transponeringshjälp

Medlem
transponeringshjälp

Hej!

Kan någon här hjälpa mig att transponera en sång? Jag skulle vilja ha den i E-dur (tror jag det heter, första ackordet ska vara E i stället för D). Eller om ni vet vart jag kan vända mig? Jag spelade gitarr en gång för sådär 20 år sen och har glömt allt nu när jag just börjat igen... Försökt fatta hur man gör själv men vissa av ackorden hittar jag bara inte motsvarigheten till...

Låten är The power of love med Céline Dion som jag bara hittar med start i D och jag har högre röst så den passar inte mig...
Här är ackorden som jag vill ändra: https://www.songsterr.com/a/wsa/celine-dion-the-power-of-love...

Tacksam för hjälp!

Ook
Bibliotekarie (UU)

Kanske inte rätt forum att diskutera musikteori här i ett spelforum men tror jag kan ge en liten hint. Finns nog en hel del om man googlar på musikteori och transponering / transpose.

Generellt när man vill transponera inom musiken, när man går från en ton inom en viss skala till en annan ton och skala, är att fundera hur pass många steg måste jag höja/sänka varje ton? Vad är motsvarigheten för en ton inom D dur skalan (antar dur som default - major, moll är minor) för en ton inom E-dur skalan?

Medlem

@Ook: Haha, jag kan ingenting om musikteori, jag vill bara spela! Men min röst ligger lite fel för vissa ackord så för att spela vill jag kunna ändra, eller hitta nåt översättningsprogram där man bara kan skriva in låt och vilka ackord man vill ha! Tack för svar!

Om det är för gitarr så är det ju betydligt enklare börja med att sätta ett capo och på så sätt höja utan att behöva krångla till det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Frilansare

I support this thread!

Medlem

Lyssnade på låten och tycker de ackorden du länkade inte låter som de stämmer med originalinspelningen.

Men jag kan transponera det åt dig när jag kommit hem till pianot! Intervallerna verkar ändå stämma så kan höja den till En om du vill. Dock bara ett tonsteg upp så inte så värst stor skillnad.

Medlem

@pillveke: Originalet går i G# (med första ackordet D#), d.v.s. capo på första bandet om tablaturen ska stämma.

@Missne: Ultimate Guitar har en transponeringsfunktion, så använd denna och tryck på +1 två gånger bredvid "Transpose" (Tills du ser att första ackordet D blir E istället) så får du den i den tonart du söker: https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/celine-dion/the-power-of...


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Hinner inte sitta med piano idag men tror detta blir rätt. Byt ut ackorden enligt följande

D = E
G = A
Em = F#m
C = D
Am = Bm

(Har gått musikteori och gehör så lite ringrostig för mest ljudteknik jag jobbar med idag i studion.)

Medlem

Tack för svar och hjälp!

1
Skriv svar