Playstation-chefen: "Bara för att vi släpper en AAA-titel på pc betyder det inte att alla kommer till pc"

Robot
Playstation-chefen: "Bara för att vi släpper en AAA-titel på pc betyder det inte att alla kommer till pc"
Medlem

Trist attityd. Om spelet redan funnits något eller några år på den egna plattformen lär man knappast tappa mycket framtida försäljning genom ett släpp till PC. Troligare är väl att man kan öka intresset för ens egna IP:n och därmed utöka kundbasen för framtida PS-släpp?

Medlem

Det är ju inte bara Horizon... spel som Death Stranding, Detroit Become Human, Heavy Rain, Super Massive games och möjligen (enligt rykte) Last of Us 2 till PC snart med?

Medlem

Deras förlust tycker jag.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

De kanske släpper 1an, bara för att få över PC spelare till 2an som är exklusivt för ps5?

Medlem

Dom kan ju börja med Bloodborne!!!

Ser uttalandet som ett sätt att hålla nere förväntningar och försäkra alla om att det är konsolen som är prioriterad i alla lägen.

I slutändan är det ändå pengarna som styr.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Dom kan ju börja med Bloodborne!!!

Gärna! Då slipper jag ha kvar min PS4.

Skrivet av xdrive:

De kanske släpper 1an, bara för att få över PC spelare till 2an som är exklusivt för ps5?

Det var min första tanke. Tror 2:an kommer släppas vid/lite efter releasen av PS5 och det här kan ju vara ett bra sätt att få folk att köpa PS5.

Medlem

Har släppts tillräckligt många för att jag känner mig trygg att skippa PS5-köpet i alla fall.

Medlem

Börjar dom släppa sina exklusiva titlar på PC blir det inget PS5 för min del, någon mer som tänker så?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Bah. Pompous arse.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av korvmos:

Börjar dom släppa sina exklusiva titlar på PC blir det inget PS5 för min del, någon mer som tänker så?

För mig är det mer så att trots alla exklusiva titlar så finns det inte tillräckligt många som jag är intresserad för att jag skulle köpa en konsol för det då jag redan har en PC. Så för min del så antingen struntar jag helt i spelet eller så köper jag det vid ett ev. pc släpp, beroende på hur det släpps.

Jag har t.ex skaffat 7 titlar som MS släppte till PC som jag annars hade skippat om det inte kom dit. (Har dock en Xbone X som kom bundlat i ett specialpaket med min TV, men endast därför)

Tror att det är fler som skulle köpa spelen efter typ 1 år om det släpps till PC då än vad det är folk som skulle investera i en konsom för det.
De flesta som skulle köpa en konsol för enbart ett få antal exklusiva titlar har troligen då redan införskaffat eller i alla fall planerat ett köp.

Medlem

Som jag tidigare sagt, jag tror vi kommer få se allt färre Sony exklusiva titlar framöver. Konsoler går mer och mer mot molntjänster. Om PlayStation Now ska ha en chans att konkurrera med resten behöver de PC marknaden.

Medlem

Högst tveksamt att dom kommer satsa mycket på PC.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd

Helt rätt tänkt.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Varför skulle de säga något annat året de släpper ny hårdvara? Självklart kommer fler titlar komma på PC framöver. Eftersom framtiden av speldistribution är via streaming så förlorar de ju knappast på att börja bredda sin publik redan nu. Om 10 år är hårdvaran helt irrelevant.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Varför skulle de säga något annat året de släpper ny hårdvara? Självklart kommer fler titlar komma på PC framöver. Eftersom framtiden av speldistribution är via streaming så förlorar de ju knappast på att börja bredda sin publik redan nu. Om 10 år är hårdvaran helt irrelevant.

Fler kommer säkert. Alla? Nepp.
Och dom som kommer till PC släpps ca 2 år senare.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Det enda faktorn som styr är pengar. That´s it. Inget annat har betydelse för hur de väljer att släppa sina titlar.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Fler kommer säkert. Alla? Nepp.
Och dom som kommer till PC släpps ca 2 år senare.

Du tänker kortsiktigt. Framtiden är streaming via deras egna tjänst; en tjänst som kommer finnas överallt. Varför skulle utbudet begränsas?

Testpilot
Skrivet av korvmos:

Börjar dom släppa sina exklusiva titlar på PC blir det inget PS5 för min del, någon mer som tänker så?

Ja, det är väl ett av få existensberättigande saker en konsol har att erbjuda ur min synvinkel. Vi kommer allt närmare en utopisk spelvärld där spelen är i fokus och plattformen spelar mindre roll.

Då kan man välja plattform utefter preferens på handkontroller, nivå av hur mycket man vill ratta med inställningar etc.

Medlem

Ingen är väl direkt förvånad.
Dom släpper väl bara titlar till PC efter att dom har mjölkat dom på Playstation först.
Tror aldrig att dom kommer släppa något färskt spel på PC, i alla fall inte så länge det fortfarande säljer bra på Playstation.

Ska bli intressant att se hur Sony tacklar nästa generation, det kommer ta några år innan streaming kommer ta en betydande del av marknaden och det kommer ta väldigt lång tid innan lokal hårdvara kan fasas ut. Glöm inte att en stor del av världen sitter på usel uppkoppling och kommer göra det lång tid framöver.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Börjar dom släppa sina exklusiva titlar på PC blir det inget PS5 för min del, någon mer som tänker så?

Även om det skulle innebära att du behöver vänta ett antal år innan spelet kommer ut på PC? (Äger själv ingen konsol)

Medlem

Jag har allvarligt svårt att förstå varför man vill stödja att försämra ett spels möjligheter med exklusivitet. Varför försvara något som är negativt? Konceptet exklusivitet har ju absolut noll prestige i det här fallet, det hindrar bara användarna i de fall där utvecklare vill göra multiplattform.

Medlem
Skrivet av toern:

Jag har allvarligt svårt att förstå varför man vill stödja att försämra ett spels möjligheter med exklusivitet. Varför försvara något som är negativt? Konceptet exklusivitet har ju absolut noll prestige i det här fallet, det hindrar bara användarna i de fall där utvecklare vill göra multiplattform.

för dom har fått pengar för det?, tror du på fullaste allvar utvecklare tycker om restriktioner till plattform? glöm det!

Dom blir sponsrade med X pengar släpp spel på våran platform så får ni XX pengar.

Ungefär som dealsen med epic store spelen.

Du skiter inte där du äter, vill dom ha fler exklusiva deals, kommer dom aldrig säga detta även om dom fick frågan skulle dom råljuga.

För det skulle kosta dom pengar, det finns ingen spelutvecklare som står bakom excklusivitet per say.
Dom förstår det men ingen med vett står bakom det.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Börjar dom släppa sina exklusiva titlar på PC blir det inget PS5 för min del, någon mer som tänker så?

De tjänar desto mer på det. De kan sälja konsolen med förlust för att få sålt spel. Men de slipper om de säljer spelen utanför konsolen som med PS now. Med spel som Death Stranding som bara släpps ett halvår efteråt i en möjligt bättre version till PC så känns det lite lättare för PC-gamers att avvakta. Win win i det här.

Medlem

Men det känns ju ganska självklart att släppa deras ps4 titlar på PC när ps4'an är död snart? Varför inte casha in igen på PC liksom?

Sen uppföljarna kan bli exklusiva till ps5 igen tills den är tillräcligt gammal osv osv

Skrivet av Querth:

Men det känns ju ganska självklart att släppa deras ps4 titlar på PC när ps4'an är död snart? Varför inte casha in igen på PC liksom?

Sen uppföljarna kan bli exklusiva till ps5 igen tills den är tillräcligt gammal osv osv

Nu är det ju inte direkt bara att "casha in". Det krävs dyr handpåläggning och det fortsätter att kosta pengar långt efter att spelet är släppt på PC. Jag skulle tro att kostnaderna för att hålla spelet fungerande för alla spelare efter spelsläpp är bra mycket högre för PC (med alla dessa tusentals olika konfigurationer som finns) gentemot PS4 (En konfiguration för alla).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det finns spel som fungerar bra på PC, spel som fungerar bra på konsol och spel som fungerar utmärkt på båda.
Personligen skulle jag inte vilja spela t.ex. Spider-man på PC. Visst kan man koppla en joypad till PC:n och koppla PC:n till en TV så man kan sitta i soffan, men... För mig är det två väldigt olika plattformar. Vissa spel skulle jag inte drömma om att spela på konsol (fps med joypad? Fattar det inte) och tvärtom.
Samma med VR, PS5/VR lär bli något helt annat än min älskade room scale Valve Index. PSVR är socialt, tillsammans med andra. Index något man sysslar med själv. Så jo, det blir nog ändå en PS5, särskilt om den blir bakåtkompatibel med PS4/PS3. Sitter ju på en kopia av Spider-man Shattered Dimension..

Medlem
Skrivet av B-itta:

Det är ju inte bara Horizon... spel som Death Stranding, Detroit Become Human, Heavy Rain, Super Massive games och möjligen (enligt rykte) Last of Us 2 till PC snart med?

Skillnaden är att det bara är Guerrilla Games som ägs av Sony, och det är den tidigare chefen för studion som numera är chef för PlayStation Worldwide. Den dagen ett spel från någon annan Sony-ägd studio, ex. Last of us, kommer till PC, då kan vi börja prata om det hela på allvar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar