Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem

Vecka 12:s community information från CIG
CIG verkar inte alltför oroliga att Covid-19 ska påverka utvecklingen särskilt mycket. Många arbetar hemifrån nu men man anser sig vara vana vid att arbeta på det här sättet redan då man under en lång tid samarbetat mellan sina olika studios världen över.

Inside Star Citizen: Personal Systems | Winter 2020
Den nya snabbmenyn, rymdvalar! och lite gott och blandat erbjuds vi denna vecka.

Star Citizen Live: Tevarin War Uniforms
Lead Concept Artist Jeremiah Lee gör sin grej och är allmänt trevlig.

Road mappen
Denna vecka blev Klescher Automated Prison, Prison Missions, och New Babbage Landing Zone – Interiors klara och allt som behövs är lite finputsning. 4.2 lyser fortfarande med sin frånvaro.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

@JRico:
Alltså, jag undrar om 1 timme och 10 minuter video i veckan(därav dessa länkar) behövs här egentligen?

Är man intresserad så ser man dessa, spelar man så lär man sig också men om man står utanför och vill veta något matnyttigt är 10 minuters Inside Star Citizen tillräckligt. Det finns ju ett gäng youtubers som sammanfattar allt på några minuter med extra innehåll efter tycke och smak.
Ett tips är att scrolla igenom Reddit tråden ibland(på en fikarast eller så) då och då man får se allt möjligt nytt. Exempelvis hur en krage kan se ut och interagera med hakan, fysik
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/fmm0c3/seeing_t...

Sen finns de de som väntar tills det släpps officiellt(eller nästa patch), ska man då plöja igenom alla timmar som är länkade här, eller Bobblehead som du själv inte ens kollade igenom? För även om saker tas upp i videos här så kan det ju som tidigare ändras då det visar sig att det inte var så bra, alpha.

https://starcitizen.fandom.com/wiki/Tevarin
När vi väl tar upp Tevarin och vad tar vi upp då, kläderna som människorna hade på sig och hur de blev till?
Jag undrar hur många Giorgio Armani som spelar Star Citizen, för är kläderna mer intressant än själva Tevarin som presenterades för oss för 8 år sedan, jag är mer intresserad av att se arten Tevarin i spelet, det är värt ett inlägg

Medlem

Tycker Morphologis videor är riktigt bra. Brukar följa hans videor lite mer nu.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tycker Morphologis videor är riktigt bra. Brukar följa hans videor lite mer nu.

Ja, jag har börjat kolla hans videos mer och mer jag med.
Han har ofta väldigt proffsiga klipp (egen producerade tror jag?) tillsammans med intressanta reflektioner.

Medlem

Vecka 13:s community information från CIG,
Man varnar för att 3.9 kan bli lite försenad på grund av att mer och mer personal gått över till att jobba hemifrån. Det verkar dock som om det inte blir mer än en veckas försening.

Inside Star Citizen: Welcome to New Babbage | Winter 2020
Få reda på mer om hur du konfigurerar ditt vapen utan Mobiglas och ta en tur i kommande New Babbage landing zone.

Star Citizen: Calling All Devs - Idris and Multicrew
Star Citizen Live ersätts denna vecka av Calling all devs.
Vi får veta mer om hur Vulkan implementeringen går, Idrisen i PU samt multicrew.

Road mappen
Denna vecka slogs skepp till skepp och skepp till stations dockning ihop till Docking och flyttades till 4.1.
Security systems har tagits bort från roadmappen temporärt.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Som en bonus slänger jag med en infographic om uppdrag i Star Ctizen mellan Dec till Feb.

Medlem

Vecka 14:s community information från CIG,
Alla sitter just nu och väntar på att 3.9 ska släppas till PTU och sen gå live.
Inside Star Citizen har påbörjat sin 3 veckors paus. ISC återkommer i slutet på april.
CIG kunde inte hålla sig utan skämtade med flatearthers och sig själva den 1 april genom att annonsera Planet Tech V5.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/175...

Star Citizen Live: Art of Ship Concepts
Art Director Paul Jones går igenom processen för hur man skapa key art för sina skepp.

Road mappen
Contacts och Friendslist slås samman och dyker upp redan i 3.9.
Space station - Refinery decks har lagts till i 4.1
GrimHEX förbättras överlag och detta händer i 4.0
Arlington bounty uppdraget (slåss mot en Idris) har blivit flyttat från 3.9 till 4.0 då man behöver mer tid att balansera det.
Skeppet Origin m50 flyttas till 4.0
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Den månatliga sammanfattningen för mars 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i mars.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/175...

Medlem

Verkar som det inte blir någon Idris i 3.9.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Verkar som det inte blir någon Idris i 3.9.

Nej tyvärr
Det uppdraget verkar bli episkt.
Jag blev glatt överraskad av Friendslist/Contactslist tillägget, ska bli kul och se vad dom gjort med det.

Medlem

Vecka 15:s community information från CIG,
Vi väntar fortfarande på att 3.9 ska släppas till PTU och sen gå live.
Denna vecka fick vi ett Pillar talk avsnitt som helt handlade om 3.9.
ISC återkommer i slutet på april.

Star Citizen: Pillar Talk - Alpha 3.9
Chris Roberts, Sean Tracy, Paul Reindell, och Eric Kieron Davis diskuterar den kommande 3.9 patchen.

Star Citizen Live: The Story Behind the Universe
Dave Haddock, Will Weissbaum och Adam Wieser svarar på frågor om loren i "the Verse"

Road mappen
Restricted Area Rework har flyttats till 4.0 då man inte tyckte att det höll måttet i sin nuvarande form.
Performance Optimization, Prison Uniform och microTech Collection är nu klara och går in i Polishing fasen.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Vecka 16:s community information från CIG,
3.9 lyser fortfarande med sin frånvaro. Ryktet har det att 3.9 när som helst släpps till PTU. Om det visar sig vara sant skulle vi kunna ha 3.9 till Live nästa helg. Den som lever får se.

Star Citizen Live: US PU Feature Team
Rob Reininger, Jon Hayter och Spencer Johnson svarar på spelarnas frågor angående PU Gameplay.

Road mappen
Tråkiga nyheter denna vecka.
Orison och Crusader som skulle ha släppts i slutet på juli flyttas till slutet av året. De nämner flera anledningar till detta och Covid-19 är föga förvånande en av dom.
Server to Client Actor Networking Rework flyttas till 4.1
Death Animation Improvements flyttas till 4.1
PVP Bounties tas bort helt för tillfället.

4.0 fick följande tillägg,
New Babbage – Shop Additions
Elevator Panel Updates
Heightmap Improvements
Cutlass Blue

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Bonusbild på Orison, för att verkligen strö salt i såren.

Medlem

Sticker in en liten uppdatering. 3.9 PTU har nu släppts till våg 1. Det är folk som spenderat en viss summa pengar eller är subscribers som direkt finansierar de videor vi får på youtube.
Dessa folk är oftast de som är mest intresserade i spelet och ofta rapporterar buggar.

Våg 2 som är alla andra med ett konto får oftast tillgång till några dagar till en vecka senare, efter det så pågår ytterligare stress tester innan uppdatering läggs ut på live servrarna.


Intel I5-8600K, Noctua NH-U12S, Gigabyte Z370 HD3 , Corsair 16GB DDR4 CL 15 3000MHz, MSI RTX 2070 Armor, Samsung 970 Evo 500GB, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Seagate 3TB 7200RPM Barracuda, Corsair CX 600M

Asus VG248QE, Samsung Syncmaster T220, Corsair Scimitar, Corsair Strafe MX Silent.

Medlem

Vecka 17:s community information från CIG
3.9 har äntligen nått PTU Wave 1 och Inside Star Citizen är tillbaka.
Calling all devs ersätter denna vecka Star Citizen Live och på Spectrum fick vi en AMA om Quantum.

Inside Star Citizen: Home Work | Spring 2020
ISC bjuder på en inblick i hur det är att flytta från kontoret till hemmet när man jobbar på CiG.
Förutom det får vi lite olika mindre nyheter.

Star Citizen: Calling All Devs - Bugs, Boids and Beasts
Vi får lite mer information om kommande icke-mänskliga livsformer.

Road mappen
Det sista kortet i 3.9 har nu nått Polishing status. Vi pratar om Contacts List Refactor/Friends List Unification
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Quantum AMA with Jake Muehle
Frågor om hur CIG skapar ett dynamiskt universum besvaras av Senior Technical Designer Jake Muehle.
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Medlem

3.9 har gått Live!
Den är nästan exakt en månad försenad men nu är den äntligen här i alla fall.
Om ni vill veta vad patchen innehåller finns en alldeles utmärkt tråd här,
#3980970

Här är den officiella teasern för 3.9.

Plus en video för det nya skeppet Esperia Prowler.

Medlem
Medlem

Djur av olika slag kan inte komma fort nog.
Varje grotta behöver en Gollum

Medlem

Är inte Space Whales bekräftade också? Tror de pratade om det i en video ganska nyligen.


"I intend to live forever, or die trying."

Medlem

Jo space whales ska finnas på crusader, dom flyger ner under molnen, under tiden dom flyger upp kan man landa på dom och plocka upp material som dom tar med sig upp från gasplaneten.

Medlem

Det är trevligt att se att CIG inte glömmer sina medarbetare under krisen.

Medlem

Vecka 18:s community information från CIG
Det här var en händelserik vecka där den största nyheten var att Alfa 3.9 gick Live.

Referral Bonus
CIG firar detta med en bonus för nya spelare (och gamla)
Om en ny spelare använder en spelares referral code (min ser ut så här STAR-QK3S-HFBF ) så får båda en Greycat Buggy!
Tro mig, det är värt det lilla extra jobbet, för den här lilla rackaren kan man ha mycket kul med.

Free fly vecka
Om du trots detta är tveksam att kasta ut pengar på SC så är en Free fly vecka på ingång i maj.
Håll koll på den här tråden för när datum är bestämt.

Citizen Con 2050 inställt
Till sist lite tråkiga om än inte särskilt oväntade nyheter, årets Citicen Con 2050 är inställt.
Man kommer dock att fira Star Citizens födelsedag digitalt den 10 oktober.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/175...

Inside Star Citizen: Council Calls | Spring 2020
Lite info om hur man fixar buggar och hur com calls i Squadron 42 fungerar.

Star Citizen Live: Working With Gas
VFX artisterna Oliver and Jacob går igenom processen i hur man skapar en nebulosa i Star Citizen/Squadron 42.

Road mappen
Roadmappen är i princip oförändrad då man planerar ändringar i numreringen.
Man vill att 4.0 ska vara en milstolpe precis som 3.0 var och kommer förmodligen döpa om 4.0 och 4.1 till 3.10 och 3.11 respektive. En gissning är att 4.2 då blir 4.0 men vi får se om en vecka eller så.
Anledningen till detta är de förseningar som inträffat på grund av pandemin även om allt inte kan skyllas på det.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Theaters of war
Theaters of war kommer att släppas i maj i någon form. Det är ännu osäkert vilka som kommer få testa det initialt.
ToW är ett Battlefield Rush liknande game mode som avslöjades under Citizen Con förra året.
Tanken med ToW är att testa markstrid, fordonsstrid och rymdstrid i ett mer koncentrerat format.
De som är med i organisationer vet hur mycket tid och planerande som krävs för att få till ett slag i PU.

Status sida
Det finns nu en server status sida för spelet vilket är väldigt välkommet!
I nästa uppdatering av launchern kommer den finnas även där men för tillfället hittar ni den på nedanstående länk.
http://status.robertsspaceindustries.com/

Medlem

Vecka 19:s community information från CIG

Inside Star Citizen: Night and Day | Spring 2020
Veckans ämne är belysning kontra dag och natt cykler .

Star Citizen Live: Make Mine Music
Community manager Jared Huckaby pratar med Pedro Camacho om hans musik till bland annat New Babbage plus Q&A.

Road mappen
4.0 och 4.1 heter nu 3.10 och 3.11 istället. Enligt tradition reserverar man 4.0 för större framsteg i det här fallet för när vi kan lämna Stanton för Pyro. NPC Scheduler, Shield System Tech Replacement och FPS: Realistic Weapon Handling har tagits bort tillfälligt från Road mappen. Ocean Shader Improvements har tillkommit till 3.10 och är redan klassat som Polishing.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Den månatliga sammanfattningen för april 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i April.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/175...

Medlem

Oj oj oj, vilken kvalitets topic!! Imponerande, helt otroligt bra skrivet och sammanfattat.
Personligen helt uppslukad av SC och en stolt ägare av Cutlass Black samt en Aquila (IAE).

+Rep JRico

Medlem

Är spelet kul i nuvarande form? Känns det inte väldigt dött utan "djur" på planeterna? Är sjukt sugen men vill inte hoppa in om det inte finns så mycket att göra eller upptäcka?

Medlem
Skrivet av 8ody8ag:

Oj oj oj, vilken kvalitets topic!! Imponerande, helt otroligt bra skrivet och sammanfattat.
Personligen helt uppslukad av SC och en stolt ägare av Cutlass Black samt en Aquila (IAE).

+Rep JRico

Tack för det 8ody8ag o7

Skrivet av Raahzel:

Är spelet kul i nuvarande form? Känns det inte väldigt dött utan "djur" på planeterna? Är sjukt sugen men vill inte hoppa in om det inte finns så mycket att göra eller upptäcka?

Svårt att svara på.
Det går inte att förneka att Stanton, trots en hel del missions, är ganska tomt fortfarande.
Det hjälper inte att NPC:erna uppvisar IQ skonummer beteende heller.
Efter den senaste patchen är det även en hel del irriterande disconnects.

Med det sagt, som ny spelare finns det minst 50+ timmar (grov uppskattning, troligen mer) med content idag.
Det finns "hero" missions, enklare fedex missions, bounty hunting, mining och en hel del schyssta platser att upptäcka.
Lägger man till ren grinding för att köpa ett större skepp med ingame pengar t.ex. så är det väldigt mycket mer.

Om du kan vänta en vecka eller två så är det ett free-fly event på gång (disconnect problemen måste fixas först) där du kan testa spelet utan att betala nåt. (se till att skaffa ett konto i god tid)

Om du trots allt slår till så se till att använda den referral kod som slumpmässigt ges (eller använd en kompis kod) så får du mer ingame pengar och en Greycat buggy. Erbjudandet med buggyn går ut den 11 maj.
Det är helt ok att använda min kod STAR-QK3S-HFBF också förstås så får vi båda en buggy

Till sist, tänk på att spelet är i alfa stadiet, om du har en låg tröskel för buggar så är det en bra ide att vänta ett tag.
I och med att dom introducerar gameplay och inte bara content så kan spelbarheten skifta från patch till patch.

FM-guru
Skrivet av Raahzel:

Är spelet kul i nuvarande form? Känns det inte väldigt dött utan "djur" på planeterna? Är sjukt sugen men vill inte hoppa in om det inte finns så mycket att göra eller upptäcka?

Det beror nog på hur du ser på Early Access-spel och liknande i allmänhet. Det är ett spel i utveckling och det märks tydligt. Med det sagt finns det, som ovanstående skriver, likväl en hel del innehåll på plats också.

Själv hör jag till dem som har svårt för EA. Har testat SC litegrann men avvaktar nog tills spelet börjar bli klart. Så 2030.

Medlem

@Raahzel: Dom håller på att jobba med att implementera djur och monster i spelet. Det är en del som är i fokus just nu, dock kan det ta lite tid. Bara planet techen är helt sjuk, så jag är inte förvånad om dom släpper det tidigare än väntat.

Spelet är roligt att prova på då och då, ingen idé att hardcore spela nu för saker resetas hela tiden. Senaste patcherna har inte resetat spelet, men förr eller senare kommer allt resetas igen.

Medlem

Den 22 maj är det dags för ännu ett free-fly event.
Eventet håller på till den 1 juni så det är gott om tid att ta reda på vad Star Citizen är för nåt.

Det kostar inget men du behöver ett RSI konto, https://robertsspaceindustries.com/enlist

Medlem

Vecka 20:s community information från CIG
Invictus Launch Week börjar den 22 maj och slutar den 1 juni.
Det är inte bara ett free-fly event utan även ett ingame event med en mässa som hålls i Bevic Convention Center på ArcCorp där alla skepp kommer vara utställda. De största skeppen kommer vara i hologramform då dom inte får plats i hallen.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/175...

Theaters of war kommer initialt testas av en liten Evocatigrupp med början denna helg.

Inside Star Citizen: Throwing Shade | Spring 2020
Man går igenom shaders och även Klescher fängelset.

Star Citizen Live: Designing Levels
Level Designers Tobias, Friedrich och Andreas (Svärrjööööö!) svarar på frågor om design av de olika platserna i Star Citizen .

Road mappen
Roadmappen är helt oförändrad från förra veckan.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Ett mer detaljerat schema har släppts med vilka skepp som är gratis att testa varje dag under Free Fly Week.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link//17574-Invictus-...
(Tidigare har de ändrat vilka skepp som är tillgängliga vid eftermiddagen för oss i Sverige.)


Intel I5-8600K, Noctua NH-U12S, Gigabyte Z370 HD3 , Corsair 16GB DDR4 CL 15 3000MHz, MSI RTX 2070 Armor, Samsung 970 Evo 500GB, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Seagate 3TB 7200RPM Barracuda, Corsair CX 600M

Asus VG248QE, Samsung Syncmaster T220, Corsair Scimitar, Corsair Strafe MX Silent.

Medlem

Hur fixar jag gratis versionen? hittar inte vart jag kan ladda ner

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Hur fixar jag gratis versionen? hittar inte vart jag kan ladda ner

Skapa ett konto hos CIG så kan du nog ladda ner klienten imorgon eller ikväll.


Burn in the light.

Skriv svar