skepp det finns mest av i spelet är inte helt oväntat stridsskepp. Dessa kan användas för att till exempel anta uppdrag för att eliminera pirater men även för att assistera andra spelare. Här är en spellista med reklamfilmer för skeppen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLVct2QDhDrB0QRjv9oN02f8...

Bilden är skapad i Fleetview https://www.starship42.com

SKEPPSKOMPONENTER

Skeppskomponenter är till viss del visualiserade i spelet men spelmekaniken är ännu inte införd!
Det finns ett stort antal moduler som kan uppgraderas på skeppen. Dessa kan ta skada vid strider men slits även vid vanligt användande och behöver repareras eller bytas ut med jämna mellanrum. Nedan listas några av dom,
Weapons
Power plants
Coolers
Shield generators
Quantum drives
Jump drives
Computers
Batteries
Mining lasers

EKONOMI

Den här spelmekaniken är ännu inte implementerad och kan komma att ändras!
Ekonomin kommer att drivas av spelarna (10%) och NPC:er (90%)
Om till exempel ett stort slag utkämpas mellan två organisationer kommer det påverka priset på metaller och delar i den regionen då skeppen behöver tillverkas igen.
Om ingen spelare vill frakta en viss metall från A till B kommer en NPC att göra det och om ingen spelare vill skydda fraktskeppet tilldelas NPC:er att göra det. NPC:erna kan när som helst ersättas med en spelare om denne antar ett uppdrag att göra det. Som pirat kan man attackera dessa skepp och stjäla lasten för att sälja på de mer skumma ställen som finns runt om systemet. Om någon begår ett brott läggs en efterlysning ut som andra kan anta.
Tony Zurovec pratade om detta i detalj under 2019 års Citizen Con. https://youtu.be/_8VFw1F-olQ?t=1248

RASER

Inga av dessa raser finns i Star Citizen Live ännu!
Xi´an Xián är en utomjordisk ras med en lång livslängd. De är en försiktig och kalkylerande ras. Ett misstag ledde till ett långt kallt krig mellan UEE och Xi´an. Trots att relationen har tinat genom åren har diplomatin gått långsamt och försiktigt framåt.
Vanduul Vanduul är en utomjordisk, nomadisk, krigarras. Vanduul gav sig till känna genom att attackera en UEE-koloni i Orion-systemet för 250 år sedan och saker och ting har inte förbättrats sedan dess. All UEE:s kontakt med Vanduul har skett genom strid och väldigt lite är känt om dom förutom detta.
Banu En utomjordisk ras av intergalaktiska köpmän som tidigt skrev avtal med UEE. Varje Banu planet ses som självständiga inom Banu protektoratet vilket gynnat handeln men lämnat polis och militärväsendet isolerat och oorganiserat. Tillsammans har Banu och UEE expanderat i universum.
Tevarin En utomjordisk, stolt och krigisk ras som attackerade UEE och förlorade, två gånger. De som överlevde fick tillåtelse att slå sig till ro inom UEE men har fortfarande svårt att hitta sin plats i vårt samhälle.
Kr´Thak En utomjordisk ras som är svurna fiender till Xi´an. Ingen människa har ännu träffat på en Kr´Thak så all information vi har om dom har vi fått från Xi´an. De ryktas finnas på andra sidan Xi´an kontrollerat område.

YRKEN

En del av dessa yrken är ännu ej implementerade eller har bara vissa delar införda! Man använder sig av Tier 0-3 där Tier 0 är den initiala, första implementationen
I Star Citizen är det inte din karaktär som avgör vilka yrken du kan välja utan det är vilket skepp du har tillgång till. Trading/Cargo och Bounty hunting är dock några av de få yrken som kan utövas med vilket skepp som helst.
Bounty hunting Hitta och fånga kriminella som har en bounty på sig och växla dom eller deras kroppar mot UEC. Video. http://youtu.be/S1yXxrdrfdM
Exploring Hitta okända platser, mineraler eller jump points för att sen sälja koordinaterna vidare. Alternativt kan man behålla informationen för egen vinning. Video. http://youtu.be/zG-82TakEqk
Information specialist Snappa upp, dekryptera och stjäl datapaket. Sälj information om mineralrika asteroider, fraktskepps rutter mm till högstbjudande.
Medical Piloter med en Endeavor eller en Cutlass red kan lokalisera (long range scanning) och hela svårt skadade spelare. Dessa skepp kan också användas som mobila spawnpoints. Läs mer här.
Mercenary Anta militära eller civila kontrakt för olika stridsuppdrag. Oftast av typen ”search and destroy”

Mining Hitta, utvinn och raffinera råmaterial som sen kan säljas på marknaden. Video. http://youtu.be/hXmbmWYF5Go

Passenger transport Som kapten är det ditt ansvar att alla passagerare är nöjda och att både dom och lasten kommer fram.
Piracy Stöld av last, varor och skepp genom att attackera andra spelare eller NPC:er.
Racing Star Citizens egen F1 circus där en vinst av Murray cup är allas dröm. Video. http://youtu.be/h-tymGg2-DM
Repair Reparation av ett skadat skepp på plats. Anvil Crucible är ett exempel på ett reparationsskepp.
Salvage Uppsamling och bearbetning av skepp, rymdstationer och andra tillverkade varor efter att de blivit förstörda. En första variant av Salvage är planerad till 3.18.0 http://youtu.be/6AiNxbv-a9s
Trading/Cargo Distribution av varor från producenter till konsumenter. Video. http://youtu.be/vO7RxsZpcKc

ORGANISATIONER

I Star Citizen finns det organisationer, eller Orgs som det ibland kallas, vilket är ett annat ord för klaner eller guilds.
Asgard är den största svenska organisationen med sina 400+ medlemmar men det finns även en uppsjö av andra svenska och internationella organisationer.
- "Din Organisation Här"

FAQ

Hur kan jag spela Star Citizen?
För att börja spela måste du skapa ett konto på Roberts Space Industries hemsida https://robertsspaceindustries.com
Sen köper du ett startpaket via denna länk,
https://robertsspaceindustries.com/star-citizen/fly-now
Ett annat alternativ är att vänta på ett av deras free fly events för att prova på spelet innan du köper det.

Vad kostar det?
Det billigaste startpaketet kostar ungefär 550Kr beroende på valutakursen. För det får du ett skepp, 1000 UEC samt tillgång till spelet. Viktigt! Använd en referral code för att få ytterligare 5000 UEC.
Kom ihåg att Star Citizen inte är ett färdigt spel och att aldrig betala mer än vad du har råd att förlora.

Är min dator bra nog för Star Citizen?
Här kan du se hur olika konfigurationer presterar. https://robertsspaceindustries.com/telemetry
En SSD att lägga spelet på rekommenderas starkt!

Får jag behålla det jag köper och tjänar i spelet?
Nej, tyvärr, än så länge sker nollställningar då och då vilket gör att allt du köpt eller tjänat in inne i spelet försvinner. Med det sagt så sker nollställningarna mycket mer sällan nu. Du behåller givetvis ditt startskepp och eventuell UEC som du fått genom att använda en referral code.

Hur håller jag mig bäst uppdaterad om Star Citizen?
CIG släpper minst 2 shower varje vecka på Twitch och Youtube. Dessa finansieras med hjälp av Subscribers och belastar därmed ej de insamlade pengarna för spelutvecklingen.
Inside Star Citizen brukar vara ca 10 minuter och kan handla om vad som helst i utvecklingen.
Star Citizen Live fokuserar oftast på ett ämne och brukar vara ca 1 timme. Man kan även ställa frågor relaterade till ämnet i fråga under sändning.
Det kommer ibland även en del andra shower som Calling all devs och Pillar talk.
https://www.youtube.com/channel/UCTeLqJq1mXUX5WWoNXLmOIA

Den månatliga sammanfattningen från samtliga avdelningar världen över kommer i slutet av varje månad. Den presenteras i skriftlig form.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link?series=monthly-r...

Road mappen uppdateras varannan onsdag och brukar täcka hela året.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Det enklaste sättet är att signa upp sig för CIG:s nyhetsbrev som kommer varje vecka så får man info om allt ovanstående.

Tekniken bakom Star Citizen (under revidering)

Tre av dom mest intressanta sakerna som man behöver införa är PES, Replication layer och Server Meshing.
Dessa är server tjänster som kommer att avgöra om Star Citizen kommer att bli det spel som man tänkt sig.
PES är nu implementerat och nästa steg är att införa Replication layer i 3.21.x.
Efter det är det bara Server meshing kvar och dom goda nyheterna är att man under Citizen Con 2953 (okt 2023) kunde visa en fungerande prototyp. (länk kommer)

Dynamic Server Meshing är visserligen kvar också men är, i närtid, inte kritiskt för Star Citizen.

Server Object Content Streaming (SOCS)
SOCS streamar in och ut objekt från servern beroende på om de är i närheten av spelare eller ej. Detta frigör minne (på serversidan) och minskar även belastningen på CPU:n (på serversidan)

PES (Persistent Entity Streaming)
PES hanterar alla objekt i Star Citizen med hjälp av två databaser och krävs för att Server Meshing ska fungera.

  • EntityGraph db (initialt kallat ICache) är en online databas som innehåller alla prylar som "fysiskt" finns i spelet såsom vapen på marken eller ett skepp man flyger etc. (unstowed items)

  • Global db ersätter LTP-Long Term Persistence och innehållar alla dolda prylar. Exempel på detta är inventorys, aUEC, Reputation (Stowed items)

PES kommer göra det möjligt för oss spelare att gömma till exempel vapen under en trädrot nånstans på Microtech och månader senare komma tillbaka och hämta dom. Detta förutsätter förstås att ingen redan hittat dom.

Replication layer
Från och med 3.21.x (förhoppningsvis) kommer spelaren inte längre vara direkt kopplad till spelservern utan via Replication layer.
Det betyder att om en server kraschar fryser bilden en kort stund under tiden som en ny server spinner upp, hämtar det aktuella datat från Replication Layer och låter sen spelaren fortsätta med det han eller hon gjorde innan kraschen.

Static Server Meshing
Idag simuleras hela spelet på en server (ca 50 spelare max per server) men med Static Server Meshing kommer man kunna dela upp simuleringen över flera servrar. Varje del kan bestå av vilken Object Container som helst. En server för en planet, en annan server för en rymdstation. Om man vet att man ska ha ett event som IAE på New babbage kan man köra New Babbage på en server. Men om man vill ändra detta i efterhand (lägga till en server till för att ett visst ställe blivit populärt av någon anledning) måste man patcha spelet manuellt på antingen serversidan, klientsidan eller både och.

Den svåra delen är att sömlöst flytta spelare från en server till en annan när man t.ex reser mellan två planeter.
Då spelmotorn var baserad på Server och Klient var man tvungen att introducera möjligheten till flera servrar och en klient.
Detta behövde göras på tusentals ställen i koden vilket delades upp på alla team som hade en ingenjör.
Nu för tiden skrivs all kod med Authoritive server, Non-authoritive server och Klient i åtanke.

Static Server Meshing är ett steg på vägen mot Dynamic Server Meshing

Dynamic Server Meshing
I stort sett samma som Static Server Meshing men med Dynamic Server Meshing så delas simulationen automatiskt upp beroende på hur många spelare som finns i ett visst område.
Om ett område/server blir överbefolkat så delas området upp i två delar, en ny server startas upp och populationen balanseras på de båda servrarna.
Detta görs med hjälp av SOCS.
Om inga spelare finns i ett område stängs den servern ner.
Dynamic Server Meshing beräknas i nuläget bli klart nån gång under 2023-2024 men det beror givetvis på hur det gått med implementeringen av PES och Server Meshing.
https://youtu.be/hKJfRwjA2RA

Utvecklingen/Historik

Den 18 oktober 2012 tillkännagav Chris Roberts, genom en kickstarter kampanj, Star Citizen och Squadron 42 som andliga efterträdare till sina tidigare spel Wing Commander serien och Freelancer.
Kickstarter kampanjen blev en enorm succé och avslutades den 19 november 2012.
Finansieringen har dock fortsatt genom att sälja skepp som i vissa fall ej ännu är införda i spelet. Att skeppen inte är släppta än kan bero på olika saker, skeppen spelar en stor roll i Squadron 42 och man håller på dessa tills SQ42 släpps, skeppets spelmekanik är ännu ej införd eller att skeppen helt enkelt inte är lämpade att införas förens spelvärlden är större.

Numera är Star Citizen det mest crowdfundade projektet någonsin enligt Guinness rekordbok. Hittils (2022-12-31) har man samlat in smått fantastiska 5,6 Miljarder Kr från ca: 1.8 Miljoner* betalande spelare. *Vissa spelare tros ha mer än ett konto. Man har 4.3 konton i dagsläget.
Det ursprungliga releasedatumet var satt till 2014 men har sedan dess skjutits upp sannolikt på grund av alla de delmål man optimistiskt satte upp under den guldrush liknande kampanjen men även på grund av missbedömningar från CIG:s sida. Idag finns inget releasedatum utan man siktar på en ”soft launch”.
Klagomål på att projektet missköts härrör till stor del till åren 2013-2014 då man försökte lägga ut en hel del av utvecklingen till andra studios. Detta föll ej väl ut och 2015 hade man fört tillbaka den mesta av utvecklingen till sina egna studios som man vid det laget öppnat.
Det har även förekommit ”feature creep” där procedural planets är den senaste och den som troligen har haft störst inverkan. Från början var det tänkt att varje planet bara skulle ha en eller ett fåtal landningsplatser. Med den nya Planet tech., som blev klar snabbare än man förutsett, kunde man helt plötsligt landa var som helst. SC 3.0 som skulle innehålla hela Stanton systemet utlovades till december 2016 men gick Live först ett år senare samtidigt som den saknade flera planeter. Det är ganska säkert att påstå att Planet tech. försenade Star Citizen med minst två år. Samtidigt, baserat på alla videos som skapas, verkar spelarna älska allt det Planet tech. erbjuder.
Det finns nu en roadmap, https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz... , som CIG följt någorlunda troget. De senaste åren har utvecklingen tagit fart ordentlig vilket mestadels beror på att man nu har skapat de flesta av de verktyg man behöver för att vara så effektiva som möjligt samt att man byggt sina studios klart.

Man har sedan 2012 växt från ca: 12 personer till över 1300 och samtidigt öppnat 5 nya studios i Austin, Frankfurt, Los Angeles, Manchester och Montreal. 2022 flyttade man in i sina nya lokaler i Manchester Frankfurt. Sedan 2023-07-13 är Turbulent en del av CIG.

Star Citizen är just nu i ett alfa-stadie som till viss del kan liknas vid Early Access och består i dagsläget utav 3 moduler.

  • Persistent Universe (PU): Det är denna modul som är det egentliga Star Citizen. Här kan man strida, utforska, transportera varor eller utföra olika uppdrag för att tjäna ihop pengar (aUEC).

  • Star Marine: Här kan man köra DM och Conquest utan att riskera att förlora sina vapen eller skyddsutrustning. Precis som i AC kan man även spela själv utan att störas av andra spelare.

  • Arena Commander: Här kan man köra DM,TDM, Horde, Racing och Free-flight utan att riskera att förlora sina skepp eller deras uppgraderingar (Vapen, Motorer, CPU:er, Sköldgeneratorer mm)

Patcher

Varje kvartal släpps en stor uppdatering som oftast innehåller nya planeter/månar/stationer, yrken, spelmekanismer, uppdragsgivare samt skepp, vapen och tillbehör.
Roadmappen haltar lite just nu (minst sagt) men i februari borde vi veta mer.
I det senaste (2022-12-30) Letter from the chairman hoppas Chris Roberts att man kommer att släppa Static Server Meshing och Pyro i slutet på 2023. Det låter skrämmande likt förra årets förhoppningar.
I januari kommer man släppa 3.18 till Live följt av en fas där man kommer att göra 3.18 och PES mer robust.
Efter det kommer man att separera Replication Layer från Game servrarna vilket är ett krav för att kunna implementera Static Server Meshing som är nästa steg i processen.

3.18.0 PTU Är släppt till PTU Wave 1 och planeras att släppas till Live i januari 2023.

Medlem

Det var det det!
Hoppas ni gillar att läsa allt det här lika mycket som jag gillade att skriva och researcha det

Skribent

Jäklar vilket verk Grymt bra jobbat. Star Citizen har blivit en riktig soppa på senare år, med uppdateringar och mål till höger och vänster, så den här tråden kan säkert hjälpa många att få lite bättre koll.

Medlem

Så hur ser en typisk session ut för en spelare, vad gör man när man spelar en kväll?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jäklar vilket verk Grymt bra jobbat. Star Citizen har blivit en riktig soppa på senare år, med uppdateringar och mål till höger och vänster, så den här tråden kan säkert hjälpa många att få lite bättre koll.

Tack!
Jo, Star Citizen projektet är ett monster helt klart. Tanken med den här tråden är att hålla alla intresserade uppdaterade med fakta men också allt roligt som händer i "the verse"

Medlem
Skrivet av Loika:

Så hur ser en typisk session ut för en spelare, vad gör man när man spelar en kväll?

