Medlem
Black Mesa

Såhär i Half-Life tider känns det aktuellt att recensera det nu nyligen släppta Black Mesa, som äntligen kravlat sig ur Early Access-träsket.

Farsan min hade läst om SWAT 3 i en gammal speltidning och fattade tycke för dess taktiska upplägg och därför var ju det ett perfekt köp till sin då 8-åriga son. Sagt och gjort, farsgubben kommer hem med en svart papplåda men det var något som inte stämde. Boxen var prydd med en stor lambda bokstav och texten löd Half-Life: Generation i grå och orange färg. Vid den här tiden var detta en nyutgåva och förutom Half-Life och Opposing Force innehöll det även något som uppenbarligen misstolkades som SWAT 3. Counter-Strike. Milt sagt skulle man väl kunna säga att koll på spel, det hade gubben då inte!

Som den spelintresserade skitunge jag var kring 90-talets slut så slukade jag det mesta med hull och hår. Plötsligt satt jag istället och vevade ner zombie efter zombie med kofot och var nog lika ovetandes om vad jag pysslade med som självaste Gordon Freeman. Resten är, som man brukar säga, historia. En anekdot från förr.

Ursäkta, åt vilket håll hittar jag gisslan?

Half-Life-serien har genom alla dessa år legat mig riktigt varmt om hjärtat och när Crowbar Collective, som dom nu heter, annonserade ut att en remake skulle göras i Source så blev jag ju så klart överlycklig. Det skulle bara ta sisådär 14 år. Trots att tidiga versioner har varit tillgängliga ett bra tag, dock utan sista delen Xen, så är det alltså här nu - PÅ RIKTIGT!

Vad kan man då förvänta sig av ett utvecklingskollektiv utöver den inledande tågfärden?

Crowbar Collective har genom åren haft utvecklare som kommit och gått och själv var jag väldigt aktiv på deras forum när det begav sig. Är det något som jag alltid fascinerades av så var det deras villkorslösa kärlek till Valve's skapelse, passionen och drivet att släppa en remake i samma kvalité som om Gaben själv hade snickrat ihop det.

Detta märks tydligt i vartenda hörn av Black Mesa. Allt från Joel Nielsen's Kelly Baily-doftande musik till detaljerna i miljöerna och träffsäkerheten i röstskådespelet.

Redan när jag vaknar på tåget så märks det att Black Mesa Research Facility har utökats tiofaldigt sedan jag var här -98. Professorer är på väg till sina arbetsplatser, vakter är posterade på sina stationer och det utförs underhållsarbeten. Det gör mig lika nyfiken, nu som då, på vad som egentligen händer bakom kulisserna och vad det där andra tågspåret faktiskt leder till för spännande plats. Vad sysslar man med där? Mystiken finns alltså kvar men nu i betydligt större skala. Detta ger sig tillkänna genom hela kampanjen och det känns väldigt tacksamt att utforska, ta in miljöerna och atmosfären som presenteras.

Ungefär som en tidig morgon på T-centralen

Black Mesa startade åtminstone som ett amatör-projekt och generellt, i jämförelse med många amatör-utvecklade modifikationer, så håller spelet extremt hög nivå. Genom åren har det uppdaterats motor-versioner, ljud, modeller, texturer och AI m.m.

När det kommer till själva spelandet så upplever jag samma tighta kontroll som jag förväntar mig av ett Half-Life-spel. Det är en skön och responsiv känsla och allt från hur mina vapen uppför sig till hur jag förflyttar mig känns väldigt välpolerat. Här märks också att Crowbar Collective har krämat ur det sista av vad den förra generationens Source har att erbjuda. Miljöerna är detaljerade in i minsta taksprinkler och jag får känslan av att omgivningen i sin helhet endast är en del av något mycket större.

Mycket har hänt på 14 år, detta är enbart en liten del utav flertalet uppdateringar och finslipningar genom åren.

Tidigare nämnde jag Joel Nielsen's Kelly Baily-doftande musik. Valve har för mig alltid jobbat annorlunda med musik i jämförelse med många andra spel. Det existerar inga bombastiska orkestrar eller episka körer. Kelly Baily, som står för ljud och musik hos Valve, har tidigare varit en mästare på att välja sina tidpunkter då musik ska närvara. Han jobbade ofta med ambient-musik som skapar en viss stämning och vid intensiva stunder dra på med gitarrer och slagverk.

På detta spår har Nielsen smitt vidare. Musiken i Black Mesa osar av originalet från -98 och det finns flera, för mig, minnesvärda stycken genom spelet. I sista kapitlet Xen tar Nielsen ut svängarna mer och skapar sitt egna, låtar som Entangled och Ascension är ett måste att lyssna på - finns förövrigt på Spotify! Utöver musiken är ljudeffekterna tiptop och väl genomtänkta, vilket bidrar till en rik omgivning.

I spelets mest intensiva stunder glänser Joel Nielsen

Då kommer vi tillsist till Xen, den nyaste delen av spelet. Slutkapitlet är väl det som skiljer sig mest från originalet. Det är omgjort från grunden, betydligt längre och mer genomarbetat. Det bjuder definitivt på en del överraskningar, för att inte tala om fantastiska vyer som verkligen känns utomjordiska.

Något som för mig kändes väldigt Xen i första Half-Life var ljudet. Känslan av tomhet som infann sig i detta gränsland. Varelserna som gav ifrån sig ljud av ensamhet, nästan en skrämmande ihålighet. Trots att det nu är betydligt mer livfullt så är denna detalj väl återskapad i Black Mesa. Det får Xen att kännas fräscht men också väldigt bekant.

Till och med självaste G-man hade blivit imponerad

Black Mesa står sig förvånansvärt bra på egen hand och Crowbar Collective har inte bara nöjt sig med att bevara originalet, man har även utökat och förbättrat upplevelsen. För den kräsne, eller för den som inte har samma koppling till Valve's verk, så ser jag definitivt hur det kan ersätta Half-Life. Av den enkla anledningen att man hela tiden hållit fast vid sin vision - att troget återskapa Half-Life i Source.

Det blir väldigt tydligt att hela projektet är en kärleksförklaring till den värld som Valve skapade för snart 25 år sedan. Bakom detta ligger blod, svett och säkerligen en del tårar men resultatet får mig att känna en känsla av avslut och ett fint sådant, på en fantastisk resa. Oavsett så förtjänar serien en hyllning av denna kaliber och jag väntar med nyfikenhet på vad vi kommer att se härnäst i Half-Life-universumet.

... med det sagt anländer vi nu till vår slutdestination:

Now arriving at, Sector C Test Labs, and Control Facilities. Have a very safe, and productive day...

Black Mesa
5
Mästerligt
+
Tvättäkta Half-Life-känsla rakt igenom
+
Kärleken till universumet
+
Välgjort ända ut i fingerspetsarna
+
Musiken och ljudet
-
Ett fåtal karaktärsanimationer
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Wow av att läsa det här gör en väldigt sugen att köpa detta spel.
Månne man ska köpa och dra genom det innan Alyx släpps.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Wow av att läsa det här gör en väldigt sugen att köpa detta spel.
Månne man ska köpa och dra genom det innan Alyx släpps.

Kul att det fick dig att känna så! Jag behöver väl knappt säga att jag rekommenderar det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Wow av att läsa det här gör en väldigt sugen att köpa detta spel.
Månne man ska köpa och dra genom det innan Alyx släpps.

Tycker det var riktigt grymt när jag lirade det för några år sedan, lär inte blivit sämre sedan dess, rekommenderas starkt.

Medlem

Blev också sugen


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Mycket nostalgisk känsla rakt igenom såhär en timme in i storyn. 5/5 utan tvekan. Ser fram emot att få uppleva Xen.

NuZ
Testpilot

Ett fantastisk spel och håller med att musiken är riktigt minnesvärd. Svårt att tro Alyx kommer upp i detta. Det kommer begränsas något enormt av VR


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Jag hoppas Valve stöttar gänget till 100%. Vilken uthållighet! Spelet är för övrigt mycket, mycket bra. Köp!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

En remake på Half-Life 2 plus de båda episoderna skulle sitta kanon nu. Tycker att HL2 är ännu bättre och gravity gun gjorde massor för spelets gameplay.
Det finns iofs en gratis mod/updatering för spelet som heter Half-Life 2 Update men den gör inte så mycket.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Fint skriven recension! Nu när det äntligen pallrat sig ur EA blir det ett köp. Länge sen man spelade pärlan nu.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av CARTMAN:

En remake på Half-Life 2 plus de båda episoderna skulle sitta kanon nu. Tycker att HL2 är ännu bättre och gravity gun gjorde massor för spelets gameplay.
Det finns iofs en gratis mod/updatering för spelet som heter Half-Life 2 Update men den gör inte så mycket.

Håller med allt du säger till 100%. HL2 Update är något av en sminkning men fortfarande ett plus för den som vill spela om klassikern. Hade varit coolt med en remake av HL2 men vet ej om det är värt 10+ år.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ett fantastisk spel och håller med att musiken är riktigt minnesvärd. Svårt att tro Alyx kommer upp i detta. Det kommer begränsas något enormt av VR

Du smyger in din bitterhet över Alyx här också men jag kan säga att hade Black Mesa varit VR hade det varit ännu bättre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haha, äntligen dags att starta upp det här. Köpte Black Mesa för ett bra tag sen men tänkte jag skulle vänta och se lite. Och till slut! 1.0 !

Recensionen gjorde mig ju inte mindre pepp direkt. Har inte spelat vanliga HL-kampanjen sen originalspelet kom ut, ser fram emot ett återbesök.

Perfekt inför Alyx om ett litet tag!

Medlem

Aldrig lirat Half-Life, tänkte att Alyx skulle bli mitt första men kanske får prova det här med.

Medlem

Det här blir min kväll/natt.

Medlem

Instämmer! Verkligen kärleksfullt återskapat. Rekommenderas varmt till förstagångsHL:are och veteraner.

Medlem

Blev ju jättesugen på nya Half-Life nu. När det kom var det mitt första pc-spel och blev så biten att jag fortsatt spela sen dess. Minns hur jag smått panikslagen hoppade till varje gång krabbjävlarna överföll. Kom också en mod, efter ett par år kanske, som gjorde om vapnen till dom som fanns i CS och det funkade väldigt bra.

Medlem

Kunde inte hålla mig, blev köp
Tack för recensionen!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Black mesa är lite små buggig och dåligt optimerat. Negativa jag har och säga om spelet. Ett par patcher bort bara..

Medlem

Half Life är ett stört bra spel, men ser inte vad som gör detta till ett så bra spel? Har man gjort förändringar i storyn, levererat storartad grafik och ljud samt smart AI? Nej, man har ju inte det och således bör betyget för denna "remake" bli 0/5.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Avstängd
Skrivet av Roten:

Half Life är ett stört bra spel, men ser inte vad som gör detta till ett så bra spel? Har man gjort förändringar i storyn, levererat storartad grafik och ljud samt smart AI? Nej, man har ju inte det och således bör betyget för denna "remake" bli 0/5.

Har du spelat det? Recensenten skriver ju att många delar av spelet är förändrade, däribland AI:n.

Medlem

Har spelat igenom hl2 + episode 1 & 2 ... men av någon anledning som jag inte minns så slutade jag spela Half-life när man kom till Xen. Spelade aldrig klart... Känns som det är dags att knyta ihop säcken.

Medlem
Skrivet av Roten:

Half Life är ett stört bra spel, men ser inte vad som gör detta till ett så bra spel? Har man gjort förändringar i storyn, levererat storartad grafik och ljud samt smart AI? Nej, man har ju inte det och således bör betyget för denna "remake" bli 0/5.

Självklart har man olika åsikter för vad som är en bra remake men syftet i just det här fallet var att "troget återskapa Half-Life i Source-engine". Modernisera upplevelsen, ta det till samma nivå som resten av serien. Tanken har egentligen aldrig varit att förändra storyn eller leverera storslagen grafik.

Inom dessa ramar tycker jag att Crowbar Collective har utnyttjat sina förutsättningar till max och på så sätt skapat en fin, välgjord hyllning till serien. Man har inte bara uppnått sitt mål, man har även levererat utöver det. Xen är ett bra exempel. Dessutom är det ett spel som, enligt mig, står sig bra på egna ben. Detta är anledningen till varför jag tycker att Black Mesa är värt ett högt betyg.

Medlem

Fantastisk recension! Jag har alltid skämts lite över att jag aldrig spelade igenom half-life trots att det verkade grymt men nu jävlar!

Medlem

Toppenrecension! Trodde inte det, men nu känner jag att det är dags att återuppleva äventyret på nytt. Var ju bara...en halv livstid eller så sen sist! o_O

Medlem

Körde igår, tänkte streama en halvtimme, blev 2 timmar 😂

Twitch.tv/ivanhoe68


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Jag som inte ens spelat HL2 dlc episoderna kanske borde göra ett ryck. HL1 till HL2.
Har ju dock inget sätt att spela Alyx...

Medlem

Köpte det igår och spelade ungefär 2 timmar och älskar det
Riktigt skön nostalgikänsla, men det kändes lite som att det gick snabbare att ta sig vidare?
Nu efter ca 2 timmar har jag nästan tagit mig igenom till Blast Pit? Gick det så snabbt i originalet?

Förresten, någon som testat MP ännu?

Medlem

Spelat totalt 10 timmar, riktigt kul, om än buggigt (som nämnts på flertalet ställen redan) och Xen är magiskt. Prestandan ter sig upp och ner. Droppar ibland på platser utan varken NPCs eller monster, annars stabilt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av blackidus:

Köpte det igår och spelade ungefär 2 timmar och älskar det
Riktigt skön nostalgikänsla, men det kändes lite som att det gick snabbare att ta sig vidare?
Nu efter ca 2 timmar har jag nästan tagit mig igenom till Blast Pit? Gick det så snabbt i originalet?

Förresten, någon som testat MP ännu?

Jag tror inte MP-delen funkar, någon som har testat?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar