Historien om Playstation-kontrollen Dualshock

Medlem
Skrivet av svartlock:

Uttag för hörlurar i handkontrollen måste vara det mest revolutionerande någonsin!
Att dom inte tänkt på det tidigare, använder det ganska ofta, både till lurar eller till gaming-fåtöljen

Skrivet av svartsaft:

Det stämmer inte. 3DO hade uttag för headset i sina kontroller från start, redan innan psx släpptes.

Vad bra. Då fick man svar på att någon hade kommit på det långt tidigare än både Sony och Nintendo


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Popski:

Nej. Xbox 360-dosan hade en 2,5 mm utgång som var till för mikrofon. Något ljud gick inte att få via handkontrollen. Xbox One fick en 3,5 mm utgång först efter 2 år (sommaren 2015), så det var snarare Microsift som var lite efter på denna punkt.

Skrivet av ZeldasCastle:

Aha. Jag som alltid har trott att det var till för headset när jag har sett en Xbox 360 handkontroll.

De enda som var före Sony då var Nintendo som hade det på sin Gamepad till Wii U, dock så blev den en flopp.
Innan det så var det bara till bärbara konsoler som man kunde ha hörlurar.

Det var en utgång för tillhörande headset, men själva spelljudet kom fortfarande från TV:n.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det var en utgång för tillhörande headset, men själva spelljudet kom fortfarande från TV:n.

https://static.feber.se/article_images/29/60/57/296057_1280.j...

Jag införskaffade faktiskt hörlurar med headset till min Xbox 360. Sladden till själva headsetfunktionen kopplades till handkontrollen medan ljudet hade en egen, mycket längre sladd som kopplades till förstärkaren. Det var väl sisådär.

Medlem

Fyran såklart. Men jag har lätt att vänja mig vid kontroller och tycker inte någon de två senaste generationerna vart direkt dålig. Bäst just nu tycker jag stadia kontrollen är.


signatur

Ultrazine

Medlem

Kuriosa: Första Playstation kontrollen höll på att inte bli av för att den var för olik existerande kontroller vid tidpunkten och det gjorde ledande människor nervösa.

Den nekades först rakt ut av ledaren för Playstation at the time, men efter att kontrollerns designer efter det kring-gått hans chef (PS-chefen) för att gå direkt till Sonys VD så ställde sig VDn bakom designerns design... Vilket man sedermera skulle kunna påstå blev arketypen för den moderna kontröllern...

Är väl lite av en hjältehistoria?


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar