Oculus Rift S är Steams största vr-headset

Robot
Oculus Rift S är Steams största vr-headset

Facebook-ägda Oculus dominerar.

#index, #oculus, #steam, #vive


Medlem

"ursmidiga Oculus Quest når bara upp till 2,9 procent, men den kräver å andra sidan att man köper till en separat usb-kabel för att köra Steam VR-spel."

Stämmer inte helt när man kan streama med Virtual Desktop med lägre latency än med kabel just nu såg jag på ett test i HL: Alyx fast kräver ju så klart en bra router sen är det ju så klart en extra utgift man måste betala för i alla fall.

Redaktör
Skrivet av StenaFoss:

"ursmidiga Oculus Quest når bara upp till 2,9 procent, men den kräver å andra sidan att man köper till en separat usb-kabel för att köra Steam VR-spel."

Stämmer inte helt när man kan streama med Virtual Desktop med lägre latency än med kabel just nu såg jag på ett test i HL: Alyx fast kräver ju så klart en bra router sen är det ju så klart en extra utgift man måste betala för i alla fall.

Rätt där. Trådlös streaming funkade inget vidare när jag testade det i höstas, men det verkar ju ha blivit mycket bättre sen dess. Jag ändrar, tack för feedback!


signatur
Medlem

Bådar ju väldigt gott att alla säljer väldigt många headsets

Medlem

Hur mycket fysiskt utrymme kräver ett rift s?

Redaktör
Skrivet av Sillgam:

Hur mycket fysiskt utrymme kräver ett rift s?

2 x 2 meter om du ska köra roomscale. Men du kan ju sitta still om du vill.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

2 x 2 meter om du ska köra roomscale. Men du kan ju sitta still om du vill.

Då förstår jag att det är deras största headset.

Redaktör
Skrivet av telison:

Då förstår jag att det är deras största headset.

Häpp! Jag fattade frågan fel först, tänkte skriva "som en hockeyhjälm".


signatur
Medlem

@Sillgam: Jag har spelat HL: Alyx ståendes på en rund matta med en diameter på 60cm. Men sedan är det ju bra med lite svingutrymme också så en famn2 skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

2 x 2 meter om du ska köra roomscale. Men du kan ju sitta still om du vill.

Jag kör på ett golvutrymme som är 190x140 i kontoret, har kört allt från Gorn till Pavlov där utan problem med roomscale.
Däremot så är utrymmet till väggarna större än golvutrymmet, har 2x2 meter rätt exakt mellan väggarna, bara golvutrymmet som är mindre pga en soffa.

Så flax-utrymme för armar säger jag 2x2 meter, men utrymme på golv går det att ha mindre utan problem.

Medlem

Håller mig isf till den näst populäraste.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hur mycket fysiskt utrymme kräver ett rift s?

Skrivet av Tomas Helenius:

2 x 2 meter om du ska köra roomscale. Men du kan ju sitta still om du vill.

Kan vara värt att poängtera att det inte är ett krav med 2x2m för Rift S roomscale, utan bara en rekommendation. Har själv kört med betydligt mindre utan större problem, så länge du anpassar dig själv till det utrymmet du har och spelet inte är designat av en klase apor (vilket är väldigt sällan).

Medlem

More Steam users have a VR headset than an RTX 2080 Ti or than use Linux. At current growth, it shouldn’t be long before more Steam users use a VR headset than have a 4K primary monitor.

- UploadVR

Medlem

Jag undrar om den där statistiken stämmer.
Hur känner Steam skillnad på Quest och Rift S tex?
Jag såg nått klipp på Youtube tidigare att Quest statistiken på Steam inte stämmer men det kanske var då och inte gäller nu.
Det var tex att det räknades olika om man körde trådlöst eller med link-kabeln ?
Har för mig När jag kör med Oculus Quest + Link så står det Rift.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag undrar om den där statistiken stämmer.
Hur känner Steam skillnad på Quest och Rift S tex?
Jag såg nått klipp på Youtube tidigare att Quest statistiken på Steam inte stämmer men det kanske var då och inte gäller nu.
Det var tex att det räknades olika om man körde trådlöst eller med link-kabeln ?
Har för mig När jag kör med Oculus Quest + Link så står det Rift.

