Inget unikt Xbox Series X-gränssnitt vid lanseringen

Robot
Inget unikt Xbox Series X-gränssnitt vid lanseringen

Upplevelsen ska vara likadan, oavsett krysslåda.

#xbox-series-x


Medlem

Tycker personligen att xbox UI är horribel. Menyn för att hitta spelen är den minsta ikonen av dom alla på startsidan.

Jag och en kompis fick kämpa för att kunna starta en röstchat.

Många kommer nog säga att det är jätte enkelt och att det är jag som inte fattar men jag är inte ensam om att tycka det här.

PS4 meny är nästan lite för enkel men väljer hellre det.

Medlem

Blir bara fler och fler och större som släpper skit innan det är klart idag. Förövrigt så är deras UI totalt värdelös, så förstår inte varför de ens vill släppa den på deras nya bättre konsol.

Medlem

UI:t sedan ps3 har varit att föredra för mig, stilrent, snyggt och relativt tydligt.

Medlem

Xbox One UI är horribel att navigera.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Xbox One UI är horribel att navigera.

Bättre än hur det var förut i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Är sjukt ovan att använda Xboxens GUI, så därför tycker jag det är jobbigt att använda. Däremot skulle jag vill höra från någon som är van att använda det.

Jag tycker om enkla menyer, så jag tycker switchens GUI är underbart, om än något begränsat.

Om jag någon gång skulle lära mig Xboxens GUI skulle det säkert vara helt okej att använda.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Lika så att jag tycker iOS är hemskt att använda, då jag alltid kört med android.
Xbox har blivit betydligt enklare att använda sedan senaste uppdateringen, i med att jag har använt xbox i +10 år så är jag van och vet var jag hittar funktioner m.m. Tror inte jag skulle uppskatta PS motsvarighet, då jag garanterat inte hittar då jag aldrig använt det. Sutsats, det är en vanesak.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Xbox ui är ju jättesimpel, förstår inte vad som är krångligt, 3 knapptryck så är man inne i spelbiblioteket lixom

It's not a lake, it's an ocean

Perfekt är det ju inte, men Microsoft har i alla fall gjort stora förbättringar sedan 2013. I flera steg. Så jag har väl inte så mycket emot det, egentligen. Räknar dock med att de fortsätter att utveckla det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Vad jag främst håller emot Xboxens UI är att det gång på gång genomgår ganska rejäla förändringar. Det blir extra tydligt för en sån som jag som i perioder inte alls spelar på Xboxen. Visserligen är ändringarna ofta – men inte alltid – till bättre, men känns som att Microsoft underskattar vanans makt.

Dom borde exempelvis bestämma sig för vad som ska vara vertikal navigering och vad som ska ske horisontellt.

Medlem

Jag har använt Xbox One några gånger och har alltid tyckt att UI är hemskt dåligt. Tog mig lång tid första gången att lista ut hur jag startar ett spel.

Ambassadör
Xbox

Förstår inte vad som är så krångligt? Särskilt inte efter den senaste stora uppdateringen, har ni som klagar testat den?
Man kan ju dessutom skräddarsy vad som ska visas, ta bort grejer och göra det till sitt eget med det som man använder nära till hands.

Starta ett spel? 1-3 knapptryck beroende på om du har det pinnat, spelat det på sistone eller måste in i biblioteket. Tar mellan 1-5 sekunder, hujjedamejj vad jobbigt och svårt!


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av bluebird:

Vad jag främst håller emot Xboxens UI är att det gång på gång genomgår ganska rejäla förändringar. Det blir extra tydligt för en sån som jag som i perioder inte alls spelar på Xboxen. Visserligen är ändringarna ofta – men inte alltid – till bättre, men känns som att Microsoft underskattar vanans makt.

Dom borde exempelvis bestämma sig för vad som ska vara vertikal navigering och vad som ska ske horisontellt.

Du har såklart en poäng här. Jag spelar ofta på min Xbox One och har ändå blivit lite förvirrad efter vissa förändringar. Samtidigt är Sonys motsvarighet, att knappt förändra något alls på sju år, inte heller så attraktiv.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det var aldrig krångligt att hitta saker på Xbox One UI. Dessutom så är det "vanligt folk" som utvecklar hur det ser ut genom feedback. Jag har själv varit med på ett hörn med funktioner. Och det gick ganska så snabbt för Microsoft att implementera det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Du har såklart en poäng här. Jag spelar ofta på min Xbox One och har ändå blivit lite förvirrad efter vissa förändringar. Samtidigt är Sonys motsvarighet, att knappt förändra något alls på sju år, inte heller så attraktiv.

Ja o 7år som ps3 så 14år. Switchen har gjort horisontellt jätte bra fast begränsat. Sonys är bara för enkel o lat eller vad man ska säga. Xbox var kladdig men helt anpassningsbar. Saknar dock på PS4 egna avatarer. Går de? Har inte lyckats iaf eller hittat vart


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av doversund:

Lika så att jag tycker iOS är hemskt att använda, då jag alltid kört med android.
Xbox har blivit betydligt enklare att använda sedan senaste uppdateringen, i med att jag har använt xbox i +10 år så är jag van och vet var jag hittar funktioner m.m. Tror inte jag skulle uppskatta PS motsvarighet, då jag garanterat inte hittar då jag aldrig använt det. Sutsats, det är en vanesak.

Jo så är det ju självklart. Man vänjer sig vid det mesta. Men jag spelade mest på mitt Xbox 360 förra generationen. Hade PS3 och PC också men spelade utan tvekan mest på mitt 360.
Och jag tycker att menyerna först blev bättre från hur dom såg ut precis när 360 släpptes, till att bli mycket sämre ungefär samtidigt som MS försökte få Xboxens menyer att se ut som Windows 8. Fattar inte logiken i layouten.
Googlade runt och jag tror att första designen hetta Blades och vad jag kommer ihåg var den ganska seg. Den andra hetta NXE och det är den som jag verkligen gillade, bra översikt på mina spel och överlag bra design. Den sista och den som liknar den till Xbox One heter Metro, och det var här jag började ogilla vart deras menyer var på väg.

Så min slutsats är att även om man kan vänja sig vid det mesta så finns det bättre och sämre design när det kommer till konsoler. Och jag älskade NXE. Tycker att det var fantastiska menyer. Kanske lite barnsliga men väldigt funktionella.
Och när jag hade levt ett tag med Metro och det var dags för en ny konsol generation var det inte så svårt att lära sig älska PS4ans menyer.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

UI:n är inte jättebra, saknar faktiskt "bladen" man hade från första åren på 360n ibland. Däremot tycker jag att PS3ans gamla sätt att behandla nedladdningar var rent horribelt, istället för att ladda ner och sen göra spelet spelbart direkt, var det istället någon slags PC-variant där man först skulle ladda ner och sedan installera vilket inte var en snabb process. Vet inte hur det är på PS4an, men hoppas att de bättrat sig på den fronten.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

KoP
Medlem

Mycket bättre flyt i Xboxens GUI jämfört med PS dito. För att inte tala om hur plottrig och seg storen är på PS (dom borde verkligen jobba på att designa om den). :'D Använder båda då jag har polare ifrån båda läger som man lirar med. Allt ifrån att starta voicechat till att skicka invite till spel går snabbare och görs med färre antal steg på xboxen. ╮(′~‵〞)╭ Honest truth.

Medlem

Nu har jag bara kört Xbox, kanske hade ett Playstation 3 ett tag(?).. I vilket fall som helst, jag kanske startar upp maskinen 10-20 gånger på ett år och blir lika förvirrad varenda gång. Ni som spelar varje dag tycker kanske det är simpelt, men för många av oss, fast vi inte är lastgamla, blir det förvirrat att ens hitta dom enklaste sakerna.
Skulle ta ut en skiva när jag bytte från Xbox 360 till Xbox One, hittade fan varken den fysiska knappen eller var man klickade för att mata ut skivan i menyerna.

@jehuty: kan inte annat än hålla med,, även på ps4 den är mycket mycket bättre

Medlem
Skrivet av roftg:

Xbox ui är ju jättesimpel, förstår inte vad som är krångligt, 3 knapptryck så är man inne i spelbiblioteket lixom

3?! Det borde vara max 1 imo.

Medlem
Skrivet av baxtex:

3?! Det borde vara max 1 imo.

Max 1 men helst 0 menar du ? ROFL

1
Skriv svar