Medlem
Rainbow Six Siege

Utan att egentligen ha spelat de tidigare Rainbow-spelen så tog jag mig an R6 när det dök upp på spelmarknaden december månad 2015. Att det skulle bli det spel som jag spelat allra mest av alla spel jag spelat trodde jag inte då med tanke på hur sjukt dålig jag var. Ändå sitter jag här några år senare och spelar det kontinuerligt.

Rainbow Six Siege är för mig det spel som CS är för många andra. Allt det jag avskydde i CS är det jag älskar i R6.
Sättet man inför varje runda måste sätta upp ett försvar eller leta upp fienden med sina drönare för att veta var anfallsmålet är.
Sättet man sedan tar sig fram till målet eller hittar den där spawn peeken som jag själv hatar att bli utsatt för.
Sättet man med polarna kommer överens om vem som ska spela vad för att vinna rundan då fienden förra gången vann pga [random operator som sabbade allting för oss].
Sättet som man måste vara sjukt fokuserad på när man är sista man kvar mot fem fiender och måste lyssna efter varje fotsteg och hoppas att man lyckas få ace fast man sällan får det.

Varje operator är unik.
Varje (nästan) operator har en "nemesis" i motståndarlaget som kan göra en counter på en.
Låt oss säga att du spelar Pulse som är en defender. Detta är en cool FBI-operator som har en apparat som gör att han kan se folks hjärtan slå och på det sättet veta var fienden är. Han har dock en i attack som kan se precis var han är om han använder sin apparat.
IQ. En tysk operator med en scanner på armen. Hon kan se var diverse utrustning som defenders lägger ut är någonstans. Pulse dyker upp på hennes scanner om när han använder sin apparat och då kan det bli fritt fram för IQ att döda honom. Hon kan även se var kamerorna finns om man inte lärt sig kartan än.

För det är där mycket av ens fördel i spelet ligger. Att kunna kartan man spelar på. Vissa kartor är lättare än andra att komma in i. När sedan Ubisoft bestämmer sig för att göra om existerande kartor brukar det bli kaos första matcherna på den "nya" kartan.
Det är dock en del av charmen med R6 tycker jag. Att man inte alltid kan vara säker på vad som kommer att ske så man får vara beredd på att sättet man spelat på på specifika kartor inte kommer funka längre fram. Antingen för att folk vet att de ska kolla just det hörnet eller för att Ubisoft gör om en del av kartan eller hela kartan.

För att ta oss tillbaka till spelets operators.
Det finns en hel del att välja mellan och fler är på väg. I skrivande stund har Oryx och Iana dykt upp i ett klipp från Ubisoft. Ett par nya karaktärer som verkar riktigt coola och som jag ser fram emot att testa. Särskilt Oryx då han kommer bli en counter mot attackern Montagne ( stor och bred karaktär som blir än större med sin feta sköld som är svår att ta sig igenom.
Oryx kommer kunna knocka honom och då blir han, förmodligen, lätt att döda.
Jag är långt ifrån duktig på alla operators som finns. Detta har lett till att jag blivit bättre med vissa och andra kan jag spela om jag måste eller bara för att testa någon annan än mina vanliga karaktärer.

Då och då dyker det upp events. Oftast har det varit riktigt roliga och uppskattade events.
Ta t.ex kartan Plane där man(surprise med tanke på kartans namn) är på ett flygplan. Förminska det planet och lägg till det som en leksak på kartan House och låt karaktärerna vara utklädda till Furrie-liknande karaktärer.
Låter det lockande?
Nej.
Men det är bland det roligaste eventen jag spelat. Särskilt då det fanns en berättarröst med. Eller när man skulle försvara sig mot infekterat folk då någonting slog ner i en stad och gjorde att folk blev som zombies.

Det är en hel del skins, charms och annat cosmetic att hålla reda på. Man behöver inte spendera pengar för att köpa de flesta av dessa. Och det är liknande med operators.
Du får några i början som du kan köpa med in-game credits (glöm inte att spela igenom Situations för att lära känna vissa karaktärer och för att få mer in-game credits). Sedan måste du tjäna mer in-game credits för att köpa resten. Det finns ett gäng som inte ingår i något season pass som är fullt bra att ha. Men ska du ha den fulla R6 upplevelsen så rekommenderar jag att köpa någon edition av spelet så du får varje, eller några, seasonal operators.
Ja, det kostar pengar (var beredd om det är rea femtioelva i raden det året), men du kommer ha större valmöjligheter bland operators och vissa är mer spännande att spela än andra. Men denna biten är upp till var och en att bestämma. Vissa säger att detta är P2W men jag håller inte helt med.
Det viktigaste i R6 är att kunna kartorna, lyssna, samarbeta (spela med random folk är inte alltid det trevligaste) så kan du lätt få en kill även på den mest rutinerade R6-spelaren.

På tal om att random folk inte är trevliga.
Från början var det rätt skönt att spela R6. Folk var oftast trevliga och det var extremt sällan jag såg folk vara toxic varken i chatten eller voice. När Ubisoft gjorde free weekend och rea på R6 titt som tätt så ökade antalet spelare (vilket är trevligt) men detta ledde också till att fler toxic personer dök upp som sabbar upplevelsen.
Man får höra än det ena och än det andra. Folk som teamkillar en för att de inte fick karaktären de ville eller för att man tog deras kill m.m. Eller bara för att de vill döda någon utan orsak... Lyckligtvis har Ubisoft jobbat en del med detta under det senaste året. Anmälningsfunktioner har dykt upp vilket har lett till att de kan se/höra vad folk sysslat med så att de kan bli avstängda.

Spelet är som roligast med folk man känner så att man kan samarbeta.
Jag har mina tyskar och engelsmän som jag spelat med sedan starten. Nyligen började jag lira med ett gäng svenskar. Häromdagen hade vi en kväll då vi lirade 4v4 mot varandra. En av de roligaste R6-sessionerna jag varit med om.

Ubisoft har jobbat en del med diverse buggar och nya dyker upp vid updates.
Operators behöver nerfas eller buffas för att få bättre balans.
R6 är här för att stanna och Ubisoft vet om detta.

Full pott är vad jag egentligen vill ge spelet men med tanke på hur vissa spelare i communitiet är men också pga för att det sällan är perfekta uppdateringar fast Ubisoft ska ha patchat diverse saker så får det bli en stark 4a istället.
Jag ser fram emot season 5 som är runt hörnet och än mer inför framtiden med vad den har att erbjuda med spelet.

Som CS, fast bättre
4
Mycket bra
+
Unika operators
+
Spelupplägget
+
Kartorna som är förstörbara
-
Toxic spelare
-
Diverse buggar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Halo kompis!

Det är ju lite småroligt men det är ju inte i närheten av de gamla goda R6-spelen, som de gärna får återkomma till.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bra recension!
Jag uppskattar spelet, har lirat en del men det är ett bra tag sedan. Det gör något eget och det funkar (funkade) riktigt bra!

Som stort fan av de första Rainbow Six/Ghost Recon spelen så ogillar jag dock att de använder namnet. Nu vet jag att det bara är för att jag är gammal, många som lirar idag har aldrig testat de äldre spelen, och det är längesedan Tom Clancy (RIP) i spelsammanhang var synonymt med realism/trovärdighet, men jag önskar det var mindre actionfilm och mer technothriller.

Men nog om mina egna nostalgiska problem, åter igen bra recension!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Tycker det är ett väldigt häftigt spel att se som esport, men har inte spelat det sjjälv. Men det är kul med den djupa strategin run förstörelsen på banor och olika operatives.

Trevlig recension Tycker det är svårt att få en bra bild av ett onlinespel då alla upplever det olika, men tycker du lyckats

Ett tips runt recensionen är att lägga in lite bilder och mer vanlig styckesindelning, dvs inte en radbrytning efter varje mening. Då blir det lättare att läsa


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk:

Bilddelen kan jag ta åt mig av men det andra är lite mitt sätt att skriva på men ja, förstår varför det kan vara jobbigt ;P Ska se om jag kan fixa till det lite bättre
Tack för tipsen nevertheless <3


signatur

Halo kompis!