Numera så identifieras Quest som en Quest i Steam, däremot hänger det på att du har haft den ansluten den senaste månaden samt gjort Hardware Survey så det finns ju en viss osäkerhet.

Medlem
Skrivet av StenaFoss:

"ursmidiga Oculus Quest når bara upp till 2,9 procent, men den kräver å andra sidan att man köper till en separat usb-kabel för att köra Steam VR-spel."

Stämmer inte helt när man kan streama med Virtual Desktop med lägre latency än med kabel just nu såg jag på ett test i HL: Alyx fast kräver ju så klart en bra router sen är det ju så klart en extra utgift man måste betala för i alla fall.

Helt och hållet sant. Jag spelade halflife hela dagen igår trådlöst. Fungerar så bra att jag inte trodde det var möjligt.. kommer aldrig spela med kabel igen. 14ms delay ligger jag på med allt på ultra.

Medlem
Skrivet av CeeM:

Helt och hållet sant. Jag spelade halflife hela dagen igår trådlöst. Fungerar så bra att jag inte trodde det var möjligt.. kommer aldrig spela med kabel igen. 14ms delay ligger jag på med allt på ultra.

Får man fråga vad för router du har?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Får man fråga vad för router du har?

Absolut 🙂
En Asus rt-ac66u helt dedikerad till questen. Alltså inget annat än questen använder 5ghz bandet. Har även placerat routern i det rummet jag spelar. Provade innan att köra med min andra ac66u router där flera saker delade på bandbredden och det fungerade rätt okej med 25-30ms delay men då kunde jag ändå känna av lite lagg i kontrollerna. Nu är det verkligen felfritt

Medlem
Skrivet av CeeM:

Absolut 🙂
En Asus rt-ac66u helt dedikerad till questen. Alltså inget annat än questen använder 5ghz bandet. Har även placerat routern i det rummet jag spelar. Provade innan att köra med min andra ac66u router där flera saker delade på bandbredden och det fungerade rätt okej med 25-30ms delay men då kunde jag ändå känna av lite lagg i kontrollerna. Nu är det verkligen felfritt

Tack


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Att Rift S sålt så bra hade jag inte förväntat mig med tanke på Questens populäritet.

Jag kör ju nu mest med Index men Rift S är ju så makalöst bekväm. Jag hoppas verkligen på fler halo-varianter i framtiden.

Medlem
Skrivet av wirefire:

Att Rift S sålt så bra hade jag inte förväntat mig med tanke på Questens populäritet.

Jag kör ju nu mest med Index men Rift S är ju så makalöst bekväm. Jag hoppas verkligen på fler halo-varianter i framtiden.

Båda har ju sålt slut så jag antar att folk köpt det de kan få tag på för att spela Alyx.

Medlem

Ja det har ju nästan en halvrimlig prislapp iaf.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ja det har ju nästan en halvrimlig prislapp iaf.

Ja det är "tack vare" facebook.
jag tror inte dom går + på sina headset.
Jag gissar dom gör precis som konsoltilverkarna, vill att folk köper hårdvara för att sen tjäna på mjukvara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av CeeM:

Absolut 🙂
En Asus rt-ac66u helt dedikerad till questen. Alltså inget annat än questen använder 5ghz bandet. Har även placerat routern i det rummet jag spelar. Provade innan att köra med min andra ac66u router där flera saker delade på bandbredden och det fungerade rätt okej med 25-30ms delay men då kunde jag ändå känna av lite lagg i kontrollerna. Nu är det verkligen felfritt

Nu har jag själv provat half life alyx med virtual desktop och måste säga att det är klar förbättring.
Vad jag menar är att jag provade VD i januari och jag har en äldre variant router Asus rt-n66u. Då laggade kontrollerna rätt kraftigt men nu var det så bra att jag kommer fortsätta spela med VD ist för Link-kabeln.
Jag har en tp-link AC router i fritidshuset som jag ska byta med då kanske det blir perfekt
Kör också 5ghz bandet helt dedikerad till questen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag själv provat half life alyx med virtual desktop och måste säga att det är klar förbättring.
Vad jag menar är att jag provade VD i januari och jag har en äldre variant router Asus rt-n66u. Då laggade kontrollerna rätt kraftigt men nu var det så bra att jag kommer fortsätta spela med VD ist för Link-kabeln.
Jag har en tp-link AC router i fritidshuset som jag ska byta med då kanske det blir perfekt
Kör också 5ghz bandet helt dedikerad till questen.

