Dags för skate spel

Dags för skate spel

I juli kommer Skater XL (PC, Xbox, PS4, Switch) att släppas och Session (Xbox) har release 2020 någongång. Länge har denna genre varit död och många har väntat på något som kan väcka Tony Hawk känslan från 90-talet. Senast vi hade nått var Skate 3 och det var tio år sen så visst finns det förväntningar på nått bra. Session har funnits som early access sen förra året men kommer nu i full version 2020.

Här är lite trailers:

Skater XL
https://www.youtube.com/watch?v=P-ULQ2nhJO4

Session
https://www.youtube.com/watch?v=VHaXOn45ei4

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

I juli kommer Skater XL (PC, Xbox, PS4, Switch) att släppas och Session (Xbox) har release 2020 någongång. Länge har denna genre varit död och många har väntat på något som kan väcka Tony Hawk känslan från 90-talet. Senast vi hade nått var Skate 3 och det var tio år sen så visst finns det förväntningar på nått bra. Session har funnits som early access sen förra året men kommer nu i full version 2020.

Här är lite trailers:

Skater XL
https://www.youtube.com/watch?v=P-ULQ2nhJO4

Session
https://www.youtube.com/watch?v=VHaXOn45ei4

Det kanske kommer ett nytt Tony Hawk 2020.

https://twitter.com/Nibellion/status/1257607866170650624

Skrivet av Maysay:

Nice! Bara o vänta o se om det stämmer till EA:s online event 11 juni antar jag.

Medlem

Det borde komma ett nytt Skate or Die där man faktiskt kan dö.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Provat både skater xl och session i early access på steam. Blev refunds på båda,men när dom är kompletta kan det helt klart bli intressant. Jag hoppas fortfarande på ett skate 4 med release till pc också. Jag har sjukt många timmar på skate 3. Minns när jag laddade ner demot till xbox 360, det var det bästa demot någonsin. Måste ha spelat det i femton timmar innan jag faktiskt köpte spelet.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skrivet av Aesoprock:

Provat både skater xl och session i early access på steam. Blev refunds på båda,men när dom är kompletta kan det helt klart bli intressant. Jag hoppas fortfarande på ett skate 4 med release till pc också. Jag har sjukt många timmar på skate 3. Minns när jag laddade ner demot till xbox 360, det var det bästa demot någonsin. Måste ha spelat det i femton timmar innan jag faktiskt köpte spelet.

Har svårt att förstå varför inte EA rullat ut en Skate 4 och sett till att andra devs inte haft en chans? Sålde det dåligt eller är marknaden för skate spel så dålig att det inte är värt det. Det kan ju hända att Skater XL och Session inte blir så bra men att det startar en våg av skate spel som tex Skate 4 som blir riktigt bra. Jag tycker det är viktigt att de får med några bra namn, skatar hellre med mina favorit skatare än någon man knappt känner till. Och gärna vert spelande också samt bra soundtrack THPS2 soundtracket lyssnar jag fortfarande på.

jbx
Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Provat både skater xl och session i early access på steam. Blev refunds på båda,men när dom är kompletta kan det helt klart bli intressant. Jag hoppas fortfarande på ett skate 4 med release till pc också. Jag har sjukt många timmar på skate 3. Minns när jag laddade ner demot till xbox 360, det var det bästa demot någonsin. Måste ha spelat det i femton timmar innan jag faktiskt köpte spelet.

Håller med! Tok-älskade Skate-serien, 1000G i varje spel.
Hoppas verkligen på en Skate 4.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

https://www.ign.com/articles/skate-4-skate-3-mobile-new-tony-...

EA har inga planer på att göra Skate 4 enligt den här dagsfärska artikeln...

Medlem

"Är det inte snart dags för en ny våg av (bra!) spel?"

Hah! Agreed

Medlem

Sjukt taggad på att se vad för nytt fullversionen av Skater XL kommer att ge oss! Älskar verkligen känslan i det. Mycket bättre trick-fysik än Skate-spelen och hästlängder skönare än Session måste jag säga, session är sjukt stelt och buggigt i jämförelse. (Skater XL har självklart också förbättringspotential, men är helt klart spelbart redan nu).

Det jag är rädd för är dock att spelen kommer ha väldigt lite substans mer än kunna skatea runt i en stor stad. Trots att det säkert är skitnice blir ju även det segt i längden utan någon form av progression. I Tony Hawk/Skate fanns ju bl.a. en story vilket dessa inte verkar kommer att ha. Men den som lever får se.

Skägg.
10 Chambers

Testat Skater XL och ja, det har potential, men det som gjorde Skate så bra är lite samma magiska sås som i till exempel Forza: illusionen av att man är bättre på något än vad man är.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Testat Skater XL och ja, det har potential, men det som gjorde Skate så bra är lite samma magiska sås som i till exempel Forza: illusionen av att man är bättre på något än vad man är.

Exakt! En perfekt symbios mellan sim och arkad. Skate på högsta svårighetsgraden var mumma,men kände man för att leka lite extra kunde man sänka till easy och flyga som en Evel Knievel.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag har gjort det förut, men jag känner att jag vill slå ännu ett slag för SkateBIRD!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Har längtat efter ett nytt Tony Hawk-spel eller ännu hellre ett nytt Skate-spel, bara att hålla tummarna att 2020 är rätt år

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Sjukt taggad på att se vad för nytt fullversionen av Skater XL kommer att ge oss! Älskar verkligen känslan i det. Mycket bättre trick-fysik än Skate-spelen och hästlängder skönare än Session måste jag säga, session är sjukt stelt och buggigt i jämförelse. (Skater XL har självklart också förbättringspotential, men är helt klart spelbart redan nu).

Det jag är rädd för är dock att spelen kommer ha väldigt lite substans mer än kunna skatea runt i en stor stad. Trots att det säkert är skitnice blir ju även det segt i längden utan någon form av progression. I Tony Hawk/Skate fanns ju bl.a. en story vilket dessa inte verkar kommer att ha. Men den som lever får se.

Vad är det du tycker är dåligt i Session i jämförelse med Skater XL? Även om Session (och Skater XL) har gott om buggar så skulle jag personligen säga att det är Skater XL som har mer kvar att göra innan spelet är färdigt. Session har mycket mer innehåll än Skater XL och i min åsikt mer tight kontroller och fysik än Skater XL. Hoppas att jag har fel men att Skater XL ska vara färdigt för release redan i juli tycker jag låter oerhört optimistiskt från utvecklarnas sida medan Session har fått flera bra patchar under senaste tiden trots att (vad jag vet) det är ett bra tag kvar tills version 1.0 av det.
Sen är Skater XL och Session ändå ganska olika spel så oavsett vad man tycker om innehållet eller buggarna så går det självklart att föredra det ena över det andra beroende på om man vill ha mer realism (Session) eller mer kontroll över åkaren/brädan (Skater XL). Oavsett så tycker jag att det är sjukt kul att det är två riktigt bra skateboardspel på väg, hoppas respektive utvecklare fortsätter jobba på sina spel ett bra tag till bara.

Medlem

Remaster av Tony Hawk 1-3 räcker gott och väl för mig. Fram för allt tvåan ligger väldigt högt upp på min topplista.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Remaster av Tony Hawk 1-3 räcker gott och väl för mig. Fram för allt tvåan ligger väldigt högt upp på min topplista.

Håller med inkl ett jävligt bra soundtrack
Vissa låtar från TH1 var ju med på alla partyn på den tiden

Skribent

Både skateboard- och snowboardspel förtjänar en storslagen comeback i spelform. Att behöva spela Amped 3 på gammal hårdvara för att få sin fix i 2020 är bara tragiskt. Skate 3 finns som tur är på Xbox One X.

Jag har inte spelat varken Skater XL eller Session. Så era kommentarer är verkligen intressanta att läsa inför kommande släpp på konsol.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Kommer att skaffa SkaterXL eller Session snart för att testa men inget av dom verkar han någon slags kampanj eller progression? Verkar bara som att det är en open world där man åker runt och gör trick. Kan ju bli ganska långtråkigt efter ett tag.

Medlem

Ett nytt Rolling hade jag verkligen inte sagt nej till! Även om On a Roll även har ett väldigt stort potential, trots att utvecklingen sker i snigelfart med bara två utvecklare.

Gnällkuk
Skrivet av delli:

Håller med inkl ett jävligt bra soundtrack
Vissa låtar från TH1 var ju med på alla partyn på den tiden

Håller helt med, det var riktigt bra soundtrack till dessa spelen och gjorde enormt mycket. Stäng av musiken så blir det klart tråkigare ganska mycket snabbare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av PeterMagnusson84:

Kommer att skaffa SkaterXL eller Session snart för att testa men inget av dom verkar han någon slags kampanj eller progression? Verkar bara som att det är en open world där man åker runt och gör trick. Kan ju bli ganska långtråkigt efter ett tag.

Håller med. Det bör vara någon typ av kampanj där man skapar sin egen gubbe och börjar osignad och sen rör sig uppåt mot bättre sponsor kontrakt osv. Till slut ska man vinna X-Games eller nått sånt. Men då krävs en massa licenspengar antagligen för att få använda skatare och olika märken. Så det är nog bara Tony Hawk eller EA som kan göra det.

Skrivet av trickeh2k:

Håller helt med, det var riktigt bra soundtrack till dessa spelen och gjorde enormt mycket. Stäng av musiken så blir det klart tråkigare ganska mycket snabbare.

Sen fanns ju de legendariska videosen som man kunde låsa upp, man satt ju och kollade hur mycket som helst.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Håller med. Det bör vara någon typ av kampanj där man skapar sin egen gubbe och börjar osignad och sen rör sig uppåt mot bättre sponsor kontrakt osv. Till slut ska man vinna X-Games eller nått sånt. Men då krävs en massa licenspengar antagligen för att få använda skatare och olika märken. Så det är nog bara Tony Hawk eller EA som kan göra det.

Båda spelen har redan bekräftat ett licenser med olika företag och proffsåkare så det verkar inte vara något problem för dem att få tag i licenser för sånt, gällande licenser för officiella tävlingar vet jag dock inte hur lätt eller svårt det är att fixa. Det är nog snarare en jäkla massa programmering och nytt innehåll som krävs om det ska bli något mer än ett tråkigt kampanjläge där man gör något typ av enkla uppdrag om och om igen.
Personligen så skulle jag verkligen också vilja se ett ordentligt kampanjläge till Session och Skater XL men frågan är om utvecklarna har resurserna för att faktiskt göra något ordentligt av det? Annars ser jag hellre att de lägger tiden på att göra "free roam" delen riktigt bra och mer långlivad och varierad, t.ex. med multiplayer, bra mod-stöd och verktyg eller saker i stil med funktionen i Session där man själv kan lägga ut olika ramper, rails och så vidare i världen.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Har svårt att förstå varför inte EA rullat ut en Skate 4 och sett till att andra devs inte haft en chans? Sålde det dåligt eller är marknaden för skate spel så dålig att det inte är värt det.

Läste någonstans att dom anser att det är bättre att lägga dom resurserna på andra sportspel som Fifa osv, tydligen var skate inte tillräckligt utav en kassa ko för fortsätta på.

Skrivet av Enorus:

Båda spelen har redan bekräftat ett licenser med olika företag och proffsåkare så det verkar inte vara något problem för dem att få tag i licenser för sånt, gällande licenser för officiella tävlingar vet jag dock inte hur lätt eller svårt det är att fixa. Det är nog snarare en jäkla massa programmering och nytt innehåll som krävs om det ska bli något mer än ett tråkigt kampanjläge där man gör något typ av enkla uppdrag om och om igen.
Personligen så skulle jag verkligen också vilja se ett ordentligt kampanjläge till Session och Skater XL men frågan är om utvecklarna har resurserna för att faktiskt göra något ordentligt av det? Annars ser jag hellre att de lägger tiden på att göra "free roam" delen riktigt bra och mer långlivad och varierad, t.ex. med multiplayer, bra mod-stöd och verktyg eller saker i stil med funktionen i Session där man själv kan lägga ut olika ramper, rails och så vidare i världen.

Ok, det låter ju bra, vi får se vilka namn de får ihop. Svenske Oskar "Oski" Rozenberg vore coolt om han kom med. Jag tror de kommer vara ganska försiktiga med innehållet för båda spelen känns lite som risk projekt för ingen har släppt ett skateboard spel på 10 år och de vet kanske inte hur det går. Men går det bra och blir sug så kommer nog nästa Skater XL eller Session bli riktigt bra, eller om det blir det ännu inte konfirmerade Tony Hawk spelet.

Skrivet av Anton_Cimex:

Läste någonstans att dom anser att det är bättre att lägga dom resurserna på andra sportspel som Fifa osv, tydligen var skate inte tillräckligt utav en kassa ko för fortsätta på.

Det var något sådant jag misstänkte, de drar väl in så mycket pengar på de där FIFA Ultimate Team korten där de lurar småbarn att köpa kort med en chans på miljonen att få Ronaldo eller Messi.

Hypen kring skate spel var inte så stor på 90-talet innan Tony Hawk spelen kom, de skapade ju hypen. Visst var skateboard kanske större då men skate spel fanns ju inte ens. Som Steve Jobs sade " Don't give customers what they want. Figure out what they're going to want before they do."

Medlem

skater XL är allt vad jag hoppats att ett skate-spel ska vara sedan jag spelade THPS 1. Och även om jag senare fullkomligt älskade Skate-serien, och det var en bra bit på rätt väg, så är det först nu jag känner att fokuset är där det ska vara: 100% Gameplay. Älskar kontrollen, att varsin joystick styr varsit ben. Inga animationer finns, alla trick är bara en konsekvens av exakt hur du hanterar kontrollen, varje flip är unik. Det är svårt men rättvist, som på riktigt, med resultatet att när man väl sätter trick är det så mycket mer rewarding. underbart att de verkar tänkt bort allt kring-trams, glädjen och styrkan ska ligga i dig själv, brädan och vad man kan åstadkomma i miljön. Som på riktigt.

Är du osäker, kolla på det här klippet med Milky, kolla dels vilken överjävligt mysig karta, men kolla alla nyanser i tricken och rörelserna. Det är fan otroligt och jag är så jävla glad över detta.

länk: https://youtu.be/wy0bl381oi4?t=227

Medlem
Skrivet av Enorus:

Vad är det du tycker är dåligt i Session i jämförelse med Skater XL? Även om Session (och Skater XL) har gott om buggar så skulle jag personligen säga att det är Skater XL som har mer kvar att göra innan spelet är färdigt. Session har mycket mer innehåll än Skater XL och i min åsikt mer tight kontroller och fysik än Skater XL. Hoppas att jag har fel men att Skater XL ska vara färdigt för release redan i juli tycker jag låter oerhört optimistiskt från utvecklarnas sida medan Session har fått flera bra patchar under senaste tiden trots att (vad jag vet) det är ett bra tag kvar tills version 1.0 av det.
Sen är Skater XL och Session ändå ganska olika spel så oavsett vad man tycker om innehållet eller buggarna så går det självklart att föredra det ena över det andra beroende på om man vill ha mer realism (Session) eller mer kontroll över åkaren/brädan (Skater XL). Oavsett så tycker jag att det är sjukt kul att det är två riktigt bra skateboardspel på väg, hoppas respektive utvecklare fortsätter jobba på sina spel ett bra tag till bara.

Intressant, jag gillar verkligen inte känslan i Session. Kontrollerna, animationerna och allt känns mycket stelare än Skater XL. Plus i Session ramlar man ju bara man nuddar en trottoar, eller hamnar en milimeter fel på en rail. Skulle jämföra känslan i Skater XL med Skate-spelen, medan Session känns mer som en avancerad version av THPS-spelen.

I Skater XL är kontrollerna/animationerna mer "flytande", och det känns mer som att man skatear på riktigt än att man spelar ett spel. Älskar verkligen hur powerslides fungerar i Skater, så jävla skönt att göra ett spin-trick och sen fortsätta snurra efter man landat. Eller att manual-slidea ner för en bank.

Däremot håller jag med, mer realism i Session och en rad inställningar för att anpassa sin spelupplevelse. Finns ju mods till Skater XL som gör samma sak (tex. för att själv aktivt behöver välja när man ska fånga brädan) men jag hoppas de gör sånt till standard-features.

Skrivet av MajorZen:

Intressant, jag gillar verkligen inte känslan i Session. Kontrollerna, animationerna och allt känns mycket stelare än Skater XL. Plus i Session ramlar man ju bara man nuddar en trottoar, eller hamnar en milimeter fel på en rail. Skulle jämföra känslan i Skater XL med Skate-spelen, medan Session känns mer som en avancerad version av THPS-spelen.

I Skater XL är kontrollerna/animationerna mer "flytande", och det känns mer som att man skatear på riktigt än att man spelar ett spel. Älskar verkligen hur powerslides fungerar i Skater, så jävla skönt att göra ett spin-trick och sen fortsätta snurra efter man landat. Eller att manual-slidea ner för en bank.

Däremot håller jag med, mer realism i Session och en rad inställningar för att anpassa sin spelupplevelse. Finns ju mods till Skater XL som gör samma sak (tex. för att själv aktivt behöver välja när man ska fånga brädan) men jag hoppas de gör sånt till standard-features.

Aha, intressant! Svårt o säga vilken man gillar innan man testat, men man vill ju att det känns som att kontrollerna och animationerna är mer flytande och dynamiska så det inte bara är ”tryck på x för kickflip”. Känns som det går mer åt realism hållet nu, THPS2 var sjukt kul men väldigt arkadigt, man kunde typ göra kickflip 1440 mctwist eller nått. Men musiken var så skön, hoppas på nån typ av musik i dessa nya spel, men kostar pengar...

Medlem
Skrivet av Maysay:

Verkade finnas en liten sanning bakom ryktet.

Skrivet av Maysay:

Verkade finnas en liten sanning bakom ryktet.

https://www.youtube.com/watch?v=p0mNQxLUHyg

Okej. Verkar som att 2020 blir Skate spelens återkomst. Det känns logiskt med tanke på att Skateboard skulle debuterat i OS detta år, därmed skulle skate spelen sugit upp det ökade intresset som hade skapats. Nu lär det ändå bli ett sug!

12
Skriv svar