Star Citizen patch 3.9 - En Fängslande Upplevelse

Quake-konnässsör
Star Citizen patch 3.9 - En Fängslande Upplevelse

Star Citizen första patch för i år är snart här! Som tidigare år kan vi förvänta oss fyra större patchar till Star Citizen under 2020. Och snart kommer den första patchen, patch 3.9.

I denna patch kommer en del gamla funktioner att uppdateras och vissa nya funktioner göra entré. AI skepp kommer bli bättre på att navigera och undvika att kollidera. Tre nya månar kommer att göra sin närvaro känd. Första gången kommer vi att se och slås emot jätte skeppet Idris och vi kommer nu att kunna hamna i finkan.

Platser

Klescher Automated Prison & Prison Missions

Klescher Automated Prison kommer att läggas till i patch 3.9, detta fängelse är ett helt automatiserat fängelse och det kommer inte finnas några NPC inom fängelset gränser. Men det kommer finnas olika vapentorn som kan göra livet surt för de som inte följer riktlinjerna som fängelset har satt för sina fångar. Det implementeringen av fängelset för är att det öppnar upp ett nytt sort av spelmekanik för de personer som är eller råkar bli kriminella. De sättet man idag kan göra för att bli av med sin egen kriminalitet är att låta sin spelkaraktär bli jagad av andra spelare och dö på kuppen, bli skjuten av vakter / stationer eller att åka till Security Post Kareah för att rensa sitt kriminella register.

Om man blir tillfånga kan man på olika sätt jobba för att betala tillbaka vad man är skyldig för de elakheter som man har ställt till med. Det ska finnas skärmar / kiosker dit man kan gå för att kontrollera hur mycket tid man har kvar i fängelset. Ett av sättet man kan dra av tid på sin dom är att man ska kunna med hjälp av en multitool, bryta mineraler i gruvan som är ihopkopplad med fängelset och när man har samlat ihop tillräckligt mycket mineral så har man betalat av sin skuld till samhället.

Ett annat sätt som man också ska kunna komma ur fängelset är att fly, det ska finnas hemliga gångar man ska kunna hitta i fängelset för att hitta en väg ut. Någon andningsbar atmosfär ska det inte finnas i fängelset, så man behöver syre. Syre kommer man förmodligen kunna köpa genom de arbetet man gör i gruvorna i fängelset. Ifall vägen ut ur fängelset är för lång eller om man går vilse är sannolikheten hög att man kan få slut på syre och hamna på golvet chippade efter varje andetag. Om man behöver hjälp sedan för att lämna platsen eller inte är ännu inte bekräftat, men vi tror inte att det finns skepp i den direkta omgivningen av fängelset som är enbart att hoppa in i, så lite hjälp kan behövas för att fly. När man flyr så är inte heller din kriminella nivå nollad, den ligger kvar och nya bountyhunters kan vara på jakt efter just dig. Man kan alltid åka till Security Post Kareah för att radera sitt kriminella register. Det ska bli roligt och se hur detta system kommer att byggas på allt mer och skapa en djupare dynamik i vad kriminella handlingar har för påverkan på världen som utvecklarna bygger upp.

Fängelse-uniformer
Ihop med att det nya fängelset kommer i 3.9 så måste det även komma lite nytt gällande klädesplagg. När man blir tillfångatagen eller på andra sätt kommer till det nya fängelset, Klescher Automated Prison, så kommer kläderna man hade på sig att tas bort och man blir tilldelad en fängelsedräkt för att visa att detta kommer kanske inte bli någon rolig upplevelse.

New Babbage Landing Zone - Innandömet

I 3.8 fick vi den snötäckta planeten MicroTech samt staden New Babbage. Men då interiören inte var klart kunde vi inte landa på denna nya landing zonen. Men detta förändras i 3.9.

New Babbage är ett stort handelsnav för microTech och är hem för microTechs flaggskeppsbutik. Landnings zonen är också ett fristad för små teknikföretag. Stora offentliga utrymmen är inneslutna under kupoler för att skydda invånarna mot planetens frysande elementen

microTech Collection
Implementering av de olika nya klädesplagg som kommer att bäras av NPCerna vid och omkring New Babbage landing zone. Större mängden av kläderna kommer också vara tillgängliga att köpa vid New Babbage.