Toppen ju.. Ja alltså du borde få en klar skillnad med en ac router. Har ingen koll på tp-link just. Nån av de större VR YouTubers hade fått bäst resultat med Asus till VD så därför körde jag på det, men bör väl inte skilja så mycket i latensen tycker jag.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är "tack vare" facebook.
jag tror inte dom går + på sina headset.
Jag gissar dom gör precis som konsoltilverkarna, vill att folk köper hårdvara för att sen tjäna på mjukvara.

Jasså? Dom lär väl inte få några pengar för Half-Life Alyx till exempel.. Konsoll-tillverkare tjänar ju pengar på att dom får x procent intäkter av alla spel som säljs till deras konsoll.. Men spel till Oculus S säljs väl sällan som licensierade spel till just Oculus S?

Antagligen är det väl en budget-variant, helt enkelt?

Har inte forskat djupare men jag teoretiserar att det som är den stora kostnaden för VR-headset är displayen... Finns säkert info på det om man googlar lite men varje headset har ju två stycken väldigt små displayer med väldigt hög upplösning... Säkert väldigt bleeding edge-teknologi att få den pixeldensiteten som krävs.. Och gissningsvis är det därför många VR bolag allierar sig med mobiltelefontillverkare... För att det är dom som är på toppen av den blödande äggen vad gäller hög upplösning på små skärmar.

Sen har väl Oculus lite exklusiva spel ifs.. Eller? Så ligger kanske något i det. Dom verkar ju inte kasta gigantiska pengar på den delen dock isåfall.. Eftersom jag typ inte känner till nått.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jasså? Dom lär väl inte få några pengar för Half-Life Alyx till exempel.. Konsoll-tillverkare tjänar ju pengar på att dom får x procent intäkter av alla spel som säljs till deras konsoll.. Men spel till Oculus S säljs väl sällan som licensierade spel till just Oculus S?

Antagligen är det väl en budget-variant, helt enkelt?

Har inte forskat djupare men jag teoretiserar att det som är den stora kostnaden för VR-headset är displayen... Finns säkert info på det om man googlar lite men varje headset har ju två stycken väldigt små displayer med väldigt hög upplösning... Säkert väldigt bleeding edge-teknologi att få den pixeldensiteten som krävs.. Och gissningsvis är det därför många VR bolag allierar sig med mobiltelefontillverkare... För att det är dom som är på toppen av den blödande äggen vad gäller hög upplösning på små skärmar.

Sen har väl Oculus lite exklusiva spel ifs.. Eller? Så ligger kanske något i det. Dom verkar ju inte kasta gigantiska pengar på den delen dock isåfall.. Eftersom jag typ inte känner till nått.

Nej inte half life alyx det är ju Valve och deras Steam-plattform.
Men allt som säljs på Oculus-plattformen PC & Quest gissar jag att Oculus får en del av kakan.
Det är helt klart standalone (Quest) Oculus satsar på och "alla" vill komma in på Oculus-Quest store.
Oculus har dock hårda krav att få vara där, all form av alpha/Beta eller Early access är förbjudet, det får man använda SideQuest för.
Som sagt, jag tror tack vare facebook gått in som storägare så tror jag att man pga det har kunnat sänka priset på headseten.
Varken Rift-s och framförallt inte Quest är nån form av "budget" alternativ i den bemärkelsen att det skulle vara så mycket sämre nått som är dubbelt så dyrt.

Jag gissar att du inte känner till nått (förrutom HL Alyx) är helt enkelt för att du inte letat.
VR-marknaden översöses inte precis med Hype och marknadsföring på samma sätt så är man inte "intresserad" går det lätt förbi
Är du dock inne på VR-plattformen så hittar man massvis med intressant.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar