đčïž FZ Game Jam 2020
Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.
Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.
Jag deltar. Projektnamnet Àr för tillfÀlligt bara Broken. FÄr se om jag kommer pÄ nÄgot bÀttre under de kommande veckorna.
Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.
Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.
Jag Àr ocksÄ med och sliter (nÄja). Ska dela med mig nÀr jag fÄtt in lite mer riktiga grejer sÄ det inte lÀngre ser ut som en rysk asset flip köpt pÄ Lidl.
FÄr man anvÀnda sig av dreams pÄ ps4?
Ja, det har nog redan konstaterats att man fÄr.
Jag Àr, som tidigare nÀmnts, med. Kör solo och projektet har för tillfÀllet ett svenskt namn, "Full mÄne". (SÀrskrivning Àr medvetet)
Jag Àr ocksÄ med och sliter (nÄja). Ska dela med mig nÀr jag fÄtt in lite mer riktiga grejer sÄ det inte lÀngre ser ut som en rysk asset flip köpt pÄ Lidl.
Ja, det har nog redan konstaterats att man fÄr.
Kul Jo det lĂ€t som man fick anvĂ€nda sig av det. Ăr smĂ„barnspappa, sĂ„ hade inte riktigt tid att lĂ€sa forumet =p
Ska försöka knÄpa ihop nÄgot pÄ kvÀllarna
@anon_119148: Coolt! Vad anvÀnder du dig av för program. Unity?
FÄr man anvÀnda sig av dreams pÄ ps4?
Ja det tycker jag förutsatt att juryn har möjligt att spela ditt bidrag. Jag tror de sa pÄ fredagsstreamen att de flesta senaste svÀngen gick playstation 4
@anon_119148: Coolt! Vad anvÀnder du dig av för program. Unity?
Jag deltar solo med projektet âTake me to the moonâ
Coolt, men som sagt, hur gÄr du till vÀga? NÄgon hÀr anvÀnder Unity. Hade varit intressant att veta vad folk anvÀnder sig av
Coolt, men som sagt, hur gÄr du till vÀga? NÄgon hÀr anvÀnder Unity. Hade varit intressant att veta vad folk anvÀnder sig av
Hej! UrsÀkta jag missa helt att du skrev innan men programmet Àr Gamemaker Studio 2. Vill tipsa alla som Àr i behov av ett ganska enkelt program att prova GMS2 som Àr gratis i 30 dagar. Shaun Spalding har kanonbra tutorials pÄ tuben dÀr han gÄr igenom steg för steg hur man gör ett klassikt platformsspel med vapen, fiender med mera. https://www.youtube.com/playlist?list=PLPRT_JORnIupqWsjRpJZjG...
Coolt, men som sagt, hur gÄr du till vÀga? NÄgon hÀr anvÀnder Unity. Hade varit intressant att veta vad folk anvÀnder sig av
Om jag lyckas fÄ lite tid över sÄ kommer jag köra Unity, det Àr min favomotor av de jag lekt lite med.
Om man vill ha tips pÄ hur man börjar med Unity sÄ kan jag rekommendera brackeys pÄ youtube.
https://www.youtube.com/user/Brackeys
Finns en hel del dÀr att lÀra sig, frÄn 2D plattformare till mindre RPGs.
För de som Àr intresserade av att lÀra sig Unity sÄ har dem nu gjort sin premium-avdelning gratis under tre mÄnader i samband med Coronakrisen. Verkar finnas en hel del lÀrandematerial tillgÀngligt etc.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.
Hej! UrsÀkta jag missa helt att du skrev innan men programmet Àr Gamemaker Studio 2. Vill tipsa alla som Àr i behov av ett ganska enkelt program att prova GMS2 som Àr gratis i 30 dagar. Shaun Spalding har kanonbra tutorials pÄ tuben dÀr han gÄr igenom steg för steg hur man gör ett klassikt platformsspel med vapen, fiender med mera. https://www.youtube.com/playlist?list=PLPRT_JORnIupqWsjRpJZjG...
Lugnt, och tack Jag kommer inte försöka sjÀlv, men som sagt, bara kul att veta hur ni tar er framÄt
@Klorixx: Jag Àr egentligen i planeringsfasen fortfarande men kunde inte motstÄ frestelsen att pÄbörja kodning och grafiken
https://i.imgur.com/9KKGXDn.gif
Har just fÄtt ihop the basics som player movement och basic animationer. Tilesen Àr placeholder lÄnade frÄn ett annat projekt. Lite mörk bakgrund för att se benen men fÄr tweaka det sen
Ser ut som en hybrid mellan Supermario och Worms kryddat med Kenny frÄn South Park.
No hill is too steep No hole is too deep
Idag har jag börjat skissa grafiken till nivÄ tvÄ, vilket bland annat infattar Jesus som headbangar ivÀg sin törnekrona (nÄgot som jag för en vecka sedan aldrig trodde jag skulle rita). Det ska vara en helt annan spelmekanik hÀr Àn nivÄ ett sÄ det Àr bara att börja om frÄn början igen!
Screenshot frÄn nivÄ ett: Behöver fila pÄ nÄgra detaljer fortfarande, men viktigare att fÄ till helheten. Förhoppningsvis blir det nÄgra dagar att polera pÄ slutet.
Idag har jag börjat skissa grafiken till nivÄ tvÄ, vilket bland annat infattar Jesus som headbangar ivÀg sin törnekrona (nÄgot som jag för en vecka sedan aldrig trodde jag skulle rita). Det ska vara en helt annan spelmekanik hÀr Àn nivÄ ett sÄ det Àr bara att börja om frÄn början igen!
Screenshot frÄn nivÄ ett: Behöver fila pÄ nÄgra detaljer fortfarande, men viktigare att fÄ till helheten. Förhoppningsvis blir det nÄgra dagar att polera pÄ slutet.
https://i.imgur.com/mFh6LXv.png
Perfekt till pÄsken ju! Detta ska bli vÀldigt intressant att spela
Men damned, man kanske mÄste försöka fÄ ihop ett bidrag!
Klart du ska!
Sorry för spam nu, men Àr sÄ exalterad.
Hur mÄnga projekt har vi igÄng egentligen, kan vi fÄ en snabb handupprÀckning, gÀrna med lag- och/eller projektnamn.
Jag deltar men blir inget super stort projekt, gör sÄ mkt jag kan pÄ den fritiden man har som smÄbarnspappa
För den som ville veta vad folk anvÀnder sÄ kör jag unity3d och blender för att skapa low poly modeller
Jag deltar men blir inget super stort projekt, gör sÄ mkt jag kan pÄ den fritiden man har som smÄbarnspappa
För den som ville veta vad folk anvÀnder sÄ kör jag unity3d och blender för att skapa low poly modeller
Kul, lycka till! Har du nÄgra tutorials för hur man lÀr sig skapa low poly-modeller sjÀlv?
Kul, lycka till! Har du nÄgra tutorials för hur man lÀr sig skapa low poly-modeller sjÀlv?
Det finns massvis pÄ Youtube men denna va rÀtt bra tyckte jag dÀr dom visar hur du kan anvÀnda bilder pÄ djur för att modellera rÀtt enkelt i lowpoly, gÄr att köra pÄ samma sÀtt för de flesta föremÄl
Praktiska med att jobba natt nÀr det Àr lugnt pÄ jobbet sÄ kan jag sitta och skissa pÄ storyn och idéer till spelet, Àven koda lite om laptopen fÄr följa med nÄn gÄng
Jag ska försöka undvika att posta sÄ mycket bilder framöver sÄ man inte visat hela spelet men det gÄr ju att berÀtta lite generellt om sina framsteg i textform ocksÄ förstÄs.
