Hur stor är sannolikheten att FF7-remaken släpps i Sverige tidigare?

SoL
Medlem

Kan ingenting om Final fantasy, men gillade demot och tycker det ser grymt ut!
Undrar över en sak bara. Behöver jag känna till storyn i tidigare spel? Kommer det klarna för nu kändes det som man kastades in mitt i bara

Medlem

Nu har jag två ex. Jag beställde tydligen deluxe-versionen från webhallen i somras och i dag angjorde den brevlådan. Får väl skicka tillbaka den, om ingen vill köpa? 999 kr plus porto.

Medlem
Skrivet av SoL:

Kan ingenting om Final fantasy, men gillade demot och tycker det ser grymt ut!
Undrar över en sak bara. Behöver jag känna till storyn i tidigare spel? Kommer det klarna för nu kändes det som man kastades in mitt i bara

Man kastades in i händelsernas centrum på samma sätt i originalet, så det klarnar efterhand. Men självklart är det lättare att hänga med om man spelat originalet. Inget måste dock, känner jag spontant. Det här spelet är gjort för att kunna stå på egna ben.

SoL
Medlem
Skrivet av Tröjan:

Man kastades in i händelsernas centrum på samma sätt i originalet, så det klarnar efterhand. Men självklart är det lättare att hänga med om man spelat originalet. Inget måste dock, känner jag spontant. Det här spelet är gjort för att kunna stå på egna ben.

Låter bra för mig som aldrig spelat ett enda ff så är kanske det bara bra då jag kommer spela det för första gången utan att veta vad som händer

Medlem

Ni som fått det tidigare också och spelar, har ni samma problem med att spelet laggar ibland, musiken försvinner ibland och att spelet låser sig ca 20-25min in i spelat på samma ställe nästan varje gång? Savefilen blir också korrupt? Eller är det bara mitt ps4?
Förstår att det kommer komma en dayone patch. Men är mest nyfiken om det är min konsol eller om spelet är trasigt att det inte går att spela i dagsläget.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hexon:

Ni som fått det tidigare också och spelar, har ni samma problem med att spelet laggar ibland, musiken försvinner ibland och att spelet låser sig ca 20-25min in i spelat på samma ställe nästan varje gång? Savefilen blir också korrupt? Eller är det bara mitt ps4?
Förstår att det kommer komma en dayone patch. Men är mest nyfiken om det är min konsol eller om spelet är trasigt att det inte går att spela i dagsläget.

Jag har spelat första två timmarna och har inte stött på något av de problem du nämner.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har inte stött på några problem förutom under ett sidouppdrag. När jag hade klarat det hade Cloud och Tifa fortfarande vapnen framme och det gick inte att komma vidare.

Medlem

Hur aktiverar man pre-order bonusen? Jag har lyckats få fram kaktusen men inte chocobogrejen.

Medlem

Folk har alltså kunnat spela det hela helgen och ingen skriver om sina intryck? Har jag missat någon annan tråd?

Dex
Medlem
Skrivet av G4ruda:

Folk har alltså kunnat spela det hela helgen och ingen skriver om sina intryck? Har jag missat någon annan tråd?

Jag har spelat cirka 10 timmar och precis kommit till Chapter 7.
Måste säga att jag är verkligen imponerad så här långt. Spelkänslan är grym och karaktären känns väldigt bra gjorda med animationer och röstskådespelare. Gillar framför allt Jessie så här långt!
Har inte varit jätte mycket sido uppdrag och "mini games" (har bara sätt dart så här långt) så här långt, men är rätt säker på att där kommer en del till sen!

Så för min del så är det helt klart värt ett fullspels pris. Förstår att folk stör sig på att spelet är uppdelat, men så länge det är med så här bra kvalité är jag helt ok med det!

Det enda dåliga jag kan komma på är att jag kommer bli deprimerad när jag är klar och får vänta 1-2 år innan man kan spela vidare

Medlem

Fick hem min i fredags också. Kört lite längre än demot och spelet osar av finslipning.
Håller hela remaken den här nivån så blir det inget annat än full pott från mig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Moderator | Testpilot
Skrivet av dex20:

Jag har spelat cirka 10 timmar och precis kommit till Chapter 7.
Måste säga att jag är verkligen imponerad så här långt. Spelkänslan är grym och karaktären känns väldigt bra gjorda med animationer och röstskådespelare. Gillar framför allt Jessie så här långt!
Har inte varit jätte mycket sido uppdrag och "mini games" (har bara sätt dart så här långt) så här långt, men är rätt säker på att där kommer en del till sen!

Så för min del så är det helt klart värt ett fullspels pris. Förstår att folk stör sig på att spelet är uppdelat, men så länge det är med så här bra kvalité är jag helt ok med det!

Det enda dåliga jag kan komma på är att jag kommer bli deprimerad när jag är klar och får vänta 1-2 år innan man kan spela vidare

1-2 år... Oh dear.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Hur aktiverar man pre-order bonusen? Jag har lyckats få fram kaktusen men inte chocobogrejen.

Samma här. Tacksamt om någon vet hur man gör.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Dex
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

1-2 år... Oh dear.

Man får ju hoppas iallafall. Förhoppningsvis har dom hållt på ett tag nu med "Part 2" och dom har motorn på plats så kan ju hoppas att det inte tar lika lång tid denna gången

Plus att dom förlorar inte 1-2 års utvecklingstid genom att outsourca som dom gjorde med första delen.

Men är rädd att du har rätt och att det kommer ta typ 4-5 år.... Men man får hoppas!

Medlem
Skrivet av dex20:

Jag har spelat cirka 10 timmar och precis kommit till Chapter 7.
Måste säga att jag är verkligen imponerad så här långt. Spelkänslan är grym och karaktären känns väldigt bra gjorda med animationer och röstskådespelare. Gillar framför allt Jessie så här långt!
Har inte varit jätte mycket sido uppdrag och "mini games" (har bara sätt dart så här långt) så här långt, men är rätt säker på att där kommer en del till sen!

Så för min del så är det helt klart värt ett fullspels pris. Förstår att folk stör sig på att spelet är uppdelat, men så länge det är med så här bra kvalité är jag helt ok med det!

Det enda dåliga jag kan komma på är att jag kommer bli deprimerad när jag är klar och får vänta 1-2 år innan man kan spela vidare

Tack för rapport!

Blir nog att köpa ganska snart även om min backlogg redan är ganska lång. Ska ett spel betalas till fullpris vill man vara väldigt säker på kvalitet.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Folk har alltså kunnat spela det hela helgen och ingen skriver om sina intryck? Har jag missat någon annan tråd?

Bara spelat nån timme efter demosekvensen och är ännu positivt överraskad. Jag hör annars till den där bittra skaran som tycker serien har ballat ur på senare år, och även om förhoppningen på detta är magi så är förväntningen snarare att dom ska sjabbla till det igen. Men känslan när jag kom till sector 7 slums och fick se midgar underifrån... wow! Fan va fräckt

Och som någon annan nämnde så är Jessie väldigt tilltalande. Tror jag ska låta Cloud dumpa Tifa och Aerith och satsa på henne istället.

Medlem

Tycker det är mycket trevligt att ha kunnat spela detta över helgen. Fick starta upp med Re3remake men några timmar blev över. Mycket bra spel (FF7 remake) och jag älskar nu fightingsystemet som jag var orolig över när demot kom. Det är fantastiskt bra, faktiskt.

Medlem

Jag har nog spelat 15 timmar sedan i torsdags. Så mycket spelande på kort tid blir det bara i sällsynta fall, så det säger en del om hur bra spelet är. Det är inte felfritt, en del sidouppdrag är inte särskilt underhållande (precis som i all andra spel), några delar är lite väl utdragna och kartan är rätt svår att navigera med. Sedan är mindre viktiga karaktärer i affärer och liknande inte så snyggt gjorda eller har särskilt bra röster. Men det är småsaker. Huvudkaraktärerna har utvecklats enormt sedan originalet, speciellt Jessie som har blivit en mycket älskvärd karaktär. All musik har gjorts om på ett otroligt bra och smakfullt sätt. Jag var t ex orolig för hur Anxoius Hearts skulle behandlas, men jag fick tårar i ögonen när den dök upp, så bra låt den. Även miljöernaär smakfullt och noggrant återgivna och ger rysningar, t ex att få se Aeris hus för första gången. De nya inslagen - förutom sidouppdragen - funkar mycket bra de också och utvidgar och fördjupar spelet på ett mycket bra sätt. Skulle jag sätta betyg just nu hade det fått 9 av 10.

Medlem

Är ~34h in och börjar närma mig slutet. Sjukt lätt att sänka timmar i det här spelet, riktigt underhållande. Fortfarande inte lyckats få min chocobo chick summon men som jag nämnde på förra sidan så säger Webhallen att man ska vänta till officiella releasedatumet och se om man får sin kod då.

Om man ska lyfta lite bra och dåligt med spelet:

+ Det är fortfarande FF7, med extra allt
+ Stridssystemet är fenomenalt, grym kombo mellan ATB och realtid
+ Sidequests som faktiskt bygger världen och karaktärerna
+ Det uppdaterade materiasystemet är grymt

- Laddningstider, framerate och textur pop-in på PS4 (konsolens fel)
- Lågupplösta och "billiga" NPC:er (ser typ ut som copy-paste från fyra år gamla FFXV)
- Många av dialogvalen kopplat till karaktärsrelationer har förenklats eller försvunnit helt

Som ni hör så vill jag egentligen spela detta på PC och kommer troligen att köpa det igen om ett år.

Weapon Upgrades systemet är varken här eller där för mig. Det ger valmöjligheter och lite djup (bra) men är samtidigt så enkelt att det finns en inbyggd autofunktion, samt att det påminner lite om FFXIIIs Crystarium (dåligt).


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Testpilot

Hämtade ut mitt ex från Webhallen nu på morgonen Det är bara gå dit även om man inte fått något mail om order. Vet inte hur det är vid andra butiker dock.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

... Men känslan när jag kom till sector 7 slums och fick se midgar underifrån... wow! Fan va fräckt

Det kan jag hålla med om, där fattade jag klasskillnaden direkt. Otroligt fint på dagen också och visar hur Shinra utnyttjar planeten.

Originalet är mitt första final fantasy jag upplevde på riktigt och min eviga favorit i serien. Ser det som en fördel när jag spelar detta, den värld jag upplevt förut håller nu på att byggas upp igen med större inlevelse och nya bitar historia. Clouds flashbacks gör att det pirrar i magen av förtjusning, ska bli intressant att se hur de tolkar de senare delarna av spelet som har med dessa och hans utveckling att göra.

Medlem

Jag tror nog att man generellt sett uppskattar spelet mer om man har en relation till originalet. Och avgudar man originalet avgudar man rimligen det här också.

12
Skriv svar