Skepp o skoj - Sea of Thieves siktat på Steam

Robot
Skepp o skoj - Sea of Thieves siktat på Steam

Dags att hissa segel, eller har skutan redan seglat?

#sea-of-thieves


Avstängd

Tror det är nyttigt för spelet. Många av oss vill inte ha med Games for Windows att göra.

Medlem

Har själv inte spelat sedan betan, vad jag har förstått så har spelet verkligen gjort en "No Mans sky" och blivit ett bra spel. Hoppas en steamlansering blir bra för dem.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Ambassadör
Xbox

Mycket trevligt! Nya spel från Xbox kommer till Steam vid release så det är ju rimligt att de stora, lite äldre spelen som fortfarande är aktiva i allra högsta grad också får en Steam-version.

Här är en re-review från IGN av Sea of Thieves 2020:


signatur

Jump in.

eld
Medlem
Skrivet av Belfry:

Har själv inte spelat sedan betan, vad jag har förstått så har spelet verkligen gjort en "No Mans sky" och blivit ett bra spel. Hoppas en steamlansering blir bra för dem.

Alltså, det är samma bra gameplayloop som vart där från början, men den har inte ändrats så mycket, du åker fortfarande runt och samlar skatter för att låsa upp mer cosmetics, om och om igen.

Finns nya sidequests och sånt dock, och en handfull nya saker att göra ombord.

Medlem

Utan abonnemangskrav då eller? Skulle ju vara skönt. Då skulle man kanske spela det någon gång.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av skymf:

Utan abonnemangskrav då eller? Skulle ju vara skönt. Då skulle man kanske spela det någon gång.

Man har aldrig behövt Game Pass för att spela det genom Xbox PC heller, det går bra att köpa det för $40.

SoT är skitkul med engagerade polare, så det rekommenderas verkligen om man aldrig har provat eller inte har spelat på länge.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, det är samma bra gameplayloop som vart där från början, men den har inte ändrats så mycket, du åker fortfarande runt och samlar skatter för att låsa upp mer cosmetics, om och om igen.

Finns nya sidequests och sånt dock, och en handfull nya saker att göra ombord.

Man skulle ju nästan tro att det här spelet designades innan Battlefront2 lootboxskandalen och var från början tänkt att bli ett lootboxlir...

Medlem

ja jag personligen har mer lust att gå tillbaka å köra om det finns på steam ialla fall. slippa microsoft windows store shit

Medlem

Sea of Thieves är riktigt skoj! Har spelat det av och på sedan betan och måste säga att det inte finns något spel som liknar det. Väldigt unikt. Det är dock inte för alla, om man behöver en story som drivs framåt eller en röd tråd att följa så tröttnar man nog fort med detta. Man behöver ofta skapa sina egna äventyr.

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, det är samma bra gameplayloop som vart där från början, men den har inte ändrats så mycket, du åker fortfarande runt och samlar skatter för att låsa upp mer cosmetics, om och om igen.

Finns nya sidequests och sånt dock, och en handfull nya saker att göra ombord.

Håller helt med. I övrigt tycker jag spelet är svinkul att spela flera med. Men det har bara för lite kött på benen för att vara kul i längden. Känns nästan som om det är halvfärdigt och man väntar på att betan ska vara över så det blir det där man vill att det ska bli. Snubblar på mållinjen tycker jag. Hade så mycket potential. Men att göra samma sak om och om igen för att köpa helt onödiga grejer (d.v.s. skinns m.m) som inte ändrar något på gameplay lockar inte ett skit, finns liksom ingen poäng i det hela.

Medlem

Underbart spel, riktigt mysigt och trevligt.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Tror det är nyttigt för spelet. Många av oss vill inte ha med Games for Windows att göra.

Vilken tur att Games for Windows lades ner i augusti 2013 då.

Skrivet av excentri:

Håller helt med. I övrigt tycker jag spelet är svinkul att spela flera med. Men det har bara för lite kött på benen för att vara kul i längden. Känns nästan som om det är halvfärdigt och man väntar på att betan ska vara över så det blir det där man vill att det ska bli. Snubblar på mållinjen tycker jag. Hade så mycket potential. Men att göra samma sak om och om igen för att köpa helt onödiga grejer (d.v.s. skinns m.m) som inte ändrar något på gameplay lockar inte ett skit, finns liksom ingen poäng i det hela.

Låter nästan som du beskriver alla MMO's någonsin


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vilken tur att Games for Windows lades ner i augusti 2013 då.

Låter nästan som du beskriver alla MMO's någonsin

Du har en poäng.

Medlem

Spelet kommer att sälja guld på Steam för att det är ett fantastiskt vackert spel.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Spelet kommer att sälja guld på Steam för att det är ett fantastiskt vackert spel.

Inte nödvändigtvis, RDR2 på steam verkade inte sälja något vidare bra, just nu kommer spelet inte ens upp bland top 50 enligt steamstats.
https://store.steampowered.com/stats/

Men de kanske lyckas bättre om de säljer Sea of Thieves till ett lågt pris.

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Man skulle ju nästan tro att det här spelet designades innan Battlefront2 lootboxskandalen och var från början tänkt att bli ett lootboxlir...

Hela spelet är byggt kring idén att alla ska ha samma förutsättningar. Då måste ju lönen för det man gör vara kosmetisk.

Det är både storheten och svagheten med spelet, tycker jag. Jag kan köra med frun, barnen och kompisar som inte spelar så mycket nån kväll då och då utan att smiskas sönder varje gång man möter nån, men det blir rätt enformigt med tiden. Men de har blivit mycket, mycket bättre sen start, och märkbart bättre bara senaste halvåret eller så.


signatur
Avstängd
Skrivet av Mirage:

Vilken tur att Games for Windows lades ner i augusti 2013 då.

Åh nej, jag sa fel namn på Microsofts butik till PC. Nu kommer ingen förstå vad jag menar.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hela spelet är byggt kring idén att alla ska ha samma förutsättningar. Då måste ju lönen för det man gör vara kosmetisk.

Det är både storheten och svagheten med spelet, tycker jag. Jag kan köra med frun, barnen och kompisar som inte spelar så mycket nån kväll då och då utan att smiskas sönder varje gång man möter nån, men det blir rätt enformigt med tiden. Men de har blivit mycket, mycket bättre sen start, och märkbart bättre bara senaste halvåret eller så.

En radikal lösning kanske vore att spelet i sig är själva belöningen, typ som det var förr...

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

En radikal lösning kanske vore att spelet i sig är själva belöningen, typ som det var förr...

Kosmetikan är frivillig, det funkar utmärkt att köra Sea of Thieves bara för att det är kul. Jag har kört till och från i två år, har inga problem med att visa basic-uppdrag blir lite enformiga då.


signatur
Medlem

Ett spel jag spelar på tok för mycket... Både älskar och hatar det. Det finns en hel rad med problem med detta spel om man spelar det för content och inte för själva seglatsen/sina vänners skull.

1a) Contenten är suuuuper repetativ. Tag senaste Athenas run for Thieves heaven t.ex. Thieves heaven -> en av 3 öar för en gåta -> thieves heaven -> 3 öar -> thieves heaven
Problemet med detta är att de tre öarna är statiska, det är Snake Island, Crooks Hollow & Devils Ridge, VARJE gång. Utöver detta så är gåtorna på en nivå som är skrattretande för oss som spelat för länge. Varje ö har 4 eller 5 spawnpoints för sista raden, så du behöver inte ens bry dig om #2, spring rakt till någon av spawnsen och gräv så är du klar.

1b) På tal om repetativ content, senaste 3 eventsen har varit varianter på den tidigare. De har lagt till 5st tomes of XYZ till en speciell kista. Samma kista i varje update, d.v.s. vi har inte fått någon "ny" content på 4 månader.

2) Alliance är det sämsta spelet någonsin lagt till. Ingen behöver längre grinda för att bli PL, ingen behöver längre sitta och spela spelet ordentligt för att skaffa guld eller reputation. Allianser och framför allt alliansservrar förstör detta. Jag gjorde ett expriment med en alt (går att family shara konton) och gick från 0/0/0/0/0 till 50/50/50/44/7 (MA/GH/OOS/Hunters call/Athena) på en och en halv vecka. Detta gör att väldigt många spelare är uppriktigt sagt dåliga, ingen har längre behövt försvara sin loot, ingen har sjunkit med över 5k på båten, de kan kort sagt inte försvara sig själva längre.

3) I prat om allianser, nästa patch lägger till nytt nivåtak på alla faktioner till 75 och gatear kosmetika bakom detta. Det är något som jag vet upprör många av oss som spelat spelet länge. Vi har grindat och 100%at eller näst in till 100%at spelet redan, utan rewards på t.ex. kör 250 missions per faktion. Detta nivåtak på 75 kommer inte att göra att folk spelar på annorlunda sätt, alla kommer fortfarande hänga på fort, fleets eller diverse athena missions. Merchant, Gold hoarder & Order of Souls kommer fortfarande att vara helt stendött då det inte går att tävla med alternativa sätt att få looten.