Inaktiv

Spelet gör mig bara förbannad
Inte bara förstör de ytterligare Tom Clancys verklighetstrogna franchise. Netcoden känns så slö, peekers har alltid fördel. Man kan sitta bakom ett hörn och vara hur redo som helst, men fienden dödar mig först ändå.
(Även de ops som inte kan se genom väggar..)
Det betyder att fienden hinner komma runt hörnet, se mig, registrera att jag är en motståndare, sikta och skjuta.
Jag själv hinner se vapnet på fienden sen är jag död.
Sen är det frustrerande att man inte kan kontrollera sina fötter.
Blir ofta dödad helt ovetande om att mina fötter sticker ut hur synligt som helst.

Jag har väl haft några roliga matcher men det är sällan alltså.

Medlem

@Turbodog:
Jotack det är några saker som inte är perfekta än men likförbannat dras jag tillbaka till spelet förr eller senare


signatur

Halo kompis!

Medlem

Bra recension!
Rainbow six 1, det var tider. Tyckte om Swat2 😊😊😊

Geeks Gaming

Hade spelet inte hetat Tom Clancy's Rainbow Six så hade jag gillat spelet mycket mer för vad de är.
Men som mega fan av TC och de äldre spelen så är det svårt att gilla nästan allt dom sätter TC's namn på

Medlem

-toxic spelare, detta är huvudanledningen varför jag inte kört något conpetitive på länge. Håller med i övrigt också, bra spel men som jag la ner på grund av dryg spelarbas.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Likt Dota2 och LoL så blir spelet outhärdligt tack vare spelarna man faktiskt måste spela tillsammans med. Som 35+ med väldigt varierande tider när man kan spela gör det näst intill omöjligt att dra ihop ett gäng polare vid samma tidpunkt. Suger att det måste vara så men det är ju tyvärr den bistra sanningen.

Medlem

@Jinxswe låtsas som att TC inte står med så kan du spela ett av världens bästa spel!

@magma Jag spelar mestadels med folk jag känner så jag slipper, oftast, den erfarenheten men jag förstår dig till fullo. Alltid irriterande och onödigt att utsätta sig för det.

@kaelaly Mjo, arbetstider och ev familj gör att man sällan hinner med att spela de tider man vill :/


signatur

Halo kompis!

Medlem

jag spelade dom första rainbow six med min farsa coop och pvp, men han är camper så jag vann alltid


signatur

//monster

Geeks Gaming
Skrivet av Bussovic:

@Jinxswe låtsas som att TC inte står med så kan du spela ett av världens bästa spel!

@magma Jag spelar mestadels med folk jag känner så jag slipper, oftast, den erfarenheten men jag förstår dig till fullo. Alltid irriterande och onödigt att utsätta sig för det.

@kaelaly Mjo, arbetstider och ev familj gör att man sällan hinner med att spela de tider man vill :/

Sorry men även om det inte stod TC på de så hade de inte varit i närheten av världens bästa spel.

Skribent
Skrivet av freer024:

Bra recension!
Rainbow six 1, det var tider. Tyckte om Swat2 😊😊😊

Swat2? Det som typ var rts? Trodde jag var enda människan i världen som kom ihåg det speler


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Jinxswe: Att namnet skulle påverka hur bra ett spel är tyder ju bara på idioti.

Medlem

Skitbra spel, men jag får jämt problem med att nå servern, jag kan spela för mig själv, men så fort jag vill lira mot andra så får jag problem, den säger, matchmaking, sen dör den typ i "Server couldnt be contacted error 104"? Nåt sånt? Nån annan med sånt här?

Jag har haft problem med en hacker, eller en nättjuv bättre sagt, varit och gömt sig i mitt nätverk i månader... Fan så nu är jag super paranoid och har AVAST på super tajta regler... Jag tycker windowds defender är skönt för då funkar allt utan problem, men jag litar inte ettt dugg på det längre, jag inser att jag gav windows 10 för mycket "kred", den är inte säkrare, skulle fan gå tillbaka till win7 om det inte vore för att jag har win10 pro nyckel både oem och en extra, plus min laptop är HP Omen, den gillar inte gå tillbaka till MBR och måste ha säkerhetsläget och GPT, eller jag får åtminstone inte win7 installerad på den hur jag än försökte? Jag börjar tappa mina kunskaper, jag kör ite lika mycket datorer längre, vill bara som Morsan, att allt ska bara funka. Fan längtar till Playstation 5, så man slippper hålla på, jag vill bara spela, slippa allt annat skit. Kan inte Last of Us 2 komma redan?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar