FZ Live! ikväll 18:00 till ~21:00

Ubi-historiker om hur forskning påverkat innehållet i Valhalla

Medlem
Skrivet av breahl:

Om vetenskap är att gissa så är jag det.

Nu är arkeologi och historia inte vetenskap på samma sätt som fysik, kemi och matematik. Att påstå att de förra enbart handlar om gissningar är dock trams i kubik. Ingen kan veta exakt hur det var för 1000 år sedan, men med hjälp av arkeologiska lämningar och skrivna källor så kan experterna göra sig en ungefärlig bild av hur folk levde och hur de klädde sig.

Medlem
Skrivet av breahl:

På tal om marknadsföring. Har ni märkt hur kassa CDPR är på det i jämförelse med Ubisoft?

Hur menar du? Inför The Witcher 3 släpptes en massa trailers under rätt lång tid. I princip allihop fick snålvattnet att rinna på mig i rikliga mängder.

Medlem
Skrivet av breahl:

Det har ju alltid varit inslag av fantasy i alla AC, eller ja hela AC är fantasy eftersom du lägger dig i en maskin och kan återuppleva historien. Tänk om man kunde göra det, då hade alla foliehattar sluppit gissa sig till vad som hände under vikingatiden inklusive du.

Att lägga sej i en maskin så man får uppleva sina genetiska minnen är inte Fantasy, det är inom science fiktion

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag gissar att det inte blivit ett dugg bättre. De flesta svenskar verkar ha väldigt vag kännedom om vikingar och en hel del är rena fantasier (horn på hjälmar, rödvitrandiga segel, konstant kallt klimat etc.). Det hela beror på vad spelmakarna har för historiska experter som konsulter och om de förra faktiskt lyssnar på de senare.

Dom såg ut så här, det är fakta.

Medlem
Skrivet av breahl:

Hehehe. Ja, i alla fall de vikingar som var samtida med Julius Caesar.

Skrivet av breahl:

Om vetenskap är att gissa så är jag det.

Historia, arkeologi och angränsande humanistiska forskningsområden är inte mer annorlunda än en diagnos inom sjukvården. Klart att det känns som gissningar när du saknar förståelse för processen, verktygen och det teoretiska ramverket men oavsett hur du känner så är resultatet en spegling av verkligheten.

Alternativt är verkligheten inget annat än det rum som din hjärna börjat bilda från ett års ålder och allt du förnimmar är blott en illusion för att du ska ha en tillvaro tills det ögonblick du förintas (och verkligheten med dig). ¯\_(ツ)_/¯

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar