Top 5 spel om pest och virus

Medlem
Top 5 spel om pest och virus

I dessa tider som vi lever i nu så kan det vara bra att glömma bort verkligheten ett tag och sätta sig framför tv:n. Men om man vill sätta sig in i ämnet om virus och pester så har jag några titlar här åt er:

5: A Plague Tale: Innocence

Denna utspelar sig nära 1800-talet och följer två närstående syskon som måste ge sig ut på en farlig resa i början på digerdödens era. Samtidigt så kryllar det av blodtörstiga råttor överallt.

Spelet fångar verkligen känslan om att vara på den gamla tiden. 1800-talets miljöer känns otroligt realistiska samt så bidrar råttorna till ett stort skräckelement. Det var som ett tag innan jag blev äcklad av pestsmittade gnagare. Handlingen utgör också grunden för spelet, vilket är ett sådant element som verkligen briljerar. Trots sin linjära kampanj så är Plague Tale ett spel man verkligen kan relatera till i denna kristid. Tja, förutom råttorna såklart.

4: Telltales The Walking Dead Season 1-4

Ett av spelvärldens mest älskade storyspel. Vi följer huvudkaraktären Clementine från sin unga ålder till tonåren då hon överlever i en värld där ett virus har smittat folk till levande döda regerar som ständigt letar efter levande kött. Samtidigt stöter hon på fientliga överlevare men också riktigt goda vänner på vägen. Samt, en orsak att fortsätta leva.

Storyn i denna franchise är ALLT. Bättre story finns det nästan inte. Alla val du gör får konsekvenser. Vem som helst kan dö om du väljer fel. Alla du bryr dig om kan dö. Det svider i hjärtat, likt en dolk som nyligen har tryckts in i det, varje gång när en speciell karaktär man bryr sig blir levande uppäten eller ihjälskjuten. Clementine är en symbol för styrka och mod samt viljestyrka om inget annat. Så just därför är Walking Dead en serie man inte får missa. Men dock en varning. Du kommer börja storböla om du är ny med serien.

3: Plague Inc. Evolved

Skämt åsido, denna simulator är faktiskt rätt skrämmande om man tänker efter. Du ska skapa ditt eget dödliga virus och försöka ta kål på mänskligheten på så kortast möjliga tid. Och man förstår ju att spelet är populärt med tanke på vad som händer nu.

Seriöst, jag har aldrig varit rädd för ett simulatorspel tidigare. Men Plague Inc. med sin realism skrämmer mig på ofantliga nivåer. Nu vet jag att allt är ju påhittat men jag blir riktigt oroad då och då. Jag kan egentligen inte säga så mycket mer då jag inte vill skämta om Covid-19. Men vill ni prova utrota mänskligheten så är detta spel ni ska vända er till.

2: Resident Evil 2

Remake som lyckas sätta de mesta rätt. Handlingen tar början i Racoon City där T-viruset, utvecklat av Umbrella Company, har förvandlat människorna till slöa men stryktåliga köttätande zombier. Du axlar rollen som rookien Leon Kennedy som försöker ta reda på hur allting har hänt och samtidigt komma därifrån. Men akta dig för Mr X.

Zombier skrämmer mig oftast om dom springer skitsnabbt, men här gör dom mig ännu räddare då det inte räcker med den gamla vanliga metoden som inkluderar att ett skott i huvudet har ihjäl dom. Efter kanske tre gånger med pistolen så faller det vandrande liket. Men trots det så kan zombien fortfarande ge dig en hjärtinfarkt genom att grabba tag i ditt ben trots att den föll tidigare. Mr X är inget att skoja om heller. Men att möta Nemesis i trean nästa vecka blir nog en ännu värre mardröm än tidigare...

1: The Last of Us

Kronjuvelen bland zombiespel. Mästerverket med alla rätt på. Vi följer som bekant Joel och Ellie på en farlig resa genom en apokalyptisk värld där ett virus har haft ihjäl den största delen av mänskligheten och förvandlat de flesta till köttätande varelser.

Återigen så har jag hyllat Last of Us till brädden redan, men jag kan inte låta bli att fortsätta. Den djupa storyn är den drivande kraften samt dom fantastiska röstskådespelarna bidrar otroligt mycket till karaktärsutvecklingen. Ellie och Joel känns mänskliga som bara den och inte som två påhittade karaktärer. Vi relaterar med dom och sympatiserar med dom. Vi kan känna deras smärta av att förlora någon som man håller kär. Med Part 2 bara 2 månader bort så är detta spel ett måste för dom som inte har fått chansen att köra det.

Vad tycker ni om listan? Kommentera gärna om ni känner till spel i denna kategori! PS: Hoppas ni som är tvungna att vara hemma den största delen eller har hamnat i karantän har det bra och mår gott. Vi ska klara oss genom denna kristid. Ha det bra, alla här på FZ!

Inaktiv

Var är Pathologic 2?

Skribent

Riktigt grym lista!

Inaktiv

Visst är det någon sorts pest som härjar i Dishonored-spelen vill jag minnas?

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Visst är det någon sorts pest som härjar i Dishonored-spelen vill jag minnas?

Det stämmer, "The rat plague".

1
Skriv svar