Guide: Brädspel Online med vänner

Skribent
Guide: Brädspel Online med vänner

Världen har förändrats men brädspel med polarna behövs fortfarande (kanske mer än någonsin). Här är därför en kort guide hur ni kan avnjuta en nagelbitande session med allt ifrån Fia med Knuff till Pandemic. Värt att nämna: jag har inte hunnit testat alla dessa plattformar eller spel, så ta min åsikter med en nypa salt.

Spela Brädspel Online

--

Alternativ 1: Tabletopia

En brädspels-plattform som erbjuder över 800+ spel där spelare eller publicister kan publicera sina egna eller andras brädspel.

+ Finns på alla plattformar, Steam, Android, Webbläsare, iOS och Mac
+ Krävs bara att en äger tjänsten, kan bjuda in vänner att spela med dig gratis
+ Över 800+ brädspel

- Vissa spel är väldigt buggiga
- Månadskostnad (cirka 30kr för 3 dagar, 40 kr för 7 dagar och 100kr för 30 dagar)
- Tjänsten kan lagga en del

Alternativ 2: Tabletop Simulator

Ännu en brädspelsplattform där publicister och spelare kan skapa sina egna brädspel. Den stora skillnaden med denna är att simuleringen verkligen är en simulering. Du kan alltså göra lite hur du vill, om det är att sno pjäser från en motståndare eller välta bordet.

+ Roligt koncept med mycket frihet
+ Mycket att välja på
+ Finns stöd för VR
+ Bra optimerat och hög nivå på de officiella spelen

- Engångskostnad på ca 100 kr (REA NU TOM. 7/5) + att du oftast måste köpa de mer populära spelen
- Alla måste äga spelet för att kunna spela online (finns lokal co-op)

Alternativ 3: Board Game Arena

Brädspelsplattform som är baserad i webbläsaren. Mer fokuserad på ett hundratal enklare spel.

+ Helt gratis
+ Enkelt att komma igång med
+ Finns på alla plattformar (till och med Wii U!)
+ 41 olika språk
+ Kan spelas med vänner
+ Inget behöver laddas ner

- Inte lika hög kvalité på spelen
- Finns endast enklare spel
- Begränsad valmöjlighet

Alternativ 4: Köp spelen separat

Orkar du inte med alla dessa plattformar så kan du göra det enkelt för dig själv och köpa spelet separat. Det ger dig också möjligheten att spela online med vänner (i vissa fall) och spelkvalitén kommer generellt vara högre. Här är några av alternativen som alla finns på Steam:

  • Gloomhaven

  • Scythe

  • Zombicide

  • Mysterium: A Psychic Clue Game

  • Faeria

  • Pandemic

  • Twilight Struggle

  • Love Letter

  • Tales From Candlekeep: Tomb Of Annihilation

  • Lords Of Waterdeep

  • Ticket To Ride

  • Small World 2

  • Talisman

  • Risk

Alternativ 5: Steam Remote Play Together

Steam introducerad för ett tag sedan funktionen "Remote Play" som gör det möjligt för vem som helst att hoppa in i ett spel med dig. Lite som lokal co-op fast där spelet strömmas av hosten till de andra.

+ Krävs bara att en har spelet
+ Funkar på typ alla spel som har local co-op. Se listan på de som har officiellt stöd här.
+ Enkelt att komma igång med

- Du behöver köpa brädspelen var för sig (se listan ovan t.ex.)
- Vissa spel är inte skapta för detta, något som kan leda till lite problem om ni har fuskare i gänget
- Krävs att minst en person har en dator och bra uppkoppling


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Bra tips! Vill även lägga till:

- https://www.yucata.de - Ett gäng spel som spelas via browsern, precis som boardgamearena
- http://playingcards.io/ - Webbaserade kortspel. Bl a finns Cards Against Humanity
- http://www.boiteajeux.net/
- http://boardspace.net/


signatur

SpelGeek.com - Köp spel av mig!
D-takt, tärningar och livet - Podden om spel, musik och allmänt trams finns där poddar finns!

Fantasybrädspelet Talisman finns som digitalt spel på Steam och både den och den fysiska brädversionen är underhållande spel, men minns dock att spelet kraschade ibland (vi får hoppas att det är fixat). Finns även på Google Play och App Store, men vet inte hur de versionerna funkar.

https://store.steampowered.com/app/247000/Talisman_Digital_Ed...
https://apps.apple.com/se/app/talisman-digital-edition/id1312...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nomadgames....

Önskar att det gamla datorspelet Risk II (baserad på brädspelet Risk) fick en remake/remaster till alla digitala plattformar, som Steam, Epic Games Store, PS4, Xbox One, Switch osv.

Skribent

@Stegfel fint! Keep em coming!

@Monsterfrukost bra tips! Kan lägga till Talisman i listan!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Jag fick nys om RISK: Global Domination på Steam. Har spelat det med en vän som jag brukade spela det med (den jäveln svek våran pakt som vanligt...)
Det är gratis så in och utmana polarna eller random folk!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Smallworld 2 på Steam är en höjdare om man spelar med några kompisar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tabletop Simulator som nämnts ovan är ju fantastiskt. Vi ska till och med ha en pokerturnering med hjälp av det (då vi inte "kan" spela IRL under rådande situation).
I övrigt kan jag tipsa om http://Dominion.games. Dominion är väl ett av de mest kända spelen inom "deck builders". Denna online-version är enkel men effektiv. Gratis i sitt grundutförande.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Skribent

Grymma tips. Jag lirade en del Monopol på Android för några år sedan, men appen som ligger uppe nu verkar ha rätt många klagomål angående online-delen.

Även Settlers of Catan har lite halvrisiga omdömen på Android, vilket är riktigt tråkigt eftersom jag minns spelet som jäkligt bra.

Medlem

The Witcher finns, även Gloomhaven.
Just gloomhaven är i early access och skulle få stöd för multiplayer nu i vår.

Medlem

Bästa är helt klart Twilight Struggle på steam (rean nu också).
Small world på ios,
Galaxy Trucker på ios.

Skribent

Jag missade att Erik redan skapat en grym tråd om ämnet. Sammanfogade därför trådarna.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Smallworld 2 på Steam är en höjdare om man spelar med några kompisar.

Det har dessutom cross-platform till Android och iOS. Lite för plottrigt för telefonskärmar, men utmärkt för surfplatta.

Medlem

Terraforming mars på steam funkar väldigt bra nu.
Gillar ni avancerade brädspel så rekommenderar jag det 😀

Medlem

Sen får man väl ändå fortfarande träffas i små grupper? Det gör iaf vi, 3-4 st som träffas och spela irl, har inte Steffe sagt är förbjudet.

Medlem

Fram till 2020-04-07 är det 50% rabatt på Tabletop Simulator på Steam. Om man dessutom är 4 personer som ska spela kan man köpa ett 4-pack vilket tillsammans drar ner kostnaden till knappt 7€ per kopia.

Min brädspelsgrupp slog till på detta igår. Vi testade lira Azul och Horrified, vilket var väldigt trevligt. Det gick snabbt att lära sig hur det fungerar (deras tutorial förklarar basics på ett bra sätt och tar endast ca 2-3 minuter att köra igenom) och jag tror jag talar för alla i gruppen när jag säger att det var över förväntan!

Mina intryck av Tabletop Simulator:
+ Extremt mycket samt varierat community-skapat innehåll (hittade t.ex. Lasse Kronérs Wall Street där)
+ Enkelt att använda
+ Snyggt och anpassningsbart (kan välja egna bakgrunder och bord)
+ Behöver inte starta ett nytt rum för att byta spel
+ Stabilt och förvånansvärt få buggar trots att det är så fysikbaserat
+ Känslan! Man ser vad andra gör och tittar på i spelet, vilket gör att det verkligen känns som en virtuell brädspelsträff

- Ett fåtal buggar, fick starta om spelet en gång pga en bugg i menyerna
- Lite krångligt att ansluta sig till ett rum med lösenord ibland (lite fördröjning innan lösenordsrutan dyker upp efter att man blivit inbjuden)

Kan starkt rekommendera detta!

Medlem

Vassal är en open source engine för bräd- och kortspel med massor av moduler. Är till skillnad från de ovan nämnda alternativen 2D och gratis.

http://www.vassalengine.org/

Medlem

Har inte kunnat testa det själv men har fått varma rekommendationer om Armello.

Medlem

Trevlig lista

BoardGameArena är dock inte Helt gratis; för att kunna dra igång många spel så krävs premium-medlemskap. Sen är det dock iaf gratis att acceptera en inbjudan som någon annan skickat osv.
Bra sida iaf, som vuxit rejält i popularitet under covid-krisen. Tillgängligheten på siten har varit sisådär pga ett exploderande användaravtal, men deras admins har gjort en insats i att öka serverresurserna osv, så på sistone har det funkat riktigt bra igen. Rekommenderar att testa dem; inte det snyggaste gränssnittet osv, men fullt funktionellt.

Skribent

@ProphReturned: Okej, kan redigera! Vet du vad gränsen är på innan man måste betala?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Carcassonne finns både på steam android och ios. Väldigt kul spel irl också. Sen är en klassiker risk finns även det på de flesta platformer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Har inte kunnat testa det själv men har fått varma rekommendationer om Armello.

Kan rekommendera Armello, både single och multiplayer matcherna kan bli ganska långa i multiplayer så det gäller att ha lite tid till övers. Vilket ganska många har nu antar jag

https://store.steampowered.com/app/290340/Armello/

Gnällkuk

Polygon la upp en artikel kring ämnet för inte så länge sedan som kan vara värd att spana in.

https://www.polygon.com/2020/3/17/21182538/how-to-play-dungeo...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tabletop Simulator är hur bra som helst!
Finns väldigt bra gjorda moddar i workshopen.
Jag har spelat Magic the gathering, Eldritch Horror, Gloomhaven och Kingdom Death i Tabletop Simulator och alla dom rekomenderas starkt!
Många gånger är det enklare att spela i TTS för det finns smidiga lösningar inbyggt.
När det gäller Magic så finns det ett verktyg online där du klistrar in en text med leken du vill köra, (funkar för både standard och commander) sen genererar sidan en fil som man kan ladda in i tabletop så får man hela leken färdig direkt.
Speciella bord för Magic finns i workshopen, där det finns färdiga playmats med zoner för deck, graveyard, commander, exile osv.

Medlem
Skrivet av Raahzel:

Tabletop Simulator är hur bra som helst!
Finns väldigt bra gjorda moddar i workshopen.
Jag har spelat Magic the gathering, Eldritch Horror, Gloomhaven och Kingdom Death i Tabletop Simulator och alla dom rekomenderas starkt!
Många gånger är det enklare att spela i TTS för det finns smidiga lösningar inbyggt.
När det gäller Magic så finns det ett verktyg online där du klistrar in en text med leken du vill köra, (funkar för både standard och commander) sen genererar sidan en fil som man kan ladda in i tabletop så får man hela leken färdig direkt.
Speciella bord för Magic finns i workshopen, där det finns färdiga playmats med zoner för deck, graveyard, commander, exile osv.

Håller med, enda man får tänka på med workshopen är att folk lägger upp spel de inte har rättigheter till vilket kan göra att spelen försvinner samt att vissa spel är galet buggiga p.g.a. fysiken i spelet, t.ex. settlers fungerar lite si så där. Sen har det en liten tröskel att ta sig över, lära sig kontrollerna och lite sånt men i det stora hela så tycker jag det är den bästa tjänsten.

Medlem

Jag vill se Jocke spela Twilight Struggle!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Polygon la upp en artikel kring ämnet för inte så länge sedan som kan vara värd att spana in.

https://www.polygon.com/2020/3/17/21182538/how-to-play-dungeo...

Roll20.net eller Fantasy Grounds är klart värt att kolla in för den som vill spela bordsrollspel online.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

1
Skriv svar