FZ testar sju VR-headsets!

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Intressant med upplevelsen kring svajig teknik, köpte index direkt när den släpptes och den har inte krånglat EN gång. Funkat perfekt både med gamla lighthouses och nya(orkade inte byta dag 1, den funkade ju med 1.0). Inga issues med något, handremmen gick att sätta i olika lägen beroende på hur man vill att den ska sitta i handen.

Ska man hitta något att klaga på så är det väl att det inte går att ta loss tygdelen i nacken på samma sätt som masken runt ögonen när man vill göra rent saker(använder en kudde i nacken av det skälet)
(edit: och att svärtan inte är lika djup som med oled såklart, numera kan man justera brightness i inställningar för att förbättra det dock)

Hej Rainbearer
Har du haft problem med att kontrollerna pajjat? Tänker att man läst och sett mycket på Youtube med att det är nå fel på styrspakarna med dom som levererades med index från början.
Ska tydligen vara en ny revision av kontrollerna som levereras nu till dom som reklamerar med bättre och mer hållbarare styrspakar.

Frågan är vilken FZ fått i sitt paket?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hej Rainbearer
Har du haft problem med att kontrollerna pajjat? Tänker att man läst och sett mycket på Youtube med att det är nå fel på styrspakarna med dom som levererades med index från början.
Ska tydligen vara en ny revision av kontrollerna som levereras nu till dom som reklamerar med bättre och mer hållbarare styrspakar.

Frågan är vilken FZ fått i sitt paket?

Molotov!

Det som folk klagat på från början är att "klicket" i spakarna inte fungerat i extremlägen, har aldrig "haft problem" med det i spel men det kan ju vara så enkelt som att spelen jag kört inte behövt just den kombinationen.
Sett att folk moddat kontrollerna för att åtgärda det men det har inte stört mig än iaf, vi får väl se om alyx ändrar på det.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Molotov!

Det som folk klagat på från början är att "klicket" i spakarna inte fungerat i extremlägen, har aldrig "haft problem" med det i spel men det kan ju vara så enkelt som att spelen jag kört inte behövt just den kombinationen.
Sett att folk moddat kontrollerna för att åtgärda det men det har inte stört mig än iaf, vi får väl se om alyx ändrar på det.

Tack för svar.
Just ja det var så det var, senare så slutade kontrollerna reagera på att man tröck på spaken.
Man är bara lite orolig om man skulle beställa en index och råka ut för detta. Men Valve verkar ju iaf inte krångla om man behöver byta.

Medlem

Blir o dra en valve index beställningen när den kommer tillbaka i lager

Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Blir o dra en valve index beställningen när den kommer tillbaka i lager

Håll koll på måndag då

Chefredaktör
Skrivet av Molotov:

Håll koll på måndag då

” Dear Fragzone,
Thank you for your interest in the Valve Index.

Valve Index VR kits will be available for purchase this Monday (March 9th) starting at 10 AM PDT (5 PM UTC).

Visit this page to order

Due to high demand, we expect available stock to sell out on Monday. All purchases beyond this initial quantity will be fulfilled in the order in which they are received, as supplies increase over the coming months.”


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Molotov:

Håll koll på måndag då

Tråkiga bara att man inte har hunnit spara ihop pengar än Håller på o bygger ihop en ny dator på samma gång med

Medlem

Någon som vet om detta kan komma till PS4/PS5 VR?
Har inte lust att investera i en gaming-PC bara för detta spel.

Verkar som de trådlösa VR-headseten fortfarande inte är så "kraftfulla" att kunna köra liknande spel. Hoppas det ändras snart. Nu med snabbt Wifi, så borde det väl finnas nån sorts "streaming" mellan dator (eller nätet) till headsetet. Jag vill som sagt var slippa köpa en dyr gaming-PC enbart för detta; och även helst slippa kablar i headsetet.

Bästa vore ju om det kom en icke-VR variant, vi får se

Medlem
Skrivet av aasecond:

Någon som vet om detta kan komma till PS4/PS5 VR?
Har inte lust att investera i en gaming-PC bara för detta spel.

Verkar som de trådlösa VR-headseten fortfarande inte är så "kraftfulla" att kunna köra liknande spel. Hoppas det ändras snart. Nu med snabbt Wifi, så borde det väl finnas nån sorts "streaming" mellan dator (eller nätet) till headsetet. Jag vill som sagt var slippa köpa en dyr gaming-PC enbart för detta; och även helst slippa kablar i headsetet.

Bästa vore ju om det kom en icke-VR variant, vi får se

Det har inte pratats om nån PSVR eller möjlig PSVR 2 version i framtiden men man vet aldrig
När du pratar om trådlösa headsets antar jag du menar Oculus Quest.
Nej som sagt half life alyx kommer inte komma till Quest.
Men det går som du säger att spela PCVR med Quest och man kan "streama" både trådlöst via Wifi eller med Oculus egna kabel Oculus-Link. Finns även 3e-parts kablar som är billigare.
Jag själv spelar VR både på Quest och PC med den officiella link-kabeln.

Medlem

Jag har haft min valve index i snart 6 månader och kort och gott.

Funkar felfritt för mig bortsett från nvidias drivrutiner som vi uppdatering fackar upp mitt ljud till headsetet så man måste gå in i ljudinställningar så ändrar datorn ljudet av sig själv till index ljud, så inte riktigt valves fel, men kort och gott helt suveränt headset använder de mest till Racing simulation, och köra 2x SS gör bilden riktigt bra!

Viss de är dubbelt så dyrt som oculus men man får dubbelt så mycket av ett headset!

Medlem

Det kan verka lite svårt att veta hur man ska ställa in bandet för att få bättre passform på Index-kontrollerna.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5523-WTGC...

"If your thumb is resting above the Track Button, adjust the strap arm down."

Sen kan man ju tycka att Valve borde kunnat anpassa sitt setup till att efterlikna Oculus då Valve Index också har kameror. Förstår inte varför man måste göra setupen med en datormus!? De har ju haft minst 4 år på sig med SteamVR.

Jag har tillgång till samtliga headset förutom Cosmos och min favorit är Valve Index men jag håller med i att det mest prisvärda är förmodligen ett headset från Oculus. Personligen favoriserar jag Rift S framför Quest på grund av komfort och att jag ändå har alla mina titlar i Steam.

Medlem

Haft mitt Index ett par månader nu och gillar det verkligen och kontrollerna.

Problemet jag haft är att hitta DP-kabelförlängning som fungerar.

Hmm, tråkigt att det inte finns en 5-poängare.


FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SOCIALA MEDIER: www.instagram.com/i.e.g.o.c.e.n.t.r.i.c

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hmm, tråkigt att det inte finns en 5-poängare.

Tyvärr finns det ännu inget VR headset som är perfekt.
Men man kan säga att ska man köpa ett nytt idag så är det Oculus Quest, Rift S eller Valve index som gäller.
Man kommer bli nöjd vilken av dom man än väljer stort sett men alla har samtidigt för och nackdelar som gör att det inte är det självklara valet sinsemellan.
Man får helt enkelt läsa på och försöka bilda sig en uppfattning.

Redaktör
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hmm, tråkigt att det inte finns en 5-poängare.

Tekniken är fortfarande ung, och de senaste tar rejäla kliv framåt på vissa områden. Men ingen är i hamn, men det kommer bli bättre. Själv är jag väldigt svag för Index, grym komfort, kul kontroller och bra bild. Om tekniken, kontrolldesignen och glasögonutrymmet vore bättre hade betyget lyft.

Vi ska försöka testa HL Alyx med alla dessa (fast Cosmos Elite-plattan/fyrar, så trackingen funkar).

Medlem

Någon som testat med Oculus CV1?


<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Trodde ni hade testat Alyx med de olika headset:sen när artikeln dök upp på framsidan igen


|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Chefredaktör
Skrivet av Dunder:

Trodde ni hade testat Alyx med de olika headset:sen när artikeln dök upp på framsidan igen

Det kommer


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Dunder:

Trodde ni hade testat Alyx med de olika headset:sen när artikeln dök upp på framsidan igen

Jag hade gärna sett en uppdatering på denna artikel.
Angry Joe uppger att han upplever mindre illamående med Rift S än med Index.
Skulle gissa på att det har med dålig hårdvara eller inställningar att göra, men det är svårt att få grepp om det innan man får fler referenser.

Greg Miller på Kind of Funny spelade igenom en stor del av spelet med locomotion, men bytte till teleportering efter ett tag på Index.
No Clip's Danny O'Dwyer körde hela vägen med teleportering på Index, upplevde inget illamående.

Själv så är jag mest intresserad av hur väl locomotion fungerar och hur stor del som övergår till det efter dom har vant sig vid VR.
Att Alyx är ett bra spel och ett fantastiskt VR spel verkar journalistkåren vara överens om.
Prestanda test för Alyx skulle också vara intressant, men det är väl upp till Sweclockers, antar jag.

Chefredaktör
Skrivet av Fearnox:

Jag hade gärna sett en uppdatering på denna artikel.
Angry Joe uppger att han upplever mindre illamående med Rift S än med Index.
Skulle gissa på att det har med dålig hårdvara eller inställningar att göra, men det är svårt att få grepp om det innan man får fler referenser.

Greg Miller på Kind of Funny spelade igenom en stor del av spelet med locomotion, men bytte till teleportering efter ett tag på Index.
No Clip's Danny O'Dwyer körde hela vägen med teleportering på Index, upplevde inget illamående.

Själv så är jag mest intresserad av hur väl locomotion fungerar och hur stor del som övergår till det efter dom har vant sig vid VR.
Att Alyx är ett bra spel och ett fantastiskt VR spel verkar journalistkåren vara överens om.
Prestanda test för Alyx skulle också vara intressant, men det är väl upp till Sweclockers, antar jag.

Tompa testade lite olika locomotion-alternativ igår redan och kommer garanterat ta upp det i recensionen, eller i tillhörande artikel. Av min erfarenhet så är det ytterst få som upplever illamående vid teleportering, många vid rörelse med styrspak. Headsetet kan säkert hjälpa till men det har ganska lite med tekniken att göra.

Prestandatester i VR är vad jag förstått ganska knepiga, och Swec arbetar inte på något sådant just nu.


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det kommer

Denna gången med 3d printade boosters till index kontrollern? De är ett måste för större händer :).

Jag kan annars printa ett sett till er, men min printer är inte direkt perfekt inställt för tillfället.

Samt https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5523-WTGC...

Jag har själv inga problem med styrspaken, och fingerspårningen fungera överlag riktigt bra. dock kan den ha vissa problem med ring och lillfingret när man bara försöker röra ena. Men sen har jag också haft min index sen lasneringen.
Strular trackingen så öppna och stäng handen några gånger, och gärna ett finger i taget. Den kaliberar sig hela tiden, men främst vid uppstart av kontrollen. Och ta gärna på kontrollen innan den startas.

Obligatorisk

Chefredaktör
Skrivet av xermalk:

Denna gången med 3d printade boosters till index kontrollern? De är ett måste för större händer :).

Jag kan annars printa ett sett till er, men min printer är inte direkt perfekt inställt för tillfället.

Samt https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5523-WTGC...

Jag har själv inga problem med styrspaken, och fingerspårningen fungera överlag riktigt bra. dock kan den ha vissa problem med ring och lillfingret när man bara försöker röra ena. Men sen har jag också haft min index sen lasneringen.
Strular trackingen så öppna och stäng handen några gånger, och gärna ett finger i taget. Den kaliberar sig hela tiden, men främst vid uppstart av kontrollen. Och ta gärna på kontrollen innan den startas.

Obligatorisk

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/90907085_...

Bra tips!


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Headsetet kan säkert hjälpa till men det har ganska lite med tekniken att göra.

Prestandatester i VR är vad jag förstått ganska knepiga, och Swec arbetar inte på något sådant just nu.

Jag tänker att suddig bild, ojämn framrate och fördröjning borde vara jobbigt för hjärnan att hantera.
Linus på linus tech tips säger i sin recension av Index att hans fru gick från att ha stora problem med illamående i VR till att inte känna av det alls när hon spelade Beat Saber.
Så vad jag hoppas på är att VR legs och bättre teknik ska kunna lösa problemet med illamående.

Jag kommer ihåg när man spelade Duke3D förr så vart jag illamående, men blir det aldrig nu för tiden.

Synd med prestanda tester, skulle vara bra att veta vad man behöver för system för att få en behaglig upplevelse, vad som krävs för att kunna utnyttja Index höga uppdateringsfrekvens eller om det är rekommenderas att skruva ner på ögongodis för maxa FPS(för behaglighetens skull).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bra tips!

nemas problemas

Ps, OpenVR-AdvancedSettings samt fpsVR är två program som är extremt användbara.

fpsVR är inte precis perfekt för att benchmarks, men det är väldigt användbar info för att finjustera video inställningar.

Och AdvancedSettings är ett must have för SteamVR så grymt mycket man finjustera.
Och även aktivera saker som ljud/vibrations varningar när headset eller kontrollerna kommer för nära gränserna (super användbart då reaktionsförmågan på ljud är betydligt snabbare än via synen).

Medlem

Jag spelar HL alyx med Oculus Quest + Link och upplever ingen som helst illamående och jag kör free locomotion. Dock har mina VR legs vuxit ut, har inte blivigt illamående av nått spel på över 1år.
Jag har en i7 8700k,32gb ram, GeForce GTX 1070 8GB.
Spelet förinställda allt på high (näst högsta) och allt ser bra ut och inget problem med flytet.

Medlem

Det känns inte som det finns någon solklar vinnare bland dessa, är det så att det är något på gång som förväntas sopa mattan eller får man nöja sig med halvbra än så länge? Det är ju trots allt en jäkla massa pengar det handlar om.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Det känns inte som det finns någon solklar vinnare bland dessa, är det så att det är något på gång som förväntas sopa mattan eller får man nöja sig med halvbra än så länge? Det är ju trots allt en jäkla massa pengar det handlar om.

Nej det finns ingen solklar vinnare.
Skrev tidigare i tråden att ska man köpa nytt idag är det Oculus Quest eller Rift S eller Valve index som gäller.
Men alla dom 3 är bättre på vissa saker och sämre på andra saker jämfört med varandra så man får lösa på och bilda sig uppfattning.

Det finns inte annonserat nå nytt headset för konsumentmarknaden ännu men det jobbade säkert på det.
Ett rykte som blossat upp på senare är en ny Quest men jag tror själv inte det är aktuellt.

Medlem
Skrivet av roxkz:

Har kört med båda två, men var inte överdrivet imponerad över Indexen med tanke på prislappen.. Visst var den bättre på i princip allt än Rift S, men inte så mycket bättre att jag har några problem att köra med Riften. Största skillnaden som märks är refreshraten tycker jag. Väntar med spänning på nästa 'våg' med headsets med ännu högre upplösning, de extra pixlarna mellan Rift S och Index var inte markant nog för min del.

Värt att nämna är ju att hoppet från säg första Vive är desto större...

Jag håller med dig till fullo men när man vant sig vid Index + knuckles kontrollerna så är det lite svårt att gå tillbaka. Rift S är helt klart oöverträffad om man räknar in priset..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag spelar HL alyx med Oculus Quest + Link och upplever ingen som helst illamående och jag kör free locomotion. Dock har mina VR legs vuxit ut, har inte blivigt illamående av nått spel på över 1år.

Vi hade alla i vår familj stora besvär av illamående 2016.. Numera är det ingen av oss som har problem så vi kan styra runt precis hur mycket som helst. Vet inte riktigt hur lång tid det tar men jag tror det gick väldigt fort. Det är märkligt att man inte sett någon göra en bra artikel om det här och hur det fungerar för det är helt klart en förmåga man kan träna upp.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det finns ingen solklar vinnare.
Skrev tidigare i tråden att ska man köpa nytt idag är det Oculus Quest eller Rift S eller Valve index som gäller.
Men alla dom 3 är bättre på vissa saker och sämre på andra saker jämfört med varandra så man får lösa på och bilda sig uppfattning.

Det finns inte annonserat nå nytt headset för konsumentmarknaden ännu men det jobbade säkert på det.
Ett rykte som blossat upp på senare är en ny Quest men jag tror själv inte det är aktuellt.

Hej Molotov,
Efter att läst genom tråden så har jag en fråga.
Sitter just nu och ska beställa Oculus Quest, är sugen att prova vr och kommit fram till att det verkar vara rätt väg för mej.
ska jag beställa link-kabeln till? eller klarar jag mej på quest-utbudet ett tag?
är det något annat tillbehör jag kommer vilja ha?

Skriv svar