Half-Life: Alyx - Diskussionstråd (SPOILERS)

Inaktiv
Half-Life: Alyx - Diskussionstråd (SPOILERS)

Hej! Jag vet att det finns en tråd för första intryck men jag ville skapa en tråd för alla som spelat igenom HL:A och vill prata av sig. Observera att med det i åtanke så är allt ifrån och runt spelet tillåtet att diskutera om här vilket kan innebära mycket spoilers för den som ännu inte avnjutit detta mästerverk.

Inaktiv

Oj oj oj! Nu har jag spelat färdigt Alyx och slutet var ej att leka med för 5 öre. Jag upplever det som att Valve vill berätta för oss att det kommer komma mer Half-Life kommande åren; typ HL: Gordon, så att säga. Ska ärligt säga att jag blev förvånad att det var självaste G-mannen som satt inspärrad även om man borde kunnat förstå det då Gordon trotts allt ”bara” är människa. Kan uppskatta att storyskrivarna vågade ta ut svängarna och faktiskt ändra tiden, styra bort lite från ödet i slutet av ep 2. Dock kan man inte hjälpa bli lite ledsen av ett så fantastiskt spel att det är säkert minst ett par år bort innan vi får nästa...

Medlem

Fy fan, ah. Älskade spelet. Tråkigt att det är över bara. Väldigt starkt ögonblick i slutet när man tog tag i crowbaren. Fick hålla emot tårarna av rädsla att skada hesdsetet 😊 men ja, behöver smälta detta lite känner jag. Håller med ovanstående inlägg till fullo 👍

Medlem

Jag spelade ut spelet precis.
ojojoj, snacka om att skriva om historien.
Hoppas nu vi får en uppföljare och inte behöver vänta nästan 2 decenium.
slutet när man tar kofoten. Vem är det Eli Vance är arg på? vart tar Alyx vägen ?
Episode 2 slutar väll med scenen man fick se när Alyx ser sig själv med sin döda far ?

(Tillägger att jag spelar med Quest och jag körde första halvan med Link-kabel och andra halvan med Virtual desktop.
Alltså känslan, inlevelsen allt är så mycet bättre när man kör helt trådlöst.
Blev flera tillfällen när jag glömmer bort att jag spelar ett spel, där annars kabeln gör en påmind.
Jag stör mig otroligt på kabel om jag bara kört Quest-länge och sen hoppar över till PCVR.)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Älskade spelet men två saker kändes off.

Röstskådespelaren för Alyx. Från att ha låtit som en ung kvinna som ändå hade smartness och var lite mer street-smart i HL2 till en 14årig tonåring. Ja, jag vet. Alyx är i övre tonåren i HL:A men jag tycker ändå att rösten var fel.
Tyvärr gick ju Robert Guillaume som gjorde rösten till Eli i HL2, bort i cancer. RIP. Men där hittade de ändå en helt okej ersättare.

Jag hade velat se mer av City17. De roligaste och häftigaste upplevelserna var ändå när man var "ute", enligt mig. Ska lira igenom det på Hard om ett tag. Tog normal nu, smooth locomotion och tog det väldigt lugnt i spelandet.

9,5/10, bara ett spel har någonsin fått så högt betyg av mig så jag snålar verkligen med siffrorna.

i7 7700k
16 GB ram
m.2 samsung evo plus
GTX1080
Index kit

Medlem
Skrivet av aakerlind:

Älskade spelet men två saker kändes off.

Röstskådespelaren för Alyx. Från att ha låtit som en ung kvinna som ändå hade smartness och var lite mer street-smart i HL2 till en 14årig tonåring. Ja, jag vet. Alyx är i övre tonåren i HL:A men jag tycker ändå att rösten var fel.
Tyvärr gick ju Robert Guillaume som gjorde rösten till Eli i HL2, bort i cancer. RIP. Men där hittade de ändå en helt okej ersättare.

Jag hade velat se mer av City17. De roligaste och häftigaste upplevelserna var ändå när man var "ute", enligt mig. Ska lira igenom det på Hard om ett tag. Tog normal nu, smooth locomotion och tog det väldigt lugnt i spelandet.

9,5/10, bara ett spel har någonsin fått så högt betyg av mig så jag snålar verkligen med siffrorna.

i7 7700k
16 GB ram
m.2 samsung evo plus
GTX1080
Index kit

Jag håller med, om det är nått att klaga på så är det att man hade velat se mer av City 17.
Jag ska också spela det senare med Hard. Tyckte nog det kändes lite väl lätt för att vara Normal.
Det kändes på sätt och vis som ett spel som verkligen ALLA skulle kunna spela. Men om man är van vr-shooter så inte speciellt utmanande.
Men jag tycker endå det lilla negativa kompletterades väl med stämningen och upplevelsen man fick i spelet. Det kändes verkligen som man klev in i den värld man lärde känna med half life 2.

