Dualshock 4 Back Button Attachment

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Dualshock 4 Back Button Attachment

Jag köpte på mig ett exemplar av Sonys Dualshock 4-tillbehör med det fantasieggande namnet Back Button Attachment, mest för att jag är kroniskt nyfiken på ny spelrelaterad hårdvara. Back Button Attachment, som jag härefter kommer kalla kort och gott "pungen", är ett tillbehör som fästs på Dualshock 4-kontrollens undersida. Pungen är bestyckad med två trigger-spakar till vilka användaren kan tilldela knappfunktioner från den vanliga kontrollen.

Du som tycker att det finns knappar på kontrollen som är obekväma att använda kan alltså mappa dessa till de två trigger-spakarna som med pungen ansluten befinner sig på kontrollens baksida. Att tilldela en knapp till en trigger-spak är en enkel historia och genom att helt enkelt trycka på pungens baksida växlar du mellan de tre profilerna. Dessa är fördefinierade när tillbehöret först används men du kan närsomhelst mappa om knapparna för vald profil.

På pungens baksida finns även en rund OLED-skärm som visar vilken profil du valt. Skärmen i sig är en smidig historia och det är helt klart trevligt att kunna se vilken profil som aktiverats, men då den befinner sig på baksidan måste man som användare vända på kontrollen för att se det. Ett jätteproblem? Nej. Smidigt? Nej. Det hade ärligt talat varit betydligt mer användbart om Sony istället låtit användaren se vald konfiguration och profil i en tillhörande tillbehörsapplikation på PS4-konsolen istället.

Trigger-spakarna saknar mer avancerad funktionalitet som heptisk feedback eller anpassningsbart avstånd för registrering av nedtryckning. I praktiken innebär det att du får tillgång till två knappar på kontrollens baksida istället för någon annanstans på kontrollen. Beroende på spel kan det vara smidigare att bara trycka till med ett finger på kontrollens baksida istället för att flytta fingrar mellan knappar på kontrollens framsida eller ovansida, men fördelarna är knappast signifikanta.

Sammantaget kan jag inte rekommendera "pungen" till alla Dualshock 4-användare. Den är primärt till för dig som besväras av att flytta fingrarna mellan de främre knapparna och exempelvis R1/L1, R2/L2, menyknappen, och så vidare. Den förvandlar inte på något sätt din DS4 till Playstation-världens svar på Xbox Elite Wireless Controller, en funktion ingen Playstation-kontroll gör i dagsläget.

Med en prislapp på cirka 400 kronor tillför den helt enkelt inte tillräckligt för att motivera köpet. Låt oss istället hoppas på att Dualshock 5 blir en riktigt välsvarvad kontroll och att Sony, eller en tredjepartskontroll, fyller luckan för entusiaster med krav på anpassningsbarhet och mångsidighet. Back Button Attachment fyller definitivt inte den luckan.

Sony Dualshock 4 Back Button Attachment
2
Tveksamt
+
Välbyggd
+
Fler knappar och större flexibilitet
-
Ingen signifikant förändring av kontrollens funktion
-
OLED-skärm på baksidan ... varför?
-
Ett halvdant steg mot Dualshock 5
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Personligen tycker jag att det är lätt värt pengarna, jag är mycket nöjd.

+ Billigt alternativ för flipperknappar, åtminstone som uppgradering. 350:- gav jag vid launch.
+ Ergonomiska. Känns naturliga, sköna att trycka på.
+ Nice att kunna flytta springfunktionen från L3, fixa om vissa onaturliga binds i spel som inte stödjer det, channeling abilities mm.
+ Behöver inte byta till en annan kontroll, om man nu gillar sin ds4.
- Har tyvärr fått ett barnsligt smeknamn
+- Display på baksidan, spelar i praktiken ingen roll för mig. Gjorde tre profiler och har inte behövt ändra sen dess.

Medlem

Kan det vara så att "pungen" är tillverkad för att tillföra någon funktion som kommer med PS5 kontrollern och att man med hjälp av "pungen" kan återanvända PS4 kontrollers med PS5?

Medlem

Hade varit mångt mycket bättre om oled skärmen var på framsidan, varför gjorde de detta elände istället

Medlem

Har svårt att ta det på allvar, fnissar barnsligt åt att ordet Pungen återkommer så iderligt.

Medlem

Jag hivade fram pungen och la den mot kontrollen, men det fungerade inte för mig.
I och för sig var det pansarpung så det var kanske inte optimalt.....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Är det inte hästpungar så är det dualshockpungar...

Vilken pungspark! (betyget alltså)

Inaktiv

Nä nu får nog Sony ta å kamma sig (punghåret)

Medlem

Håller helt med recensionen!

Medlem

Jag tycker att skärmen på baksidan känns galet overkill för vilken funktion den fyller. Vad hade varit så fel med 3 enkla små lampor och en knapp istället?

Medlem

Skärmen på baksidan känns lite overkill det håller jag med om. Men när man väl mappar så känns den ganska bra.
Har väntat på en sån här addon sen jag sålde mitt xbox. För 350:- är den värd varenda krona.
Så sjukt mycket skönare att spela nu när man har 2 knappar på baksidan.

Troll1 sammanfattar det ganska bra i sin post.

4,5-5 i Betyg

Medlem

Display på baksidan! hur fan tänkte de där?

Medlem

Skulle ju kunna varit grymt när man spelade Dark Souls (så man kunde ducka/springa (ring) samtidigt som man kollade sig omkring (höger stick)). Det var ju en av de sakerna som gjorde souls-spelen extra svåra

Medlem

Sitter en OLED på min Rival 710 för att rulla svart-vita gifar på. Hade hellre tagit en pung på musen än en OLED.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@twilek: absolut, och för den som har vissa spelupplevelser där standard-DS4 inte är optimal kan Back Button Attachment helt klart tillföra något användbart. Mina invändningar kommer primärt mot det faktum att den är onödigt dyr på grund av en funktion som inte är vettigt implementerad. Hade en liten OLED-skärm varit placerad på framsidan av "pungen" hade den kostnaden kunnat motiveras, men som det är nu är det bara en onödig kostnad.

Som @Dudinkalv är inne på hade de lika gärna kunnat använda tre LED-lampor på framsidan för att indikera vilken profil som är aktiv, vilket också skulle kunna dra ned priset för enheten. Det är trevligt att ha spakarna där i de fall där en spelupplevelse inte känns optimal med standardkontrollen, så jag ångrar inte köpet, men produkten kunde ha varit bättre utformad av Sony.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lasrod: Jag tror nog alla gånger att DS5 kommer med nya funktioner, men om trigger-spakar på baksidan är en sådan nyhet är jag mer tveksam till. Det kan däremot vara så att "pungen" blir kompatibel med DS5, vilket skulle vara en logisk förklaring till att Sony lanserar ett tillbehör i slutet av PS4:ans livscykel. Men det kan också vara så enkelt att Sony vill lägga till den möjligheten, vilket de kan göra så sent i PS4:ans livscykel eftersom kontrollen blir kompatibel med PS5. Ska bli intressant att se!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag tycker att köra fps spel med allt annat en original handkontroller är fusk. Och skulle hellre strunta i att spela såna spel isf. Men singel player spel skulle funka om man berättar vad man klarade det ev spelet med tydligt om man behöver nämna det för någon.

Medlem

Håller inte med. Jag älskar den, mkt bättre och skönare än razer egna och naccon. Har båda versionerna av razer och haft naccon innan den gick sönder. Sedan har jag ägt xbox dosan och den är väldigt skön men om du gillar original ps4 dosan är detta ett bra val istället för att "punga" ut 2000-3000kr.

1
Skriv svar