Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem

Den här videon av Gemini är en ganska bra sammanfattning av vad man kan vänta sig (på gott och ont ) om man börjar spela Star Citizen.

Medlem

Vecka 28:s community information från CIG
Inget Inside Star Citizen denna vecka men ISC kommer tillbaka den 24 juli.
3.10 borde släppas till våg 1 de närmaste dagarna med Live nån gång efter det.
Alla features har fått status "Polishing" så det ser lovande ut.

Foundation Festival 2950
Festivalen sträcker sig över hela juli och innehåller bland annat lite tävlingar mm.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Star Citizen Live: The Ships of Gavin Rothery
Gavin Rothery visar upp och pratar om dom skepp han varit med om att skapa.

Road mappen
Alla 3.10 features har fått status "Polishing".
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Fashion in the ´Verse
Man släppte även en infographic över vilka kläder som det köps mest av ingame.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...

Till sist en liten sneak peak på Cargo decks som kommer i 3.11

Medlem

läckt video på hull C

Dom bästa sakerna dom har lagt till i 3.10

Medlem

Najs!
Ser fram emot när dom implementerar expansionen för cargo, lär se maffigt ut.

Medlem

Vecka 29:s community information från CIG

Star Citizen Live: Beast Armors
Jeremiah Lee och Chance Rowe pratar om och visar creature concepting.

Road mappen
Roadmappen har begåvats med nya bilder för Refinery Deck och Cargo Deck.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Vi fick även en liten sneak peek på hur serverrummen kommer att se ut. I det här specifika fallet i kommande Mercury Star Runner.

Medlem

Vecka 30:s community information från CIG
Inside Star Citizen återkom denna vecka vilket var behövligt.
Tyvärr överskuggades det av de tråkiga nyheterna att Crusader och Orison flyttas till början på 2021.
Man kommer då också att lägga till gameplay för sjukhus för ökat djup.

Det antyds också att ribban kommer att höjas ännu ett snäpp gentemot New Babbage (som i sin tur var en klar förbättring över Lorville och Area18) och att man kommer att prata om detta i ett specialinsatt Calling All Devs med SC Art Director Ian Leyland och SC Live Director Todd Papy nästa vecka.

3.10 patchen är fortfarande i PTU Våg 1, en gissning är att patchen går Live nån gång nästa vecka?

Inside Star Citizen: Brand New Episode | Summer 2020
Veckans ISC tar upp varumärken och avslutar med en sprint report.

Star Citizen Live: All About Alpha 3.10
Todd Papy och John Crewe svarar på alla sorters frågor om kommande 3.10.

Road mappen
De goda nyheterna är att 3.12 har lagts till.(3.12 är lite magert på innehåll men kommer att fyllas på med tiden)
De dåliga nyheterna är att Crusader och Orison flyttas till 2021 Q1/2 vilket är en riktig besvikelse.
Man kommer att dela upp Crusader och Orison som man gjorde med MicroTech och New Babbage.
Som om inte det var nog så flyttas Refinery decks till 3.12.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Vecka 31:s community information från CIG

Inside Star Citizen: ROC and Roll | Summer 2020
Greycat ROC och skepps explsioner.

Star Citizen: Calling All Devs - Stanton System
Star Citizen Live Game och Art Directors Todd Papy och Ian Leyland diskuterar färdigställandet av Stanton Systemet.

Road mappen
Några mindre framsteg samt att fokus tillfälligt flyttas från Multi-tool tillsatsen till Tractor beam ditto plus att den flyttas till 3.12. Ett nytt vapen, Behring BR2 Ballistic Shotgun, lades till i 3.11.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Bonusbild av Hasgaha bara för att.

Medlem

Lite läckt info om bounty hunting som kommer snart. Verkar som kommer använda en app för att scana npc:er om dom har en bounty på sig. Lite som bounty hunters gör i filmen Battle Angel Alita.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Lite läckt info om bounty hunting som kommer snart. Verkar som kommer använda en app för att scana npc:er om dom har en bounty på sig. Lite som bounty hunters gör i filmen Battle Angel Alita.

Intressant, verkar kunna bli kul att köra som bounty hunter, inget jag egentligen siktat på.
Refinery verkar också bli mer detaljerat än vad jag trott.

Medlem

@JRico: läcker bonusbild!

Explosionerna i videon är kanon (hehe 😁). Kul att se hur det går till när de skapar dem och vilket arbete som ligger bakom.

Medlem

Inside Star Citizen.

En inofficiell presentation för vägen till dynamisk server meshing. Författaren har använt sig av information som CIG delat med sig av och sin egna kunskap. Tryck på varje ruta för att läsa om ämnet. https://prezi.com/view/l5DorjAy1dUz8BoDnuoF/


Intel I5-8600K, Noctua NH-U12S, Gigabyte Z370 HD3 , Corsair 16GB DDR4 CL 15 3000MHz, MSI RTX 2070 Armor, Samsung 970 Evo 500GB, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Seagate 3TB 7200RPM Barracuda, Corsair CX 600M

Asus VG248QE, Samsung Syncmaster T220, Corsair Scimitar, Corsair Strafe MX Silent.

Medlem

Vecka 32:s community information från CIG
Denna vecka gick då 3.10 äntligen Live och CiG har gjort en video om vad patchen innehåller.

Vi fick också en något sockersöt reklamfilm för miningfordonet ROC som kom med 3.10

Inside Star Citizen: PTU and Me | Summer 2020
Den här veckan snackas det experimentell flygmekanik i PTU:n (Public Test Universe), följt av en Sprint Report.

Star Citizen Live: Weapons Grade
Jake Taylor, Cory Bamford och David Sibbe från Weapons Content Team tar oss igenom deras process för att skapa FPS vapen för Star Citizen och Squadron 42.

Road mappen
Som sagt, äntligen gick 3.10 Live vilket betyder att vi bara har 2 patcher kvar på Roadmappen. Denna kommer troligen att fyllas på först vid årets (virtuella) CitizenCon eller vad dom bestämmer sig för att ersätta det med.
I övrigt så flyttades Object Push and Pull till 3.12 och Weapon Zeroing – T0 fick en extra uppgift vilket resulterade i att den knuffades ur Polishing.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Den månatliga sammanfattningen för juli 2020
Till slut så har vi en mastodontläsning framför oss i och med månadens sammanfattning där samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i juli.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...

Medlem

@Maddox Duamn, det var ingen dålig info dump om server tekniken som ska göra Star Citizen möjligt.

Medlem

Lite Idris lore. Han har lagt upp starcitizen lore på andra skepp också.

Medlem

Vecka 33:s community information från CIG

Inside Star Citizen: Featherweight | Summer 2020
Esperia Talon diskussioner samt Squadron 42 mocap med ingen mindre än "Yara Greyjoy".

Star Citizen Live: Effective Visuals
Leo, Teo och Mike från VFX Teamet diskuterar väder, eld, thrusters, "rymddamm" och mer samtidigt som dom svarar på spelarnas frågor.

Road mappen
Esperia Talon lades till 3.12 annars var det inga större förändringar mot förra veckan.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Glädjande nog såg jag att nya tweaksen till flightsystemet verkar ha fått riktigt positiv feedback. Har dock inte själv hunnit testa det.

Medlem

Patch 3.10.1. har släppts till Live servarna.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link//17729-Star-Citi...


Intel I5-8600K, Noctua NH-U12S, Gigabyte Z370 HD3 , Corsair 16GB DDR4 CL 15 3000MHz, MSI RTX 2070 Armor, Samsung 970 Evo 500GB, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Seagate 3TB 7200RPM Barracuda, Corsair CX 600M

Asus VG248QE, Samsung Syncmaster T220, Corsair Scimitar, Corsair Strafe MX Silent.

Medlem
Medlem

Det ser riktigt bra ut @rmpyro
Det är helt galet att man kommer att kunna följa inte bara ett utan två AAA spels utveckling så nära och detaljerat.
Nu saknar man bara ett datum när man tänker sig att rulla ut den nya roadmappen.

Medlem

Skulle hellre ha ett datum när spelet släpps och inte nån roadmap
Inte speciellt upphetsande

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle hellre ha ett datum när spelet släpps och inte nån roadmap
Inte speciellt upphetsande

Om du pratar om SC så lär det dröja år innan vi får ett släpp datum. Menar du istället SQ42 håller jag med, ett släppdatum vore riktigt najs men jag skulle gärna vilja kolla på den nya Dune filmen ikväll också vilket inte heller kommer att hända

Att du inte är upphetsad av en roadmap är nog bara sunt, själv är jag väldigt intresserad av spelutveckling och ser sjukt mycket fram emot en mer detaljerad roadmap.

Medlem

Vecka 34:s community information från CIG
Det har varit en fullspäckad vecka för Star Citizen så ladda upp med dryck och snacks för nu kör vi!

Inside Star Citizen: Summer Fling | Summer 2020
Denna vecka är det kast med liten Pico som gäller, följt av en Sprint Report.

Star Citizen Live: FPS Weapons and Systems
Jonny Jacevicius och Chris Parry snackar utveckling av FPS vapen och stridssystem som delas av både Star Citizen och Squadron 42.

Nya Roadmappen för både SC och SQ42
Precis, bara att ladda upp med mer memes om roadmaps för roadmaps

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...

Environment Art AMA
Teamet svarar på frågor om bland annat, Pyro, djupa skogar, stenar mm.
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Foundational Moments in Human History
Lite historisk lore i lättuggade bitar.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...

Road mappen
Vi får nöja oss med den gamla roadmappen, åtminstone för denna vecka.
Det var heller inga nämnvärda nyheter för 3.11 och 3.12.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Medlem

Veckans utskick om vad som släpps denna vecka i form av artiklar, Q&A samt videor.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/citizens/17739-T...

Ett manus för episod 4 av "Lost Squad"
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/serialized-ficti...

Q&A om det senaste skeppet som publicerades. Ett snabbt stridskepp med fågel liknande karaktärer precis som deras ursprungliga tillverkare.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/engineering/1774...

En för denna vecka väldigt kort summering om de uppdatering och framsteg de gjort på den publika roadmapen.
(Brukar vara mycket längre och omfattande. De kanske spelar MFS)
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...

Inside Star Citizen pratar om gas i rymden och vilket påverkan kulor och granater har på dig och krafterna som påverkar dig. De visar också vad som händer om du inte har bältet på dig när skeppet du är i träffas eller krockar med något.

En väldigt efterlängtad uppdatering om de hörn stenar som behövs för att bygga spelet som vi drömmer om. Det pratas om lagring av data mellan backend och spelet i sig själv samt hur man delar upp en spelvärld med hjälp av server meshing.


Intel I5-8600K, Noctua NH-U12S, Gigabyte Z370 HD3 , Corsair 16GB DDR4 CL 15 3000MHz, MSI RTX 2070 Armor, Samsung 970 Evo 500GB, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Seagate 3TB 7200RPM Barracuda, Corsair CX 600M

Asus VG248QE, Samsung Syncmaster T220, Corsair Scimitar, Corsair Strafe MX Silent.

Medlem

Vecka 36:s community information från CIG
Om du är av den kreativa sorten så har CIG en tävling, Ship Showdown, där du kan vinna ett skepp om du har tur. Läs mer här, https://robertsspaceindustries.com/ship-showdown

Inside Star Citizen: Out to Launch | Summer 2020
Granatkastare och och sprint reports.

Star Citizen Live: Let There Be Light
Chris Campbell visar oss sin ljussättningsprocess genom att ljussätta flera platser och scener i Star Citizen universumet.

Lore
Lore-teamet släppte en kort berättelse kallad IO-North Tower - An Incredible View of the Future
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/spectrum-dispatc...

Road mappen
En hel del förändringar av road mappen denna vecka.
Repainting Existing Planets & Moons, Updated Ground Textures, Updated Geology, Force Reactions och Player & External Inventory lades till 3.11
För tillfället har FPS: Combat Improvements and Polishing och Law System v2: Surrender tagits bort från Road mappen.

Avslutningsvis har Server to Client Actor Networking Rework och Death Animation Improvements flyttats till 3.12.

Player & External Inventory ser lovande ut.

Det gör även Updated Ground Textures,

Ni kan läsa mer om anledningarna till dessa förändringar här.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Den månatliga sammanfattningen för augusti 2020
Samtliga avdelningar rapporterar vad man jobbat med i augusti månad.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/177...

Medlem

Ett nytt Free-fly event startade idag och sträcker sig till den 23 september 23:59UTC
Det är en del av Ship Showdown eventet där man nu sållat ut 16 skepp.
Det är dessa 16 skepp som du kan testa under de närmaste 2 veckorna.
Du kan även rösta varje dag på det skepp du gillar mest för att vinna priser.

Så här gör du för att delta,
Skapa ett konto.
Använd koden SHOWDOWN2950
Tips! För att få 5000UEC extra i spelet. använd en väns Referral kod (har du inga vänner kan du använda min , STAR-QK3S-HFBF)
Ladda hem spelet (installera det på en SSD om möjligt)
Ha kul!

OBS! Aurora och Mustang startpaketen har nedsatta priser (ca: 11%) till och med den 24 september. Om du använder en väns Referral kod så får du 5000UEC extra och din vän får ett skepp! (P-52 Merlin) Om du själv rekryterar en vän under samma tidsperiod så får även du ett P-52 Merlin OBS!

Medlem

Vecka 37:s community information från CIG

Free-fly
Ett nytt Free-fly event startade denna vecka vilket sträcker sig till den 23 september 23:59UTC
Det är en del av Ship Showdown eventet där man nu sållat ut 16 skepp.
Det är dessa 16 skepp som du kan testa under de närmaste 2 veckorna.
Du kan även rösta varje dag på det skepp du gillar mest för att vinna priser.

Så här gör du för att delta,
Skapa ett konto.
Använd koden SHOWDOWN2950
Tips! För att få 5000UEC extra i spelet. använd en väns Referral kod (har du inga vänner kan du använda min , STAR-QK3S-HFBF)
Ladda hem spelet (installera det på en SSD om möjligt)
Ha kul!

OBS! Aurora och Mustang startpaketen har nedsatta priser (ca: 11%) fram till och med den 24 september. Om du använder en väns Referral kod så får du 5000UEC extra och din vän får ett skepp! (P-52 Merlin) Om du själv rekryterar en vän under samma tidsperiod så får även du ett P-52 Merlin OBS!

Inside Star Citizen: A Fresh Start | Summer 2020
Origin Jumpworks 100 skepps serie står i centrum i denna veckas ISC. Man visar även upp den från grunden omarbetade startmenyn.

Star Citizen: Ship Showdown LIVE 2020
Utvecklare från olika sektioner kör en "Fantasy Ship Showdown".

Road mappen
Under veckan som varit har det varit lite bistra toner bland backers då innehållet i 3.11 blivit tunnare och tunnare samtidigt som kvartalspatcherna konsekvent blivit försenade.
När man gick över till "staggered development" gjorde man det med löftet att mer tid skulle ges till varje patch med en stabilare spelupplevelse som resultat men det är i dag svårt att se någon klar förbättring.
Orsaken till detta är troligen flera där omställningen till att jobba hemifrån på grund av pandemin säkert är en men det är också ett faktum att en stor del av arbetsstyrkan har flyttat fokus till Squadron 42. Till sist så har man haft problem med att få patcherna stabila troligen på grund av att man i bakgrunden jobbar med att förbereda för Icache och Dynamic Server Meshing.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Livstecken från Chris Roberts
Chris Roberts bröt tystnaden när han svarade på en forumpost på Spectrum.
Jag tyckte det var intressant då han ganska detaljerat går igenom vad Multicrew kommer att innebära när spelet är klart så pass intressant att jag översatte stora delar av den.

”Det finns en hel del väldigt häftiga systemiska spelmekanikersom vi har jobbat på för att avsluta i bakgrunden för skepp som väl tillsammans kommer att skapa en rymdskeppssimulering som ingen annan. Låt mig ge er ett exempel som involverar vår nya fysiska skada (som vi jobbar med när jag skriver detta, det här är en av de saker som jag är ganska involverad i), brand-, rums-, signal- och spelarstatussystem.

En ballistisk runda passerar genom skeppets sköld vilket minskar en del av dess kinetiska energi men inte tillräckligt eftersom rundans hastighet och massa var hög pga. det var en pansargenomträngande runda. Den lyckas tränga genom bepansringen och träffar en intern komponent, säg en kraftrelänod (något annat vi jobbar med som en del av signalsystemets omarbete). Strömnoden tar skada vilket gör att den med tiden riskerar att fallera medan den används. Några minuter senare fallerar noden mycket riktigt och skjuter säkringen vilket resulterar i att den tar eld. Skeppets besättning inser inte att en brand har brutit ut i en av sidokorridorerna eftersom de koncentrerar sig hårt på att bekämpa de skepp som attackerar dem.

Elden sprider sig längs lättantändliga ytor och när elden börjar omge andra komponenter tar också de eld. Ingenjören på skeppets brygga ser sin konsol blinka rött vilket ger honom en varning om att flera komponenter har fallerat och ser på sitt skeppsschema att en eld har brutit ut under däck. Ingenjören bestämmer sig för att stänga skottdörrarna i korridoren för att innesluta elden, men dörrarna har ingen kraft då strömnoden är ur funktion! Han uppmanar en av sina besättningskamrater att lämna sitt skyttetorn och ta en brandsläckare och släcka branden som långsamt kryper mot kraftkällans rum. Brand som når ett skepps kraftkälla eller ammunitionsdepåer är två säkra sätt för ditt skepp att explodera. Med det fysiska skadesystemet exploderar skepp inte längre bara för att deras träffpunkter når noll, de kommer att explodera eftersom något inuti dem nådde en kritisk nivå och exploderade (på grund av skada eller värme), vilket sedan förstör allt annat. Förutom skadan kommer det att påverka skeppets förmåga att fungera eller dess strukturella integritet så att det lika gärna kan bli ett livlöst skrov som att det kan explodera.

När besättningsmedlemmen kommer till korridoren där branden har brutit ut har elden redan förbrukat en stor mängd syre i det "rummet" (korridoren) och släppt ut skadliga gaser, så besättningsmedlemmen kan inte andas och drar sig snabbt tillbaka för att sätta på sig ett larmställ och brandhjälm. Ingenjören lyckas i desperation omdirigera strömmen från den förstörda noden genom en sekundär nod vilket återställer kraften till tillräckligt många skottdörrar för att få branden under kontroll. När han märker att det finns en extern luftsluss i det avstängda området öppnar han luftslussen, ventilerar syret i de avstängda korridorerna och rummen ut till rymdens vakuum och berövar eldens förmåga att brinna och släcker det mesta av elden. Vid den här tidpunkten är besättningsmedlemmen passande klädd och kan släcka elden som lyckades passera skottdörren innan den kan växa igen. Ingenjören återförseglar sedan luftslussen och låter livstödssystemet fylla på luften i skeppets ventilerade del. När det är gjort öppnar ingenjören skottdörren så att besättningsmedlemmen kan komma in med en ny säkring för kraftnoden, återställer kraften till den delen av skeppet och återvänder sedan till sitt skyttetorn.
Det var nära ögat men skeppet lever fortfarande och är i strid!

Det jag beskriver kommer att vara möjligt när vi har avslutat och levererat de system vi arbetar med. Jag vet att det kan vara frustrerande att vänta på att alla dessa funktioner kommer online men jag lovar er att alla jobbar så hårt och så smart som möjligt för att nå dit; vi siktar bara på en högre nivå av spelmekanik (kontra skriptat) än de flesta om inte alla spel, och att bygga allt detta så att det fungerar i multiplayer, i skala, är ingen liten bedrift.

Jag är väldigt fokuserad på att göra Star Citizens spelmekanik så systemiskt som möjligt eftersom jag tror att det kommer att öppna för så många möjligheter till framväxande och uppslukande spelmekaniker. Nackdelen med detta tillvägagångssätt är att det tar längre tid att se resultat i motsats till skriptade händelser eftersom du måste bygga de grundläggande systemen först och få dem att interagera med varandra innan spelets fullständiga omfattning blir uppenbar. Men på lång sikt och för människors förmåga att förlora sig själva i Star Citizen-universumet under många år framöver är detta tillvägagångssätt det som kommer att ge de bästa resultaten.”

Du kan läsa hela svaret här,
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Ambassadör
Quake

Alltid roligt och höra från Chris, mannen har visionen så det räcker till halva planetens befolkning.

Just detta med atmosfärstryck, eller "mutable rooms" och "immutable rooms" som Chris skriver i inlägget, har som sagt arbetats på ett tag. De visade upp hur detta fungerade i ett avsnitt av Around the Verse för 4 år sedan, börjar vid 3:15 i klippet, ifall någon vill se hur det eventuellt kan fungera i praktiken.

Star Citizen: Around the Verse 3.13 - LA


Här ska man tydligen skriva sin "signatur", hmm, vad ska man skriva... brukar ju skriva så långa texter...

Ambassadör
Quake

Lite läckor, några som lyckas ha tagit fram resurserna genom "Data Mining".

Idris & Javelin är några utav de största skeppen som spelarna ska kunna flyga, där Javelin är den största.

Hull C är ett medelstort fraktskepp. Hull serien kommer i fem olika storlekar, A, B, C, D och E, där E är det största skeppet i serien.

RSI Bengal är ett skepp som inte spelarna kommer få flyga, men kommer att ha en stor roll i singelplayer kampanjen Squadron 42.

Aegis Dynamics Idris

Aegis Dynamics Javelin

MISC Hull C & RSI Bengal


Här ska man tydligen skriva sin "signatur", hmm, vad ska man skriva... brukar ju skriva så långa texter...

Medlem
ASGARD VS MARSKIN NYRKKI
Medlem

@zemion: Kul video, snyggt kämpat!

"Open the door, I dare you!" Klockrent

Skriv svar