Klarat FF7R? Prata av dig här! (SPOILERS)

Medlem
Klarat FF7R? Prata av dig här! (SPOILERS)

Så, för en timme sedan klarade jag Final Fantasy VII Remake. Sedan satt jag i säkert tjugo minuter och undrade vad fan jag precis upplevt.

Jag vill börja med att säga att som spel så är det fenomenalt - det tekniska sitter för det mesta, stridssystemet är en fröjd (minus ett gäng riktigt dryga bossar) och mycket av det "extra" som lagts till i remaken för att flesha ut världen och karaktärerna är trevligt.

Men sen så har vi dessa Whispers. Dessa förbannade oklarheter som jag grubblat över genom hela spelet då de inte hörde hemma i mitt FF7, som slutligen tar över hela finalen och förvandlar den från en smutsig, mänsklig berättelse till en Nomura theme park.

Som jag (och många andra verkar det som) tolkar det är vi alltså i en annan världslinje nu, eftersom vi spöade skiten ur ödet från framtiden. Originalspelet, Crisis Core, Advent Children osv. händer fortfarande, men inte i det universum vi nu befinner oss i. Vart vi ska härnäst vet bara hjärnan som gav oss Kingdom Hearts II, det svarta hålet av all logik.

Jag vettefan, jag kanske behöver smälta det här en smula (sova på saken till att börja med) men just nu känner jag bara att det här inte var storyn jag ville ha.


H-How can she slap, kupo!?

Testpilot | Moderator

Nu är jag inte helt klar, så jag återkommer när spelet är avklarat, men är det inte samtidigt skönt att de testar något nytt? Att bara få samma story igen känns tråkigt. Jag blir överlag glad om de hittar på något annorlunda men följer samma röda tråd. Hellre än "remix" än att de skulle gett oss en "reboot".


Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott iallafall.

Medlem

Spelat runt 20 Timmar hittills.

De saker som är bra.

Grafiken är toppen även på en bas PS4. Materia Systemet är kanon och man har nu ett anledning att behålla gamla vapen då inget gammalt vapen blir dåligt.

Saker jag stör mig på eller är dåliga.

Ibland ser man dåliga texturer eller popins. Speciellt popins av karaktärer när man rör sig snabbt genom ett stads område.

Att man i flera segment och områden tvingas att gå långsamt och de party medlemmar man har med sig tvingar dig att gå den väg du ska. Spelet känns mer linjärt än originalet. Stör mig på denna punkt mest.

Striderna med bossar är utdragna. Mer än med demo bossen.
Irriterande attacker från fiender som är svåra att undvika som kan göra att du står still i 1min under striden och riskerar att dö.

Ojämn svårighetsgrad. Spelet kan vara bus enkelt tills du helt plötsligt går in i en "Brick Wall"

De tillagda expanderade innehållet förstör pacingen. Om man endast spelat FF7 kommer man inte känna igen de nya karaktärerna. De är förmodligen från Compilation of FF7 eller Crysis Core m.m.


Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu är jag inte helt klar, så jag återkommer när spelet är avklarat, men är det inte samtidigt skönt att de testar något nytt? Att bara få samma story igen känns tråkigt. Jag blir överlag glad om de hittar på något annorlunda men följer samma röda tråd. Hellre än "remix" än att de skulle gett oss en "reboot".

Jag håller med i teorin, men känner att det hade räckt med större valfrihet i att forma storyn på olika vis och i samma veva utveckla världen och karaktärerna mycket mer. Det vi fick nu är så typiskt Nomura och det känns bara som för mycket, helt i onödan. Jag hade varit skitnöjd med en modern take på den värld och berättelse jag redan har älskat i tjugo år.

EDIT: Jag vill vara tydlig med att jag tycker att det här är ett grymt spel och jag njöt av de 40 timmarna jag har lagt än så länge. Jag kommer säkerligen ge mig på Hard Mode snart för att ändra lite val i storyn här och där. Jag känner bara att hela den här Whispersgrejen var sjukt onödig.

@Earthscum - Gällande de tillagda bitarna så ja, det är mycket grejer från Compilation eller saker som antyddes i originalet men inte fick ta plats. Under min genomspelning så kände jag flera gånger att Remake förväntar sig att du har kört originalet, men samtidigt så är det mycket som inte falla på plats förrän långt senare i storyn (Zack exempelvis, även om en del sånt kommer mycket tidigare nu än i originalet).


H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Nu har jag spelat klart spelet och... hmm... alltså jag tyckte det var lite konstigt det som hände mot slutet. Kändes inte bekant och nu efteråt så har jag kollat lite hur det faktiskt utspelade sig från lite youtube-klipp. Och jag tycker det faktiskt är lite trist att de valt att inte följa storyn. Det hade varit bättre om de bara rullade eftertexterna efter motocykel-scenen eller ännu bättre om man fick se en glimt av världskartan och att spelet slutar där.

Det kommer fortfarande att bli intressant att spela en uppföljare men med detta slutet så blir man ju lite orolig att de gör alla möjliga konstiga förändringar i storyn i framtida delar. Och vissa delar vill man ju verkligen inte ska ändras. Åtminstone så bör de ju inte kalla det en remake ifall de inte tänkt följa storyn.

Det finns fortfarande hopp om att det blir bra och att det inte blir så skevt. Situation går fortfarande att rädda om man säger så. Håller tummarna inför nästa del.

Medlem

Har inte klarat spelet än men sitter o svär över dessa "quicktime"- mini-games då jag har noll taktkänsla, handkontrollen far snart in i väggen...trodde tifas dra i 4 spakar samtidigt va jobbigt tog säkert 20min. Nu är jag fast på tifa igen men med pull ups *grrr*

*Edit*
Klarade av spelet nu och Wow jäklar vad fränt gjort, sitter med en klump i brösten vad va det här...
Blir många timmar till med spelet om jag ska fixa platinum men är nästen mer sugen att spela igenom original spelet.
Ja jag vill ha mer, ja hela storyn, orkar inte vänta på Remake part 2 och 3. Kommer se karaktärerna med andra ögon nu när man har remaken i bagaget

Medlem

Klarade spelet idag och sitter med väldigt blandade intryck. Inledningen var stark, men i mitten av spelet blev jag så less att jag önskade att det skulle ta slut så snabbt som möjligt, för att sedan tycka att slutdelen med Shinrabyggnaden var riktigt bra trots ändrad story.

Vad som främst hindrar mig från att verkligen älska det här spelet är stridssystemet. För mig var det mycket "hugga, hugga, triple slash, hugga, hugga, triple slash, hugg.... cure". Eller om man blev CCad: byt gubbe å fortsätt buttonmasha. Man kan förstås göra det med mer finess, men VAD FAN är det för fel på gammal hederlig turbaserad strid!? Serien har ju gått åt helvete sedan tolvan, är det inte dags att gå tillbaka till rötterna snart? Hade inte ens haft något emot random encounters, bara jag får det turbaserat.

Hade även önskat en lite mörkare/ödslig/melankolisk/vemodig stämning som jag upplever att originalet har. Störde mer än det gav att det skulle stå så mycket onödiga NPCer överallt, kändes lika opersonligt som i GTA. Sen hade dom gott kunnat strunta i att göra om så mycket av musiken med. De flesta av de nya bitarna var inte mycket att ha heller.

Många av extrasekvenserna kändes tyvärr som ren utfyllnad. Uppgraderingssystemet var inte jättespännande. Sen tyckte jag inte man kände sig speciellt belönad av de föremål man hittade i världen, lite pga att vapnen skulle vara jämnbördiga men även för att det mest låg skräp överallt. "Oh, en materia på marken... yay... ännu en poison-materia, den kan jag sälja för 300 gil".

Med allt negativt sagt tycker jag ändå att det fanns flera ljusglimtar. Vissa miljöer/vyer var väldigt fina. För att inte tala om karaktärerna! Var nästa så man ville gifta sig med var och en av Jessie, Aeris och Tifa. Gillade rösterna som tusan och ibland var dialogen spot on.

Nu får jag se om jag orkar slugga vidare med hard-mode. Blev lite sugen på originalet annars, var nog drygt tio år sedan jag kom igenom det sist.

Skribent
Ponny

Efter drygt 50 timmar nådde jag till sist målet i Final Fantasy VII Remake igår. Tyvärr hade jag av misstag fått twisten spoilad för mig bara ett dygn innan, p.g.a. nån sketen kommentar på internet. Classic. Det grämde mig ganska mycket, men c'est la vie. Det fanns ändå mycket i sluttampen som fick hakan att trilla till golvet (Zack!), men hela idén med att FFVII och remaken är på många sätt olika berättelser skavde.

Åtminstone till att börja med. Den här detaljen med olika tidslinjer och att framtiden – faktiskt! – är ett ganska oskrivet blad fick mig först att känna mig dragen vid näsan. Jag ville ju ha en remake i ordets rätta bemärkelse. Nu är Final Fantasy VII Remake snarare Final Fantasy VII-2. Typ. Min sambo som dock såg slutet ett par dagar innan mig sade dock något som träffade: "Det är ju en remake, för vi får chansen att GÖRA OM det vi inte lyckades med för alla dessa år sedan".

Det är en vacker tanke och en jag känner mig lite mer tillfreds med idag jämfört med igår. Det blir dock en rejäl omställning i huvudet och det känns som Tetsuya Nomura haft sin tokigaste Kingdom Hearts-hatt på när han kläckte idén. Vad kommer hända i nästa del? Följer resan ungefär samma delmål på vägen till slutet, som det här första spelet? Det hade känts lite... konstigt. Nu när man släpper det här slutet i huvudet på oss förväntar i alla fall jag mig större ingrepp nästa gång.

Men är det vad jag vill ha? Jag vet inte. Jag är ändå kluven. Å andra sidan kommer originalet Final Fantasy VII alltid finnas kvar. Oavsett vilka nya vägar remaken kommer vandra kan inget ändra på den saken.


En Bamseponny av folket

Medlem

Alltså, det stör mig ändå. Scener med Vincent och Cid kan alltså se helt annorlunda ut nu eller helt tas bort. Scenar man mest sett fram emot. Nu är det plötsligt ett frågetecken. Det slog mig också varför dom bytte ut alla voice actors. Jag menar cloud var grym, barret småstörande, tifa grym, aerith bra, seph var också godkänd. Men seriöst, hur fan kunde dom byta ut Zack, den nya var helt off i kontexten vad som hände. Jag gissar att det är pga av olika timelines, som dom kände att det var lägligt och byta. Vet ni vem som också gjorde det i liknande bemärkelse? Narcisist Kojima med BB i Phantom Pain. Det var när det släpptes det största let-down i min spelhistoria, jag gav MGS V: PP 1.5/5. FF7 får ändå 4-4.5/5. Är bara orolig över framtiden.

Sorry skriver som ett sääär

Medlem
Skrivet av Arzei:

Så, för en timme sedan klarade jag Final Fantasy VII Remake. Sedan satt jag i säkert tjugo minuter och undrade vad fan jag precis upplevt.

Jag vill börja med att säga att som spel så är det fenomenalt - det tekniska sitter för det mesta, stridssystemet är en fröjd (minus ett gäng riktigt dryga bossar) och mycket av det "extra" som lagts till i remaken för att flesha ut världen och karaktärerna är trevligt.

Men sen så har vi dessa Whispers. Dessa förbannade oklarheter som jag grubblat över genom hela spelet då de inte hörde hemma i mitt FF7, som slutligen tar över hela finalen och förvandlar den från en smutsig, mänsklig berättelse till en Nomura theme park.

Som jag (och många andra verkar det som) tolkar det är vi alltså i en annan världslinje nu, eftersom vi spöade skiten ur ödet från framtiden. Originalspelet, Crisis Core, Advent Children osv. händer fortfarande, men inte i det universum vi nu befinner oss i. Vart vi ska härnäst vet bara hjärnan som gav oss Kingdom Hearts II, det svarta hålet av all logik.

Jag vettefan, jag kanske behöver smälta det här en smula (sova på saken till att börja med) men just nu känner jag bara att det här inte var storyn jag ville ha.

Jag skapade enbart ett konto här för att säga att jag känner exakt samma sak som du beskrev i ditt inlägg!
Det känns så skönt att man inte är ensam för man får känslan att alla tycker den här remaken är så bra. Men då tänker jag att man kanske inte tidigare har spelat originalet... för ingenting med det här spelet speglar originalet som det borde om man säger så. Det känns som ett helt nytt FF spel. Jag är faktiskt lite besviken på första delen och jag håller tummarna att andra delen inte kommer bli lika klyschig. Jag tyckte inte om att dom gjorde vissa personer väldigt over the top och tänkte varför tar ni bort allting bra som var med FFVII? Och varför gjorde ni Red till en oväljbar karaktär men hade ändå med honom i spelet? Gillade inte att jag var tvungen att spela med vissa karaktärer när jag hellre hade föredragit någon annan. The list goes on och jag vill verkligen inte basha mitt absoluta favorit spel but then again... what the hell did you do to it??

Medlem

Originalet är ett av de spel som gjort starkast intryck på mig. Remake-demot gjorde mig orolig. Ändå kastade jag mig över spelet. Oron visade sig vara befogad. Jag tycker att Final Fantasy VII Remake är ett dåligt spel. Mycket dåligt. Jag ska försöka motivera.

Grafiken.
Jag har läst klagomål på lågupplösta texturer och texturer som renderas sent. SPELA roll kan jag känna. Det är det minsta problemet. Spelet är nästan jättesnyggt. En sak bara, och jag kanske minns fel, men var inte FFVII besjälat med ett bitterljuvt mörker? Här är det Kingdom Hearts för nästan hela slanten. Gillade dock slutstriden. Stämningen i denna alltså.

Spelmekaniken.
Jag har sällan eller aldrig hållits så hårt i handen i ett spel, vilket är problematiskt då detta utger sig för att vara ett rollspel. Varningskyltar och osynliga väggar poppar upp om jag frångår den stenhårt scriptade banan. Jag får inte gå, slå, springa eller ens TITTA vart jag vill, utan lotsas bara vidare enligt den förväntade rutten i detta ickespel. Kom igen.

Handlingen.
Med ett spel strippat på så mycket spelmekanik och med så långa mellansekvenser sitter jag kvar med en pekoral, svinlång film för de allra yngsta. Eller kanske för mitt 14-åriga jag.

Karaktärerna.
Stereotypt och platt. Och den som putsar sina genusglasögon noterar ett haveri där spelutvecklarens flåsiga fantasier gestaltas av kvinnor utrustade med astronomiska (nej, jag orkar inte gå in på kroppsdelarna) stora tålamod gentemot sina stereoptypt surmulna (Cloud) eller direkt fly förbannade (Barret) manshjältar. Här kommer en blomma till.

Dialogen.
Det är klyschor uttalade med så överdrivna röster att jag tvingas sluta ögonen och massera tinningarna. Varför ska Barret låta som DMX? Är det COOLT?
”Run! While you can!”
”It’s their way or the highway.”
Tur jag förstod att att röstvolymen gick att stänga av.

Sidouppdragen.
Även kallat skituppdragen.

Bossarna.
Rätt bra faktiskt! Här kommer en del utmaning och det nya stridssystemet är inte helt dumt (eller ja, bättre än den urusla motsvarigheten i FFXV). Jag har haft ganska trevligt med många av bossarna. De räddar spelet från en etta i betyg.

Vid tiden för originalets release talades det om tv-spelets flytt från pojkrummet till vardagsrummet. Det sas att spelmediet höll på att växa upp. Det var jättespännande. Jag är personligen av åsikten att den mognaden inte riktigt infunnit sig, eller i alla fall inte blivit den jag förväntat. Inget spel symboliserar detta bättre än FFVII Remake. Det visar att utvecklingen gått bakåt. Det gör mig lite ledsen. Därför tycker jag att Final Fantasy VII Remake är det ett riktigt dåligt spel.

Medlem

@Crystal Sage: Barret's röst, ja fan, så har han låtit i mitt huvud sedan jag läste "C'mon newcomer. Follow me." för 20 år sedan

Medlem

Jag har verkligen inget dåligt att säga om spelet utan ger FF7R 5/5.
Blir orolig att nästa spel kan bli galet iom slutet av detta, ska dom få för sig att rädda Aerith nu eller något annat tokeri? Det påverkar dock nästa spel och inte detta.

Älskar fightingsystemet. Gillar deras version av ett new game +. Vapnen. <3 Materian. <3
Finns så mycket att älska. Finns lite att ogilla också, men inte tillräckligt för att inte dela ut topbetyg.

Medlem

Riktigt bra remake tills man kom till slutet. Värsta dravel jag varit med om i ett spel tror jag. Välgjord bossifight men jösses så man stressade igenom det för att få original storyn ur vägen.


// Gaming With MaryJane \\

Medlem

@SunShine: Ja, man fick sig en rejäl direkt jämförelse på Squaresoft och Square Enix precis där. Så fort de började gå av originalets bas så gick det spikrakt ner.

Medlem

Håller på med en andra genomspelning just nu och det tar verkligen emot. Allt är så gruvligt långsamt och alla dungeons är tjugo(!) gånger längre än i originalet. Såklart är detta ett krav för att kunna få mer speltid eftersom de av oklar anledning var tvugna att hålla det till Midgar men jisses. På tiden det tar att komma till den bit där plattan faller så är man i stort sett redo att hoppa in i Midgar en andra gång i originalet.

Striderna och karaktärsporträtteringarna är riktigt bra (förutom Jessie som mest känns riktigt jobbig i sitt stalkerbeteende), en del områden är otroligt tjusiga men dessa satans whispers och allmäna ändringar som att President Shinra nu hänger utanför byggnaden, att de slänger in random spoliers som ska komma först senare helt utan någon tyngd, samt det otroligt utdragna scenariot där knappt något intressant alls händer gör att det här blir sista gången jag någonsin rör denna episod.

Medlem

@Hordaland: Den värsta "dungeon" var, enligt mig, Train Graveyard. Den var tråkig, men den var också väldigt märkligt placerad i storyn.

"Vi måste till pelaren!! Fort!", och sen så letar man spöken i nästan två timmar innan man kommer dit.

Skribent
Ponny

Ikväll började jag spela om Final Fantasy VII (alltså originalet). Var nog, tja, minst 15 år sedan senast, ändå sitter så mycket så tydligt i minnet.


En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

@Hordaland: Den värsta "dungeon" var, enligt mig, Train Graveyard. Den var tråkig, men den var också väldigt märkligt placerad i storyn.

"Vi måste till pelaren!! Fort!", och sen så letar man spöken i nästan två timmar innan man kommer dit.

Håller med, den sekvensen var ju bara absurd. Hela stadsdelen håller ju på att gå under, samtidigt som man vet (eller i alla fall trodde) att birollskaraktärerna håller på att dö

Medlem

Jag älskar final fantasy men har faktiskt ingen behållning i 7an alls. Jag kan förstå att folk gillar spelet men inget som är i toppen på min spellista. Lite som att svära i kyrkan, jag vet.
Troligtvis kommer jag inte köpa spelet då jag fick uppfattning om tråkig grinding i demon alternativt fruktansvärt tråkiga bossfight ala ff15 tortoise.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Troligtvis kommer jag inte köpa spelet då jag fick uppfattning om tråkig grinding i demon alternativt fruktansvärt tråkiga bossfight ala ff15 tortoise.

Riktigt så är det inte. Det är snarare så att man måste attackera bossens svagheter för att göra någon meningsfull skada. Jag har kikat på många streamers i efterhand som inte verkar ha förstått alls hur kraftfullt det är att ha en materia av varje sort på varje karaktär (iallafall fire, ice och lightning). Möter man en fiende svag mot fire går den ner riktigt snabbt när samtliga medlemmar kan spamma fire på den. Istället kör de på så som man gjorde i originalet med en sort på varje karaktär, vilket helt enkelt gör striderna snigelsega.

Däremot är många dungeon-partier väldigt långdragna, så det är snarare där som skon klämmer enligt mig.

Medlem

De mer utvecklade områdena, karaktärerna, stridssystemet är skitbra!
Ge oss mer av det istället för viskare som återkommer i varje jävla scen.. Inte bara att de ständigt ska dyka upp, hela taken och alla de scenerna är sämst gjorda.

Kom på en sak till; många one-liners är fruktansvärt töntiga, inte bara anime töntiga utan så man vill spy ner sig själv

Medlem

slutet var ju det sämsta som kunde hända!! Det hör ju liksom inte hemma i final fantasy 7, hoppa i mellan olika tidslinjer, det är ju helt okej och lägga till saker i en remake så länge det är lore friendly så det passar väl in själva spelet osv.. Så og hade ju inte tidsmaskiner lr något liknade så varför kastar man då in en sån grej då. icke lore friendly grej\mod, som fick og storyn att försvinna `poof`

Hur kan man försvara något sådant! Disney skit hör inte hemma i final fantasy serien punkt slut. kanske 9 och 14..

Medlem

Om vi spöade ödet under midgards tidslinje, varför lever då zack?

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

@Crystal Sage: Barret's röst, ja fan, så har han låtit i mitt huvud sedan jag läste "C'mon newcomer. Follow me." för 20 år sedan

Han är väl gjord med inspiration av Mr. T också, så just han kändes rätt för mig. Däremot tycker jag Cloud känns mer surmulen än bilden jag hade av honom i originalet, han påminner här mer om Squall i FF8. Men det är alltid svårt att gå från text till röster då alla har fått sin inre bild av hur karaktärer låter och beter sig.

Medlem
Skrivet av softis:

Om vi spöade ödet under midgards tidslinje, varför lever då zack?

Du får nog utveckla det där lite om du vill ha ett helt korrekt svar, men jag försöker ändå.
Eftersom ödet nu är ändrat, för vad som verkar vara samtliga tidslinjer, så överlevde åtminstone en Zack i en alternativ värld. Vi ser att världen är alternativ genom att propagandahunden Stamp ser annorlunda ut i överlevande Zacks värld jämfört med den vi befunnit oss i med resten av gänget.
Detta betyder inte att det nu kommer finnas en Zack i vår värld. Det kan likväl bara vara en "teaser" om vad som hände även i alternativa tidslinjer nu när vi har tagit ödet i egna händer. Men det öppnar upp våra hjärtan att släppa in ännu en spinoff där vi har en Zack i huvudrollen igen. Kanonkul!

Medlem

Överlag positiv, men jag gillade inte alls combaten. Jag är iofs en av de som tycker att Final Fantasy ska vara turbaserat. I det här spelet så kändes det bara utdraget och tråkigt tillslut, det kändes inte episkt och coolt att slåss utan mest bara utdraget, på bossarna dvs. Visst, jag gillar systemet rent tekniskt sätt, men det kunde ha förbättrats på många sätt, jag hade hellre haft ett 100% real time action med andra sorters skills m.m eller ett 100% turbaserat (även om det behövde snabbas upp lite ifrån originalet), mixen gjorde det mest irriterande.

Sen tyckte jag att voice actingen var lite blandad, ingen stor sak men vissa karaktärer gillade jag verkligen inte alls.

Väldigt middle of the road i det stora hela.

Medlem

Någon som vill sälja sitt ex? Skickas över post PM mig. 250kr plus porto (borde nog gå som 2 frimärken?)
(kommer inte läsa forumsvar som ni förstår)

Medlem

Nån som har nåt att säga om end game? Är det bra?
Har bara spelat tre kapitel på hard än så länge. Gick fram till Chadley som jag endast hade pratat med två gånger tidigare eftersom han var så irriterande. Han tyckte jag hade klarat mängder med uppdrag och sålde lite schysst materia till mig, samt fixade in mig på en VR-fight mot Shiva. Det var trevligt. I övrigt känns det dock aningen omständligt att hoppa fram och tillbaka i tiden mellan olika kapitel, speciellt om man t ex bara vill åt en arena som ligger efter massa story.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Nån som har nåt att säga om end game? Är det bra?

Jag vet inte hur end game skulle kunna bli bättre. Jag ser det som perfekt / en mycket positiv överraskning. Vi är ju ändå låsta till Midgar. Tror jag kommer lägga 100 timmar här, utöver dom 45 spelet tog att klara av.
Man kan maxlevla allt vart man vill i väntan på nästa spel på ett roligare sätt än att grinda något specifikt ställe inför boss fighter som i det gamla FF7.

123
Skriv svar