Det beror lite på vad du vill göra antar jag.
Om man vill tjäna pengar (vilket man ofta vill efter varje reset) så brukar jag leka gruvarbetare i de grottor som finns.
När jag sen köpt de vapen och armor jag vill ha brukar jag testa olika uppdrag.

Medlem

Snyggt @JRico, grymt bra inlägg!

Skägg.
10 Chambers

Kul! @almblad har gjort grymma trådar innan, ni borde komma bra överens


signatur
Quake-konnässsör

@Carl Johansson-Sundelius: haha, när man väl börjar skriva är det svårt att sluta. Sen blir texten för lång och komplicerad istället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av almblad:

@Carl Johansson-Sundelius: haha, när man väl börjar skriva är det svårt att sluta. Sen blir texten för lång och komplicerad istället.

Äh, sjukt uppskattade ju. Tror många har dålig koll på alla aspekter av Star Citizen


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Äh, sjukt uppskattade ju. Tror många har dålig koll på alla aspekter av Star Citizen

Tyvärr så har ju Star Citizen svärtats ner lite p.g.a. deras egna förseningar och alla "hit pieces" från olika sidor som t.ex. Forbes som försöker snacka skit om spelet tillsammans med folk lite snedvridna bild som de fått genom att bara spy ur sig samma sak som de hört från andra. Scam Citizen och Pay2Win är ju något man ofta får höra från folk som inte fattat en egen uppfattning.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Snyggt @JRico, grymt bra inlägg!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul! @almblad har gjort grymma trådar innan, ni borde komma bra överens

Tackar!
Jag kommer att försöka hålla allt uppdaterat så gott det går.
Speciellt intressant med feedback från icke Star Citizen spelare också. Vad saknar ni för info?

Medlem
Skrivet av Loika:

Så hur ser en typisk session ut för en spelare, vad gör man när man spelar en kväll?

Jag spelar lite till och från.
För tillfället har jag ont om tid att lägga på ett spel och jag vill inte heller spela igenom allt material som finns i SC eftersom jag vill spara så mycket som möjligt till releasen.
Ofta loggar jag bara på och förundras över hur coolt spelet är. Spawnar mitt skepp och går in i det och sätter mig i pilotstolen, lyfter och flyger iväg till någon rymdstation, måne eller planet. Landar, reser mig ur stolen och går ut för att undersöka. Allt detta utan laddningsskärmar. Grejen att du på en planet fysiskt kan sätta dig i en bil, köra runt och sedan köra in bilen i ditt rymdskepp (om du har lastutrymme vill säga). Lyfta och flyga iväg och medan du flyger ta en tur i skeppet och gå in i lastrummet och se bilen där du parkerat den..landa på en annan planet, fälla ner lastdörren, hoppa in i bilen och köra iväg är så sjukt coolt.

Bara att gå runt på en planet och se hur världen förändras i takt med att solen går ner (eller upp) hur skuggorna blir längre och längre..

Sen kan man köra trading ala elite, eller missions..

Skrivet av Maddox:

Tyvärr så har ju Star Citizen svärtats ner lite p.g.a. deras egna förseningar och alla "hit pieces" från olika sidor som t.ex. Forbes som försöker snacka skit om spelet tillsammans med folk lite snedvridna bild som de fått genom att bara spy ur sig samma sak som de hört från andra. Scam Citizen och Pay2Win är ju något man ofta får höra från folk som inte fattat en egen uppfattning.

Det är lätt att ryckas med i det emellanåt när man sett fram emot en uppdatering som flyttas fram. Särskilt om man följt spelet sen typ 2012. När man tycker att de prioriterar fel saker osv. Men sedan när man ser nyktert på det hela, så mycket de faktiskt gjort varav mycket är helt banbrytande och att det faktiskt hela tiden kommer stora patchar med nya saker även om det inte alltid innehåller det man ville sett så måste man ju vara rejält negativ som person om man på allvar tror att det är en scam. Sedan så har ju Chris Robers verkligen siktat mot stjärnorna med sin vision av spelet och det kan tänkas att vissa saker han sagt att han vill ha i spelet helt enkelt inte kan lösas tekniskt utan måste utgå men då kanske spelet iallafall nått en bra bit över månen iallafall till skillnad från majoriteten spel som släpps som inte lyckats ta sig upp ur uppföljardypölen nere på jorden.

Många ogillar Chris eftersom de menar att han är en drömmare och dålig på att faktiskt leda arbetet. I mina ögon är det en positiv sak för jag är säker på att han driver sina utvecklare hårdare än vad jag själv hade orkat för att få "omöjliga" saker att fungera eftersom han själv så gärna vill se det implementeras i spelet. Så de saker som faller ur av tekniska skäl kommer sannolikt vara saker som helt enkelt är absolut fysiskt omöjligt att göra (på dagens hårdvara).

Kan starkt rekommendera er att spana in spelet. Iallafall om ni gillar coola detaljer och har lite upptäckarlusta (all spelmekanik är inte implementerad än och flightcontrols osv justeras ibland så det är fortfarande tidigt) men jag har fått ut mer spelnöje från mitt 500 kronors starterpack än från 99% av de färdiga AAA spelen jag köpt. Sedan släpper de ju videos om utvecklingen väldigt ofta som man kan kika på så det är massa runt om själva spelandet med.

Medlem

Testade lite för ca 2-3 år sedan. Misstänker extremt mkt har hänt? Kanske dags testa igen.

Medlem

Testade star citizen för ett tag sen minns bara att jag hann testa ett skepp körde ut från basen blev jagad av en person som krockade in i mig hela tiden.


signatur

PC i7 6700k 16gb ddr4 750w Gigabyte 1070 8GB SSD

Medlem

Riktigt grym genomgång! Själv så väntar jag på att få min Carrack, som bara är några dagar/veckor bort nu

Medlem

Backade spelet extremt tidigt, testade spelet i början. Då kunde jag bara gå runt på en hangar och sätta mig i ett rymdskepp (inte flyga). Nu behöver jag en ny dator för att testa spelet, så när spelet släpps köper jag en ny dator


signatur

IDKFA

Testpilot

Grymt bra artikel. Gillar att den är tydlig och förklarande.

Just infon vad som är på G i kommande patchar är sådant jag uppskattar att läsa.
Då min backlog tillåter så kommer jag nog återkomma och hoppa in i SC för att se hur det utvecklats.
Sist jag spelade var då hela universe biten var nytt. Och man mest hade testat lite marine och freeflight.

Medlem

Gillar star citizen, men det är otroligt tråkigt med alla wipes.
Ganska poänglöst att börja arbeta sig upp när det ändå bara nollställs efter ett tag.
De har sagt att det ska bli färre framöver, men det behövs något sätt att behålla auec mellan wipes.

Medlem

Fint förklarat av trådskaparen. Jag spelar Star Citizen ibland och tycker det är kul. Jag ser fram emot framtiden när spelet får mer innehåll.

Medlem

Varit sugen att köpa/prova men det kommer nog inte att hända förrän singleplayer delen släppts. Multiplayer servers lockar inte alls pga p2w, om dem droppar server(s) där alla börjar med samma nivå(skepp) så skulle det nog vara mer lockande.

Medlem
Skrivet av Lowaim:

Varit sugen att köpa/prova men det kommer nog inte att hända förrän singleplayer delen släppts. Multiplayer servers lockar inte alls pga p2w, om dem droppar server(s) där alla börjar med samma nivå(skepp) så skulle det nog vara mer lockande.

Finns många som lånar ut sina skepp till nya spelare just nu. För tillfället så leder det inte till några konsekvenser, så dom flesta är villiga att låna ut dom om man bara frågar. Spelet är som Eve online, så även om dom skulle reseta spelet så skulle man inte ha någon chans mot dom större organisationerna, förutom om man håller sig i bakgrunden någonstans där man inte syns.

Skulle säga att det är mer pay to progress även om det är en typ av p2w, men i slutänden så kommer dom bästa spelarna va dom som spelar mest eller dom som är med i dom största organisationerna som på Eve online.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Det förändrar inte det faktumet att spelet är ett stort äckligt scam där ansvariga utvecklare borde hållas bakom galler!

Medlem
Skrivet av Seneca:

Det förändrar inte det faktumet att spelet är ett stort äckligt scam där ansvariga utvecklare borde hållas bakom galler!

Du får nog kolla upp vad scam betyder, för starcitizen är verkligen inget scam!


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Seneca:

Det förändrar inte det faktumet att spelet är ett stort äckligt scam där ansvariga utvecklare borde hållas bakom galler!

Förklara gärna hur det är en scam?

Medlem

Blir mer och mer sugen på det här.. Ni som spelar, hur flyger ni? Med keyboard + mouse eller med controller / Joystick?

Medlem

Förstår visionen och att pengarna går till att utveckla spelet. Det jag inte kan släppa är de absurda priserna för skepp. Det känns väldigt exkerande och girigt på något vis, kanske ändå bara är ett fint sätt att tacka de som stöttar utvecklingen? Kommer detta "nollställa" vid release? Oavsett så kan jag inte se en färdigställd produkt inom överskådlig framtid och vid säg patch 11.2 kan man fundera om man faktiskt inte har ett spel som är pay to win. Sedan kan man ju räkna med dålig PR och misstanke om scam när man har sådana "priser" och lång utvecklingstid är ju oundvikligt. Jag uppskattar att höra andras syn på detta men förstår om ni är less på diskussionen

Medlem
Skrivet av freddeboden:

Förstår visionen och att pengarna går till att utveckla spelet. Det jag inte kan släppa är de absurda priserna för skepp. Det känns väldigt exkerande och girigt på något vis, kanske ändå bara är ett fint sätt att tacka de som stöttar utvecklingen? Kommer detta "nollställa" vid release? Oavsett så kan jag inte se en färdigställd produkt inom överskådlig framtid och vid säg patch 11.2 kan man fundera om man faktiskt inte har ett spel som är pay to win. Sedan kan man ju räkna med dålig PR och misstanke om scam när man har sådana "priser" och lång utvecklingstid är ju oundvikligt. Jag uppskattar att höra andras syn på detta men förstår om ni är less på diskussionen

Pris för skepp är delvis baserat på artificiell knapphet, de kan inte sälja en stor Cruiser eller exploration skepp billigt för då skulle alla köpa dem och det skulle förstöra spelupplevelsen om alla har de största och "bästa" skeppen. Stora skepp eller mer avancerade skepp kräver också mycket längre tid och utvecklare som jobbar på dem än ett litet enmanna skepp där alla resurser och mekanik i spelet kanske redan finns.

Multicrew skepp kommer också kräva en besättning som har speciella roller. Det är såklart lättare om alla är kompetenta spelare men spelare vill ofta ha någon ersättning för att spendera sin tid. I framtiden kommer man kunna anställa NPC karaktärer också vilket kommer kosta pengar beroende på hur kompetenta npc:er man vill ha och de ska också må bra.
Sen har vi hela bränsle, ammunition och reparationer också som kosta pengar så man kommer inte tjäna pengar på att använda större skepp om det inte är ett fraktskepp eller exploration skepp som hittar massor med värdefull information att sälja.

Medans skepp är en gåva som tack för att man spenderar en specifik summa i spelet så kommer de inte försvinna när Star Citizen släpps utan man kommer såklart få behålla det, men de som köpt massor med skepp kommer behöva betala för att använda dem och behöver verkligen tjäna pengar i spelet för att ha sin flotta redo.

Hela "scam" grejen är mest från folk som bara vill hata något och inte har någon insyn på spelutveckling. Stora spel tar flera år att göra och den stora skillnaden med Star Citizen jämfört med typiska AAA spel är att vi har fått vara med innan det ens börjades utvecklas. Andra stora spel sitter oftast i utveckling i flera år innan de annonserar det för allmänheten. Star Citizen har sedan 2012 publicerat 1362 videor på youtube där de pratar om utvecklingen och visar vad de jobbar på, vilka andra stora utvecklare gör det?


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Quake-konnässsör

@eCore:

Spelar med joystick och pedaler, men ska fungera bra och spela med mus och tangentbord vad jag har hört från de andra man spelar med. Tycker själv att det känns skönare med joystick och pedaler.

Här är den utrustningen jag använder, kanske lite i överkant och överdrivet, men roligt och vara lite nördig

TrackIR 5 + TrackClip / TrackClip Pro
VIRPIL Controls - VPC MongoosT-50CM2 (Joystick)
MFG Crosswind - (Pedaler)
Monstertech Simulator Rig

Medlem

Tror ni en sån här skulle fungera OK till spelet?
https://www.webhallen.com/se/product/296013-Thrustmaster-T-Fl...

Tänker så att jag även kan använda den till konsolspel där jag spelar mest.

Skriv svar