Mitt tips till alla och mig sjÀlv Àr att försöka vara realistiska i spelets storlek sÄ man faktiskt hinner och inte tappar motivationen i mitten pga att det Àr sÄ mycket som mÄste göras. Det hÀr Àr upp till var och en förstÄs men personligen tycker jag det Àr bÀttre med ett vÀlpolerat lite mindre spel Àn ett stort spel med massa idéer man aldrig fick göra rÀttvisa.
Med det sagt hoppas jag alla mĂ„r bra dĂ€r hemma och har roligt med sina projekt đ
Grollos tips att hÄlla nere storleken Àr nummer ett. NÄgra andra tips och egna erfarenheter jag kan dela med mig av Àr:
* Börja med att komma pÄ en spelmekanik som Àr rolig i sig sjÀlv. Presentationen (grafik, story) blir ocksÄ lÀttare att komma pÄ om spelets kÀrna sitter.
* Försök att inte fastna i detaljer. GÄ tillbaka och förbÀttra nÀr allt Àr klart istÀllet.
* Om det kĂ€nns roligt att t.ex. skjuta en fiende, sĂ„ varför inte tio pĂ„ samma gĂ„ng? Ăs pĂ„ bara.
* NÀr du hittat ett tempo (rörelsehastigheter animationer ect) som du tror Àr lagom, öka med 50%.
* HÄll nere speltiden, gör det kort och effektivt.
@RiddarKatig Apbra tips! Man kan tÀnka sig spelet som en skulptur dÀr man börjar med att hugga ut ganska grovt sen gÄ ner mer och mer pÄ detaljnivÄ.
Ett annat tips jag har Àr att försöka planera sÄ mycket som möjligt innan man börjar snickra sÄ sparar man tid och jobbar mer mÄlmedvetet. Detta misstag har jag gjort sÄ mÄnga gÄnger att jag börjar i helt fel Ànde.
Tack för tips. Har en frÄga. Min tanke Àr att spelet ska ha 2 "banor". Spelkameran Àr centrerad pÄ spelaren sÄ att den Àr i mitten. Spelaren kommer kunna röra sig "fritt" över banan. DÄ stÀlls jag inför en frÄga, ska jag göra en bakgrund för hela banan eller dela upp den i flera bakgrunder? Delar jag upp det behöver jag dÄ klura ut hur jag gör övergÄngen snyggt.
Nu Àr det ett relativt litet spel sÄ Àr min plan med att köra pÄ en bakgrund per bana. TÀnker jag rÀtt?
Det finns inget egentligt sjÀlvÀndamÄl att dela upp bakgrunden i fyra delar sÄ om det tekniskt gÄr att ha sÄ stora bilder sÄ kör pÄ det dÄ det Àr enklare av de anledningar du nÀmner. Du behöver knappast bekymra dig om att gÄ i minnestaket.
Ăven om du hade tĂ€nkt att ha bakgrunden som olika "rum" med dörrar emellan, typ Metroid, dĂ€r du lĂ„ser kameran till ett rum i taget tror jag Ă€ndĂ„ du ska satsa pĂ„ en enda stor bakgrund. Se bara till att kameran följer spelarens position fast stanna kameran sĂ„ den inte kikar över grĂ€nsen till nĂ€sta banas bakgrund. NĂ€r spelaren har gĂ„tt igenom "dörren" till nĂ€sta banas panorerar kameran snabbt över till den nya banans bakgrund och.
Generellt tycker jag man ska göra det som Àr enklast och gÄr snabbast nÀr man gör smÄ gamejam-spel pÄ begrÀnsad tid. Som programmerare vill man ju oftast göra saker "rÀtt" och sÄ dynamiskt, objektorienterat och ÄteranvÀndbart som möjligt. Men försök och glömma det nu dÄ det bara tar tid och ÀndÄ inte hjÀlper sÄ mycket i smÄspel. Bara hacka pÄ med spagettikod och globala variabler