Metro Exodus släpps på Steam nästa vecka - har du hållit ut?

Medlem

När det dök upp på Game Pass så var det ju bara att prova.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

tyckte inte detta spel var så bra. 2-3/5


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag har hållit ut så länge att jag inte känner mig så sugen på det längre. Har fullt upp med andra spel så väntar nog på en rea.

Samma här, samt de recensioner jag läst inte har fått mig särskilt övertygad att testa heller.
Har inte direkt gillat de tidigare spelen - så det väger ju också in i hur lätt det varit att hålla sig undan EPIC...


signatur

A badly drawn wolf

FM-guru
F.d. Sisyr

Varken hållit ut eller köpt det. Varvat det gratis på Xbox Game Pass (följde med tre månaders premuneration när jag köpte ny dator). Bra spel, men jag hade nog inte rekommenderat det till fullpris.

Medlem

Har inte sänt det en tanke. Första spelet var grymt bra, andra hade jag så där skoj i.

Detta blir nog ett köp, men betala ju inte fullpris för ett 1 år gammalt spel..

Ni som vet; är buggar borta och vilket pris ligger det på idag?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ELF:

Men vi som vill ha det på GoG får väl vänta ett år till...

Kanske ännu längre...

https://twitter.com/MetroVideoGame/status/1225044264062783488...


signatur
Medlem

Väntar tills det är -75% sen hamnar det eventuellt i min backlog.

Medlem

"Incorporates 3rd-party DRM: Denuvo Anti-Tamper "

Väntar vidare...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Gen
Medlem

Lustigt, såg nu att EGS kör 40% off De vill verkligen bräcka Steamförsäljningen.

Skrivet av Mithos-SWE:

"Incorporates 3rd-party DRM: Denuvo Anti-Tamper "

Väntar vidare...

De flesta storspel har väl Denuvo Antar att du skippar dem också?

Medlem
Skrivet av Gen:

Lustigt, såg nu att EGS kör 40% off De vill verkligen bräcka Steamförsäljningen.

De flesta storspel har väl Denuvo Antar att du skippar dem också?

Äger inget spel som har Denuvo aktivt (trots att jag vill spela många av dem).

Homefront hade Denuvo, men togs bort av utgivaren långt före det gavs bort som gratis spel på Steam el. Humble Bundle.
Skaffade Resident Evil 2 Remake bara förra månaden, efter Denuvo officielt togs bort.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Äger inget spel som har Denuvo aktivt (trots att jag vill spela många av dem).

Homefront hade Denuvo, men togs bort av utgivaren långt före det gavs bort som gratis spel på Steam el. Humble Bundle.
Skaffade Resident Evil 2 Remake bara förra månaden, efter Denuvo officielt togs bort.

Samma här, väntar alltid på spel tills de har tagit bort det råttgiftet till """skydd""".
Köpte alltid bara äldre spel på GOG men nu köper jag nästan alla spel jag vill spela på Goda Gamla Spelaffären. Är det någon som förtjänar att ha episk intill sitt namn så är det GoG!

Medlem

Det saknas ett svarsalternativ. Nämligen:
Har du köpt spelet på Microsoft Store eller spelat det via Gamepass?
Det har jag i alla fall gjort och kan dessvärre säga att det inte hade varit värt att vänta på.

Medlem

Har redan piratat och spelat igenom det. Men jag kommer köpa det och all DLC för att ge mig på runda två samt expansioner.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Det saknas ett svarsalternativ. Nämligen:
Har du köpt spelet på Microsoft Store eller spelat det via Gamepass?
Det har jag i alla fall gjort och kan dessvärre säga att det inte hade varit värt att vänta på.

Varför? Jag tyckte att spelet överlag var helt brilliant.

Puffrorna kändes bra och hade tyngd. Roliga build options, intressant exploring med schyssta belöningar.´
Och en bra story.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför? Jag tyckte att spelet överlag var helt brilliant.

Puffrorna kändes bra och hade tyngd. Roliga build options, intressant exploring med schyssta belöningar.´
Och en bra story.

Jag tycker att hela poängen med Metro serien är just tunnelbanan, det håller inte ihop på samma vis
och tappar sin unika charm när det blir mer av en vanlig något mer "öppen" värld-shooter. Tyvärr tycker jag detsamma gäller sista Metro-boken 2035. Karaktärerna är otroligt träiga och dialogen
tidvis absurt barnslig. Skådespeleriet är helt over the top, trovärdigheten blir lika med noll och därmed avtar viljan att bry sig hur det kommer att gå. Det är svårt att sätta fingret på men jag tycker själva gameplaymekaniken känns "stel" för att vara en FPS-shooter. Kan kanske ha att göra med miljöerna. Vad vet jag? Anyway, detta är min upplevelse av Metro Exodus och varför jag inte tyckte det var värt att vänta på.

Medlem

Spelade igenom det via Game Pass. Helt ok spel men precis som tidigare delar i serien var det en oslipad diamant. Hopplöst dåligt manus t ex.

Medlem

Piratade spelet också som många andra (alternativet fanns inte, så valde att jag väntade), köper det senare när det kommer på nå 75% rea för att ha det i samlingen på steam, tänker inte ge fullpris till någon som säljer ut sig.

Medlem

Inte orkat igenom föregångarna ens, så det får vänta tills det någon bargain-bin rea på steam. Har fullt i backloggen iaf ^^

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Det saknas ett svarsalternativ. Nämligen:
Har du köpt spelet på Microsoft Store eller spelat det via Gamepass?
Det har jag i alla fall gjort och kan dessvärre säga att det inte hade varit värt att vänta på.

Håller med, lirade det en stund via gamepass, absolut den sämsta delen i serien. Blir inget köp på steam heller när det kommer.

Gen
Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Äger inget spel som har Denuvo aktivt (trots att jag vill spela många av dem).

Homefront hade Denuvo, men togs bort av utgivaren långt före det gavs bort som gratis spel på Steam el. Humble Bundle.
Skaffade Resident Evil 2 Remake bara förra månaden, efter Denuvo officielt togs bort.

Händer det ofta att Denuvo försvinner efter ett tag? Måste säga att jag inte har stenkoll på det där.

Medlem

Blir ett köp när det släpps på just Steam, ja.

Medlem

Lirade det med Game Pass. Så det blev varken köp på Epic eller Steam för min del. Vet dock inte om jag hade köpt spelet på Steam om det inte vore för Game Pass. Beror väl på vad priset blir. Blir det €59 så tycker jag personligen att det vore ännu ett slag i ansiktet på Steam-användare som har fått vänta i ett år. Ett år gamla spel är inte värd fullpris. €39 låter mer lagom.

Medlem

Skulle aldrig röra ett spel som blir låst till en viss launcher, precis som det finns brist på spel därute att jag behöver stödja sånt här jävla trams?

Medlem

Spelet har denuvo
Kommer fortfarande vänta en stund till


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Nej men det kan ju inte stämma, Jag fick ta väldigt mycket mothugg när jag förklarade i en annan tråd att jag inte förstår allt gnäll om olika plattformar.

Men då var ju bara en person så min åsikt skulle absolut inte räknas...men verkar nu som min åsikt är den samma som var 3.e person.

Medlem

Provade det på Xbox Game Pass på PC men ett sämre optimerat spel får man leta hårt efter.
Aldrig haft så mycket stutter, lag och delays som i det spelet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Händer det ofta att Denuvo försvinner efter ett tag? Måste säga att jag inte har stenkoll på det där.

Beror på Utgivaren.
Vissa tar bort det i en update någon/några veckor efter det knäckts första gången, andra väntar längre, Resident Evil 2 Remake + Devil May Cry 5 plockades Denuvo bort officiellt i December 2019 resp. Februari 2020, medans andra har det kvar än idag (Nier Automata m.fl).

Brukar kolla: https://store.steampowered.com/curator/26095454-Denuvo-Games/
För att se vilka som har och/eller tagit bort Denuvo.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av knoxudg:

Håller med, lirade det en stund via gamepass, absolut den sämsta delen i serien. Blir inget köp på steam heller när det kommer.

Kan vara värt att säga att inledningen på Exodus är den sämsta delen av spelet. Citerar mig själv från "bästa första speltimmen-tråden";

Skrivet av Sisyr:

Den sämsta första speltimmen, sett till resten av spelet, tillägnar jag nog Metro: Exodus. Ett i mina ögon riktigt bra spel, men den första timmen var som hämtad ur någon Call of Duty-titel från tidigt 2000-tal med usla, konstanta mellansekvenser, dåligt regisserad och klippt dialog och urtråkig gameplay i femminutersdoser (mellan alla jävla mellansekvenser).

Nu kanske du spelade klart längre än så och ändå inte gillade det. Tänkte mest på att du skrev "en stund".

Medlem

Har gått vidare, kanske plockar upp det för en hundring på någon rea framöver men har jag väntat ett år kan jag lika gärna vänta lite till.

Gen
Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Beror på Utgivaren.
Vissa tar bort det i en update någon/några veckor efter det knäckts första gången, andra väntar längre, Resident Evil 2 Remake + Devil May Cry 5 plockades Denuvo bort officiellt i December 2019 resp. Februari 2020, medans andra har det kvar än idag (Nier Automata m.fl).

Brukar kolla: https://store.steampowered.com/curator/26095454-Denuvo-Games/
För att se vilka som har och/eller tagit bort Denuvo.

Tack för svaret. Intressant lista.

123
Skriv svar