4) Exlusiviteten försvinner sakta men säkert. På sistone har rare börjat med events för att ge nya spelare access till tidigare exklusiva rewards. Det är något jag avskyr. Jag saknar ett 20-tal items då jag hade en break efter release. Inom ett halvår kommer jag ha access till dessa kosmetika utan att ha varit där och spelat då. Behåll bonecrusher ship cosmetic exklusivt om du var där (vilket jag inte var). När du ser det skeppet på havet så vet du, att den personen spelade för två år sedan, kanske inte ska tjaffsa med den.

5) På tal om att se spelare... Det gör man sällan. Som jag nämnde i 3 så är statisk content den enda contenten som ger något. Därför finner man aldrig skepp i cirkulation, utan bara på specifika platser i världen. På toppen av detta befolkas varje server enbart med 6 skepp av varierande storlek, efter det är den "full". Världen känns kort sagt stendöd.

Allt detta sagt spelar jag fortfarande Sea of Thieves av och till, varför? För att jag sitter med roliga människor och pratar strunt medan jag spelar. Spelarna gör spelet, inte spelet i sig.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inte nödvändigtvis, RDR2 på steam verkade inte sälja något vidare bra, just nu kommer spelet inte ens upp bland top 50 enligt steamstats.
https://store.steampowered.com/stats/

Men de kanske lyckas bättre om de säljer Sea of Thieves till ett lågt pris.

Red Dead Redemption 2 är ett singleplayerspel, jag köper aldrig singleplayerspel för att jag hellre ser när andra spelar singleplayer. Multiplayer i RDR2 såg ut som ett aprilskämt så jag var inte alld intresserad av spelet.

Red Dead Redemption 2 peakar ändå 30,000 varje dag, vilket är väldigt bra för ett spel som varit ute i 4 månader. https://steamcharts.com/app/1174180

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Tror det är nyttigt för spelet. Många av oss vill inte ha med Games for Windows att göra.

Tråkigt för dem är att det precis som State of Decay 2 som släpptes på Steam kommer kräva ett Xbox Live konto.

"Requires 3rd-Party Account: Xbox Live (Supports Linking to Steam Account) "

Läs kommentarerna/recensioerna på State of Decay II så får du se vad folk tyckte om det.
https://store.steampowered.com/app/495420/State_of_Decay_2_Ju...

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Tråkigt för dem är att det precis som State of Decay 2 som släpptes på Steam kommer kräva ett Xbox Live konto.

"Requires 3rd-Party Account: Xbox Live (Supports Linking to Steam Account) "

Läs kommentarerna/recensioerna på State of Decay II så får du se vad folk tyckte om det.
https://store.steampowered.com/app/495420/State_of_Decay_2_Ju...

Ja, då är det ju ingen direkt mening med det. Får fortsätta vara ett dött spel.

Ambassadör
Xbox

Vad är det som är konstigt med att det krävs ett Xbox Live-konto för att spela Xbox-spel? Det är väl dessutom inget unikt för just Xbox att det krävs ett konto/launcher eller dylikt?


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Vad är det som är konstigt med att det krävs ett Xbox Live-konto för att spela Xbox-spel? Det är väl dessutom inget unikt för just Xbox att det krävs ett konto/launcher eller dylikt?

Det är väl inget konstigt, men det blir väldigt konstigt när man först startar upp en launcher för att öppna en annan launcher för att starta spelet.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vad är det som är konstigt med att det krävs ett Xbox Live-konto för att spela Xbox-spel? Det är väl dessutom inget unikt för just Xbox att det krävs ett konto/launcher eller dylikt?

Ok, jag trodde faktiskt det var ett PC- eller Windowsspel. Jag undrar snarare varför Microsoft behövde kalla allt som har med spel att göra i Windows 10 för Xbox? Xbox Game Bar, Xbox Console Companion etc. Alltid är det nån skit man ska tvingas på när Microsoft satsar på spel på "PC".

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fulci:

Ok, jag trodde faktiskt det var ett PC- eller Windowsspel. Jag undrar snarare varför Microsoft behövde kalla allt som har med spel att göra i Windows 10 för Xbox? Xbox Game Bar, Xbox Console Companion etc. Alltid är det nån skit man ska tvingas på när Microsoft satsar på spel på "PC".

För att Xbox är Microsofts gaming-division sedan några år tillbaka? De har blivit en egen division i Microsoft med Phil Spencer som EVP som har hand om allt relaterat till spel hos Microsoft. Xbox är ett ekosystem med flera plattformar; konsol, PC och xCloud. Det är alltså Xbox alltihop.


signatur

Jump in.

Medlem

Någon som vet om man måste köpa spelet på nytt via steam?

1
Skriv svar