Månar
Med 3.9 kommer det tre stycken nya månar, som tidigare månar kommer varje måna att skilja sig från varandra men vad som är extra unikt med dessa månar är att dom har byggts helt från grunden med CIGs nya teckning Planet Tech V4.

microTech Moon: Calliope
Calliope (Stanton 4a) är den medelstora, havslösa månen på MicroTech. Extrema höjder och dalar präglar dess iskalla terräng. Calliope, som heter efter den antika grekiska musen som inspirerar vältalighet. låga temperaturer får man se upp för på Calliope, det blir så kallt på natten att även en exceptionellt isolerad väderdräkt kan svika dig. Månens mörka sida är farlig, även för den mest erfarna äventyraren.

MicroTech Moon: Clio
Clio (Stanton 4b) är den största microTech-månen. Uppkallad efter den antika grekiska musen

Clios miljö består av hav som täcker mycket av dess yta. Snöiga berg, som påminner om de microTech-sluttningarar, täcker den andra hälften av ytan, med unika och tydligt formade isberg som ingriper skillnaden. Regioner med berg och dalar som glider abrupt i havet vid kusten och stora fält av vit snö gör denna måne till en pittoresk destination.

Den disiga rosa och gröna himlen ger denna måne en främmande känsla, oöverträffad av något annat i Stanton-systemet.

MicroTech Moon: Euterpe

Den minsta och sista månen av microTech är Euterpe (Stanton 4c). Euterpe, som har fått sitt namn efter den antika grekiska musmuseet, Euterpes landskap består för det mesta av stora frusna hav och snö

AI

Ship AI: 3D Navigation - Collision Avoidance
Första implementeringen av AI som ska kunna hantera och undvika kollisioner med andra NPC, byggnader och andra hinder i omgivningen. Systemet ska ta med i beräkningarna av positioneringen, storlek och hastighet av objektet som behövs för att undvikas. Kommer vi få se många NPC skepp som kommer att kollidera med varandra? Time will tell!

Ship AI: 3D Pathfinding - Planet Side
Första implementeringen av den grundläggande teknologin för att göra att NPC kan åka runt på planeter. Detta implementerar att NPC skepp ska kunna använda data från fysik och planetary tech för att kunna göra om en fri flygväg som undviker de olika hinder som kan finnas på planeternas ytor (byggnader, stenar, berg, etc). Detta system bygger på det tidigare 3D Pathfinding, som enbart fungerar i rymden för tillfället.

Gameplay

Player Interaction System Improvements
Förbättringar till användargränssnittet ihop med när man interagerar med diverse olika föremål och NPC i första person. Denna förbättring inkluderar bättre feedback när ett objekt inte kan användas, förbättringar för skala och placering av menyer och möjligheten att binda vissa handlingar som används ofta till en tangent (hotkey).

Restricted Area Rework
Förbättringar för begränsade områden som gör det enklare för utvecklarna att implementera och skräddarsy dessa områden för de olika platser som de kan behövas runt. De nya förbättringarna öppnar upp möjligheten för när man begär landningstillstånd till ett område, att med hjälp från flygledningen i områden guida in en genom det begränsade området för att kunna landa. Områden kommer känna sig mera naturliga och kommer inte behöva visa ett rutnät inom vilken man inte får flyga, vilket det är idag runt Lorville för exempel.

PvP Bounties
Förbättringar till spelmekaniken som gör det möjligt för spelare att jaga andra spelare som har en prissumma på sig, och kanske är lite mindre laglydiga.

Player Status System v1
Implementering av tre nya status system som du som spelare måste hålla koll på, hunger, törst och temperatur. Dessa värden kommer att vara kopplade till spelkaraktärerna stamina och färdigheter, som gör exempelvis att man får tunnelsyn, siktar sämre eller rent av svimmar av. Utvecklarna har gått ut och sagt att de inte vill att detta system ska förstöra spelglädjen och att man inte ska behöva gå och äta och dricka allt för ofta. Vid atmosfärer som är kalla respektive varma så ska man kunna dra nytta av att äta eller dricka varma och kalla rätter, detta gör att staminan ska öka och dra ned eller öka temperaturen hos spelkaraktären. Temperaturer ska man kunna skydda sig emot genom att sätta på sig en viss typ av dräkt som är anpassad för rätt ändamål. Det är tänkt att NPCer ska kunna göra samma utvärderingar om de ska behöva äta och dricka. Vi får vänta och se om vi behöver äta och dricka lika ofta som man får göra i DayZ, där man tydligen har lika stor näringsomsättning som NASAs raketer som de skickar upp till omloppsbana runt jorden.

Bounty Mission NPC Improvements
Möjliggör att NPC som blir jagad av spelare att använda Quantum drive för att undvika spelaren som jagar.

Mining accessory
Mining-spelmekaniken har funnits ute under en längre period nu och är en av de mer utvecklade spelmekaniken i spelet. Modifikationer till mining-lasrarna är något som utvecklarna inte tänkte att implementera från början, men ihop med att spelare började använda mining mer och mer föll det ganska naturligt in i utvecklingen. När man börjar bryta mineraler så är man fast med den mining-lasern som man har monterad på skeppet, men modifikationerna till mining-lasrarna kan man aktivera under tiden som man bryter mineralerna. Modifikationerna kan göra till exempel att resistiviteten eller instabiliteten på stenarna sjunker, modifikationerna göra att man får vissa fördelar men samtidigt så får man andra nackdelar. Beroende på vilken modifikation man använder så får man en feedback både i form av visuellt och ljudeffekter. MISC Prospectorn har enbart en mining-laser och därför enbart en möjlighet att lägga till modifikationer i taget, men ARGO M.O.L.E. har tre platser för spelare med tillhörande mining-laser och därför möjliggör att använda upp till tre olika modifikationer. Detta är första versionen av denna typ av implementering.

Idris uppdrag
Idris gör entré! Ihop med 3.9 så kommer vi för första gången se en Idris färdas genom rymden (största skeppet hitlis 242m) Ihop med när du gör bounty hunter uppdrag som är kopplade till Arlington Gang, en icke laglydig grupp i stantons system, så kan man träffa på en Idris i en av uppdragen. Uppdragen ska börja med en lätt svårighetsgrad, vissa ska man kunna göra själv och kanske tillsammans med en kompis. Men desto djupare man kommer in i uppdragen och desto närmare man kommer Arlington gänget så börjar man närma sig slutklampen på uppdragskedjan. Slutbossen i denna kedja med uppdrag kommer vara att man ska ta ned en Idris, och detta är ingen man kan göra själv. Samla dina vänner, eller ta hjälp av hela servern för att ta ned detta monster till skepp.

Viktigt att poängtera är att det är enbart utsidan på Idrisen som är klar och insidan ska inte vara komplett eller saknas helt och hållet, så förvänta er inte att ni kan springa runt på Idrisen som kommer att implementeras i patch 3.9. värt att lägga på minnet också är att man endast kommer att kunna genomföra uppdraget en gång, om man skulle vilja göra det igen behöver man hitta någon som inte har gjord det ännu

Ships & Vehicles

Esperia Prowler
Tillverkaren Esperia levererar enbart skepp som har en utomjordisk design, de två andra som är i spelet idag är Glaive och Blade, som både kommer från rasen Vanduul. Prowlern är ett skepp som är av Tevarian design, där tillverkarna fått en extraordinär tillgång till ett Tevarian skepp som har hittats i Kabal systemet. Ihop med denna upptäckt har Epseria lyckats smälta samman mänsklig och Tevarian teknologi och skapat Esperia Prowler. Prowlern är en APC (armored personnel carrier) som har som uppgift att leverera marktrupper till områden där det kan vara mycket eldstrider. Prowler lägger sin tyngd på att ha pansar för att skydda personalen i skeppet och har plats för upp till 18 personer i skeppet, 1 pilot, 1 co-pilot och 16 marktrupper. Vid full besättning på skeppet, så sitter man lika tajt ihop en sillarna i en sillburk. Något som är fascinerande, och som vi får se för första gången, är att vid de olika dörrar som marktrupperna kan hoppa ur skeppet och till marken så har dessa dörrar en form av “forcefield” som hindrar atmosfären från utsidan att komma in i skeppet.

Origin m50 Improvements
Origins m50 har funnits i spelet än längre period nu och nu är det dags för lite uppdateringar för att förbättra upplevelsen för detta skepp. Man kommer förbättra landings mekaniken och göra uppdateringar som förbättrar cockpitens UI för att öka inlevelse känslan för piloten. Origin m50 är klassad som ett racing-skepp där fokusen är ligger på hastighet och på ett smidigt sätt ta sig genom de olika kurvor som skeppet kan mötas av på en racingbana.

Spela med stor svensk organisation / guild i Star Citizen

Vi i den Svenska Star Citizen organisationen / guilden ASGARD, ser mycket fram emot den kommande patch 3.9 och kommer att spela flitigt när dom släpps, Precis som vi gör idag! Om du är nyfiken på Star Citizen och vill ha några att spela med, kom med och spela med oss på lördagskvällar 19:00!

asgardgaming.se
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Discord discord.asgardgaming.se

Medlem
1
Skriv svar