Jag önskar till en ev uppföljare att man lägger till melee combat

(om man spelar som gordon så fick man ju sin kofot )

att det blir mer än mer frihet att man kan ta sig vidare lite hur man känner för och inte enbart efter den snitslade vägen, ungefär som i tex Boneworks där man kunde klättra, stapla saker på varandra och ta andra vägar pga det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade varit intressant att läsa vad de som röstat så lågt har att säga om spelet.

Medlem

jag har spelat fram tills första headkrabban, jag har inte ens gått igenom dörröppningen ännu, jag bara vet att den väntar på mig på andra sidan.

imponerande spel, men jävla spindeldjur som flyger upp i ansiktet på en i VR ..njae, tror det får räcka så.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Hade varit intressant att läsa vad de som röstat så lågt har att säga om spelet.

Säkert "VR haters".
Känns som det finns gott om dom på FZ.
Det var mycket gnäll när half life alyx avslöjades som ett VR spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelet är extremt bra, men lämnade ett stort tomrum då det ej finns multiplayer eller moddar.

Sket knäck på två ställen: när man är i källaren av ett förfallet trevåningshus och måste stänga av strömmen och därmed all belysning för att ta sig förbi en combinesköld som är längst upp i huset, samtidigt som headcrabs väller ut ur alla möjliga hålor. Det andra var såklart Jeff, bland annat när man inser att man måste släppa ut honom ur frysrummet.

Vid båda tillfällen var det så att man högt utbrast ”åh nej...” och hår som står i nacken. Platta spel kommer inte i närheten av inlevelsen.

Medlem

Vågar man gissa att de som röstat låga betyg faktiskt inte spelat spelet. Kanske bara kollar 2d videos på Youtube?

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag har spelat fram tills första headkrabban, jag har inte ens gått igenom dörröppningen ännu, jag bara vet att den väntar på mig på andra sidan.

imponerande spel, men jävla spindeldjur som flyger upp i ansiktet på en i VR ..njae, tror det får räcka så.

Dom är dock rätt beskedliga i Alyx, den tar sats en stund innan den hoppar så du hinner flytta dig eller skjuta. En annan variant är att hålla i något för att parera.

Men, är du rädd för det så blir det betydligt värre längre in i spelet.

Releasehästryttare

@Gesturr: Eller så använder man vänsterhanden att fånga dem så är de nästan ofarliga .. så länge man inte behöver slåss mot 100 samtidigt ...

Medlem

Ryste i hela kroppen när ja tog tag i crowbaren

Fett spel annars, bästa grafiken ja sett i VR.

Medlem

En sak är då säkert. Om nästa Half-Life spel inte är i VR blir jag besviken. Alyx är på en helt ny nivå inte bara för VR-spel men för storydrivna spel överlag.

Skrivet av anon_119148:

Oj oj oj! Nu har jag spelat färdigt Alyx och slutet var ej att leka med för 5 öre. Jag upplever det som att Valve vill berätta för oss att det kommer komma mer Half-Life kommande åren; typ HL: Gordon, så att säga. Ska ärligt säga att jag blev förvånad att det var självaste G-mannen som satt inspärrad även om man borde kunnat förstå det då Gordon trotts allt ”bara” är människa. Kan uppskatta att storyskrivarna vågade ta ut svängarna och faktiskt ändra tiden, styra bort lite från ödet i slutet av ep 2. Dock kan man inte hjälpa bli lite ledsen av ett så fantastiskt spel att det är säkert minst ett par år bort innan vi får nästa...

Sätt spoiler på halva texten please!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Sätt spoiler på halva texten please!

Rubriken till hela den här tråden/nyheten innehåller SPOILERS med stora bokstäver.

Medlem

Var det nån som trodde att det var Gordon Freeman man skulle rädda i the vault?
Jag tänkte hela tiden att det kommer vara nån annan och ju närmare slutet så kände jag på mig att det skulle vara gman speciellt när man kom in och "tid och rum" var så förvrängt.

Är historien omskriven nu?
Känns nästan lite "metal Gear" över det hela


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Gesturr:

Rubriken till hela den här tråden/nyheten innehåller SPOILERS med stora bokstäver.

Det såg jag så klart, men ändå, man kan missa det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Sätt spoiler på halva texten please!

Som någon skrev så har tråden "SPOILERS" i titeln men jag vill ändå göra vad jag kan för att inte förstöra denna upplevelse för andra så vilken halva vill du att jag ska gömma?

Medlem

Bästa spelet enligt mig. Det är förmodligen bara troll som röstat i de sämre betygsskalorna.

Jag har också tänkt spela det igen och det har aldrig tidigare hänt att jag varit sugen på att spela igenom ett single-player spel en gång till. Önskar det hade funnits en ännu tuffare svårighetsgrad än Hard då jag körde med Hard från början.

Inaktiv
Skrivet av wirefire:

Bästa spelet enligt mig. Det är förmodligen bara troll som röstat i de sämre betygsskalorna.

Jag har också tänkt spela det igen och det har aldrig tidigare hänt att jag varit sugen på att spela igenom ett single-player spel en gång till. Önskar det hade funnits en ännu tuffare svårighetsgrad än Hard då jag körde med Hard från början.

Du får göra det svårare genom t ex gnome run eller ha en hink på huvudet hela spelet Och ja förmodligen troll och/eller folk som "bojkottar" det för att dom inte äger VR. Jag borde bara haft så man kan röstat 4/5 och 5/5 men det hade varit lite odemokratiskt hehe.

Medlem

Satte spoiler taggar på mina inlägg.
kan vara snäll från dom nyfikna som inte spelat/klart spelet tittar in även fast det varna i rubriken.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Riktigt bra spel men gillar inte att de gjort spelet ”för bekvämt”. Headcrabs blir aldrig är riktigt läskiga då de är för lätta att parera. Combine AIn känns alldeles för dum.
Mest av allt saknar jag en sprintknapp man kunde använda under kort tid i actionsekvenser istället för att behöva teleportera sig till skydd. Just nu traskar jag långsamt och hukar mig bakom närmaste bil. Men det är ju ganska lugnt eftersom antlions mfl är så långsamma.

Hoppas de kommer släppa fler inställningar för oss som inte har några problem med att tex hoppa ner en våning utan att behöva sväva i slowmotion (men inte vill använda teleport).

När det är mindre action har jag inga problem med tempot. Gillar att traska runt och insupa alla detaljer.
Kommer lätt spela igenom spelet en gång till. 4/5 just nu

Några delar av äventyret hör till de bästa jag upplevt i spelväg.

Medlem

Sjukt nöjd från början till slut. Älskar det. Valve lyckades.

Medlem

Jag har börjat en ny omgång på hard.
Gjorde samtidigt en jämförelse direkt efter varandra på olika ställen att spela med Oculus-Link och senaste versionen av Virtual Dekstop.
Spelet ser bättre ut med Virtual Dekstop om man kör med Video bit rate på High eller Insane.
Så det finns ingen anledning att köra trådat med Oculus Link om man har en Oculus Quest, iaf inte Half life alyx.
Så jag säger bara, köp Virtual Dekstop på Oculus-Quest store och ladda sen ner det via SideQuest.
Innlevelsen och frihetskänslan blir så mycket bättre som jag skrev tidigare.
Jag föredrar att spela så före trådbundet dedikerat PCVR headset.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kom på en grej jag verkligen saknar i Alyx, det är att man alltid är ensam. Förutom några väldigt korta möten så är man alltid själv mot fienderna. Dom tidigare spelen hade ju många ställen där man fick hjälp av rebeller och liknande.

Det har ju sin förklaring med att man är inne i ett avstängt område men ändå, saknade de lite.

Inaktiv
Skrivet av HerrLarsson:

Kom på en grej jag verkligen saknar i Alyx, det är att man alltid är ensam. Förutom några väldigt korta möten så är man alltid själv mot fienderna. Dom tidigare spelen hade ju många ställen där man fick hjälp av rebeller och liknande.

Det har ju sin förklaring med att man är inne i ett avstängt område men ändå, saknade de lite.

Så är det men jag gissar att det kanske delvis var av praktiska skäl, men även därför man har Russel i örat, på samma sätt man pratar walkie talkie med Delilah i Firewatch. De är inte fysiskt där men du har ändå någon att prata med.

Medlem
Skrivet av HerrLarsson:

Kom på en grej jag verkligen saknar i Alyx, det är att man alltid är ensam.

Läste detta först och trodde du faktiskt menade att du verkligen saknar att alltid vara ensam (...men eftersom Russel är med hela tiden så är man inte det.)

Medlem

Så, nu var det klart efter 19 timmar... och det känns i fötterna

Helt klart det mäktigaste vr-spelet jag spelat (spelades med index headset och kontroller).

Från början så var det direkt ett 5/5 spel, men ju längre jag spelade ju mera "mätt" började jag bli på pusseldelarna och att det ständigt kom nya osannolika hinder som ständigt tvingade ned mig i mörka krypin istället för dom vackra stadsmiljöerna. Hotellet var särskilt träligt och utdraget.

Så 4/5 så långt.

Men sedan kom Jeff... FUCK YOU JEFF! 0/5 i betyg för den delen enbart. Hade fan fysiskt ont i hjärtat efter den etappen och fick dela upp den i 3 omgångar för att komma igenom den.

Slutetappen var mäktig när man fick leka Palpatine och grilla Combine 5/5 igen.

4/5 totalt sett, men jag vill ALDRIG mera uppleva Jeff eller hans kusiner/bröder/vänner i ett spel igen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

12
Skriv svar