Du kan faktiskt spela Half-Life: Alyx bortom virtual reality – redan idag

Robot
Du kan faktiskt spela Half-Life: Alyx bortom virtual reality – redan idag

När den virtuella verkligheten inte räcker till.

#half-life-alyx, #valve


Medlem

Borde inte vara så svårt för moddare att polera upp det kan jag tänka mig.

Medlem

"Spela" tycker jag nog är att ta i lite väl mycket 😁

Avstängd

Är ju grymt för de som specifikt vill undvika VR men jag kommer vänta med att spela det tills jag köpt mig ett eget headset.

Inaktiv
Skrivet av Hordaland:

Är ju grymt för de som specifikt vill undvika VR men jag kommer vänta med att spela det tills jag köpt mig ett eget headset.

Det tycker jag verkligen du och alla andra som läser detta bör göra. Half-Life Alyx bör verkligen inte upplevas på annat sätt än i VR, iaf första gången. Spelet är så uppbyggt med VR i åtanke att nästan all spelmekanik hänger på hur man spelar i VR och det går inte riktigt på ett rättvist sätt återskapa för skärm och mus/tangentbord. Sen bara grejen hur man upplever världen och berättelsen när man faktiskt är där mitt i smeten är helt otroligt. HL:A är det spelet som övertygade mig mer än någonsin om VRs helt unika plats i spelvärlden.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det tycker jag verkligen du och alla andra som läser detta bör göra. Half-Life Alyx bör verkligen inte upplevas på annat sätt än i VR, iaf första gången. Spelet är så uppbyggt med VR i åtanke att nästan all spelmekanik hänger på hur man spelar i VR och det går inte riktigt på ett rättvist sätt återskapa för skärm och mus/tangentbord. Sen bara grejen hur man upplever världen och berättelsen när man faktiskt är där mitt i smeten är helt otroligt. HL:A är det spelet som övertygade mig mer än någonsin om VRs helt unika plats i spelvärlden.

Man blev ju inte mindre sugen efter att ha läst denna text. Fan att datorn är så gammal att man först måste lägga 15 lax på en ny och sedan på VR-kit osv

Inaktiv
Skrivet av Eight08:

Man blev ju inte mindre sugen efter att ha läst denna text. Fan att datorn är så gammal att man först måste lägga 15 lax på en ny och sedan på VR-kit osv

Jag förstår det och lider med dig. Är så jäkla glad att jag faktiskt köpte ett Vive när det kom även om jag inte använt det så mycket som jag velat och även fast jag kört en hel del bra VR-spel så är detta the one. Ska ärligt säga att man blir lite sugen på att uppgradera till ett Index men har egentligen varken pengar eller behov för det så blir att avvakta en generation eller så tills VR blivit ännu lite mer finslipet med funktion som helt trådlöst och aning högre upplösning. Med tanke på hur fränt VR är med mitt Vive idag så kan jag bara fantisera om hur sanslöst det kommer vara om 3-5 år.

NuZ
Testpilot

Yes!!!! Nu blir de att köpa spelet och jag kommer kunna spela det också!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det går faktiskt att köra med PlayStation VR till PC.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

NuZ
Testpilot
Skrivet av ivanhoe68:

Det går faktiskt att köra med PlayStation VR till PC.

Inte om man blir sjuk


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

KoP
Medlem

Nu har jag inget VR headset men i ärlighetens namn så ser det inte så roligt ut utan ett VR headset. Mycket av spelet är ju byggt kring att man spelar det just i VR. Tempot och strider är säkerligen långsammare än om spelet hade varit anpassat för traditionella kontroller vilket nog inte gör det så roligt att genomlida med key+mus. 🤔

Medlem

Att spela spel i VR suger. Att spela VR-spel utanför VR suger. Glöm det här spelet.

Medlem

@pazu: Wow du var då en gammal bitter surgubbe...

VR är verkligen en ny dimension på spelandet, men tyvärr inte för alla, både pga kostnad men även pga s.k motion sickness där balanssinnet och synsinnet inte lirar tillsamans när de får motsägelsefulla signaler (synen säger "nu åker du fort fram!", hörseln säger "va!?" och du mår dåligt). Sedan så kan även mikrolagg osv påverka även den mest luttrade VR-spelaren också då det blir störningar i upplevelsen. Men oavsett så är VR här för att stanna, och med att kostnaden sjunker och grafikkort och datorer blir snabbare så kommer det bli enklare för alla att uppleva. VR med t.ex Google Earth, eller bara att kunna uppleva även statiska saker i full 3D är helt underbart. Än mer så när det blir interaktivt i spel.

Hoppas verkligen Valve inte gör en "Valve" igen och "glömmer bort" Alyx för att gå i djup förnekelse-koma i 15 år till medans de räknar sina högar av pengar, utan att vi får uppdateringar och mer av Half-Life och bra VR-spel från dem.

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Det tycker jag verkligen du och alla andra som läser detta bör göra. Half-Life Alyx bör verkligen inte upplevas på annat sätt än i VR, iaf första gången. Spelet är så uppbyggt med VR i åtanke att nästan all spelmekanik hänger på hur man spelar i VR och det går inte riktigt på ett rättvist sätt återskapa för skärm och mus/tangentbord. Sen bara grejen hur man upplever världen och berättelsen när man faktiskt är där mitt i smeten är helt otroligt. HL:A är det spelet som övertygade mig mer än någonsin om VRs helt unika plats i spelvärlden.

Det där är så välformulerat att jag inte kan säga det bättre. Risk att man blir besviken på gameplay med mus/tangentbord, som ju är mycket rörligare och snabbare än vr. Möjligen kan man spela det för att få storyn, men den kan man ju få genom att kolla streams eller läsa.


signatur
Medlem
Skrivet av pazu:

Att spela spel i VR suger. Att spela VR-spel utanför VR suger. Glöm det här spelet.

Peasant

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Det går faktiskt att köra med PlayStation VR till PC.

Tell me more

Medlem

Tror inte detta funkar längre. De verkar ha tagit bort depån.

Medlem

Dom måste ändra om hela gameplayen i spelet för att det ska funka utan VR. Funkar inte riktigt som att plocka upp saker som i skyrim.

Om inte någon modder gör färdiga animationer via hotkeys eller något. Hur ska man ta på sig headsetet i början utan VR kontroller?


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av KoP:

Nu har jag inget VR headset men i ärlighetens namn så ser det inte så roligt ut utan ett VR headset. Mycket av spelet är ju byggt kring att man spelar det just i VR. Tempot och strider är säkerligen långsammare än om spelet hade varit anpassat för traditionella kontroller vilket nog inte gör det så roligt att genomlida med key+mus. 🤔

Hela mötet med fiender osv baseras på att du är "på plats själv" siktar och skjuter och "fumlar" lite.
Skulle man spela på vanlig skärm så skulle det vara ungefär som att sitta i ett fordon och fienderna skulle bli ner skjutna utan att kunna bjuda på speciellt motstånd dessutom skulle dom pulshöjande momenten pga stämningen och det utforksande kännslan vara helt borta.
Jag tror också det är därför melee combat inte finns i HL Alyx, för att det ska bli utmanande i VR så måste man bli attackerad av fler än vad HL:A bjuder på tänk Zombie svärm, annars är det för lätt för "dagens fiender" i spel är inte speciellt bra på att slåss melee om dom inte är "special gjorda".

Jag är inte alls emot att dom som inte vill köra VR ska få en plattskärmsmod och jag skulle själv helt klart provat, men jag hoppas för all del att man gör nått mer än bara översätter det rakt av. Det kan vara fråga om ett projekt likt Black Mesa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Thane:

Tell me more

I shall tell you more https://www.trinusvirtualreality.com/psvr/


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Trinus funkar väl okej med PSVR i spel som inte behöver motion controls, men knappast i Alyx. Sist jag kollade in det så behövde man köpa massa PS Eye kameror för att tracka Move kontrollerna vilket inte känns speciellt rimligt.

Eller har du testat själv?

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Trinus funkar väl okej med PSVR i spel som inte behöver motion controls, men knappast i Alyx. Sist jag kollade in det så behövde man köpa massa PS Eye kameror för att tracka Move kontrollerna vilket inte känns speciellt rimligt.

Eller har du testat själv?

De verkar ha klurat ut så gyron i movekontrollerna använda och man slipper ha kameror...dock är det ju långtifrån så bra som andra motion-kontroller, så lär inte funka så bra för just Alyx.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar