Domstol: Activision får ha Humvee-jeepar i Call of Duty

Robot
Domstol: Activision får ha Humvee-jeepar i Call of Duty
Medlem

Borde man inte VILJA att folk gör gratis reklam för sina produkter?

Medlem

Högst märkligt, detta får ju folk bara att rata deras bilar 😆


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Borde man inte VILJA att folk gör gratis reklam för sina produkter?

Viljan att utöver det, dra in licenspengar är större. Jag tycker ändå att det inte känns orimligt att de klagar, jag har svårt att se att Codemasters inte betalar licenser för bilarna de har i DiRT-serien t ex.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

jag kanske är udda men jag har aldrig någonsin trott att bara för jag ser ett varumärke I något spel eller något som ser ut som att vara något som liknar saker i riktiga världen att dom skulle sponsra vad som händer i spelet ^^ låter sjukt för mig.

Gnällkuk
Skrivet av Natrium:

jag kanske är udda men jag har aldrig någonsin trott att bara för jag ser ett varumärke I något spel eller något som ser ut som att vara något som liknar saker i riktiga världen att dom skulle sponsra vad som händer i spelet ^^ låter sjukt för mig.

Inte? Det är ju extremt vanligt inom filmbranschen och förekommer även i spel, även om det inte är lika vanligt. Produktplacering, som när du ser en tv-serie eller film och de sitter och dricker öl där etiketten alltid är vänd mot kameran t ex.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hummer och Cod passar dock sjukt bra ihop, men förstår att AM General säkert vill ha pengar för den perfekta matchningen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Geeks Gaming

Givetvis får stora AAA företag rätten men inte indie devs. What a suprise.

Medlem
Skrivet av Natrium:

jag kanske är udda men jag har aldrig någonsin trott att bara för jag ser ett varumärke I något spel eller något som ser ut som att vara något som liknar saker i riktiga världen att dom skulle sponsra vad som händer i spelet ^^ låter sjukt för mig.

Jag håller med dig där, det är för mycket märken för att alla skall betala för att synas hela tiden. Man ser fan märken överallt.

Typ när folk handlar, går i en vanlig butik, det är bilar överallt, etc etc.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ELF
Medlem

Skulle nog säga att biobesökarna är sofistikerade nog att förstå att det är produktplacering när man ser ett märke i en film. Men det beror ju visserligen också på hur det syns. Man ser ju om det är produktplacering eller ej.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Givetvis får stora AAA företag rätten men inte indie devs. What a suprise.

Har du något exempel på detta?

Geeks Gaming
Skrivet av BlackZam:

Har du något exempel på detta?

Squad blev tvungna att ta bort homveen från spelet.
"Squad Alpha version 9.12 removed the HMMWV M1151 EAC (High-mobility Military Multi-purpose Wheeled Vehicle, M1151, Enhanced Armament Carrier) or "Humvees", due to concerns about licensing."

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Viljan att utöver det, dra in licenspengar är större. Jag tycker ändå att det inte känns orimligt att de klagar, jag har svårt att se att Codemasters inte betalar licenser för bilarna de har i DiRT-serien t ex.

Jag tror ärligt talat inte de bryr sig primärt om licenspengar, mest sannolikt är de ute efter kontroll över var och hur deras produkt visas och (indirekt) marknadsförs.

Medlem
Skrivet av robbis:

Borde man inte VILJA att folk gör gratis reklam för sina produkter?

Beror ju lite på vad det är för reklam. Om det är någon som dricker något märkesöl eller bär på en handväska är kanske inte så viktigt, men t.ex posera dessa två scenarion:

- Ett flyg i en film som kraschar pga terrorister eller mekaniskt fel: Flygbolagen vill nog inte bli associerade med att ha dålig säkerhet eller dåliga flygplan

- En MacBook som används av terrorister för att hacka nåt (som ovastående flygplan?): Apple vill nog inte bli associerade med terrorister, hackers eller att användas för brottsliga ändamål.

Finns ju massor med scenarion där ett märke helt enkelt inte vill ha en felaktig exponering. Även om de flesta normala människor givetvis fattar att det är film och att filmens händelseförlopp inte representerar företagen som exponeras så finns det desto fler idioter som drar konstiga paralleller, och desto fler idioter än så som går på reklam och allsköns medial påverkan. Det är dessa personer som reklamen alltid riktas mot och företagen vill inte påverka dem med reklam som kan sänka kundernas vilja att vilja ha deras produkter och tjänster.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Squad blev tvungna att ta bort homveen från spelet.
"Squad Alpha version 9.12 removed the HMMWV M1151 EAC (High-mobility Military Multi-purpose Wheeled Vehicle, M1151, Enhanced Armament Carrier) or "Humvees", due to concerns about licensing."

Men blev det prövat i domstol?
För blev det inte det så kan man ju göra lite som man vill.

Medlem

Betyder detta att andra spelutvecklare får använda sig av riktiga bilmodeller bara dom tar bort logotypen? Tänker på Sega som förlorade Ferrari-licensen till sitt Outrun-varumärke.

Medlem

"Humvee-jeepar"

Som att säga Volvo-Toyotor.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Redaktör
Skrivet av Ac3 Toni:

"Humvee-jeepar"

Som att säga Volvo-Toyotor.

Hehe, det tänkte jag inte på. "Jeep" är ju lite av en synonym till terränggående (militär)fordon, utöver ett varumärke. Eller är det bara jag? En granne hade en riktig Willys Jeep när jag var barn, så det satte sig väl där.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hehe, det tänkte jag inte på. "Jeep" är ju lite av en synonym till terränggående (militär)fordon, utöver ett varumärke. Eller är det bara jag? En granne hade en riktig Willys Jeep när jag var barn, så det satte sig väl där.

Håller med, jeep måste ju ändå klassas som ett varumärkesord. Stadsjeep ger t ex flera träffar när jag "googlar" på duckgogo 😉

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Inte? Det är ju extremt vanligt inom filmbranschen och förekommer även i spel, även om det inte är lika vanligt. Produktplacering, som när du ser en tv-serie eller film och de sitter och dricker öl där etiketten alltid är vänd mot kameran t ex.

Begreppet "produktplacering" brukade innebära att en tillverkare av en produkt betalade stora summor till en t ex filmproducent ifall de fick ha med sitt varumärke synligt i filmen. Antar att det är nya tider nu...någon måste ju ha tänkt tanken att en film faktiskt går ut på att visa något och att alla äger allt på ett eller annat sätt och därför måste kunna snylta på rättighetshaveriet. Jag tror att himlen fortfarande är gratis ifall det inte går att fastställa i vilket land eller plats den spelats in på.

Medlem
Skrivet av rosski:

Håller med, jeep måste ju ändå klassas som ett varumärkesord. Stadsjeep ger t ex flera träffar när jag "googlar" på duc**ogo 😉

Jag vill bara påpeka att du nämnde en sökmotor i ditt inlägg och skulle bara vilja kolla ifall du har betalt för att använda deras namn.

Medlem

Undrar när vapentillverkare ska börja kasta stämnings hammaren.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

''Realism'' i ett CoD spel?

Skrivet av rosski:

Håller med, jeep måste ju ändå klassas som ett varumärkesord. Stadsjeep ger t ex flera träffar när jag "googlar" på duckgogo 😉

Fast idag använder väl knappt någon ordet "Stadsjeep"?
Till 99 % så använder väl de flesta uttrycket SUV.

Kanske efter påstötningar från Fiat Chrysler (alternativt andra bilkoncerner)?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Vileoxe:

Undrar när vapentillverkare ska börja kasta stämnings hammaren.

Det har redan diskuterats i många år. Utgången är densamma, d.v.s. att de helt enkelt inte kan kräva pengar för en grafisk representation av deras varumärkesskyddade vapen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar