Dagens esport-tips

Skribent
Dagens esport-tips

I rådande coronaläge med i princip all vanlig sport inställd så växer esporten och nya sporter hittar ut på nätet och får uppmärksamhet. Vi har t.ex. redan haft F1, IndyCar och Nascar som gått över till digital racing och TV-sända produktioner. Jag tror det här kommer öka när de som bestämmer märker att det finns pengar att tjäna och att coronaviruset inte är något som blåser över på någon månad.

Därför startar jag den här tråden och tänkte att det kunde vara en allmän tips/diskussionstråd om vilka eventuella events man kan se på TV/Twitch/YouTube/övrig plattform för dagen eller någon dag framåt. Event som är lite mindre än årens största esport-events så som CS:GO major och Dota 2 The Internationals där det är bättre med egna trådar, då det är mycket info som ska täckas.

För att få någon styrning och inte bara länkar så skriv inläggen typ såhär:

Vilken sport/spel det gäller.
Vilka lag som möts (om det är lagsport)
Vilken dag (om annan än idag) och tid det börjar.
Var man kan se evenemanget.
Övrig info som kan vara bra att ha.

Nu är det bara börja tipsa!

Skribent

CS:GO 18.00
Fnatic - NiP
bo3

https://www.twitch.tv/esl_csgo
Play-in till gruppspel två i ESL-Proleague säsong 11.
Förloraren är utslagen ur turneringen.
Båda lagen är helsvenska. Brukar bli riktigt bra matcher när dessa lag möts.

Skribent

CS:GO 21.00
Dignitas - Gen.G
bo 3

https://www.twitch.tv/slop3 (svensk stream)
Vinna eller försvinna. Direkt avgörande match för att ta sig till slutspel.

Medlem

Någon får gärna ge tips på någon framtida SC2 turnering, har börjat spela lite igen och tittar en del på Youtube. Men har helt tappat vart jag ska kolla efter turneringar och sånt.


signatur

IDKFA

Medlem

Dota 2 hela helgen med ESL ONE LA EU
Imorgon spelar svenska laget Alliance mot NiP och just i skrivande stund spelar OG mot Nigma de två lagen som var i finalen senaste International.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Någon får gärna ge tips på någon framtida SC2 turnering, har börjat spela lite igen och tittar en del på Youtube. Men har helt tappat vart jag ska kolla efter turneringar och sånt.

Här har du en länk till kommande turneringar.
https://liquipedia.net/starcraft2/Premier_Tournaments


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Moderator | Testpilot

17.00 Spelar Fnatic mot Origen i League of Legends. G2 som vann säsongen (inte slutspelet) hamnade i losers bracket i första finalen i en stor upset. Ska bli kul att se hur det går mellan Fnatic och Origen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

Bra tråd @Shadee. Uber hann före men låter det stå då jag länkade till sändningarna

League of Legends kör online resten av vårsäsongen. NA och EU är i slutspelsfasen. Matcherna spelas då bäst av 5. Här är en länk till schema för toppligorna.

Idag är det Fnatic vs Origen. 2:an mot 3:an i säsongsspelet. Lär kunna bli riktigt spännande. Missade man matcherna mellan G2 vs MAD Lions igår kan jag rekommendera att se på dom.

Är man min motsats och vill vara uppe sent på kvällarna drar NA igång vid 22. Då är det FlyQuest vs EvilGeniuses som möts.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Bra tråd @Shadee. Uber hann före men låter det stå då jag länkade till sändningarna

League of Legends kör online resten av vårsäsongen. NA och EU är i slutspelsfasen. Matcherna spelas då bäst av 5. Här är en länk till schema för toppligorna.

Idag är det Fnatic vs Origen. 2:an mot 3:an i säsongsspelet. Lär kunna bli riktigt spännande. Missade man matcherna mellan G2 vs MAD Lions igår kan jag rekommendera att se på dom.

Är man min motsats och vill vara uppe sent på kvällarna drar NA igång vid 22. Då är det FlyQuest vs EvilGeniuses som möts.

FlyQuest och EvilGeniuses ska bli kul att se också!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Här har du en länk till kommande turneringar.
https://liquipedia.net/starcraft2/Premier_Tournaments

Tack!


signatur

IDKFA

Skribent

F1 Virtual Grand Prix Vietnam
Idag 21.00

Sänds på bl.a. på Viaplay, och Twitch
Sex nuvarande riktiga F1 förare är med och flera före detta förare, bland annat 2009 års världsmästare Jenson Button.

Full startlista: https://www.racefans.net/2020/04/04/full-driver-line-up-confi...

edit: Hittade lite mer info på Viaplays hemsida:
"Andra loppet är Vietnams Grand Prix som körs på Melbourne Grand Prix Circuit (Hanoi Street Circuit finns inte virtuellt.)"

Medlem

Idag spelar fnatic mot FaZe i CS: GO, drar igång ca. 14.25, på https://www.twitch.tv/esl_csgo

Skribent

@xScaryKidx: Helt sinnessjuk grupp det där, varenda match kan bli hur bra som helst. Enda som är otroligt irriterande är att Fnatic spelar 14.25 VARENDA JÄVLA DAG i veckan så jag kommer inte kunna se någonting eftersom jag är på jobbet då

Medlem

Kul initiativ!

Overwatch League - Vecka 9:

5/4 (ikväll!) klockan 21.30.
https://www.youtube.com/watch?v=5RRpv3aAHzw

1. Houston Outlaws v Paris Eternal
2. Philadelphia Fusion v Washington Justice
3. Dallas Fuel v Los Angeles Valiant

Matcherna spelas efter varandra på samma stream. Veckans hero bans är McCree, Mei, Wrecking Ball och Brigitte.

Imorgon 6/4 klockan 10.00:

https://www.youtube.com/watch?v=nf2xnmQzrxg

1. Chengdu Hunters v Shanghai Dragons
2. Guangzhou Charge v Hangzhou Spark


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Skribent

CS:GO 14.25
Fnatic - Astralis
bo3

https://www.twitch.tv/esl_csgo
Andra omgången i gruppspel 2 i ESL Proleague säsong 11
Sverige mot Danmark. Mycket hisoria (för att vara esport) mellan dessa lag. Kan bli en underhållande tillställning.

Medlem

Hoppas fnatic ställt alarmklockan en timme tidigare än vanligt

Skribent

CS:GO ESL Pro League S11 Final
fnatic - Mousesports
bo5
Idag kl 16.25
Stream

Det här är finalen i en stor turnering som pågått i tre veckor där alla de stora lagen varit med. fnatic har med framgången i den här turneringen på riktigt visat att svensk CS är tillbaka och att det inte bara var tillfälligheter att det gått bra i slutet på förra året. Mousesports har blandat och gett under hela turneringen men får vi se det bästa Mousesports idag har vi en extremt spännande final att se fram emot.

Lagen möttes för fyra dagar sedan i samma turnering. fnatic vann den matchen med 2-0 i kartor.

En sista sak. Det här är en bo5, vilket innebär att matchen kan ta upp till fem - sex timmar om det går till fem kartor. Personligen tror jag det här kommer avgöras i fyra eller fem kartor så den som inte är så intresserad men ändå vill se CS i världsklass och vara med vid avgörandet kan hoppa in på streamen ca 19.15. Vid den tiden borde vi ha spelat tre kartor och teoretiskt kan matchen vara över men mer sannolikt leder någon med 2-1 i kartor och det är max två kartor kvar att spela (ca 1-2,5 h). Man får då se upplösningen men inte transportsträckan dit.

Alternativt så håller ni koll på den här tråden. Jag uppdaterar tråden efter varje spelad karta med en kort sammanfattning och vilken karta som spelas härnäst.

Skribent

Första kartan igång. Såhär gick kartvalet till:

1. fnatic removed Train
2. mousesports removed Inferno
3. fnatic picked Overpass
4. mousesports picked Dust2
5. fnatic picked Vertigo
6. mousesports picked Nuke
7. Mirage was left over

https://www.hltv.org/matches/2340659/fnatic-vs-mousesports-es...

Skribent

Overpass
fnatic - Mousesports 1-0

fnatic tar första kartan med 16-11.

fnatic började bra på T-sidan och tog pistolrundan tack vare fyra kills av Krimz. De efterföljande rundorna gick också till fnatic men vid 4-0 fick Mousesports nog och tog sex raka rundor innan fnatic tog två och matchen stod och vägde vid 6-6. I den trettonde rundan lyckades flusha och Krimz med en sanslös 2v3 clutch och därifrån rullade fnatic på med de sista rundorna av första halvlek och den slutade 9-6.

Andra halvek började med att fnatic återigen vann pistolrundan, den här gången utan att förlora en spelare efter att Mousesports fatalt misslyckats med sin taktik att ta över B-siten. Med självförtroendet på topp rullade rundorna på och det såg ut att bli en enkel seger för fnatic när de hade spelat till sig ett 15-6 överläge. Lite övermodigt och slarvigt spel gav Mousespors en biljett in i matchen, ChrisJ, Woxic och frozen tackade och tog emot och genom ett par fina prestationer började Mousesports närma sig. Det höll till runda 27 då fnatic äntligen satte stopp för Mousesports och kunde ta hem första kartan.

Nu vidare mot Mousesports första kartval, den klassiska Dust2.

Skribent

Dust 2
fnatic - Mousesports 1-1

Mousesports tar andra kartan med 16-7

Mousesports började med att vinna pistolrundan på T-sidan genom en clutch av Ropz och tar även de efterföljande rundorna upp till 3-0. Fnatic lyckas med en retake i runda fyra och vinner ytterligare en runda efter det, så resultatet är jämnt på 3-2. Rundan direkt efter vinner Mousesports en pistolforce efter att JW missat många AWP-skott på A-lång och ChrisJ träffade några fina deagleskott. Mousesports ångar på och håller fnatic utanför matchen ända upp till 8-2. I runda elva blir Flusha förbannad och tar hand om hela Mousesports själv inklusive en retake, ett riktigt snyggt ace. Flusha fortsätter vinna rundor åt fnatic och de kommer upp till 8-5 innan Mousesports sätter stopp för fnatic och Flusha. Lagen vinner varsin runda och halvleken slutar 9-6. Utan Flushas galenskaper hade det förmodligen varit minst 11-4 till Mousesports.

Andra halvlek börjar med att Mousesports återigen vinner pistolrundan och går upp till 10-6. Efter de kommande rundorna har ledningen utökats till 12-6. I det här läget verkar Mousesports överlägsna och Ropz tar en quadkill i runda 20 för att ta upp Mousesports i ledning 14-6. Direkt efter försöker fnatic mixa upp spelet och kör en B-rush bara för att bli brutalt stoppade och endast Krimz är kvar i en 1v5. Krimz gör det visserligen intressant men kartans gigant, Karrigan, stoppar honom efter tre kills och Mousesports har 15-6, precis som fnatic hade på förra kartan. Efter att ha vunnit en runda stänger Mousesports den här kartan genom att hindra en attack på A-site. 16-7.

Nu vidare mot fnatics andra kartval, det något oväntade valet av Vertigo.

Skribent

Vertigo
fnatic - Mousesports 1-2

Mousesports tar tredje kartan med 16-11

Mousesports börjar med att vinna en retake i pistolrundan och så fortsatte det i princip ända upp till 8-4 i Mousesports favör. Fnatic kom in på en site och plantade bomben och Mousesports gjorde en bra koordinerad retake. 5 rundor av de första 12 var retakes av Mousesports, och det var inga lätta solklara utan riktigt bra teamplay som gjorde det. Mousesport lyckades även vinna en pistolforce i runda fem som knäckte fnatics ekonomi. På det stora hela såg det väldigt mörkt ut för fntaic efter tolv spelade rundor. Som tur var så lyckas fnatic lösa Mousesports försvar och fnatic tar tre livsviktiga rundor irad. Sju rundor som T är cirka 2-3 för lite för att man ska kunna spela en bekväm CT-sida, men som halvleken utspelade sig får fnatic vara nöjd med det.

Andra halvlek börjar precis som den första med att ChrisJ fixar pistolrundan åt Mousesports, den här gången genom en snygg 1v2 clutch på B-site. Direkt rundan efter vinner fnatic och tar tillbaka kommandot i matchen, vinsten i andra rundan betyder också att Mousesports ekonomi är knäckt. Fnatic går upp till 10-9 och tar ledningen för första gången i matchen tack vare sitt aggressiva CT-spel som överraskar Mousesport litegrann. Framförallt är det brollan som fightas i A-rampen som lyckas bra. I runda 20 blir det dock lite för aggressivt och Mousesports vinner en pistolforce till 10-10. Mousesport förljer sedan upp den rundan med en klockren execute på A-site där ChrisJ återigen imponerar med tre kills och tar tillbaka ledningen, 11-10. I nästförljande runda svänger det igen när fnatic lyckas vinna en runda med endast USP och några granater, 11-11. Matchen står här och väger och det ser ut som fnatic har momentum, men ett taktiskt utmanövrerande av ropz och ChrisJ lurar Flusha på B-site och Mousesports håller den till ny ledning 12-11. Runda 24 är full kaos tills Woxic till slut är lämnad i 1v2 och en snygg clutch utökar Mousesports ledning. Ropz och Woxic clutchar en 2v4 till 14-11 i rundan efter mot fnatics forceköp innehållande ett par pistoler, en AWP och en SMG. Sista rundorna är bara formalia och 16-11 är ett faktum.

Nu vidare mot Mousesports andra kartval - Nuke.

Ni som läser och inte har sett något kan nu hoppa in på streamen, det har tagit lite längre tid än jag trodde att spela de första kartorna. Maximalt två kartor kvar dock och nästa borde starta inom 5-10 minuter.

Skribent

Nuke
fnatic - Mousesports 2-2

fnatic tar fjärde kartan med 16-1

En misslyckad pistolrunda av Mousesports där bomben tappas bort på helt fel ställe ger fnatic en lätt start och 1-0. Andra rundan tar Flusha sitt andra ace för den här matchen när han kommer bakom hela laget och har inga problem med att ta ut allihopa. Fnatic får precis den start de behöver, bra ekonomi, bra självförtroende, vinner många dueller, JW har börjat fragga och de stänger effektivt ner bombplatserna. 8-0. Karrigan som spelat oerhört bra tidigare kartor ligger på 0-8 i K/D. Mousesports hittills bästa chans på en runda kommer i runda nio och tio men dubbla retakes av fnatic håller Mousesports kvar på 0. Allt lyckas för fnatic när Flusha kör en galen yardrush och får med sig två kills och skadar en tredje, rundan avslutas nere på B-site med en välplacerad HE. 11-0. I runda 13 kommer så äntligen Mousesports första runda när Woxic clutchar en 1v2 på A-site, det är däremot endast p.g.a. lite ofokuserat spel av fnatic som Woxic får chansen att clutcha den rundan. 12-1. Slarvet från runda tretton är som bortblåst när fnatic krossar Mousesport de sista rundorna och avslutar med 14-1. Flusha har återigen en galen halvlek och Mousesport har inte hittat nycklarna för att låsa upp fnatics försvar.

Andra halvlek börjar med ett deagle HS av krimz på yard och två till snabba frags på A-site lämnar fnatic i en 5v3 som de inte har några problem att vinna. 15-1. Ett desperat försök med snabb aggression av Mousesport ger ett tidigt överläge i rundan, men bl.a. två frags av brollan ger återigen fnatic övertaget och rundan avslutas med en plant på b-site där Woxic förgäves försöker göra motstånd med blir manglad av de tre återstående fnaticspelarna. 16-1.

Väldigt oväntat utveckling att den här kartan skulle vara över på ca 20-25 minuter, men när fnatic är på det här humöret är det inte många lag som står emot.

Ska fnatic få revansch för finalen i säsong 10, där Mousesports vann med 3-0 i kartor. Ska Mousesports bli tredje kaget att vinna back to back titlar i ESL? Kan Flusha hålla lika hög klass en sista karta? Kommer JW dyka upp på sista kartan eller falla bort? Kan karrigan återhämta sig efter den där totala överkörningen? Många frågor, och alla besvaras strax när den sista avgörande kartan börjar. Strax dags för Mirage!

Medlem

Ok, det där var underhållande
Dubbelkniven var pricken över i:t

Skribent

Mirage
fnatic - Mousesports 3-2

fnatic tar femte kartan med 16-12 och vinner hela ESL Pro League 11!!!

Som brukligt med avgörande karta börjar det med en kniv och där vinner fnatic efter JW tar en 1v2. Fnatic väljer att starta CT.

Mousesports börjar stenhårt med storma mot A-site. Brollan tar tre frags men det är inte tillräckligt utan Mousesports tar första rundan. 1-0. Mousesports vinner även de efterföljande rundorna och har en stabil 3-0 innan fnatic vinner en pistolforce och tar sin första runda. 3-1. Rundorna går fram och tillbaka innan vi vi hamnar i runda åtta och nio där fnatic tar två irad tack vare sitt klassiska okonventionella aggressiva spel. Då står det 5-4 Mousesports som efter flera bra rundorna av fnatic blir 7-5. Mousesports kommer tillbaka och tar en runda men en 2v4 clutch i rundan direkt efter behåller fnatic sin ledning med två rundor. 8-6 fnatic inför sista rundan av första halvlek. Viktig runda för det är stor skillnad på 8-7 och 9-6. Femtonde rundan definieras av en massa trejdande där Flusha blir lämnad i en 1v2 postplant som han inte kan vinna utan Mousesports tar den viktiga rundan och halvleken slutar 8-7 fnatic.

Ok. Pistolrundan. Full galenskap. Nog det värsta jag sett under de 4-5 åren jag följt scenen. Det går inte att förklara hur fnatic vinner den här rundan. Det måste ses.. Klippet är visserligen bara sista 30 sekunderna men det ger en bra inblick av hur den rundan var. Rundan i sig har verkligen allt och definierar fnatic som lag. Inget annat lag kan eller vågar spela på samma sätt. En timeout tas av fnatic efter rundan för att lugna ner laget och spelarna, adrenalinet måste varit på all time high nivåer efter den första rundan av andra halvlek. Jag personligen skulle verkligen vilja höra hur kommunikationen går under en sådan där runda.

Mousesport slår tillbaka direkt när fnatic blir lite för defensiva. 9-8 fnatic. Runda 18 är en eco av fnatic där de lyckas eliniminera fyra stycken Mousesportspelare och planta bomben. Riktigt bra och bättre än vad man förväntar sig i en saverunda och är viktigt för framtida rundor. 9-9. Härifrån tar Fnatic tre raka rundor baserat på eget spel, misslyckade köp och fulleco av Mousesports. 12-9 fnatic.

I runda 22 kör Mousesports en väldigt lyckad aggression rakt ner mid och vinner en runda flawless. Oerhört viktigt för deras ekonomi och det kunde varit biljetten tillbaka in i matchen för deras del. 12-10 fnatic. Runda 23 är ur ett ekonomiskt perspektiv väldigt viktig och fnatic lyckas vinna den genom lyckade dueller och en sen B-take. 13-10 fnatic. Runda 24 slutar i en 2v3 postplant där brollan och Golden måste hålla bomben. Golden tar ner en och dör sedan men den unge stjärnan brollan behåller kylan och sprayar ner de två sista. 14-10. Mousesports nere på pistolsave, fnatic spelar sakta och metodiskt och rundan avslutas i en 2v1 där Krimz är den som är kvar sist och fixar rundan åt fnatic. 15-10 och 5 chanser att ta hem trofén. Mousesports kör återigen sin midaggro och kör över fnatic. 15-11. Fnatic sparar pengar och kör pisotoleco där Mousesport relativt enkelt tar hem det. 15-12. Övertid börjar bli ett verkligt scenario men JW vill annorlunda och kör rakt in på A-siten och plockar tre snabba frags, Golden nyper en till och det är bara karrigan kvar i 1v5 postplant. En omöjlig situation och fnatic tar hem rundan/kartan/matchen/titeln!

Grattis Fnatic! En fantastiskt insats hela vägen från starten 17/3 till idag. På vägen har Fnatic vunnit mot 1an, 2an och 4an på HLTVs ranking. Rakt igenom en grym, prestation och jag har slut på superlativ.

Skribent
Skrivet av JRico:

Ok, det där var underhållande
Dubbelkniven var pricken över i:t

Verkligen. Att våga det i det läget matchen var. Sinnessjukt. Fnatics T-pistolrunda var också helt galen. Att de lyckas nypa han som defuserar inte bara en gång men två gånger! Och Krimz ignorerar en duell för att hoppa in i smoken och kniva den som deffar. Helt sjukt.

Medlem

Det var bättre förr, grabbar när jag var ung, i er ålder, så satt vi och spelade för att det var kul, tänka sig va? NI skrattar, men jag menar allvar, man spelade spel för att ha kul ihop, jag ljuger inte!!! Jag svär, fråga gubbarna på FZ om ni inte tror mig...Säg till dom? Kommer ihåg hur hjärtat slog hårt när jag satte igång min intelvision och satt och undrade om det var bilar jag körde eller var det bara en remake på tron spelet?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Det var bättre förr, grabbar när jag var ung, i er ålder, så satt vi och spelade för att det var kul, tänka sig va? NI skrattar, men jag menar allvar, man spelade spel för att ha kul ihop, jag ljuger inte!!! Jag svär, fråga gubbarna på FZ om ni inte tror mig...Säg till dom? Kommer ihåg hur hjärtat slog hårt när jag satte igång min intelvision och satt och undrade om det var bilar jag körde eller var det bara en remake på tron spelet?

Gammal är äldst.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Ambassadör
League of Legends

Idag är det final i LEC (EU) och LCS (NA) i LoL.

LEC: Fnatic - G2 kl. 17:00
LCS: Cloud9 - FlyQuest kl. 22.00

Ni kan se matcherna på lolesports.com, alternativt Twitch eller Youtube.

LEC-finalen spelas mellan giganterna Fnatic-G2. För två år sedan var Fnatic i final i worlds och förra året stod G2 för samma prestation. Under slutspelet har Fnatic lekt med motståndet medans G2 haft en mer svajig prestation. Under sommarsäsongen möttes de två gånger i slutspelet och båda gångerna avgjordes det först i 5:e matchen, i bäst av 5. Oberoende av resultat så är detta en match i världsklass med två långtida rivaler.

LCS-finalen spelas mellan Cloud9 och FlyQuest. Allt annat än en seger för Cloud9 är en skräll. Dom förlorade en match under seriespelet och har förlorat en match i slutspelet hittills. Sättet dom spelar på påminner mer om EU eller LPL än övriga lag i NA. Under säsongen har det varit jämnt mellan de flesta andra lagen i serien. Det är egentligen ingen skräll att FlyQuest tog sig till final men det kunde lika gärna vara två eller tre andra lag.

Medlem

Tipsar om att Kina racet i Formel1 (esport) körs idag, (16:00UTC)
https://www.twitch.tv/formula1

Riktiga F1 förare som Leclerc, Sainz, Norris, Albon mm vars säsong blivit pausad har skaffat sig PC och utrustning för att delta.

Skribent

Svenskmöte i ESL Road to Rio.
Inte vilket svenskmöte som helst heller utan det är "gamla NiP" mot "nya NiP".

CS:GO
Dignitas - NiP
bo3
Idag 18.30
Den kommer streamas på någon av ESLs tre kanaler på Twitch.

123
Skriv svar