Stort VR-test - Pimax, Index, Rift S, Quest och Cosmos

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kontrollerna saknar kapacitiva knappar så man kommer gå runt med stumma händer i VR. Dessutom spårar dom i synliga ljusspektrat, vilket gör det känsligare för störningar och äter batteri i högre takt. Det är säkert delvis mjukvara, men Testeds video visar hur dåligt den trackar med kontrollerna utanför kameravyn (typ nära headsetet) jämfört med Oculus. Det kanske blir bättre, men kanske inte.

Man får hoppas. Jag har spelat med WMR tidigare.
Gick bra tills jag spelade Boneworks.
Var otroligt känsligt för mörker så fick spela med helt upplyst rum.
Mattan på golvet gjorde så när man hukade sig fysiskt och tittade ner för att tex ladda om så tappade man sina vapen hur händerna, den mörka mattan på mitt golv störde trackingen.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Grejen är att G2 i princip bara har en sak som talar för den: hög upplösning.

Inte bara upplösning. Pixeltäthet. Knappt märkbar screen door-effekt.

Färgåtergivning (se motorhuven).

Det visuella är ju det allra viktigaste för VR tillsammans med tracking så det är inte så "bara".

Skrivet av Gesturr:

men Testeds video visar hur dåligt den trackar med kontrollerna utanför kameravyn (typ nära headsetet) jämfört med Oculus.

Det är just därför jag rekommenderar Reverb G2 för sittande upplevelser. WMR och andra headset med inside-out tracking har alltid dålig tracking av kontroller jämfört med extern tracking som med Lighthouse. Så länge kontrollerna själva inte också har inbyggda kameror kommer det förbli så.

Själv väntar jag på Index 2, när den nu kan tänkas komma.

Medlem
Skrivet av neocon:

Just därför jag rekommenderar Reverb G2 för sittande upplevelser. WMR och andra headset med inside-out tracking har alltid dålig tracking av kontroller jämfört med extern tracking som med Lighthouse. Så länge kontrollerna själva inte också har inbyggda kameror kommer det förbli så.

Själv väntar jag på Index 2, när den nu kan tänkas komma.

Fast det stämmer inte att alla inside out har dålig tracking.
Visst det är inte lika bra som lighthouse men jämför man med tex Oculus inside out så om vi säger lighthouse är 100% så är Oculus 99%.
Det är inte bara själva kamerorna som styr, det är ju även gyro och mjukvaran.

Jag tror jag aldrig fått problem med trackingen när jag kör Oculus Quest och då spelar jag trådlöst när jag kör PCVR som ger ytterligare en delay (Eloge till skaparen av Virtual desktop där, han har verkligen uträttat magi).
Enda gången jag lyckats bryta trackingen är när jag medvetet gör det.
Jag kan tex spela Echo Arena, hålla disken framför mig, titta bakåt och hålla en hand som "Guard" om nån skulle försöka attackera bakifrån. Har aldrig tappat disken, och det var ett senario echo spelare "oroade" sig över skulle inträffa bla.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast det stämmer inte att alla inside out har dålig tracking.
Visst det är inte lika bra som lighthouse men jämför man med tex Oculus inside out så om vi säger lighthouse är 100% så är Oculus 99%.
Det är inte bara själva kamerorna som styr, det är ju även gyro och mjukvaran.

Tracking av headsetet kan vara tillräckligt bra för att skillnaden gentemot outside in ska bli omärkbar (för de flesta). Jag syftar specifikt på tracking av kontroller, och om det är det även du syftar på så stämmer det inte. Du kan inte finlira med kontrollerna bakom ryggen när det är inside-out. Det du kallar gyro och mjukvara kallar jag approximation av var kontrollerna förmodligen befinner sig. Det kan inte mäta sig med outside in. Det är knappast 99% eftersom det direkt begränsar hur spelutvecklaren kan nyttja rörelsekontrollerna i sitt spel. Med lighthouse kan du hålla kontrollerna helt utom synhåll för headsetet i ett skjutarspel och ändå träffa precis det du siktar på. Hade gyro och mjukvara varit tillräckligt hade man inte behövt kameror alls.

Medlem
Skrivet av neocon:

Tracking av headsetet kan vara tillräckligt bra för att skillnaden gentemot outside in ska bli omärkbar (för de flesta). Jag syftar specifikt på tracking av kontroller, och om det är det även du syftar på så stämmer det inte. Du kan inte finlira med kontrollerna bakom ryggen när det är inside-out. Det du kallar gyro och mjukvara kallar jag approximation av var kontrollerna förmodligen befinner sig. Det kan inte mäta sig med outside in. Det är knappast 99% eftersom det direkt begränsar hur spelutvecklaren kan nyttja rörelsekontrollerna i sitt spel. Med lighthouse kan du hålla kontrollerna helt utom synhåll för headsetet i ett skjutarspel och ändå träffa precis det du siktar på. Hade gyro och mjukvara varit tillräckligt hade man inte behövt kameror alls.

Men det var ju precis det jag sa.
Om jag medvetet försöker bryta trackingen så går det.
Som du säger att stå med händerna bakom ryggen och finlira går ju som sagt inte.
Dock har man ju aldrig hamnat i en sån situation och precis som jag beskrev senariot i Echo arena så har det inte varit nått problem med att ha händerna utan först fältet en längre stund som inte var möjligt med wmr. Så all inside out är inte dålig.

Sen att det hindrar utvecklare att göra spel där man behöver fippla med händerna utanför synfältet så pass länge att trackingen försvinner så ja kanske det. Men vad jag vet har det inte behövas hittils

Och ska vi se framåt så lär väll allt gå mot inside out och trådlöst. Lighthouse kommer vara det "nischade" möjligtvis att man kommer kunna kombinera.

Medlem
Skrivet av neocon:

Det kan i allra högsta grad mäta sig med outside-in, för det funkar nästan lika bra med Oculus Rift S och Quest. I Oculus fall beror det på att dom har anlitat toppskiktet av ingenjörer, till skillnad från t ex HTC. Kontrollerna är ruggigt stabila nära headsetet, nere vid midjan etc. Det är helt klart värt det bara för att slippa basstationerna.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så all inside out är inte dålig.

Absolut inte. Allt är relativt och jag sade jämfört med extern tracking.

Skrivet av Gesturr:

kontrollerna är ruggigt stabila nära headsetet, nere vid midjan etc

Det är väl ganska tydligt i mitt inlägg att jag klagar på inexakthet när headsetet inte ser kontrollerna? Om ingenjörerna tillhör toppskiktet eller ej är inte relevant. De köper in och använder off the shelf MEMS sensorer i kontrollerna. Sensorerna har begränsningar som gör att VR-systemet måste gissa ungefär var kontrollerna är när de inte är i headsetets synfält.

Det kan definitivt som du säger vara värt det för många för att slippa basstationerna.

Medlem
Skrivet av neocon:

Absolut inte. Allt är relativt och jag sade jämfört med extern tracking.

Det är väl ganska tydligt i mitt inlägg att jag klagar på inexakthet när headsetet inte ser kontrollerna? Om ingenjörerna tillhör toppskiktet eller ej är inte relevant. De köper in och använder off the shelf MEMS sensorer i kontrollerna. Sensorerna har begränsningar som gör att VR-systemet måste gissa ungefär var kontrollerna är när de inte är i headsetets synfält.

Det kan definitivt som du säger vara värt det för många för att slippa basstationerna.

Det var situationer där kamerorna inte ser kontrollerna jag beskrev också. Quests tracking var lite off vid lansering, men en uppdatering nån månad eller två efteråt gjorde den dunderstabil och sen har det bara blivit bättre. Prediktion behöver inte vara något dåligt när resultatet är så bra. Det är här ingenjörskonsten kommer in.

Skriv svar